Renault EZ-GO: Stříbřitá robotická divná věc na kolech

 

Městská mobilita blízké budoucnosti není Renaultu cizí. Posledním příspěvkem na toto téma je koncept EZ-GO. Nepotřebuje řidiče, doveze vás kamkoli za pouhého tichého bzučení a pískotu.

Všechno má svoje pro a proti. Velké metropole „západního“ světa byly přecpány auty už před půlstoletím a dnes je to mnohem horší. To samozřejmě píšu jako automobilový fanoušek, ale také coby šotouš, který k dopravě po Matičce Stověžaté neváhá využít poměrně slušně propracovaného systému hromadné dopravy. A Praha ještě není tak velká... Třeba oproti Paříži se všemi dalšími městy v metropolitní oblasti včetně Boulogne-Billancourt, kde má hlavní sídlo... jistě, automobilka Renault.

Ta se o kousek dál na východ, v ženevském Palexpu chlubí kromě jiného i konceptem EZ-GO. Stříbřitý robot na čtyřech kolech ve tvaru trapézy zaujme jedinými vzhůru výsuvnými širokými dveřmi v přídi. Také spodní část se vyklápí pro snadnější přístup dovnitř. Nemá žádnou kapotu, nepotřebuje ji. Na bocích další, kupříkladu posuvné dveře nehledejme.

Jako v tramvaji

Čtveřice pasažérů sedí naproti sobě na lavicích se samostatnými opěradly a v zadním rohu na ně navazuje pohovka pro další dvojici, takže místa vytvoří půlkruh tvaru písmene U. Cestující si mohou všichni v klidu povídat. „Na palubě“ se cítí trochu jako v tramvaji či autobusu (madla na krajích nechybějí), případně u stolu v restauraci, jen ten samotný schází. Konvenční uspořádání interiéru tedy vzalo zasvé. Je to logické. Dovnitř lze nastoupit s velkým kufrem na kolečkách, vejde se sem maminka s kočárkem, vozíčkář i osoba s berlemi. Podlaha je dřevěná, drobná zavazadla patří na poličky a jdou přepásat. Chcete se rozjet? Stačí stisknout tlačítko.

AUTOSALON ŽENEVA 2018 NA AUTO.CZ

EZ-GO je předobrazem vozidla „na přání“. Prostě budete potřebovat někam zavézt, tak si jej dopředu rezervujete kupříkladu z mobilní aplikace a ono dorazí samo na určené místo v danou hodinu. Sny spisovatelů sci-fi se začínají naplňovat. Taková kombinace veřejné a individuální dopravy ale smysl má, navíc může být v provozu 24 hodin denně sedm dní v týdnu, což u MHD jaksi úplně nefunguje. A pokud jde člověk na koncert – a upřímně – chce se bavit a napít alkoholu, je tohle možnost, jak se dostat v noci v pořádku domů. Nebo se prostě při řízení nechce stresovat – a popojíždění v městských kolonách stresující je. Při cestě si navíc může vyřídit pracovní záležitosti, hrát hry, komunikovat s kamarády, poslouchat hudbu a není třeba sledovat provoz. Přátelům, kteří přijedou na návštěvu, je jednoduché ukázat místní pamětihodnosti, nebo když člověk jede někam vlakem, EZ-GO si předem „objedná“ přímo na nádraží.

Jede sám

Bez palubní wi-fi by to samozřejmě nešlo, smartphony si cestující mohou dobít indukčně. V přední části interiéru je umístěn výsuvný širokoúhlý dotykový panel, který zobrazuje veškeré potřebné informace. Při prohlídce města se tak nikdo nemusí obtěžovat s výkladem, snad jen s výjimkou skutečných historiků, kteří znají i „špeky“. Případná rezervace vstupenek do muzeí je pochopitelně otázkou několika ťuknutí. Na „palubě“ se ale zájemce o svezení, když si EZ-GO přivolá, může setkat i s neznámými lidmi, kteří mají ten den stejné cíle... Všechny nadchne famózní výhled ven díky bohatému prosklení včetně boků a střechy. Ta se zvládne sama ztmavit, pokud je venku příliš mnoho světla.

Existují obavy z nefunkční elektroniky, radarů a kamer, hackerského útoku na elektronické systémy vozidla. A není vyřešena legislativa, kdo bude odpovědný za případnou nehodu, když „přibližovadlo“ nikdo neřídí a ani nemůže. Co když bude uvnitř osoba, která vůbec nemá „vůdčí list“? EZ-GO ale odpovědi na tyto otázky už alespoň částečně má. Splňuje autonomní jízdní schopnosti na úrovni 4 dle SAE International. Hlídá tedy vzdálenosti od ostatních vozidel vpředu, mění jízdní pruhy dle potřeby a je schopen se otočit na křižovatce. V případě jakékoli nebezpečné situace se z ní dostane buď sám, nebo díky propojení s monitorovacím centrem. Diodové proužky v přídi (bílé) a zádi /červené) navíc dávají okolí včetně chodců a cyklistů najevo, co se zrovna chystá dělat a kam má namířeno.

Elektromotor a 4Control

Renault jej v tuhle chvíli chápe jako doplněk automobilů v osobním vlastnictví i autobusů, tramvají a podzemní dráhy. Mohou jej provozovat privátní firmy i veřejné organizace, třeba obce a města. Osobní vlastnictví tu jaksi postrádá smysl. Proč ne? I hladké tvary auta mají svou funkci. Také mezery mezi koly a blatníky jsou minimální, takže se „pojízdná trapéza“ snadno udržuje v čistotě i zvenčí.

Emise elektromobilů nejsou nulové, jak nám automobilky léta podsouvají, jenže k tomuhle druhu vozidla se konvenční spalovací agregát tak nějak nehodí. Pohonná jednotka se nachází na zadní nápravě, baterie, které se dobíjejí indukčně, pak pod podlahou. EZ-GO je ovšem navíc vybaven systémem 4Control, tedy otáčením všech kol, takže vyniká mrštností. Ta se náramně hodí. Podvozek je aktivní, když zastaví, sníží se vozidlo o několik centimetrů, při pohybu se naopak zase zvedne. Snímače, radary a kamery jsou seskupeny do jednoho celku v zadní části střechy spolu se svislým brzdovým světlem. Maximální rychlost má omezenou na 50 km/h, aby nepřekročil ve městech povolený limit.

Nic pro petrolheady a navíc stále neexistuje infrastruktura, indukční dobíječky například na parkovištích velkých nákupních center nemáme a nikdo do nich nechce investovat. Chybí i klasické stojany. Elektromobily jsou dotované státy coby „zelené“, což je mnohým trnem v oku. Ale vývoj už pokročil tak daleko, že takový systém dopravy se může v několika příštích letech skutečně objevit v praxi. Modulární platforma, na které je EZ-GO postaven, umožňuje další využití a také jej dosáhne, protože se díváme na prvního člena rodiny konceptů, další přijdou ještě během letošního roku.

Spolupracujeme s TipCars.com
Trump zvažuje nová cla na dovoz aut do Spojených států Trump zvažuje nová cla na dovoz aut do Spojených států

Trump zvažuje nová cla na dovoz automobilů. Požádal…

Zápisník Michala Noska: Zlaté říční časy Zápisník Michala Noska: Zlaté říční časy

Jaroslav Tvrdík to má těžké. Společnost CEFC Europe,…

Strany investují do boje o Prahu miliony Strany investují do boje o Prahu miliony

Výdaje na kampaň před komunálními volbami nejsou zákonem…

Ministerstvo dopravy podalo rozklad kvůli mýtnému tendru Ministerstvo dopravy podalo rozklad kvůli mýtnému tendru

Ministerstvo dopravy podalo rozklad předsedovi Úřadu pro…

 
Zdroj: Renault, Netcarshow

Štítky Renault Ženeva 2018

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku

Zelená Škoda Fabia Combi prošla dlouhodobým testem Auto…

Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč

Ke zlevnění modernizované Škody Fabia došlo pouze v…

 





 
Bazar: Vybrali jsme pět nejspolehlivějších motorů za posledních deset let!

Bazar: Vybrali jsme pět nejspolehlivějších motorů za posledních deset let!

Dnes 08:00

Pokud si plánujete nechat auto déle, máme pro vás hned pět tipů na motory, které vám vydrží.




Blesk.cz

O spoření na důchod se státním příspěvkem slábne zájem. Ubylo tu 4000 lidí

O spoření na důchod se státním příspěvkem slábne…

Na penzi se státním příspěvkem v takzvaném třetím pilíři penzijního systému si na konci prvního čtvrtletí…

Felix Slováček slaví 75! Podívejte se na 75 snímků sexy Dády, o kterou přišel!

Felix Slováček slaví 75! Podívejte se na 75 snímků…

Felix Slováček dnes slaví 75. narozeniny. Za tu dobu toho stihl hodně. V posledních 5 letech se mu ale zhroutilo…

 

iSport.cz

Odveta Kristýny Plíškové: Poškodila jsi sestru, u mých zápasů nebudeš!

Odveta Kristýny Plíškové: Poškodila jsi sestru, u…

Stačilo. Už dost! Kristýna Plíšková splnila to, o čem před pár dny psala na svém twitterovém účtu. Potom, co…

VELKÁ MAPA: 31 hráčů na hostování. Víme, s kým Sparta (ne)počítá

VELKÁ MAPA: 31 hráčů na hostování. Víme, s kým…

To číslo bere dech. 56! Tolik hráčů v dospělé kategorii má aktuálně pod smlouvou fotbalová Sparta. Kdyby nyní…

 

Reflex.cz

Tradiční nedělní španělská snídaně? Tyčinky churros namáčené v čokoládě!

Tradiční nedělní španělská snídaně? Tyčinky churros…

Je to jen mouka s vodou a troškou soli, přesto churros patří mezi ikonická jídla španělské gastronomie. Když se…

Fenomén Karla: Vzestup a pád extravagantní ministryně obrany Šlechtové

Fenomén Karla: Vzestup a pád extravagantní…

Z vlády Andreje Babiše odcházejí nej­známější tváře. Po Robertu Pelikánovi a Martinovi Stropnickém, kteří až…