Renault EZ-GO: Stříbřitá robotická divná věc na kolech

 

Městská mobilita blízké budoucnosti není Renaultu cizí. Posledním příspěvkem na toto téma je koncept EZ-GO. Nepotřebuje řidiče, doveze vás kamkoli za pouhého tichého bzučení a pískotu.

Všechno má svoje pro a proti. Velké metropole „západního“ světa byly přecpány auty už před půlstoletím a dnes je to mnohem horší. To samozřejmě píšu jako automobilový fanoušek, ale také coby šotouš, který k dopravě po Matičce Stověžaté neváhá využít poměrně slušně propracovaného systému hromadné dopravy. A Praha ještě není tak velká... Třeba oproti Paříži se všemi dalšími městy v metropolitní oblasti včetně Boulogne-Billancourt, kde má hlavní sídlo... jistě, automobilka Renault.

Ta se o kousek dál na východ, v ženevském Palexpu chlubí kromě jiného i konceptem EZ-GO. Stříbřitý robot na čtyřech kolech ve tvaru trapézy zaujme jedinými vzhůru výsuvnými širokými dveřmi v přídi. Také spodní část se vyklápí pro snadnější přístup dovnitř. Nemá žádnou kapotu, nepotřebuje ji. Na bocích další, kupříkladu posuvné dveře nehledejme.

Jako v tramvaji

Čtveřice pasažérů sedí naproti sobě na lavicích se samostatnými opěradly a v zadním rohu na ně navazuje pohovka pro další dvojici, takže místa vytvoří půlkruh tvaru písmene U. Cestující si mohou všichni v klidu povídat. „Na palubě“ se cítí trochu jako v tramvaji či autobusu (madla na krajích nechybějí), případně u stolu v restauraci, jen ten samotný schází. Konvenční uspořádání interiéru tedy vzalo zasvé. Je to logické. Dovnitř lze nastoupit s velkým kufrem na kolečkách, vejde se sem maminka s kočárkem, vozíčkář i osoba s berlemi. Podlaha je dřevěná, drobná zavazadla patří na poličky a jdou přepásat. Chcete se rozjet? Stačí stisknout tlačítko.

AUTOSALON ŽENEVA 2018 NA AUTO.CZ

EZ-GO je předobrazem vozidla „na přání“. Prostě budete potřebovat někam zavézt, tak si jej dopředu rezervujete kupříkladu z mobilní aplikace a ono dorazí samo na určené místo v danou hodinu. Sny spisovatelů sci-fi se začínají naplňovat. Taková kombinace veřejné a individuální dopravy ale smysl má, navíc může být v provozu 24 hodin denně sedm dní v týdnu, což u MHD jaksi úplně nefunguje. A pokud jde člověk na koncert – a upřímně – chce se bavit a napít alkoholu, je tohle možnost, jak se dostat v noci v pořádku domů. Nebo se prostě při řízení nechce stresovat – a popojíždění v městských kolonách stresující je. Při cestě si navíc může vyřídit pracovní záležitosti, hrát hry, komunikovat s kamarády, poslouchat hudbu a není třeba sledovat provoz. Přátelům, kteří přijedou na návštěvu, je jednoduché ukázat místní pamětihodnosti, nebo když člověk jede někam vlakem, EZ-GO si předem „objedná“ přímo na nádraží.

Jede sám

Bez palubní wi-fi by to samozřejmě nešlo, smartphony si cestující mohou dobít indukčně. V přední části interiéru je umístěn výsuvný širokoúhlý dotykový panel, který zobrazuje veškeré potřebné informace. Při prohlídce města se tak nikdo nemusí obtěžovat s výkladem, snad jen s výjimkou skutečných historiků, kteří znají i „špeky“. Případná rezervace vstupenek do muzeí je pochopitelně otázkou několika ťuknutí. Na „palubě“ se ale zájemce o svezení, když si EZ-GO přivolá, může setkat i s neznámými lidmi, kteří mají ten den stejné cíle... Všechny nadchne famózní výhled ven díky bohatému prosklení včetně boků a střechy. Ta se zvládne sama ztmavit, pokud je venku příliš mnoho světla.

Existují obavy z nefunkční elektroniky, radarů a kamer, hackerského útoku na elektronické systémy vozidla. A není vyřešena legislativa, kdo bude odpovědný za případnou nehodu, když „přibližovadlo“ nikdo neřídí a ani nemůže. Co když bude uvnitř osoba, která vůbec nemá „vůdčí list“? EZ-GO ale odpovědi na tyto otázky už alespoň částečně má. Splňuje autonomní jízdní schopnosti na úrovni 4 dle SAE International. Hlídá tedy vzdálenosti od ostatních vozidel vpředu, mění jízdní pruhy dle potřeby a je schopen se otočit na křižovatce. V případě jakékoli nebezpečné situace se z ní dostane buď sám, nebo díky propojení s monitorovacím centrem. Diodové proužky v přídi (bílé) a zádi /červené) navíc dávají okolí včetně chodců a cyklistů najevo, co se zrovna chystá dělat a kam má namířeno.

Elektromotor a 4Control

Renault jej v tuhle chvíli chápe jako doplněk automobilů v osobním vlastnictví i autobusů, tramvají a podzemní dráhy. Mohou jej provozovat privátní firmy i veřejné organizace, třeba obce a města. Osobní vlastnictví tu jaksi postrádá smysl. Proč ne? I hladké tvary auta mají svou funkci. Také mezery mezi koly a blatníky jsou minimální, takže se „pojízdná trapéza“ snadno udržuje v čistotě i zvenčí.

Emise elektromobilů nejsou nulové, jak nám automobilky léta podsouvají, jenže k tomuhle druhu vozidla se konvenční spalovací agregát tak nějak nehodí. Pohonná jednotka se nachází na zadní nápravě, baterie, které se dobíjejí indukčně, pak pod podlahou. EZ-GO je ovšem navíc vybaven systémem 4Control, tedy otáčením všech kol, takže vyniká mrštností. Ta se náramně hodí. Podvozek je aktivní, když zastaví, sníží se vozidlo o několik centimetrů, při pohybu se naopak zase zvedne. Snímače, radary a kamery jsou seskupeny do jednoho celku v zadní části střechy spolu se svislým brzdovým světlem. Maximální rychlost má omezenou na 50 km/h, aby nepřekročil ve městech povolený limit.

Nic pro petrolheady a navíc stále neexistuje infrastruktura, indukční dobíječky například na parkovištích velkých nákupních center nemáme a nikdo do nich nechce investovat. Chybí i klasické stojany. Elektromobily jsou dotované státy coby „zelené“, což je mnohým trnem v oku. Ale vývoj už pokročil tak daleko, že takový systém dopravy se může v několika příštích letech skutečně objevit v praxi. Modulární platforma, na které je EZ-GO postaven, umožňuje další využití a také jej dosáhne, protože se díváme na prvního člena rodiny konceptů, další přijdou ještě během letošního roku.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Trump se pokusil usmířit s demokraty. Marně Trump se pokusil usmířit s demokraty. Marně

Kvůli rozpočtové krizi klesá popularita prezidenta i v…

Labouristé chystají návrh na odklad brexitu, tvrdí britská média Labouristé chystají návrh na odklad brexitu, tvrdí britská média

Vedení opozičních labouristů zvažuje podporu návrhu…

Miloš Zeman v rozhovoru pro Blesk: Blbci u Palacha, vyhazov za šikanu a odhalený důchod Miloš Zeman v rozhovoru pro Blesk: Blbci u Palacha, vyhazov za šikanu a odhalený důchod

Český prezident Miloš Zeman byl už po 16. hostem pořadu S…

 
Zdroj: Renault, Netcarshow

Štítky Renault Ženeva 2018

 






Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody

Šéf českého zastoupení Škody Auto nám v rámci prezentace…

The Grand Tour je zpět! Jaký byl první díl? A na co se můžeme těšit příště? The Grand Tour je zpět! Jaký byl první díl? A na co se můžeme těšit příště?

Jedenáct dlouhých měsíců. Tak dlouho jsme čekali na…

 





 
Volkswagen Golf osmé generace odhazuje kamufláž, je opět spíš evolucí

Volkswagen Golf osmé generace odhazuje kamufláž, je opět spíš evolucí

Dnes 18:19

Golf VIII už vlastně nemá co skrývat. Po tovární skice i sérii špionážních snímků a videí jsou tu další fotky bez maskování. Populární kompakt se odhaluje v takřka celé své kráse.




Blesk.cz

Doporučoval vám YouTube loni podivná videa? Už by to mělo být opravené

Doporučoval vám YouTube loni podivná videa? Už by to…

Minulý rok se čas od času stávalo, že se některých uživatelům YouTube zobrazoval podivný doporučený obsah.…

Zeman odmítl nové pokusy o upálení v Praze: Pro boj za pravdu se musí žít

Zeman odmítl nové pokusy o upálení v Praze: Pro boj…

Podle prezidenta Miloše Zemana demonstrativní upálení nemá smysl. „Když chce někdo bojovat za svoji pravdu, tak…

 

iSport.cz

Mourinho: Hráči jsou přecitlivělí! Odmítl už tři nabídky, hledá výzvu

Mourinho: Hráči jsou přecitlivělí! Odmítl už tři…

Fotbalový trenér José Mourinho je měsíc po propuštění z Manchesteru United stále bez angažmá. Dostal už tři…

Znovuzrozený Koudelka o helmách a vybavení, sporech i strachu z výšek

Znovuzrozený Koudelka o helmách a vybavení, sporech…

Nebýt manželky, lyže by nejspíš uklidil do sklepa a kývnul by na pracovní nabídku. Roman Koudelka,29letý skokan,…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: Mistrovský dialog kancléře Mynáře se soudcem si zaslouží potlesk

Karel Steigerwald: Mistrovský dialog kancléře Mynáře…

Přečetl jsem si dialog kancléře Mynáře s panem předsedou Nejvyššího správního soudu z dob, kdy tím předsedou…

Sex, drogy a nespoutaná zábava: Unikátní pohled do zákulisí čínských nočních podniků

Sex, drogy a nespoutaná zábava: Unikátní pohled do…

Ukrajinec Sergej Melničenko se v roce 2015 přestěhoval do Hongkongu, kde se začal živit jako model a tanečník.…