Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v květnu 2015: Největší skokani a nejhorší pády

David Bureš
Diskuze (37)
Alfa Romeo v květnu zaznamenala dvojnásobné prodeje co před rokem. Neúspěšný měsíc naopak zažily značky Mini a Volvo.

Na českém trhu bylo v průběhu letošního května registrováno 18.113 nových osobních automobilů, o 17,7 % více než před rokem. Po přehledu nejprodávanějších značek zveřejněném ve středu jsme se zaměřili na značky, které minulý měsíc zaznamenaly největší nárůst prodejů a kterým se naopak v květnu příliš nedařilo.

Největší prodejní nárůst v relativních číslech zaznamenala ze sledovaných značek Alfa Romeo, 14 v květnu prodaných vozů je dvojnásobek proti květnu 2014. Mnohem zajímavější je ale více než 78% nárůst prodejů Nissanu, jehož květnové prodeje se zastavily na 371 vozech. Díky mohutnému růstu v prvních měsících roku je Nissan 15. nejprodávanější značkou na trhu.

Výrazně se dařilo také Subaru (+74 %) nebo Audi (+55 %). Z menších značek je zajímavý růst Lady (+40 %) nebo Lamborghini, které v květnu prodalo jedno auto, o jedno více než před rokem. Vliv na to mohlo mít i opětovné otevření oficiálního zastoupení italské značky na českém trhu. Cadillac si dokonce meziročně pomohl z 0 prodaných kusů na čtyři.

Registrace aut – značky s nejvyšším relativním nárůstem
Poř.ZnačkaZměna 5/2015 [%]Prodeje 5/2015Změna 1-5/2015 [%]Prodeje 1-5/2015
1.Alfa Romeo+100,0014+2,246
2.Nissan+78,37371+73,811891
3.Infiniti+75,007+4,7622
4.Subaru+74,14101+21,27395
5.Jeep+72,5588+81,32330
6.Audi+55,40432+36,151804
7.Rolls-Royce+50,00305
8.Fiat+42,65301+23,961366
9.Lada+40,007+61,7655
10.Dacia+39,01759+23,014303

Mezi výrobci, které statistiky Svazu dovozců automobilů řadí do kategorie Jiné značky, je zaznamenání hodný úspěch Tesly. Americký specialista na elektromobily v květnu prodal na českém trhu šest vozů, třikrát více než v květnu 2014.

Navzdory obecnému růstu počtu registrovaných aut na českém trhu se některým značkám nedařilo. V kategorii pádů „vyhrál“ Chevrolet s poklesem o takřka 98 %. Vliv na tom má fakt, že se americká značka oficiálně stáhla z trhu. Podobně je na tom i Lancia, s propadem 69,6 % v žebříčku pádů třetí. Nabídka italské značky se postupně zužuje, v budoucnu chce nabízet pouze minivůz Ypsilon.

Mini a Ferrari sice v květnu zaznamenaly výrazný pokles prodejů, v předchozích měsících se jim ale dařilo, a tak se zdá, že minulý měsíc byl jen odchylka od normálu. Naopak Volvo, Suzuki a Citroën pokračují v setrvalém poklesu. Toto trio za pět měsíců registruje pokles prodejů na českém trhu.

Registrace aut – značky s nejvyšším relativním poklesem
Poř.ZnačkaZměna 5/2015 [%]Prodeje 5/2015Změna 1-5/2015 [%]Prodeje 1-5/2015
1.Chevrolet-97,621-95,8816
2.Dodge-83,331-766
3.Lancia-69,577-3632
4.Mini-35,5629+17,61187
5.Volvo-29,2392-14,61608
6.Land Rover-24,2450+4,37382
7.Suzuki-22,80149-23,16773
8.-9.Ferrari-20,004+78,5725
8.-9.Maserati-20,004+4,1725
10.Citroën-8,81445-14,452173

Pokud se zaměříme na růst podle absolutních čísel, zjistíme, že je na tom nejlépe domácí Škoda. Tuzemská jednička si v květnu polepšila v prodejích o 26,8 %, což znamenalo nárůst o 1.224 aut. Druhý s nárůstem o 356 vozů je Volkswagen, který je zároveň druhou nejprodávanější značkou na českém trhu.

V úspěšném tažení pokračuje Dacia, za jejímž 39% růstem prodejů se skrývá o 213 prodaných aut více než před rokem. Na předchozí úspěšné měsíce v květnu navázaly také Audi (+154 registrací), Opel (+152) nebo již zmíněný Nissan (+163). Květen byl pak skvělým měsícem pro Peugeot (+87 registrací), jehož prodeje letos zatím klesaly.

Registrace aut – značky s nejvyšším absolutním nárůstem
Poř.ZnačkaZměna 5/2015 [%]Prodeje 5/2015Změna 1-5/2015 [%]Prodeje 1-5/2015
1.Škoda+12245794+653529770
2.Volkswagen+3561788+371210731
3.Dacia+213759+8054303
4.Nissan+163371+8031891
5.Audi+154432+4791804
6.Opel+152733+7093098
7.Ford+1051267+7255697
8.Fiat+90301+2641366
9.Peugeot+87743-2272994
10.Kia+74624+6203091

Z hlediska absolutních čísel bylo na tom v květnu nejhůř Suzuki, kterému se prodeje meziročně propadly o 44 aut. Druhý následuje Citroën, jehož pád byl jen o jedno auto nižší. Vysoko je také již zmíněné Volvo (-38 vozů).

Do „top ten“ největších pádů se dostaly i Seat (-14 aut) a Mazda (-10 aut). Pro ně to ale byla spíše výjimka, protože prodeje obou v předchozích měsících rostly.

Registrace aut – značky s nejvyšším absolutním poklesem
Poř.ZnačkaZměna 5/2015 [%]Prodeje 5/2015Změna 1-5/2015 [%]Prodeje 1-5/2015
1.Suzuki-44149-223773
2.Citroën-43445-3672173
3.Chevrolet-411-37216
4.Volvo-3892-104608
5.-6.Lancia-167-1832
5.-6.Land Rover-1650+16382
7.-8.Mini-1429+28187
7.-8.Seat-14540+4782957
9.Mazda-10193+88959
10.Dodge-51-196

David Bureš
Diskuze (37)
Avatar - pelikoš
5. 6. 2015 13:58
Re: opět gratulace
je to tvůj názor, ale rozhodně nesouhlasím
5. 6. 2015 07:35
Re: Safra, kde je Hyundai?
;-)
5. 6. 2015 07:35
Re: Safra, kde je Hyundai?
Ale jo, to chápu. Jen bych čekal výrazný nárůst, když májí tak velkohubá prohlášení o svých produktech ;-)
Avatar - Blue Sun
5. 6. 2015 07:05
Re: Safra, kde je Hyundai?
Nemusí moc růst, stačí, když si bude držet současná čísla v rozdílu pár kusů a v tomhle pseudopřehledu se neobjeví...
Avatar - CarlosOstrava
4. 6. 2015 21:37
Volvo
U Volva všichni čekají na dodávku nových XC90...to pak bude nárust, jestli tedy budou stíhat vyrábět... ;-)