Český trh v listopadu 2012: Nejprodávanější malé terénní vozy, SUV a crossovery
Registrace terénních vozů a SUV menší třídy oproti stejnému měsíci roku 2011 stouply o 8,6 %, ze
1.765 na 1.916 kusů (+151).
Yeti získal v aktuálním pořadí neohroženě další prvenství za 416 exemplářů a podíl 21,7 %. Druhý
Volkswagen Tiguan má jen 194 aut, ale ještě se mu podařilo překročit desetiprocentní podíl na trhu
(10,1 %). Třetí místo obsadil „kočovník“ Nissan Qashqai (142 kusů, 7,4 %), čtvrtý je pak
navrátilec Hyundai ix35 (132, 6,9 %). Kia Sportage uzavírá Top 5 a připsala si 130 aut (6,8 %).
Trojciferná čísla vykazuje ještě rumunský horal Dacia Duster (126). Od třetí do šesté příčky byly
tedy rozdíly velmi těsné.
V meziročním srovnání premiantů tabulky se Yeti zlepšil o 101 registrací (+32,1 %). Tiguan hlásí
také nárůst, byť menších +14,1 % (+24). Loni v listopadu si jich Češi koupili 170. V tomto trendu
pokračuje naštěstí také Qashqai. Ten si navíc polepšil o slušných 46 kusů (+47,9 %). Negativní
znaménka vykazují oba sourozenci z Jižní Koreje. Hyundai ix35 spadl dolů o 1,5 % (-2 auta),
Sportage o 5,8 % a 8 exemplářů. Před rokem se tudíž prodalo 138 vozů.
O nejvíce kusů ze všech se zvedl Yeti, druhý je v tomto přehledu Qashqai a třetí Range Rover
Evoque (+43). Připomeňme dále Subaru Forester (+42), které čeká začátkem příštího roku
generační výměna a dále Hondu CR-V (+34). Ta už jí má sice za sebou, ale předchůdce se stále
doprodává. Na procenta má ve zveřejňované první třicítce nejvyšší číslo Evoque (+614,3 %, ze 7 na
50), následují přerostlý Fiat Freemont (+260 %), Audi Q3 (+127,8 %) a trojciferným navýšením se
chlubí ještě Forester (+123,5 %).
Největší meziroční propad co do procent zaznamenalo z Top 30 Suzuki Jimny (-81,8 % a -36
exemplářů), ale loňské vysoké počty byly zapříčiněny dodávkou firemnímu klientovi. Za ním jsou
Mitsubishi ASX s -63,4 %, jeho větší kolega Outlander (-57,1 %, -20), Ford Kuga (-47,5 %) a
Suzuki Grand Vitara, které má o 46,7 % méně (16 oproti 30). Jimny, Grand Vitaru i Kugu už lze
koupit, či alespoň objednat v nových provedeních, u Suzuki se jedná o facelift. Největší kusovou
ztrátu má Kuga (-47) před Dacií Duster (-46) a Mitsubishi ASX (-45).
Celkový objem trhu v této třídě se meziročně zvýšil o 14,9 %, stoupl konkrétně ze 17.328 na 19.904
vozů (+2.576).
Pořadí po jedenácti měsících vévodí Yeti (3.944 registrací, podíl 19,8 %). Následuje Hyundai ix35
(2.009, 10,1 %) a Tiguan už je třetí (1.722, 8,7 %). Nissan Qashqai tedy spadl na čtyřku (1.689,
8,5 %). Dacia Duster drží pátou pozici (1.555, 7,8 %) a před Kiou Sportage má dostatečný náskok
225 kusů.
Yeti získal od začátku roku 304 aut (8,4 %). Navýšení Hyundaie ix35 se odporoučelo na 31 %,
Korejec má ovšem stále o 475 exemplářů více, což je velmi slušné. Tiguan oproti loňsku získal také
slibných 28,9 % a 386 vozů. Qashqai se však pyšní vysokými +130,7 %, respektive údajem +957
kusů ze 732. Duster naopak výrazně ztratil: 27 %, vybralo si jej o 574 lidí méně.
Procentním skokanem je kromě statistických perliček (jmenovitě Audi Q3, Range Roveru Evoque,
Fiatu Freemont a Jeepu Compass) již detailněji výše rozebraný Nissan Qashqai. Následuje
Chevrolet Captiva (+102,3 %, 263 aut místo 130). Nad 100 procent nikdo jiný nemá, na třetím
místě této statistiky je udržela Kuga (+ 39,3 %, +187). Dvojče Captivy Opel Antara vykazuje o
37,9 % více a za ním už je nejprodávanější Hyundai. Na kusy vede japonsko-britský kříženec před
ix35, Audi Q3 (+466), Tiguanem a Yetim. Q3 byla ovšem loni stále relativním nováčkem, proto má
také +1194,9 %.
Největší procentní pád si připisuje Jeep Patriot (-76,5 %) před Cherokee (-71,4 %), Peugeotem
4007 (-46,6 %) a Ssangyongem Korando (-36,8 %), ti ale nejsou moc zajímaví. Mezi 25 a 30 % má
dalších šest modelů, takže se podíváme na některé z nich. O největší počet aut se totiž odporoučelo
SUV od Dacie, jeho čísla jsme již ovšem zmiňovali výše. Druhé je ale v tomto přehledu ASX (-211,
-29,1 %) a třetí Audi Q5 (-95, -25,1 %).
Nejprodávanějším menším SUV s turbodieselem byla v listopadu Škoda Yeti (297 kusů, podíl
71,4 %). U Tiguanu TDI činily menších 69,1 % (konkrétně 134 aut). Hyundai ix35 měl 105
naftových vozů (79,5 %). Nissan Qashqai dosáhl celkem 93 registrací dCi (65,6 %) a Sportage
měla devět desítek CRDi (69,2 %). Třináct Dacií Duster pro změnu spalovalo alternativní LPG, 18
dalších pak bioethanol E85.
Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v listopadu 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 11/2012 | 1-11/2012 | 11/2012 | 1-11/2012 | |
1. | Škoda YETI | 416 | 3944 | 21,7% | 19,8% |
2. | Volkswagen TIGUAN | 194 | 1722 | 10,1% | 8,7% |
3. | Nissan QASHQAI | 142 | 1689 | 7,4% | 8,5% |
4. | Hyundai ix35 | 132 | 2009 | 6,9% | 10,1% |
5. | Kia SPORTAGE | 130 | 1330 | 6,8% | 6,7% |
6. | Dacia DUSTER | 126 | 1555 | 6,6% | 7,8% |
7. | Honda CR-V | 90 | 671 | 4,7% | 3,4% |
8. | Subaru FORESTER | 76 | 307 | 4,0% | 1,5% |
9. | Ford KUGA | 52 | 663 | 2,7% | 3,3% |
10. | Volvo XC60 | 51 | 525 | 2,7% | 2,6% |
10. | RANGE ROVER EVOQUE | 50 | 250 | 2,6% | 1,3% |
12. | Audi Q3 | 41 | 505 | 2,1% | 2,5% |
12. | Toyota RAV4 | 38 | 372 | 2,0% | 1,9% |
14. | BMW X1 | 35 | 436 | 1,8% | 2,2% |
15. | BMW X3 | 33 | 454 | 1,7% | 2,3% |
16. | Hyundai SANTA FE | 31 | 249 | 1,6% | 1,3% |
17. | Mercedes-Benz GLK | 28 | 164 | 1,5% | 0,8% |
18. | Mazda CX-5 | 27 | 287 | 1,4% | 1,4% |
18. | Mitsubishi ASX | 26 | 513 | 1,4% | 2,6% |
20. | Audi Q5 | 23 | 284 | 1,2% | 1,4% |
21. | Citroën C4 AIRCROSS | 23 | 89 | 1,2% | 0,4% |
22. | Kia SORENTO | 21 | 208 | 1,1% | 1,0% |
23. | Fiat FREEMONT | 18 | 234 | 0,9% | 1,2% |
24. | Suzuki GRAND VITARA | 16 | 110 | 0,8% | 0,6% |
25. | Mitsubishi OUTLANDER | 15 | 277 | 0,8% | 1,4% |
26. | Renault KOLEOS | 14 | 156 | 0,7% | 0,8% |
27. | Chevrolet CAPTIVA | 13 | 263 | 0,7% | 1,3% |
28. | Mazda CX-7 | 13 | 149 | 0,7% | 0,7% |
29. | Lada NIVA | 9 | 80 | 0,5% | 0,4% |
30. | Suzuki JIMNY | 8 | 67 | 0,4% | 0,3% |
Ostatní modely | - | 25 | 342 | 1,3% | 1,7% |
CELKEM | - | 1916 | 19904 | 100,0% | 100,0% |
Malé crossovery
Opel Mokka už se objevil na třetím místě žebříčku, byť jej sdílí s Countrymanem, stačily mu k
tomu však pouhé dva měsíce pobytu. Minisegmentu vládne stále SX4 před Jukem. Za celý rok je
pořadí na prvních třech místech prakticky stejné, Mini je třetí před Kiou Soul a „šestnáctkou“ od Fiatu, dvojčetem lídra s logem samurajského S. Mokka je zatím poslední a zřejmě už to tak do
konce roku zůstane.
Listopadový trh získal 9,6 % a 23 kusů. Pohoršil si poslední Soul (radikálních -95,2 % a -20, prodal
se jediný). Suzuki SX4 spadlo o 11,8 %, respektive 19 aut. Nejvíce procent získalo Sedici (+200 %
a +5 jednotek), následuje jej „terénní“ Mini (+200 %, +6 ze 3). Nissan Juke má +84,3 %,
tedy mnohem relevantnějších 94 nových exemplářů místo 51 (+43).
Tato malá třída od ledna zůstává v kladných hodnotách. Je 3,4 % v plusu, neboť získala 78
registrací. Countryman si polepšil o 71 aut (+142 %) a Juke hlásí o něco nižších +135,8 %, vyskočil
z 299 na 705 vozů (+406). Sedici má o 45 jednotek více, pořád to znamená přes dvojnásobek
(+107,1 %). SX4 naopak ztratilo 19,7 % (-329 z 1.673), Soul vykazuje o 54,3 % méně, což u něj
znamená -125 kusů. V nabídce importéra však zůstává.
Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v listopadu 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 11/2012 | 1-11/2012 | 11/2012 | 1-11/2012 | |
1. | Suzuki SX4 | 142 | 1344 | 54,2% | 56,5% |
2. | Nissan JUKE | 94 | 705 | 35,9% | 29,7% |
3. | Mini COUNTRYMAN | 9 | 121 | 3,4% | 5,1% |
3. | Opel MOKKA | 9 | 15 | 3,4% | 0,6% |
5. | Fiat SEDICI | 7 | 87 | 2,7% | 3,7% |
6. | Kia SOUL | 1 | 105 | 0,4% | 4,4% |
CELKEM | - | 262 | 2377 | 100,0% | 100,0% |