TEST Audi A6 Avant e-tron quattro – Proč vlastně chtít SUV?
Nové německé kombi dokazuje, že elektřina dává největší smysl v tradičním podání s nižší světlostí, která zbytečně „nežere“ cenné kilometry.
Design, interiér
Aktuálně na stránkách českého Audi najdeme hned dvě nové generace modelu A6. Ta standardní se představila před několika měsíci, zatímco elektrická verze s přídomkem e-tron je o něco starší. Přesto jde o zbrusu nové vozy, které budou svým názvem zákazníky asi trochu mást.
Značka z Ingolstadtu přitom ještě před několika lety tvrdila, že sudá čísla zůstanou vyhrazená elektrickým vozům, ostatním zbudou liché číslice. Jenže letos v únoru Audi oficiálně ohlásilo, že zůstane u staršího systému, byť řada A4 to měla tehdy již spočítané.
Označení Audi A6 e-tron aktuálně patří čistému elektromobilu, plug-in hybrid, v minulosti nosící zmíněný přídomek e-tron, se přejmenoval na e-hybrid, jako je tomu u sesterských volkswagenů. Zatímco spalovací A6 využívá platformu PPC (jako nová Audi A5 a Q5), elektrická alternativa stojí na architektuře PPE, kterou najdeme i u sesterského SUV Q6 e-tron a Porsche Macan druhé generace.
Oba modely s téměř totožným názvem odlišuje i design. Klasické Audi A6 přijelo s kabátem podobným zmíněnému A5 s rozměrnějšími hlavními světlomety, A6 e-tron má vpředu úzký „ledkový“ pás s trochu futurističtějším vyzněním, kterým vůz odkazuje na koncept Audi A6 e-tron z roku 2021.
Dvojčata
Uvnitř oba vozy vypadají prakticky totožně. Architektura palubní desky se nijak zvlášť neliší. Palubní desce dominuje dvojice obrazovek před řidičem (11,9“) a ve středu s úhlopříčkou 14,5 palců. K nim je možné v rámci paketu Tech plus za 95.200 Kč přiobjednat ještě displej před spolujezdcem (10,9“). Reálně se ovšem jedná o zbytnou položku, kterou v běžném životě stejně přebije mobilní telefon.
Multimediální systém je odlišný od toho, co známe ze starších audi, běží totiž na operačním systému Android Automotive, takže k dispozici máte vlastně integrovaný mobilní telefon či tablet, do kterého můžete stahovat aplikace třetích stran. Nechybí ani integrace ChatGPT, které vám pomůže například s vyhledáváním oblíbených cílů, jako jsou restaurace, hotely, zajímavé památky atd.
Jestliže zvolíte dražší balíček Tech pro (191.300 korun), tak mimo jiné k prvkům paketu Tech plus dostanete vedle adaptivního pneumatického podvozku také druhou generaci koncových OLED světel. Každé z nich se skládá ze 450 světelných segmentů a svým pojetím se pomalu blíží spíše displeji. Jednotlivé části používají speciální algoritmus, díky kterému generují nový obraz několikrát za sekundu. Světlomety navíc umějí upozornit řidiče jedoucí vzadu tím, že například při prudkém brzdění rozsvítí jiné grafické znázornění. Na světelnou techniku jsou u Audi ostatně tradičně pyšní.
Na madlu dveří u řidiče najdeme ovládací panel světlometů, vnějších zpětných zrcátek, paměť pro elektricky nastavitelná sedadla, zamykání a dětský zámek pro zadní dveře. Výlisek, který lemuje madlo kliky, má „přednastavený“ prostor umístění klasických tlačítek odemykání. V některých zemích je z hlediska bezpečnosti mít tento prvek v tradičním provedení. V našem případě ovšem tenhle kus plastu nevypadá zrovna hezky ani hodnotně a jinak příjemný dojem z interiéru trochu kazí.
Někomu bude vadit též absence fyzických ovladačů ventilace. Teplota a další funkce jsou totiž integrovány do největšího, středového displeje. Piktogramy jsou naštěstí dost velké a obrazovka na pokyny reaguje velmi rychle.
Specifické zástavbové nároky elektrických modelů na dedikovaných platformách v drtivé většině případů znamenají velmi velkorysý vnitřní prostor. Audi A6 Avant e-tron je samo o sobě dost velké. Na délku má 4928 milimetrů, standardní A6 je přesto o něco delší (4999 mm). A konkurenční BMW i5 Touring má dokonce 5060 milimetrů a větší zavazadelník (570 až 1700 l). Elektrické kombi z Ingolstadtu pobere 502 až 1422 litrů. Na stěhování to úplně není, čtyřčlennou rodinu ovšem na klasickou prázdninovou dovolenou sbalíte i tak.
Prémiová vyšší střední třída nikdy nebyla o královském prostoru pro posádku, e-tron není výjimkou. Na nedostatek centimetrů si ale stěžovat nebudete. V podélném i příčném směru je místa více než dostatek. Čtyři dospělí si rozhodně stěžovat nebudou. Na rozdíl od sportbacku střecha směrem vzad výrazně neklesá, nad hlavami v druhé řadě je proto prostoru habaděj.
Z pohledu ergonomie zamrzí jednolité ovládací plošky na volantu. Oddělené ovladače by byly praktičtější. Snad se k nim Audi brzy vrátí, když i sesterský Volkswagen od podobného (v praxi ale mnohem horšího) konceptu pomalu upouští.
Motor, jízdní vlastnosti
S příchodem elektromobilů se vrací jedna milá věc: pohon zadních kol. Velká část aut totiž dostala platformu s preferencí zadní nápravy, a to kvůli lepšímu přenosu hnací síly na vozovku. U Audi A6 e-tron je tomu nejinak. Základní model je zadokolka, kdežto u konvenčního A6 na platformě PPC jsou v permanenci hlavně přední kola.
Testované kombi se ovšem honosí přízviskem quattro, které již 40 let označuje záběr všech čtyř kol. U elektromobilů je to řešeno přídavným elektromotorem. A6 e-tron má vedle zadní synchronní jednotky s permanentním magnetem ještě přední asynchronní motor, jehož výhoda tkví v tom, že v případě nepotřeby vykazuje minimální energetické ztráty, což se pozitivně podepisuje na spotřebě energie.
Dohromady máte k dispozici 315 kilowattů, maximální výkon je díky funkci Launch control ovšem až 340 kW. Trvalý výkon, tedy ten, který pohon dokáže udržet po celou dobu jízdy, dosahuje 138 kilowattů, což je na udržení dálničního tempa zcela dostačující. Obě jednotky navíc mají systémový točivý moment 855 Nm, což je i při hmotnosti okolo 2,3 tuny opravdu vynikající hodnota.
Tomu ostatně odpovídá i dynamika. Z nuly na 100 km/h za 4,5 sekundy by e-tronu mohla závidět i některá sportovní auta. Akcelerace u elektromobilů je navíc více bezprostřední a takřka lineární, takže máte pocit, že je zrychlení drtivější. Verze S6 Avant e-tron se 405 kW je na tom ještě lépe (0-100 km/h za 3,9 s), osobně bych si ale klidně vystačil s testovaným modelem, s kterým stejně budete patřit k nejrychlejším na silnici.
BMW i5 xDrive40 Touring vás sice v základu vyjde levněji, Audi A6 Avant e-tron svého bavorského rivala ovšem poráží větším akumulátorem. S využitelnou kapacitou 94,9 kWh je na tom o 13,7 kilowatthodin lépe, což znamená reálný dojezd delší klidně o 80 kilometrů.
Navzdory své velikosti, hmotnosti a výkonu je totiž ingolstadtské kombi velmi efektivní. Během testu jsem vyzkoušel město, okresky i dálnice, stál v kolonách, nebál se elektromobil provětrat ve vyšším tempu, přesto na mě na konci z displeje před volantem svítila hodnota 17,1 kWh/100 km. Teoreticky proto na jedno nabití zvládnete téměř 600 kilometrů, s vypnutou klimatizací klidně i o několik desítek kilometrů více.
V tomhle má nízká silueta s parádním koeficientem aerodynamického odporu 0,24 (sportback je na tom o tři setiny lépe) proti vysokým SUV nezpochybnitelnou výhodu, kterou u obecně choulostivých elektrických aut oceníte o to víc. Možná i proto se v Evropě tolik daří Volkswagenu ID.7, který v prodejích válcuje dvojici SUV ID.4/ID.5.
Platforma PPE disponuje 800V sítí s maximálním dobíjecím výkonem 270 kW, takže i na dlouhých trasách při využití adekvátně silných stojanů neztratíte moc času. Při cestách do zahraničí se ostatně vyplatí zaplatit si (klidně i krátkodobě) tarif například od Ionity či podobných sítí s vysokovýkonným dobíjením a využívat pouze jejich služeb. Cena za kilowatthodinu se v takovém případě o tolik neliší od mnohem pomalejších stojanů.
Díky těžkému akumulátoru v podlaze je skelet velmi tuhý, což se pozitivně odráží na cestovním komfortu. Šedivé kombi s příplatkovými dvacítkami bylo krásně pohodlné. Přes nerovnosti se přenášelo s velkou suverenitou, nezakopávalo o ně ani do kabiny nepřenášelo ostré rány. Jízdu po rozbitých pražských cestách jsem si za volantem Audi A6 Avant e-tron často vyloženě užíval, protože jsem mezi dírami a záplatami nemusel kličkovat jako ve většině aut.
Odezva posilovače řízení je sice trochu utlumená, přední kola ovšem na povely nekruhového volantu reagují rychle a přesně. Na zakroucených cestách si pak nejvíce užíváte kombinaci vysoké stability s okamžitým nástupem síly po stlačení akcelerátoru. Ze zatáček díky tomu můžete vyjet jako po kolejích, přičemž díky preferenci zadních kol se dočkáte hezkého vykroužení oblouku. A také mírně rozhozené zádě, když e-tronu trochu naložíte.
Parádní disciplínou auta jsou ovšem dálniční přesuny. Tohle auto totiž není primárně stavěné na dojíždění z okraje města do jeho centra, nýbrž na delší cesty. Abyste si ovšem udrželi co nejvyšší dojezd, i přes vysoký výkon se budete držet okolo českého rychlostního limitu. Jakmile pádíte vyššími rychlostmi, akční rádius se povážlivě zmenšuje. V tomhle jsou auta se spalovacími motory zkrátka více konzistentní.
Závěr
Audi A6 Avant e-tron je objektivně skvělé auto. Dostatečně prostorné, hezky udělané, velmi efektivní, výkonné, rychlé a příjemně ovladatelné. Jenže z objektivního hlediska asi ani to nestačí. K dispozici sice máte dobíjecí výkon až 270 kilowattů, přesto bych osobně z pragmatického hlediska raději sáhl po konvenčním Audi A6 Avant s třílitrovým šestiválcem o výkonu 270 kilowattů. Je mnohem univerzálnější. A také o něco levnější, jak můžete vidět v tabulce. A nebo bych si počkal do konce roku na legendární 3.0 TDI s mamutí silou a dojezdem přes 800 kilometrů na jednu nádrž.
Audi A6 e-tron Avant vs. konkurence | |||
Audi A6 e-rton Avant quattro | BMW i5 xDrive40 Touring | Audi A6 Avant 3.0 TFSI | |
Systémový výkon [kW] | 340 | 290 | 270 |
Točivý moment [Nm] | 855 | 590 | 550 |
Kapacita akumulátoru [kWh] | 100/94,9 (využitelná) | 839/81,2 (využitelná) | - |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 4,5 | 5,5 | 4,7 |
Maximální rychlost [km/h] | 210 | 215 | 250 |
Maximální dobíjecí výkon [kW] | 270 | 205 | - |
Poháněná kola | všechna | všechna | všechna |
Normovaná spotřeba [kWh/100 km) | 15,9 | 16,4-19,5 | 7,0 l/100 km |
Vnější rozměry [mm] | 4928 x 1923 x 1504 | 5060 x 1900 x 1515 | 4999 x 1875 x 1472 |
Rozvor [mm] | 2951 | 2995 | 2923 |
Zavazadlový prostor [l] | 502-1422 | 570-1700 | 466-1497 |
Základní cena [Kč] | 2.168.900 | 1.903.200 | 1 945 900 |
Pokud ale mermomocí toužíte po prémiovém elektrickém kombi, upřednostněním A6 Avant e-tron před BMW i5 Touring chybu neuděláte. BMW je sice větší a levnější, stojí ale na platformě spalovacího modelu, což například omezuje maximální dobíjecí výkon na 205 kW. Audi bude také o něco efektivnější, nemluvě o tom, že nabídne akumulátor s vyšší kapacitou.
A kdybych měl tohle kombi srovnat s technicky spřízněným SUV Q6 e-tron, rozhodně bych sáhl po A6, které je prostornější a dojede dál. Auta s vyšší světlostí mají obecně vyšší spotřebu, což je u elektromobilů dost zásadní. Proto vítám, že se tenhle pohon začíná prosazovat i v jiných kategoriích. Tomu pomáhá technologický progres, který přináší třeba nižší bateriové články a nové platformy, jež lépe zvládají integraci akumulátorů bez nutnosti vyšší karoserie.
Nejlevnější verze modelu | 1.718.900 Kč (A6 Avant e-tron/240 kW a 75,8 kWh RWD) |
Základ s testovaným motorem | 2.168.900 Kč (A6 Avant e-tron quattro/340 kW a 94,9 kWh) |
Testovaný vůz bez příplatků | 2.168.900 Kč (A6 Avant e-tron quattro/340 kW a 94,9 kWh) |
Testovaný vůz s výbavou | 2.756.200 Kč (A6 Avant e-tron quattro/340 kW a 94,9 kWh) |