Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v listopadu 2012: Nejprodávanější malé terénní vozy, SUV a crossovery

Aleš Dragoun
Diskuze (44)
Hyundai ix35 se v listopadu vrátil mezi nejlepší, naopak Kuga spadla až na konec první desítky. Jinak pořadí dominují stabilní lídři.

Registrace terénních vozů a SUV menší třídy oproti stejnému měsíci roku 2011 stouply o 8,6 %, ze

1.765 na 1.916 kusů (+151).

Yeti získal v aktuálním pořadí neohroženě další prvenství za 416 exemplářů a podíl 21,7 %. Druhý

Volkswagen Tiguan má jen 194 aut, ale ještě se mu podařilo překročit desetiprocentní podíl na trhu

(10,1 %). Třetí místo obsadil „kočovník“ Nissan Qashqai (142 kusů, 7,4 %), čtvrtý je pak

navrátilec Hyundai ix35 (132, 6,9 %). Kia Sportage uzavírá Top 5 a připsala si 130 aut (6,8 %).

Trojciferná čísla vykazuje ještě rumunský horal Dacia Duster (126). Od třetí do šesté příčky byly

tedy rozdíly velmi těsné.

V meziročním srovnání premiantů tabulky se Yeti zlepšil o 101 registrací (+32,1 %). Tiguan hlásí

také nárůst, byť menších +14,1 % (+24). Loni v listopadu si jich Češi koupili 170. V tomto trendu

pokračuje naštěstí také Qashqai. Ten si navíc polepšil o slušných 46 kusů (+47,9 %). Negativní

znaménka vykazují oba sourozenci z Jižní Koreje. Hyundai ix35 spadl dolů o 1,5 % (-2 auta),

Sportage o 5,8 % a 8 exemplářů. Před rokem se tudíž prodalo 138 vozů.

O nejvíce kusů ze všech se zvedl Yeti, druhý je v tomto přehledu Qashqai a třetí Range Rover

Evoque (+43). Připomeňme dále Subaru Forester (+42), které čeká začátkem příštího roku

generační výměna a dále Hondu CR-V (+34). Ta už jí má sice za sebou, ale předchůdce se stále

doprodává. Na procenta má ve zveřejňované první třicítce nejvyšší číslo Evoque (+614,3 %, ze 7 na

50), následují přerostlý Fiat Freemont (+260 %), Audi Q3 (+127,8 %) a trojciferným navýšením se

chlubí ještě Forester (+123,5 %).

Největší meziroční propad co do procent zaznamenalo z Top 30 Suzuki Jimny (-81,8 % a -36

exemplářů), ale loňské vysoké počty byly zapříčiněny dodávkou firemnímu klientovi. Za ním jsou

Mitsubishi ASX s -63,4 %, jeho větší kolega Outlander (-57,1 %, -20), Ford Kuga (-47,5 %) a

Suzuki Grand Vitara, které má o 46,7 % méně (16 oproti 30). Jimny, Grand Vitaru i Kugu už lze

koupit, či alespoň objednat v nových provedeních, u Suzuki se jedná o facelift. Největší kusovou

ztrátu má Kuga (-47) před Dacií Duster (-46) a Mitsubishi ASX (-45).

Celkový objem trhu v této třídě se meziročně zvýšil o 14,9 %, stoupl konkrétně ze 17.328 na 19.904

vozů (+2.576).

Pořadí po jedenácti měsících vévodí Yeti (3.944 registrací, podíl 19,8 %). Následuje Hyundai ix35

(2.009, 10,1 %) a Tiguan už je třetí (1.722, 8,7 %). Nissan Qashqai tedy spadl na čtyřku (1.689,

8,5 %). Dacia Duster drží pátou pozici (1.555, 7,8 %) a před Kiou Sportage má dostatečný náskok

225 kusů.

Yeti získal od začátku roku 304 aut (8,4 %). Navýšení Hyundaie ix35 se odporoučelo na 31 %,

Korejec má ovšem stále o 475 exemplářů více, což je velmi slušné. Tiguan oproti loňsku získal také

slibných 28,9 % a 386 vozů. Qashqai se však pyšní vysokými +130,7 %, respektive údajem +957

kusů ze 732. Duster naopak výrazně ztratil: 27 %, vybralo si jej o 574 lidí méně.

Procentním skokanem je kromě statistických perliček (jmenovitě Audi Q3, Range Roveru Evoque,

Fiatu Freemont a Jeepu Compass) již detailněji výše rozebraný Nissan Qashqai. Následuje

Chevrolet Captiva (+102,3 %, 263 aut místo 130). Nad 100 procent nikdo jiný nemá, na třetím

místě této statistiky je udržela Kuga (+ 39,3 %, +187). Dvojče Captivy Opel Antara vykazuje o

37,9 % více a za ním už je nejprodávanější Hyundai. Na kusy vede japonsko-britský kříženec před

ix35, Audi Q3 (+466), Tiguanem a Yetim. Q3 byla ovšem loni stále relativním nováčkem, proto má

také +1194,9 %.

Největší procentní pád si připisuje Jeep Patriot (-76,5 %) před Cherokee (-71,4 %), Peugeotem

4007 (-46,6 %) a Ssangyongem Korando (-36,8 %), ti ale nejsou moc zajímaví. Mezi 25 a 30 % má

dalších šest modelů, takže se podíváme na některé z nich. O největší počet aut se totiž odporoučelo

SUV od Dacie, jeho čísla jsme již ovšem zmiňovali výše. Druhé je ale v tomto přehledu ASX (-211,

-29,1 %) a třetí Audi Q5 (-95, -25,1 %).

Nejprodávanějším menším SUV s turbodieselem byla v listopadu Škoda Yeti (297 kusů, podíl

71,4 %). U Tiguanu TDI činily menších 69,1 % (konkrétně 134 aut). Hyundai ix35 měl 105

naftových vozů (79,5 %). Nissan Qashqai dosáhl celkem 93 registrací dCi (65,6 %) a Sportage

měla devět desítek CRDi (69,2 %). Třináct Dacií Duster pro změnu spalovalo alternativní LPG, 18

dalších pak bioethanol E85.

Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v listopadu 2012
  Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
  Období 11/2012 1-11/2012 11/2012 1-11/2012
1. Škoda YETI 416 3944 21,7% 19,8%
2. Volkswagen TIGUAN 194 1722 10,1% 8,7%
3. Nissan QASHQAI 142 1689 7,4% 8,5%
4. Hyundai ix35 132 2009 6,9% 10,1%
5. Kia SPORTAGE 130 1330 6,8% 6,7%
6. Dacia DUSTER 126 1555 6,6% 7,8%
7. Honda CR-V 90 671 4,7% 3,4%
8. Subaru FORESTER 76 307 4,0% 1,5%
9. Ford KUGA 52 663 2,7% 3,3%
10. Volvo XC60 51 525 2,7% 2,6%
10. RANGE ROVER EVOQUE 50 250 2,6% 1,3%
12. Audi Q3 41 505 2,1% 2,5%
12. Toyota RAV4 38 372 2,0% 1,9%
14. BMW X1 35 436 1,8% 2,2%
15. BMW X3 33 454 1,7% 2,3%
16. Hyundai SANTA FE 31 249 1,6% 1,3%
17. Mercedes-Benz GLK 28 164 1,5% 0,8%
18. Mazda CX-5 27 287 1,4% 1,4%
18. Mitsubishi ASX 26 513 1,4% 2,6%
20. Audi Q5 23 284 1,2% 1,4%
21. Citroën C4 AIRCROSS 23 89 1,2% 0,4%
22. Kia SORENTO 21 208 1,1% 1,0%
23. Fiat FREEMONT 18 234 0,9% 1,2%
24. Suzuki GRAND VITARA 16 110 0,8% 0,6%
25. Mitsubishi OUTLANDER 15 277 0,8% 1,4%
26. Renault KOLEOS 14 156 0,7% 0,8%
27. Chevrolet CAPTIVA 13 263 0,7% 1,3%
28. Mazda CX-7 13 149 0,7% 0,7%
29. Lada NIVA 9 80 0,5% 0,4%
30. Suzuki JIMNY 8 67 0,4% 0,3%
Ostatní modely - 25 342 1,3% 1,7%
CELKEM - 1916 19904 100,0% 100,0%

Malé crossovery

Opel Mokka už se objevil na třetím místě žebříčku, byť jej sdílí s Countrymanem, stačily mu k

tomu však pouhé dva měsíce pobytu. Minisegmentu vládne stále SX4 před Jukem. Za celý rok je

pořadí na prvních třech místech prakticky stejné, Mini je třetí před Kiou Soul a „šestnáctkou“ od Fiatu, dvojčetem lídra s logem samurajského S. Mokka je zatím poslední a zřejmě už to tak do

konce roku zůstane.

Listopadový trh získal 9,6 % a 23 kusů. Pohoršil si poslední Soul (radikálních -95,2 % a -20, prodal

se jediný). Suzuki SX4 spadlo o 11,8 %, respektive 19 aut. Nejvíce procent získalo Sedici (+200 %

a +5 jednotek), následuje jej „terénní“ Mini (+200 %, +6 ze 3). Nissan Juke má +84,3 %,

tedy mnohem relevantnějších 94 nových exemplářů místo 51 (+43).

Tato malá třída od ledna zůstává v kladných hodnotách. Je 3,4 % v plusu, neboť získala 78

registrací. Countryman si polepšil o 71 aut (+142 %) a Juke hlásí o něco nižších +135,8 %, vyskočil

z 299 na 705 vozů (+406). Sedici má o 45 jednotek více, pořád to znamená přes dvojnásobek

(+107,1 %). SX4 naopak ztratilo 19,7 % (-329 z 1.673), Soul vykazuje o 54,3 % méně, což u něj

znamená -125 kusů. V nabídce importéra však zůstává.

Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v listopadu 2012
  Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
  Období 11/2012 1-11/2012 11/2012 1-11/2012
1. Suzuki SX4 142 1344 54,2% 56,5%
2. Nissan JUKE 94 705 35,9% 29,7%
3. Mini COUNTRYMAN 9 121 3,4% 5,1%
3. Opel MOKKA 9 15 3,4% 0,6%
5. Fiat SEDICI 7 87 2,7% 3,7%
6. Kia SOUL 1 105 0,4% 4,4%
CELKEM - 262 2377 100,0% 100,0%
Aleš Dragoun
Diskuze (44)
27. 12. 2012 09:18
Re: Suzuki
Samozrejme, ale ak je podmienkou 4x4 a nechces nic od VW, tak musis hladat i medzi pomerne dost odlisnymi modelmi a v tomto su si Mokka a Swift "pomerne blizke". ;-)
27. 12. 2012 08:13
Re: Suzuki
:yes:
27. 12. 2012 08:13
Re: Suzuki
Testy jsem nečetl, udělal jsem si názor sám, i když je fakt, že víc jak kilotřicet jsem nejel :-) a taky jsem nezkoušel 4x4; cvt, vyšší hmotnost a větší jízdní odpory něco výkonu opravdu uberou, ve verzi 4x2 a s manuálem ale bylo všechno v pořádku, podélná dynamika ukázková :yes:
27. 12. 2012 08:10
Re: Suzuki
:yes: i tak Suzuki fandím, jako jejich první auto ve střední je opravdu vynikající, a to i ve srovnání se zaběhnutou konkurencí. Nesouhlasím však s vysokou cenou. Samozřejmě, když si přečteš, že začíná na 700tis, tak se trochu zarazíš, ale když pak koukáš, co všechno za tu cenu nabízí, není o čem. A taky nesouhlasím s drahým servisem. Jednak to má motor, na kterém se snad nemá co porouchat a pak, která automobilka má dnes servis levný? Myslím, že Suzuki nijak nevybočuje z řady.
27. 12. 2012 08:01
Re: Suzuki
:yes: kdyby ho dělali v kombíku a s možností alespoň nějaké konfigurace pohonu a řazení, bylo by hned líp.