BMW i3 bude stát v Česku 900.000 Kč
BMW dovedlo po čtyřicetiletém vývoji elektromobily do sériové výroby. Připomeňme, že původní koncept i3 se představil přesně před dvěma lety, v červenci 2011. Prodejní verze hatchbacku je poháněna vzadu umístěným elektromotorem o výkonu 125 kW (170 k), točivý moment vrcholí 250 N.m.
Samotná pohonná jednotka váží 50 kg, celé auto pak pouze 1195 kg, což je docela slušná hodnota. Jako stavební materiál bezpečnostní buňky pro pasažéry totiž posloužily plasty vyztužené uhlíkovými vlákny. Pro pořádek dodejme, že konstruktérům se podařilo dosáhnout ideálního, tedy polovičního rozložení hmotnosti na obě nápravy. A podvozek samotný? Vpředu najdeme vzpěry McPherson, vzadu pak pětiprvkové závěsy.
Ke zrychlení z klidu na 100 km/h potřebuje první produkční elektromobil z Mnichova 7,2 s, automobilka však udává i akceleraci na poloviční hodnotu – 3,7 s. Největší rychlost je elektronicky omezena na 150 km/h. Auto jezdí na devatenáctipalcových kolech s pneumatikami rozměru 155/70.
Dobíjení lithium-iontových baterií o kapacitě 22 kWh z běžného veřejného stojanu trvá asi osm hodin, bavorský výrobce má s provozovateli pochopitelně uzavřeny patřičné smlouvy. Při použití příplatkové domácí nabíječky i Wallbox se zkrátí na šest hodin. Tu vyvinuli přímo v Mnichově, zákazníkům ji nainstalují přímo doma a ještě nabídnou „zelené“ tarify energie z obnovitelných zdrojů od smluvních partnerů. Z rychlonabíjecí stanice o 50 kW se články naplní na 80 % za pouhou půlhodinu. Měly by vystačit na 130-160 km. Potřebná infrastruktura ještě není tak hustá, ale i na tom se pracuje. Pokud se vůz kvůli prázdným bateriím zastaví a není možno jej zprovoznit, je tu ještě firemní asistence, případně systém sdílení automobilů DriveNow.
BMW i3 se představí oficiálně 29. července 2013 na třech místech současně: v Londýně, New Yorku a Pekingu. První zemí, která se jej dočká, je Británie, a to letos v říjnu. V České republice bude k mání stejně jako v domácím Německu počínaje listopadem, například Američané si musí počkat až do jara 2014. Verze s prodlouženým dojezdem doplněná o spalovací motor si dá rovněž načas a zájemce za ni pochopitelně zaplatí více.
Elektromobil od BMW zkrátka není žádnou levnou záležitostí a ani se to nečekalo. Spíš než o „ekologickou“ záležitost se jedná o stylovku, kterou si koupí „zeleně“ smýšlející lidé, kteří pochopitelně nemají hluboko do kapsy. Vždyť za cenu přesahující jen lehce zmíněných 900 tisíc seženete mnohem větší auta střední třídy. Nechoďme daleko, z Mnichova třeba trojkový sedan ve verzi 320d s přeplňovaným vznětovým dvoulitrem o 135 kW (184 k). Na podobné peníze přijde třeba i tříprostorové Audi A4 2,0 TDI/110 kW s automatem Multitronic, hybridní Lexus IS 300h s výbavou Comfort, čtyřválcový Mercedes-Benz C 200 (1,8 l/135 kW), Superb Laurin & Klement 2,0 TDI/103 kW, kombík Subaru Legacy 2,5i s převodovkou CVT, či Volvo S60 T4 Kinetic.