Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autotým: Pomůže s koupí ojetiny

Tomáš Dusil
Diskuze (13)
Ojetinu si dnes kupuje kde kdo. Bohužel ne každý ale autům rozumí. Někdo se obrátí na kamaráda, jiný na kolegu v práci. Jsou však i tací, kteří ve svém okolí žádného „autaře“ nemají. A právě pro ně je tady společnost Autotým.

Koupě ojetého vozu stále není až tak snadná, jak si někteří lidé myslí. Z široké nabídky si sice vybere asi každý, nicméně ne vždy ojetina vyhovuje požadavkům. Cílem společnosti Autotým je zlepšit situaci na trhu ojetin. O to se snaží od června loňského roku, přičemž do dnešních dnů se podařilo uzavřít 430 smluv. A zájem zákazníků o tuto službu neustále roste. Zatímco v prvním měsíci působení si cestu k Autotýmu našlo pouhých pět zájemců o koupi ojetiny, v letošním květnu to bylo už 86 lidí.

Jarmila Kowolowská, výkonná ředitelka Autotýmu k tomu říká: „Autotým právě slaví rok svého působení na trhu. Cílem bylo nabídnout široké veřejnosti podporu a asistenci při koupi ojetého vozu. Do této situace se dnes dostává celá řada lidí, kteří se v dané problematice neorientují.“

Čísla, která vzbuzují obavy

Vedle rádce při nákupu ojetiny se Autotým zaměřuje také na mapování a analyzování trhu s ojetými vozidly. Za rok činnosti se podařilo nashromáždit zajímavé informace, z nichž ale mnohé zamrazí. Ostatně posuďte sami: Celých 49 % inzerátů je lživých, nebo jinak řečeno, informace v nich obsažené se nezakládají na skutečnosti. Prostě prodávající něco tvrdí, vůz na fotkách nějak vypadá, nicméně realita je jiná.

Mnozí prodávající spoléhají na fakt, že když už se člověk rozhodne k nim přijet a vůz si prohlédnout, také jej koupí. Roli hraje promarněný čas, náklady za cestu či jenom skutečnost, že jste museli zneužít třeba kamaráda. Z uvedeného čísla ale 22 % prodávajících lidově řečeno „kápne božskou“ během telefonického rozhovoru.

Podle Autotýmu pak u 42 % prodávaných vozidel nebyla prodejcem sdělena informace, že vůz byl havarovaný. Jistě, někteří to ani nemusejí vědět, nicméně spíše jde o snahu vůz prodat, neboť nehavarované auto hledá nového majitele mnohem snáze, než havarované, jakkoliv třeba následně dobře opravené.

Rovněž může hrát roli i skutečnost, kdo na inzerát zavolá. Jinak prodejci reagují na hlas ženy, jinak ozve-li se na druhém konci „drátu“ muž a jinak, pokud jim položíte odborné dotazy. To pak mnohdy znejistí. Údajně až 75 % odpovědí se liší podle toho, zda zavolal muž nebo žena. Prostě ženám se asi snáze lže…

Současný trh ojetin ale nabízí i některé příjemné věci. Například 86 % prodejců bylo ochotných vůz zapůjčit na servisní prohlídku do nezávislé opravny. A 73 % automobilů mělo zcela vyplněnou garanční knížku.

Příklady z praxe, aneb jak to vidíme my

Při hledání ojetého auta lze ale narazit i na řadu jiných skutečností. Jednou z nich je třeba fiktivní automobil, potažmo inzerát. Většinou je jeho předmětem některé z atraktivnějších exemplářů, přičemž upoutávkou je často až absurdně nízká cena. Když na inzerát napíšete, zpravidla se vám dostane odpovědi, buď podivnou češtinou bez skloňování, nebo naopak správnou, avšak neurčitou.

Obyčejně zjistíte, že inzerované auto je v zahraničí a že k tomu, aby bylo dovezeno, potřebuje prodávající zálohu. Pokud mu peníze pošlete, už je nikdy neuvidíte a automobil také ne. Nebo vám řekne, že vozidlo stojí v kontejneru v Hamburku a musíte si pro něj dojet. Když přijedete, a kontejner vám prodávající otevře, namísto vozu z fotek je auto úplně jiné, často v mnohem horším pohledovém i technickém stavu. Také jsme se již setkali s tím, že to stejné auto bylo nabízeno dvěma různými prodejci za výrazně odlišnou cenu. Ten, který chtěl za auto více, byl ten správný, druhý fiktivní. Fotky auta ale byly úplně stejné.

Ceník služeb Autotým
Produkt, cena a úkonyMiniStandardPremiumImport
Vyhledávání autaNeNeAnoNe
Ověření historieAnoAnoAnoAno
Testovací jízda a osobní kontrolaAnoAnoAno (2x)Ano
Prověření v servisuNeAnoAnoAno
40 km výjezd rádceAno*Ano*Ano*Ano*
Cena (Kč)1.4902.4903.4904.990
*Nad rámec balíčku se účtují 4 Kč/km

Důvody výše zmíněného počínání některých jedinců lze hledat snad jenom ve snaze vylákat z vás některé „citlivější“ údaje, třeba telefon či emailovou adresu. A možná se i najde někdo, kdo jim peníze opravdu předem pošle.

Podezřelé je, pokud prodávající odmítá sdělit identifikační číslo prodávaného vozu (VIN). Zřejmě tuší, že byste mohli zjistit něco, co nechce. Od takového auta rychle ruce pryč. VIN není ničím tajemným, ostatně řada automobilů jej má viditelné za čelním sklem, takže jsou vlastně na očích každému, kdo jde kolem. Stačí si je opsat nebo vyfotit. A takto bychom mohli pokračovat dále.

Jak to probíhá

Pokud Autotým pověříte výběrem ojetého vozidla, máte v zásadě dvě možnosti: buď si auto vyhlédnete sami, nebo to necháte na nich. Ať tak či onak, součástí procedury je hlavně odborná prohlídka vozidla a jeho posouzení. Ověřuje se jednak historie vozu a to jak servisní, tak i právní. Třeba zda není odcizené či předmětem leasingu, případně úvěru.

Následuje testovací jízda a po ní technická kontrola vozu, včetně měření tloušťky laku. Pouze tak lze spolehlivě odhalit, zda byla karoserie v minulosti opravovaná po havárii. Vozidlo se posuzuje podle osmi kritérií. V konečném hodnocení může získat maximálně 30 bodů. Zákazník dostává kompletní zprávu o stavu vozidla, jejíž součástí je i verdikt: Autotým buď koupi vozu doporučí, nebo nedoporučí.

Ceník indviduálních služeb Autotým
ÚkonCena [Kč]
Vyhledávání 3-5 aut podle vašeho přání500
Ověření historie vybraného auta500
Kontrola dokladů v zahraničí2.300
Kontrola dokladů v zahraničí plus zjištění země původu vozidla2.900
Testovací jízda a osobní kontrola1.000
Fyzická kontrola identifikátorů vozu3.900
Kontrola v servisu1.500
Expres příplatek2.000

Zmíněných 30 bodů se přiděluje jednotlivým skupinám auta a jejich funkčnosti. Větší důraz se klade na techniku než na vzhled, takže pokud je u vozidla třeba výrazně opotřebovaný interiér, avšak mechanicky je v pořádku a není havarované, Autotým jej klidně doporučí, neboť uvedené vady nejsou funkčního charakteru.

Zákazník může volit ze čtyř základních nabídek, lišících se cenou a úkony - přehledně je uvádíme v tabulce. Dále je možné si jednotlivé služby zakoupit individuálně.

Tomáš Dusil
Diskuze (13)
12. 8. 2015 12:47
Dobra sluzba
Tenhle napad se mi libi. Osobne preferuji ojetiny pred novymi vozy,protoze se na ojete nemusi cekat ale je hned k dispozici. Ale jak pisou hodne inzeratu je podvodnych, takze vedet jak se tomu branit je dulezite. Spis bych se ale soustsredil na nakup v bazaru nez pres inzerat, riziko je opravdu velke.
Avatar - Tomas Dusil, auto.cz
12. 6. 2015 10:44
Re: PR?
Psali o nich všude, jelikož byla tisková konferenec. Proto. Jak to funguje v reálu ale nevím, neboť jsem jejich službu nikdy nevyužil. Nicméně špatný nápad to není a může to někomu docela pomoci. ne každý zná auta. A bohužel často i ti, co si myslí že je znají je de-fakto neznají.
11. 6. 2015 16:29
Re: Pochybuju
Proky92 - Počet příspěvků v diskuzi - 4 ....
Avatar - Aoyagi
11. 6. 2015 14:59
Re: PR?
Ale že zrovna včera o nich psali všude jinde náhoda asi nebude :-)

Nebo se všichni odvolávají na nějaký press release, co já vím.
11. 6. 2015 14:51
Re: Pochybuju
proky92 - "fake" zaplacený účet? Taky naší firmě nabízeli že budou na naše produkty psát pozitivní reakce za vcelku rozumný paušál ze "zavedených" účtů které mají na všech fórech, ale do něčeho takového jsme nešli, nemáme to zapotřebí. Navíc to co ukázali bylo hrozně "okaté", podobně jako tento komentář. Asi by měli zaměstnat kreativnější přispívače... :no:
No ale ke službě o které je toto P.R. Celkově o ničem za tu cenu. Prověření VIN přes Cebii zvládne každý, někdy to nabízí přímo bazary. Že má auto servisku je super, ale může být úplně nebo částečně falšovaná a kdo bude zjišťovat kde je pravda? Prohlédnout auto nestačí, ideální je zajet na nejbližší emise a STK a bez zápisu do TP je to nechat zkontrolovat. Technik vidí desítky aut denně, řekne o tech. stavu mnohem víc než nějaký najatý "odborník" s pochybnými schopnostmi. Taky je dobré nebýt líný a na fórech o vybraném autě si ověřit co se typicky sype a zaměřit se na to. Nebát se kouknout "pod koberec". Většina aut byla bouchlých, klidně to mohlo být něco menšího a stejně se dával třeba lak na celý blatník. Je to většinou jedno. Stačí sledovat šířky spár mezi díly a je hned jasno co byla "totálka".