Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW i3 bude stát v Česku 900.000 Kč

Aleš Dragoun
Diskuze (25)
Do premiéry elektrického BMW i3 zbývá ještě týden, ale my už víme, kolik bude u nás stát. Základní verze přijde na rovných 900 tisíc korun.

BMW dovedlo po čtyřicetiletém vývoji elektromobily do sériové výroby. Připomeňme, že původní koncept i3 se představil přesně před dvěma lety, v červenci 2011. Prodejní verze hatchbacku je poháněna vzadu umístěným elektromotorem o výkonu 125 kW (170 k), točivý moment vrcholí 250 N.m.

Samotná pohonná jednotka váží 50 kg, celé auto pak pouze 1195 kg, což je docela slušná hodnota. Jako stavební materiál bezpečnostní buňky pro pasažéry totiž posloužily plasty vyztužené uhlíkovými vlákny. Pro pořádek dodejme, že konstruktérům se podařilo dosáhnout ideálního, tedy polovičního rozložení hmotnosti na obě nápravy. A podvozek samotný? Vpředu najdeme vzpěry McPherson, vzadu pak pětiprvkové závěsy.

Ke zrychlení z klidu na 100 km/h potřebuje první produkční elektromobil z Mnichova 7,2 s, automobilka však udává i akceleraci na poloviční hodnotu – 3,7 s. Největší rychlost je elektronicky omezena na 150 km/h. Auto jezdí na devatenáctipalcových kolech s pneumatikami rozměru 155/70.

Dobíjení lithium-iontových baterií o kapacitě 22 kWh z běžného veřejného stojanu trvá asi osm hodin, bavorský výrobce má s provozovateli pochopitelně uzavřeny patřičné smlouvy. Při použití příplatkové domácí nabíječky i Wallbox se zkrátí na šest hodin. Tu vyvinuli přímo v Mnichově, zákazníkům ji nainstalují přímo doma a ještě nabídnou „zelené“ tarify energie z obnovitelných zdrojů od smluvních partnerů. Z rychlonabíjecí stanice o 50 kW se články naplní na 80 % za pouhou půlhodinu. Měly by vystačit na 130-160 km. Potřebná infrastruktura ještě není tak hustá, ale i na tom se pracuje. Pokud se vůz kvůli prázdným bateriím zastaví a není možno jej zprovoznit, je tu ještě firemní asistence, případně systém sdílení automobilů DriveNow.

BMW i3 se představí oficiálně 29. července 2013 na třech místech současně: v Londýně, New Yorku a Pekingu. První zemí, která se jej dočká, je Británie, a to letos v říjnu. V České republice bude k mání stejně jako v domácím Německu počínaje listopadem, například Američané si musí počkat až do jara 2014. Verze s prodlouženým dojezdem doplněná o spalovací motor si dá rovněž načas a zájemce za ni pochopitelně zaplatí více.

Elektromobil od BMW zkrátka není žádnou levnou záležitostí a ani se to nečekalo. Spíš než o „ekologickou“ záležitost se jedná o stylovku, kterou si koupí „zeleně“ smýšlející lidé, kteří pochopitelně nemají hluboko do kapsy. Vždyť za cenu přesahující jen lehce zmíněných 900 tisíc seženete mnohem větší auta střední třídy. Nechoďme daleko, z Mnichova třeba trojkový sedan ve verzi 320d s přeplňovaným vznětovým dvoulitrem o 135 kW (184 k). Na podobné peníze přijde třeba i tříprostorové Audi A4 2,0 TDI/110 kW s automatem Multitronic, hybridní Lexus IS 300h s výbavou Comfort, čtyřválcový Mercedes-Benz C 200 (1,8 l/135 kW), Superb Laurin & Klement 2,0 TDI/103 kW, kombík Subaru Legacy 2,5i s převodovkou CVT, či Volvo S60 T4 Kinetic.

Aleš Dragoun
Diskuze (25)
Avatar - Astene
23. 7. 2013 22:06
Re: elektromobil
Sorry, ale srovnání s elektronikou je podle mě mimo. Mezi ní a elektromobily je jeden zásadní rozdíl. U té extra drahé elektroniky byly kdysi na první pohled vidět její výhody a obrovský posun oproti tehdejší běžné elektronice (CRT televizím, stolním PC, pevným telefonům apod.) a největší nevýhodou byla většinou jen cena. Co mi ale nabízí elektromobil tak revolučně nového, pozitivního, kvůli čemu bych po něm měl toužit bez ohledu na cenu? Maximální krouťák už od "volnoběhu", tišší provoz a jinak?
23. 7. 2013 11:47
Re: elektromobil
Máš v podstatě pravdu. Jenomže tady půjde vývoj taky dopředu, jenomže o dost pomaleji. U mobilů a TV jde o obraz (plus chycení signálu), což bylo v plenkách. O výpočetní technice ani nemluvě... A všechno tohle šlo do značné míry řešit miniaturizací.
Ovšem u aut jde o mnohem energeticky náročnější záležitost, přičemž ta energie jde z principu věci do přenosu síly.
A další věc je akumulace a výdej energie. Jestli to půjde dál cestou nějakých super baterek, nebo co já vím, třeba něčeho na bázi obřích kondenzátorů, nebo jestli se vymyslí něco úplně nového... Váha se může snížit celkem podstatně, ale požadovaný příkon nějakých aspoň 10-20 kW pro běžný provoz prostě potřeba bude.
23. 7. 2013 10:21
Re: elektromobil
-20C a nafta mrzne. Netopi, nytuje a smrdi a aj tak ju ma 55% populacie v EU, lebo nezere a taha, presne ako elektro, az na ten hluk a smrad.
23. 7. 2013 09:19
Elektro
V zásade dávajú (momentálne) elektromobily význam ako druhé auto v rodine. Pokiaľ potrebuješ na šupu dlhšiu trasu, ideš konvenčným autom. Ale ja si osobne viem predstaviť, že by som si to kúpil. Do kancelárie to mám z domu 14km. Sú dni, keď som celý deň v kancli, a vtedy by som kľudne šiel elektrom. V garáži to na noc pripojím a ráno je nabité. tých 150 km, by mi stačilo na 3-4 dni. A jazdíš za pár eur... Ale samozrejme je tu podmienka druhého konvenčného auta v domácnosti.
Čo sa týka vyjadrenia nejakého experta o zrýchlení, tak treba trošku naštudovať princíp elektromotoru (krútiaci moment konštatný od "0" otáčok...), teda pružnosti by som sa rozhodne neobával.
P.S. najrýchlejšie pozemné vozidlá na svete (vlaky TGV a pod.) sú na ELEKTRIKU >:D
Avatar - CHerokee
22. 7. 2013 21:52
Re: To je skoro zadarmo
je to takové ošklivé káčátko :-)