Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autosalon Detroit 2001 - studie

redakce AUTO.CZ
První významná mezinárodní automobilová šou a nejvýznamnější výstava amerického kontinentu právě v těchto dnech vrcholí v Detroitu a jak už to velí tradice, výrobci podobně jako na autosalonu v Tokiu představili pěknou řádku konceptů i sériových...

První významná mezinárodní automobilová šou a nejvýznamnější výstava amerického kontinentu právě v těchto dnech vrcholí v Detroitu a jak už to velí tradice, výrobci podobně jako na autosalonu v Tokiu představili pěknou řádku konceptů i sériových modelů. V první části vám představíme zajímavé studie, příští týden budou následovat sériové vozy.

Letos se evropské automobilky operující na americkém trhu nenechali japonskou a americkou konkurencí zahanbit a předvedli celo řadu konceptů.

BMW, jehož automobily se v USA velmi dobře prodávají, si přichystalo studii X Coupe. X coupe smetl se stolu tradiční jednoduchý styling a nahrazuje ho tak extravagantními tvary, že se mnozí korejští designéři jistě stydí za svou konzervativnost. Všechna čtyři dvacetipalcová litá kola, zavěšená na podvozku z modelu X5 pohání překvapivě vznětový šestiválec s výkonem 135 kW známý například z BMW 530d.

Volkswagen, který vloni navnadil americké kupce zatím nerealizovaným pick-upem AAC letos překvapil další oživlou legendou - Volkswagenem Microbus. Ten vznikl v amerických studiích Volkswagenu a je postaven na dvacetipalcových kolech, na rozdíl od svého letitého předchůdce postrádá kulaté přední světlomety, které nahradily xenonové, zakryté podlouhlým krycím sklem. Pod kapotou najdeme zážehový šestiválec s výkonem 170 kW. To by byl pěkně divoký mikrobus.

Pro Volvo, které je již delší dobu součástí luxusní divize Fordu, je Detroit téměř domácí výstavou. Svou výraznou orientaci na americký trh potvrdilo představením hned dvojice studií. To nesporně zajímavější je koncept SSC (Safety Concept Car), který prezentuje řadu nových bezpečnostních prvků, o kterých jsme vás již informovali . Pozoruhodné je, že atraktivně tvarované volvo má rozměry vozu nižší střední třídy, takže nelze vyloučit, že se brzy dočkáme sourozence focusu od švédské značky.

Dalším exponátem byl koncept ACC, což je vůz o něco větší než stávající typ V70 Cross Country, který by měl být více terénní, než V70.

Japonské automobilky mají na severoamerickém trhu významný podíl, proto si své americké klienty získávají každoročně množstvím studií. Letos však všechny významnější značky představily pouze po jedné studii. S výjimkou Toyoty, která se asi o to pečlivěji připravuje na podzimní tokijskou šou.

Honda se pochlubila robustním a velmi nekonvenčně ztvárněným SUV s názvem Model X. Ten by se v případě zájmu mohl v lehce pozměněné podobě začít vyrábět a kupujícími by měli být především mladí aktivně žijící muži. Model X by tak měl být protiváhou civiců, které si kupují převážně mladé ženy.

Mitsubishi si libuje ve studiích agresivních tvarů. V Detroitu představilo dynamicky vyhlížející model RPM 7000. Má vpředu umístěný motor s výkonem 232 kW.

Mazda intenzivně pracuje na automobilu s rotačním Wankelovým motorem a v Detroitu se objevil nástupce studie RX-Evolv, pojmenovaný RX-8. Oproti sériovému sporťáku RX-7 je "osmička" čtyřdveřová a čtyřmístná.

Nissan předvedl dlouho očekávaný koncept sportovního kupé Z, které navazuje na Datsun 240 Z ze 60. let. Dvoumístný sporťák má spadeno na vozy jako Porsche Boxster S, BMW Z 3, Audi TT a Honda S2000, zastiňuje je však o něco vyšším zdvihovým objemem šestiválce 3,5 l s výkonem 191 kW. Nissan Z přijde do výroby již v roce 2002.

S výjimkou výše uvedených studií se o zbytek novinek postarali američtí výrobci.

Acura, dceřinná společnost japonské Hondy představila studii sportovního kupé RS-X na platformě civicu sedmé generace, která není ničím jiným, než nástupcem letité integry. Podrobněji jsme vás o ní informovali .

Buick si přichystal studii luxusního roadsteru pro mladé s názvem Bengal. Ten je osazen motorem 3.4 V6 s výkonem 184 kW a je 4450 mm dlouhý.

Americký "Rolls-Royce", firma Cadillac plánuje vstup do segmentu luxusních SUV. Na jejím stánku byl k vidění koncept Vizón. Ten se ostrými tvary karoserie podobá předchozí studii kupé Evoq a sedanu Imaj. Je vybaven osmiválcem 4,2 l s výkonem 220 kW.

Dodge připravil návštěvníkům studii s dlouhým názvem Super8 Hemi Concept. Je to vůz, u kterého se na první pohled zdá, že jeho záď je přídí. Může za to sloupek A, po s negativním sklonem po vzoru amerických korábů silnic z 50. a 60. let. Podobá se jim i motorem, kterým je osmiválec 5,7 l.

Koncept Dodge Power Box je dalším příspěvkem mezi studie amerických off-roadů. Mohutná příď s výraznou maskou chladiče připomíná nákladní automobil, zvláštností jsou zadní dveře, které se vyklápí směrem dolů a po sklopení tvoří nakládací rampu.

Ford měl na svém stánku hned trojici konceptů.

Ford Forty Nine je retrospektivně laděná studie sedanu, vycházející z modelu roku 1947. Zaujme na dnešní dobu nezvyklou siluetou, stejně tak jako kulatými světlomety a oblou zádí. Litá kola mají průměr 20" a pohání je osmiválec 3,9 l.

Ford EX ze všeho nejvíc připomíná autokrosový speciál a to oprávněně. Otevřený terénní sporťák je na americký způsob vybaven velkoobjemovým šestiválcem přeplňovaným navíc turbodmychadlem. Tato kombinace dává výkon 276 kW.

Ford Explorer Sporstsman byl sice prezentován jako studie, nicméně jde s největší pravděpodobností o blízkou podobu nástupce stávajícího exploreru. Tato studie je doplněna kompletní rybářskou výbavou včetně kádě pro převoz živých kousků.

Brazilská pobočka koncernu General Motors má vlastní designérské centrum, které vytvořilo třeba Opel Corsa pick-up nebo sedan i mnoho dalších karosářských variant automobilů koncernu GM. V Detroitu se představila studie GM Sabia, což je dynamicky střižený pick-up s ostře řezanými rysy.

Automobilka GMC má v koncernu GM roli experta na terénní vozy a pick-upy, takže její studie Terracross je opět off-road s pohonem 4x4, zároveň však také pick-up, který lze z off-roadu získat sklopení třídílné střechy. Motor 2.4 V6 s výkonem 136 kW pohání devatenáctipalcová kola.

Chevrolet se patrně zhlédl ve studiích Seat Salsa Emoción a Audi Steppenwolf, neboť jeho Borrego je dynamicky střižený pick-up s vizáží kupé. Je postaven na podvozku Subaru Legacy a používá i jeho motor, jenž v přeplňované verzi disponuje výkonem 184 kW. Zvláštností je vybavení nádrže s pitnou vodou. To asi v případě zabloudění na rozlehlých arizonských pláních.

Chrysler měl na svém stánku studii sportovního kupé Crossfire s motorem 2.7 V6, disponujícím výkonem 202 kW, dlouhou kapotou a extrémně krátkou zádí. O jeho sériové výrobě zatím nebylo rozhodnuto.

Legendární značka Jeep si vzpomněla na automobil, který stál u zrodu firmy, s názvem Willys, který byl jedním z hrdinů druhé světové války. I nový koncept preferuje jednoduchost a strohost tvarů. Má karoserii z plastů a na americké poměry nepatrný motor - řadový přeplňovaný čtyřválec 1,6 l. Na druhou stranu je ale vybaven monstrózními koly s průměrem 22" a neuvěřitelným profilovým číslem. Zepředu velmi připomíná svého předchůdce, zadní část má nezvykle řešené koncové svítilny.

Oldsmobile představil studii O4, kterou vyvinul spolu s karosárnou Bertone na podvozku Opelu Astra. Má motor 1,8 l/85 kW, snímatelnou tuhou střechu typu targa a minimální šanci na výrobu. Koncern GM se totiž rozhodl kvůli minimálnímu zájmu zákazníků tuto značku zrušit. Studie O4 se zdá být posledním pokusem o přilákání mladší klientely.

Pontiac REV je studie sportovního kupé se zvýšenu světlostí, aby s ním bylo možné vyrazit i mimo pevné cesty. Správné americké kupé musí mýt objemný motor, studie REV má proto pohonnou jednotku 3.0 V6 Turbo s výkonem 180 kW.

Tak toto je přehlídka studií, které mají možnost shlédnout návštěvníci autosalónu v Detroitu. Ve tohoto článku vám představíme novinky, které si zájemci budou moci brzy koupit.

Reportáže z Pařížského autosalonu 2000



redakce AUTO.CZ