Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Britská vláda vrací do hry dotace na elektromobily, ale jen na ty nejlevnější

Citroën ë-C3 Aircross
Citroën ë-C3 Aircross
Citroën ë-C3 Aircross
Citroën ë-C3 Aircross
59 Fotogalerie
Marek Bednář
Diskuze (30)

Nové britské dotace na elektromobily zatím nemají přesně daná pravidla, ale datum startu je doslova za dveřmi. Do limitu ceny auta se vejde Škoda Elroq, větší enyaq však nikoliv.

Zjistilo to Německo, zjistila to i Velká Británie – zájem zákazníků o elektromobily stojí a padá s dotacemi na jejich pořízení. Přísné požadavky na podíl elektromobilů na prodejích nových aut však nečekají, a tak britská vláda opět bude podporovat elektromobily.

Nový vůz má nárok na dotaci ve výši až 3.750 liber (107 tisíc korun), pokud splní několik kritérií. Tím hlavním a jednoznačným je prodejní cena do 37 tisíc liber (1,05 milionu korun), následují požadavky na „ověřený cíl snižování emisí“ a „emisní skóre“ do určitého limitu na straně automobilky, uvádí britský web Autocar, který o novince informuje.

Tahle kritéria však britská vláda zatím nezveřejnila přesně, ani příliš nepřiblížila, o co jde. „Ověřený cíl snižování emisí založený na vědě je takový, který potvrdila iniciativa Science Based Targets,“ uvedl mluvčí britského ministerstva dopravy. Iniciativa Science Based Targets vznikla v roce 2015 jako koalice společností s cílem pomáhat si navzájem stanovovat cíle snižování emisí „v souladu s klimatickými vědami“, stojí na jejím webu.

„Skóre je relativní k indexu založeném na uhlíkové náročnosti různých elektrických soustav,“ pokračoval ve „vysvětlování“ mluvčí vlády. V závislosti na tomto hodnocení bude na auta dostupná buď celá dotace ve výši 3.750 liber, anebo snížená dotace ve výši 1.500 liber (43 tisíc korun).

Limit ceny nového auta platí pořád stejný – 37 tisíc liber. Vejde se sem řada i rodinných aut – např. Citroën ë-C3 Aircross v Británii stojí od 23.095 liber (657 tisíc korun), Peugeot e-Rifter stojí od 32.250 liber (917 tisíc korun), Vauxhall Astra Electric stojí od 34.130 liber (971 tisíc korun), Volkswagen ID.3 stojí od 30.860 liber (878 tisíc korun) a Škoda Elroq stojí od 31.510 liber (896 tisíc korun). Naopak modely jako Volkswagen ID.4, Škoda Enyaq či Peugeot e-3008 se do cenového limitu nevejdou.

Navzdory množství veřejně dostupných informací je přitom start programu naplánovaný už na středu 16. července. Rychlý start však sám o sobě je pochopitelný – elektromobily se na prodejích nových aut v Británii letos zatím podílejí jen 25 %, ale letošní cíl je 28 %. Pokud ho automobilky nesplní, stojí před pokutou 12 tisíc liber (341 tisíc korun) za každé prodané konvenční auto nad povinný podíl.

Celkem je v dotačním programu dostupných 650 milionů liber (18,5 miliardy korun). Rozdíl mezi minulými programy na podporu elektromobilů a tím současným je, že nyní žádají o dotace automobilky, tedy prodávající, nikoliv zákazníci, tedy kupující těch aut.

Tamní zástupci automobilek dotace vítají. Podle mluvčího britské divize Volkswagenu je značka „potěšena“, že vláda zavedla nové dotace, protože tím ukazuje „jasný směr“ k elektromobilům. Šéf britské divize Renaultu Adam Wood jsou dotace „extrémně vítané“, nejsou však dost k tomu, aby se podíl elektrických aut dostal do roku 2030 na 80 % všech nově prodaných aut. Podobně hovoří také Mike Hawes, šéf britské průmyslové organizace Společnost výrobců a obchodníků s automobily.

Video placeholder
Dongfeng Box - Videotest Auto.cz • Zdroj: Auto.cz

zdroj: Autocar | zdroj foto: | zdroj videa: Auto.cz

Vstoupit do diskuze (30)