Český trh v únoru 2012: Nejprodávanější malé vozy
Trh v meziročním srovnání s druhým měsícem loňského roku spadl o 56 jednotek (-1,7 %). Zatímco loni našlo nové majitele 3.314 nových aut, letos jich bylo 3.258.
Tradičně vítězných Fabií se tentokrát prodalo 1.172 (36 % ze všech). Druhé místo v malých vozech okupuje již v titulku zmíněná jihokorejská i20 s hodně slušnými 324 kusy. Podílem ale magických 10 % nedosáhla, má těsně pod ně. Následuje francouzský sedan z Turecka s diamantem ve znaku, tedy Renault Thalia (231, 7,1 %). Za ním se umístil Peugeot 207, který má celkem 230 registrací a totožný podíl jako jeho levný kufrový soupeř. Vždyť na něj ztratil jediné auto! První Ford uzavírá nejlepší pětici. Jím je již notně historický Fusion (217, 6,7 %).
V meziročním porovnání s únorem 2011 najdeme u Fabie sice záporné znaménko, ale za ním nijak dramatický údaj. Lídr z mladoboleslavské továrny si totiž pohoršil o 2,6 %, prodalo se o 31 malých škodovek méně. Na druhém místě máme pro změnu postup: registrace Hyundaie i20 jsou vyšší o 68 (z 256, tedy +26,6 %). Třetí Thalia zaznamenala naopak prudký pád o 59,5 %. Před rokem našlo své zájemce hodně vysokých 571 aut, letos o 340 méně. Znamená to ovšem jen ztrátu jediné příčky. Následuje nárůst v podání Peugeotu 207 (+87 %, respektive +107 vozů). Ford Fusion si připsal zápornou hodnotu. Ztratil 17 kusů (-7,3 %) z 234 loňských.
Postupy roku zmiňme tři. V absolutních číslech má totiž nejvíce dvěstěsedmička. Titul procentního skokana však putuje do Jižní Koreje díky Riu od Kie. Žádný div, nová generace pomohla tomuto modelu vystřelit z 54 na 116 aut (+114,8 %) a celkově je v únoru osmý. Ford Fiesta i přes absenci v Top 5 hlásí +111,4 %, před dvanácti měsíci našlo majitele jen 88 poměrně extravagantních fordů. Toyota Yaris a Chevrolet Aveo dosáhly husarského kousku, mají totiž úplně stejně jako loni. Při sedmi nebo takřka pěti desítkách přírůstků už je to dosti neobvyklé.
V přehlídce pádů ponechme stranou kusové záležitosti, konkrétně Citroën DS3, Mazdu 2 a Mitsubishi Colt. Do žebříčku se nám totiž vešli úplně všichni zástupci této třídy, kteří letos bodovali. Jasným loserem je tudíž Thalia, jejíž výsledek ale byl zmíněn výše. Dalším v pořadí je Opel Corsa, který ztratil 36,4 % (ze 44 na 28 aut včetně jednoho užitkového). Nedařilo se ani Audi A1 (-24 %, -12 registrací). Třídveřová verze je již pouze na objednávku, běžně lze ale koupit pětidveřový Sportback.
Pokles trhu za první dva měsíce letošního roku činí mizivých 0,9 %. Své zákazníky našlo 6.053 automobilů této třídy místo 6.111 (meziročně -58).
V celkovém pořadí od ledna vede Fabia s 2.138 exempláři (její podíl je 35,3 %). Druhý je Hyundai i20 (595, 9,8 %), třetí Thalia (423, 7,0 %). Mimochodem, ta měla loni po dvou měsících skoro 930 aut a podíl přesahoval 15 %. Čtvrtý Peugeot 207 již netrpělivě vyhlíží nástupce, ale formu má (390 kusů včetně čtveřice CC, 6,4 %). Páté místo okupuje modrý ovál: Ford Fusion (355, 5,9 %). Nástupce letité Fordovy krabice B-Max se představil v Ženevě konečně v sériové verzi. Jedná se ale o mini MPV, což Fusion ani při nejlepší vůli nebyl. Navíc se chystá ještě jeden podobný model, malý crossover odvozený z druhé generace řady EcoSport.
Fabia v tomto meziročním srovnání opět ztratila, pokles činí 6,6 %, loni se jich prodalo o 151 méně. Hyundai i20 má oproti tomu více registrací, polepšil si o 67,1 % (+239). Thalia si hlubokou ztrátu (-54,5 %) rozhodně za rámeček dát nemůže (před rokem 929, letos o 506 méně). Procentní nárůst čtvrtého Peugeotu 207 (+71,8 %) není nejvyšší, v této statistice jej drtí nové Rio (+109,7 %, 216 kusů místo 103). I přesto ale lev vykazuje optimistických +163 aut. Ford Fusion sice oproti loňsku také získal, ovšem pouhé dva (!) vozy (+0,6 %). Ale i to se pochopitelně počítá.
Úroda turbodieselů byla v únoru velmi slabá, ostatně tato situace je v segmentu obvyklá. V absolutních počtech pochopitelně patří prvenství domácímu zástupci se 198 registracemi (podíl na celkových je poměrně stabilních 16,9 %). Na druhém místě je Peugeot 207 s 33 auty s motory HDi (o něco menších 14,3 %). Třetí příčku obsadil Renault Clio s 11 kusy (14,9 %). Alespoň desítku naftu spalujících vozů už nikdo další nepřekročil a alternativní paliva a pohony včetně elektřiny ve statistikách třídy malých vozů chybějí úplně. S doslova jedinou výjimkou, kterou je hybridní Honda Jazz.
Třída malých vozů, registrace na českém trhu v únoru 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 2/2012 | 1-2/2012 | 2/2012 | 1-2/2012 | |
Škoda FABIA | 1172 | 2138 | 36,0% | 35,3% | |
Hyundai i20 | 324 | 595 | 9,9% | 9,8% | |
Renault THALIA | 231 | 423 | 7,1% | 7,0% | |
Peugeot 207 | 230 | 390 | 7,1% | 6,4% | |
Ford FUSION | 217 | 355 | 6,7% | 5,9% | |
Ford FIESTA | 186 | 303 | 5,7% | 5,0% | |
Volkswagen POLO | 154 | 331 | 4,7% | 5,5% | |
Kia RIO | 116 | 216 | 3,6% | 3,6% | |
Seat IBIZA | 97 | 186 | 3,0% | 3,1% | |
Dacia SANDERO | 77 | 165 | 2,4% | 2,7% | |
Renault CLIO | 74 | 209 | 2,3% | 3,5% | |
Toyota YARIS | 70 | 165 | 2,1% | 2,7% | |
Citroën C3 | 62 | 114 | 1,9% | 1,9% | |
Chevrolet AVEO | 47 | 81 | 1,4% | 1,3% | |
Fiat PUNTO | 39 | 75 | 1,2% | 1,2% | |
Audi A1 | 38 | 83 | 1,2% | 1,4% | |
Opel CORSA | 28 | 65 | 0,9% | 1,1% | |
Nissan MICRA | 23 | 32 | 0,7% | 0,5% | |
Peugeot 206 | 20 | 25 | 0,6% | 0,4% | |
Suzuki SWIFT | 18 | 34 | 0,6% | 0,6% | |
Honda JAZZ | 15 | 29 | 0,5% | 0,5% | |
Lancia Y | 6 | 9 | 0,2% | 0,1% | |
Mazda 2 | 6 | 15 | 0,2% | 0,2% | |
Mitsubishi COLT | 4 | 7 | 0,1% | 0,1% | |
Alfa Romeo MITO | 1 | 1 | 0,0% | 0,0% | |
Citroën DS3 | 1 | 5 | 0,0% | 0,1% | |
Hyundai GETZ | 1 | 1 | 0,0% | 0,0% | |
Lada KALINA | 1 | 1 | 0,0% | 0,0% | |
CELKEM | 3258 | 6053 | 100,0% | 100,0% |