Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

České automobilky během krize propustily 19.000 lidí

redakce AUTO.CZ
Diskuze (5)
Tuzemské automobilky a jejich dodavatelé propustili v posledním roce kvůli dopadům ekonomické krize 19.000 lidí z celkových 128.500 zaměstnanců. Celkem dostalo výpověď 11.000 kmenových zaměstnanců a 8000 agenturních pracovníků. Vyplývá to z údajů SAP.

Český autoprůmysl se podle prezidenta sdružení Martina Jahna s krizí vypořádal docela dobře. "Škoda, TPCA, Hyundai i dodavatelé výrazně profitovali z evropského šrotovného, a proto ten dopad včetně propouštění nebyl tak tragickým, jak se ze začátku očekávalo," řekl Jahn. Většině firem se podle něj povedlo vyrovnat výpadky výroby ze začátku roku snižováním nákladů a nikoliv jen propouštěním.

Výroba osobních aut v Česku v prvním pololetí poklesla o 11 procent na 470.667 vozů. Největší tuzemský výrobce Škoda Auto od ledna do června vyrobil 245.714 vozů, což je o 30 procent méně, než ve stejném období loni. Škoda ale částečně čerpala z loňských zásob a její prodej proto klesl jen o desetinu na 329.641 aut. Naopak kolínský producent malých vozů TPCA zvýšil výrobu o 0,6 procenta na 174.949 aut. Hyundai v Nošovicích, která se rozjela loni na podzim, oznámila 50.000 letos vyrobených vozů.

Zejména v letošním roce tuzemským výrobcům v autoprůmyslu výrazně pomohlo šrotovné, které letos zavedlo 12 evropských zemí. Největší vliv mělo opatření v Německu a na Slovensku. Naopak negativní dopad mělo váhání tuzemských politiků se zavedením šrotovného v Česku. To se projevilo ve zhoršených podmínkách českých dodavatelů automobilek v zahraničí. V září nakonec prezidentské veto zákona o šrotovném poslanci přehlasovali, o jeho zavedení však vláda dosud nerozhodla.

Přes náznaky oživení čekají podle Jahna automobilky ještě dva těžké roky. Letos by v tuzemsku mohla výroba aut stoupnout z loňských 950.000 aut k jednomu milionu, původní odhady ale milionovou hranici předpokládaly už v tomto roce. Vedle šrotovného se příští rok na produkci pozitivně projeví plný náběh výroby v továrně Hyundai v Nošovicích.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (5)
21. 9. 2009 16:40
Re: Krize
nepouzivam zadnou ohorelou lisku a pouzivat ji ani nehodlam

a proste proste nerejpej, delas tim jen vyzitku cechum jakosto rejpalum a ztezovatelum NO1 na celem svete :-)
21. 9. 2009 12:41
Re: Krize
Pokud se nejedná o pracovníky, kteří se podílejí na výrobě vozů nebo součástek do vozů prodávaných v ČR, pak nemá šrotovné (lék na krizi) žádný smysl... Pokud firma dlouhodobě vyrábí na sklad a překonává poptávku, pak bude problém někde jinde a ne až v současné době...
21. 9. 2009 11:55
Re: Krize
tech necelich 15% je ale vcetne agenturnich a ty nemaj s vyrobou nic spolecneho, kmenovich zamestnancu propustili cca 8.6% a je potreba brat do uvahy ze to nejsou jen zamestnanci automobilek, ale i firem ktere s autoprumyslem souvisej, a navic ty firmy ani nemusej primo navazovat na automobilky vyrabejici/montujici v CR, jako treba koncici vyroba autobaterii, mensi vyroba pneumatik a tak podobne
21. 9. 2009 09:57
Krize
Výroba poklesla o 11%, propouštělo se 15%, kde udělali soudruzi chybu? Že by za všechno nemohla jen "krize"?