Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český autotrh šel v únoru k ledu: -11 % proti lednu

Ondřej Láník
Diskuze (11)
V únoru se prodejci i zákazníci obvykle připravují na jarní prodejní žně, na letošní druhý měsíc však nebude český trh vzpomínat v dobrém. Prodalo se výrazně méně automobilů než je pro tento měsíc obvyklé...

Obvykle prodejně slabý první měsíc roku se letos vyšvihl nad dlouhodobý průměr, ale nakolik se do tohoto výsledku promítly změny v metodice se ukáže až v delším časovém období. V únoru se prodejci i zákazníci obvykle připravují na jarní prodejní žně, na letošní druhý měsíc však nebude český trh vzpomínat v dobrém.

Únor 2005 patří k vůbec nejslabším měsícům za období po které je český trh mapován. Po nadějně vypadajícím počtu v lednu zaregistrovaných automobilů (11135 ks) se v únoru v registru vozidel objevilo jen 9860 nových aut, což je meziměsíčně o více než 11 % méně a meziročně o necelá čtyři procenta. I tak ale zůstávají registrace za první dva měsíce roku nad srovnatelným údajem za první dva měsíce roku minulého (+6 %).

I když se absolutní čísla proti lednu změnila, pořadí nejprodávanějších značek odpovídá tomu lednovému. Podíl Škody zřejmě dočasně výrazněji klesl pod obvyklou 50% úroveň, relativní odstup Renaultu od zbytku pole se zvýšil, protože zatímco francouzská jednička zůstává na osmi stovkách prodaných vozů, třetí značka českého trhu – Volkswagen – prodal proti lednu 2005 o 149 vozů méně.

Tabulka udává srovnání registrací s únorem 2004.

Pořadí značek dle registrací nových automobilů v ČR, únor 2005, zdroj: SDA
  OA+LUV 2/05OA+LUV 2/04rozdíl [ks]rozdíl [%]
1.Škoda38304183-353-8,4%
2.Renault834564270+47,9%
3.Volkswagen693742-49-6,6%
4.Ford606667-61-9,1%
5.Peugeot557601-44-7,3%
6.Opel46437985+22,4%
7.Citroën384429-45-10,5%
8.Hyundai329355-26-7,3%
9.Toyota234321-87-27,1%
10.Fiat207292-85-29,1%
11.Seat197252-55-21,8%
12.Mercedes-Benz168181-13-7,2%
13.Chevrolet14710839+36,1%
14.Audi14310043+43,0%
15.Dacia13828110+392,9%

Nic zvláštního se nestalo ani v kategorii minivozů, trojice Panda-Picanto-Matiz byla na čele i v lednu.

Mini vozy (OA+LUV), únor 2005, zdroj: SDA
 modelpočet zaregistrovaných vozů
1.Fiat PANDA74
2.Kia PICANTO36
3.Chevrolet MATIZ23
4.Renault TWINGO18
5.Hyundai ATOS17
6.Opel AGILA16

Únorový prodej nejoblíběnějšího vozu českého trhu se meziměsíčně propadl o bezmála pětistovku vozů.Naopak Thalií se prodalo oproti lednu o 82 ks více, ačkoli jí na paty šlape koncernová východoevropská kolegyně - Dacia Logan (prodáno 130 ks, najdete ji však v nižší střední třídě).

Malé vozy (OA+LUV), únor 2005, zdroj: SDA
 modelpočet zaregistrovaných vozů
1.Škoda FABIA2359
2.Renault THALIA355
3.Peugeot 206246
4.Volkswagen POLO135
5.Hyundai GETZ124
6.Toyota YARIS112
7.Ford FIESTA110
8.Citroën C391
9.Renault CLIO76
10.Chevrolet KALOS70

Prodej Octávií neklesl tak dramaticky (-52 registrací meziměsíčně) jako Fabie. Aster (včetně Aster Classic) bylo v únoru zaregistrováno 270 ks, což je jen o 2 ks méně než v lednu. Nechme se překvapit co udělá s březnovými čísly agresivní marketingová kampaň 24 h Opel, během které se prodalo 540 automobilů.

Nižší střední třída (OA+LUV), únor 2005, zdroj: SDA
 modelpočet zaregistrovaných vozů
1.Škoda OCTAVIA1296
2.Opel ASTRA270
3.Ford FOCUS163
4.Peugeot 307141
5.Volkswagen GOLF140
6.Dacia Logan130
7.Renault MEGANE100
8.Citroën C457
9.Hyundai ACCENT56
9.Toyota COROLLA56

Pořadí ve střední třídě se sice změnilo, ale nízké počty prodaných vozů nemohou být předmětem hlubší analýzy. V první desítce manažerských vozů máme známá jména, z prestižních značek se do nejužší špičky třídy dostaly jen Audi A4 a Mercedes C, zákazníci BMW čekají na novou řadu 3.

Střední třída (OA+LUV), únor 2005, zdroj: SDA
 modelpočet zaregistrovaných vozů
1.Volkswagen PASSAT91
2.Ford MONDEO59
3.Mazda 654
4.Renault LAGUNA49
5.Peugeot 40747
6.Audi A438
7.Opel VECTRA28
8.Citroën C526
9.Mercedes-Benz C24
10.Toyota AVENSIS23

Rekordně nízký prodej Superbu (meziměsíčně z 210 na 132 ks) je nejzajímavějším faktem vyšší střední třídy, ale utěšovat bychom se mohli procentuálně podobně propadlým prodejem nového Audi A6. Na třetí příčku povyskočil inovovaný Peugeot 607.

Vyšší střední třída (OA+LUV), únor 2005, zdroj: SDA
 modelpočet zaregistrovaných vozů
1.Škoda SUPERB132
2.Audi A636
3.Peugeot 60729
4.BMW 524
5.Volvo 7019
6.Audi ALLROAD QUATTRO16
7.Mercedes-Benz E10

Žádné překvapení se nekoná ani v luxusních vozech. Bohatí snad také odkládali nákupy do teplejších měsíců roku. K sedmi zaregistrovaným Audi A8, přibylo sedm Mercedesů CLS, tři BMW 7 a po jednom Mercedesu S a Volkswagenu Phaeton.

Nejprodávanějším sportovním vozem února je Mazda RX8 (6 ks) spolu s novým Opelem Tigra a tato dvojice je následována Mercedesem SLK (4 ks).

Předposlední tabulka představuje registrace terénních vozidel, mezi která počítáme také lehká SUV. Čelo je tvořeno korejskou trojicí dvou novinek (Tucson, Sportage), za kterými je inovovaný model Santa Fe.

Terénní vozy (OA+LUV), únor 2005, zdroj: SDA
 modelpočet zaregistrovaných vozů
1.Hyundai TUCSON39
2.Kia SPORTAGE34
3.Hyundai SANTAFE23
4.Volkswagen TOUAREG21
5.Nissan X-TRAIL20
6.Honda CR-V17
7.Toyota RAV416
8.Suzuki GRAND VITARA15
9.Hyundai TERRACAN14
10.Subaru FORESTER13

Závěrečná tabulka patří registracím velkoprostorových automobilů. Prvních několik příček ale obsadily automobily vhodné převážně pro nejvýše pět cestujících a jejich zavazadla. Ani zde žádná překvapení, vyrovnané čelo pelotonu může být snadno v dalším měsíci poskládáno úplně jinak…

MPV (OA+LUV), únor 2005, zdroj: SDA
 modelpočet zaregistrovaných vozů
1.Renault MEGANE SCENIC43
2.Volkswagen TOURAN42
3.Citroën XSARA PICASSO40
4.Ford Focus C MAX36
5.Renault MODUS31
6.Opel MERIVA27
7.Mercedes-Benz A23
8.Fiat IDEA17

Teplé jarní počasí, nové modely a další vlna slev a výhodných nabídek snad už definitivně v březnu přesvědčí českého zákazníka k nakupování nových automobilů, prodejci a dovozci se budou radovat a my budeme mít o čem psát...

Ondřej Láník
Diskuze (11)