Český autotrh šel v únoru k ledu: -11 % proti lednu
Obvykle prodejně slabý první měsíc roku se letos vyšvihl nad dlouhodobý průměr, ale nakolik se do tohoto výsledku promítly změny v metodice se ukáže až v delším časovém období. V únoru se prodejci i zákazníci obvykle připravují na jarní prodejní žně, na letošní druhý měsíc však nebude český trh vzpomínat v dobrém.
Únor 2005 patří k vůbec nejslabším měsícům za období po které je český trh mapován. Po nadějně vypadajícím počtu v lednu zaregistrovaných automobilů (11135 ks) se v únoru v registru vozidel objevilo jen 9860 nových aut, což je meziměsíčně o více než 11 % méně a meziročně o necelá čtyři procenta. I tak ale zůstávají registrace za první dva měsíce roku nad srovnatelným údajem za první dva měsíce roku minulého (+6 %).
I když se absolutní čísla proti lednu změnila, pořadí nejprodávanějších značek odpovídá tomu lednovému. Podíl Škody zřejmě dočasně výrazněji klesl pod obvyklou 50% úroveň, relativní odstup Renaultu od zbytku pole se zvýšil, protože zatímco francouzská jednička zůstává na osmi stovkách prodaných vozů, třetí značka českého trhu – Volkswagen – prodal proti lednu 2005 o 149 vozů méně.
Tabulka udává srovnání registrací s únorem 2004.
Pořadí značek dle registrací nových automobilů v ČR, únor 2005, zdroj: SDA | |||||
OA+LUV 2/05 | OA+LUV 2/04 | rozdíl [ks] | rozdíl [%] | ||
1. | Škoda | 3830 | 4183 | -353 | -8,4% |
2. | Renault | 834 | 564 | 270 | +47,9% |
3. | Volkswagen | 693 | 742 | -49 | -6,6% |
4. | Ford | 606 | 667 | -61 | -9,1% |
5. | Peugeot | 557 | 601 | -44 | -7,3% |
6. | Opel | 464 | 379 | 85 | +22,4% |
7. | Citroën | 384 | 429 | -45 | -10,5% |
8. | Hyundai | 329 | 355 | -26 | -7,3% |
9. | Toyota | 234 | 321 | -87 | -27,1% |
10. | Fiat | 207 | 292 | -85 | -29,1% |
11. | Seat | 197 | 252 | -55 | -21,8% |
12. | Mercedes-Benz | 168 | 181 | -13 | -7,2% |
13. | Chevrolet | 147 | 108 | 39 | +36,1% |
14. | Audi | 143 | 100 | 43 | +43,0% |
15. | Dacia | 138 | 28 | 110 | +392,9% |
Nic zvláštního se nestalo ani v kategorii minivozů, trojice Panda-Picanto-Matiz byla na čele i v lednu.
Mini vozy (OA+LUV), únor 2005, zdroj: SDA | ||
model | počet zaregistrovaných vozů | |
1. | Fiat PANDA | 74 |
2. | Kia PICANTO | 36 |
3. | Chevrolet MATIZ | 23 |
4. | Renault TWINGO | 18 |
5. | Hyundai ATOS | 17 |
6. | Opel AGILA | 16 |
Únorový prodej nejoblíběnějšího vozu českého trhu se meziměsíčně propadl o bezmála pětistovku vozů.Naopak Thalií se prodalo oproti lednu o 82 ks více, ačkoli jí na paty šlape koncernová východoevropská kolegyně - Dacia Logan (prodáno 130 ks, najdete ji však v nižší střední třídě).
Malé vozy (OA+LUV), únor 2005, zdroj: SDA | ||
model | počet zaregistrovaných vozů | |
1. | Škoda FABIA | 2359 |
2. | Renault THALIA | 355 |
3. | Peugeot 206 | 246 |
4. | Volkswagen POLO | 135 |
5. | Hyundai GETZ | 124 |
6. | Toyota YARIS | 112 |
7. | Ford FIESTA | 110 |
8. | Citroën C3 | 91 |
9. | Renault CLIO | 76 |
10. | Chevrolet KALOS | 70 |
Prodej Octávií neklesl tak dramaticky (-52 registrací meziměsíčně) jako Fabie. Aster (včetně Aster Classic) bylo v únoru zaregistrováno 270 ks, což je jen o 2 ks méně než v lednu. Nechme se překvapit co udělá s březnovými čísly agresivní marketingová kampaň 24 h Opel, během které se prodalo 540 automobilů.
Nižší střední třída (OA+LUV), únor 2005, zdroj: SDA | ||
model | počet zaregistrovaných vozů | |
1. | Škoda OCTAVIA | 1296 |
2. | Opel ASTRA | 270 |
3. | Ford FOCUS | 163 |
4. | Peugeot 307 | 141 |
5. | Volkswagen GOLF | 140 |
6. | Dacia Logan | 130 |
7. | Renault MEGANE | 100 |
8. | Citroën C4 | 57 |
9. | Hyundai ACCENT | 56 |
9. | Toyota COROLLA | 56 |
Pořadí ve střední třídě se sice změnilo, ale nízké počty prodaných vozů nemohou být předmětem hlubší analýzy. V první desítce manažerských vozů máme známá jména, z prestižních značek se do nejužší špičky třídy dostaly jen Audi A4 a Mercedes C, zákazníci BMW čekají na novou řadu 3.
Střední třída (OA+LUV), únor 2005, zdroj: SDA | ||
model | počet zaregistrovaných vozů | |
1. | Volkswagen PASSAT | 91 |
2. | Ford MONDEO | 59 |
3. | Mazda 6 | 54 |
4. | Renault LAGUNA | 49 |
5. | Peugeot 407 | 47 |
6. | Audi A4 | 38 |
7. | Opel VECTRA | 28 |
8. | Citroën C5 | 26 |
9. | Mercedes-Benz C | 24 |
10. | Toyota AVENSIS | 23 |
Rekordně nízký prodej Superbu (meziměsíčně z 210 na 132 ks) je nejzajímavějším faktem vyšší střední třídy, ale utěšovat bychom se mohli procentuálně podobně propadlým prodejem nového Audi A6. Na třetí příčku povyskočil inovovaný Peugeot 607.
Vyšší střední třída (OA+LUV), únor 2005, zdroj: SDA | ||
model | počet zaregistrovaných vozů | |
1. | Škoda SUPERB | 132 |
2. | Audi A6 | 36 |
3. | Peugeot 607 | 29 |
4. | BMW 5 | 24 |
5. | Volvo 70 | 19 |
6. | Audi ALLROAD QUATTRO | 16 |
7. | Mercedes-Benz E | 10 |
Žádné překvapení se nekoná ani v luxusních vozech. Bohatí snad také odkládali nákupy do teplejších měsíců roku. K sedmi zaregistrovaným Audi A8, přibylo sedm Mercedesů CLS, tři BMW 7 a po jednom Mercedesu S a Volkswagenu Phaeton.
Nejprodávanějším sportovním vozem února je Mazda RX8 (6 ks) spolu s novým Opelem Tigra a tato dvojice je následována Mercedesem SLK (4 ks).
Předposlední tabulka představuje registrace terénních vozidel, mezi která počítáme také lehká SUV. Čelo je tvořeno korejskou trojicí dvou novinek (Tucson, Sportage), za kterými je inovovaný model Santa Fe.
Terénní vozy (OA+LUV), únor 2005, zdroj: SDA | ||
model | počet zaregistrovaných vozů | |
1. | Hyundai TUCSON | 39 |
2. | Kia SPORTAGE | 34 |
3. | Hyundai SANTAFE | 23 |
4. | Volkswagen TOUAREG | 21 |
5. | Nissan X-TRAIL | 20 |
6. | Honda CR-V | 17 |
7. | Toyota RAV4 | 16 |
8. | Suzuki GRAND VITARA | 15 |
9. | Hyundai TERRACAN | 14 |
10. | Subaru FORESTER | 13 |
Závěrečná tabulka patří registracím velkoprostorových automobilů. Prvních několik příček ale obsadily automobily vhodné převážně pro nejvýše pět cestujících a jejich zavazadla. Ani zde žádná překvapení, vyrovnané čelo pelotonu může být snadno v dalším měsíci poskládáno úplně jinak…
MPV (OA+LUV), únor 2005, zdroj: SDA | ||
model | počet zaregistrovaných vozů | |
1. | Renault MEGANE SCENIC | 43 |
2. | Volkswagen TOURAN | 42 |
3. | Citroën XSARA PICASSO | 40 |
4. | Ford Focus C MAX | 36 |
5. | Renault MODUS | 31 |
6. | Opel MERIVA | 27 |
7. | Mercedes-Benz A | 23 |
8. | Fiat IDEA | 17 |
Teplé jarní počasí, nové modely a další vlna slev a výhodných nabídek snad už definitivně v březnu přesvědčí českého zákazníka k nakupování nových automobilů, prodejci a dovozci se budou radovat a my budeme mít o čem psát...