Český trh v dubnu 2010: Cee'd si v nižší střední udržel druhé místo
Po mohutném březnovém nárůstu se dubnový trh propadl v meziročním srovnání do ztráty, i když jen mírné: -5,7 %. Před rokem bylo nově zaregistrováno 5.873 nových vozů, letos 5.538, tedy o 335 méně.
V měsíčním pořadí se na nejvyšších příčkách nic moc nedělo. Vládla pochopitelně domácí Škoda Octavia s 2.662 kusy, Kia Cee'd skončila na druhé pozici s 569 exempláři. Třetí Golf na ni ztratil takřka stovku registrací (476). Čtvrté místo obsadil Hyundai i30 s 297 novými vozy a pátý je Renault Mégane s 286 kusy. Ford Focus se musel opět spokojit s šestou příčkou, minulé umístění přenechal i-třicítce.
První desítku opustilo jedničkové BMW a v jejím závěru se objevila Toyota Auris. Malý bavorák klesl až na chvost Top 20. Zmiňme se ještě o sedanu Renault Fluence, jehož prodej se zdatně rozbíhá. V dubnu mu 77 přírůstků stačilo na třinácté pořadí.
První Octavia si ve srovnání se čtvrtým měsícem roku 2009 polepšila o 377 aut, tedy 16,5 %. Další nejbližší konkurenti v kladných výsledcích nepokračují, mají ztráty, výjimkou je pouze Golf. Druhý Cee'd tak zaznamenal úbytek nových zákazníků, loni bylo zaregistrováno 665 kií, letos o 96 méně (-14,4 %). Golf vykazuje mírné zlepšení o 7,2 %, respektive 32 registrací. Hyundai i30 se propadl o 11,3 % (-38 aut, loni 335). Renault Mégane má na kontě značný pokles, a to o 60,9 % (!), před rokem bylo totiž zaregistrováno 732 kusů, zatímco letos v dubnu o 446 méně. Tato čísla vysvětlují nelichotivý výsledek jinak oblíbeného zástupce země galského kohouta.
Největší postup uplynulého měsíce si připisuje Mazda 3. Ta si polepšila o 118,2 %, z 22 na 48 vozů. Ve statistikách se vyskytuje ještě jeden automobil, který je na tom lépe: Chevrolet Cruze. Ten se ale v žebříčku objevil loni poprvé, a tak navýšení +442,9 % berme spíše jako perličku.
Propadák musíme hledat mimo hitparádu, je skryt v kolonce Ostatní modely. Není jím ovšem výprodejový Chevrolet Lacetti, ale Nissan Tiida. Ten ztratil rovných 80 %, nového majitele našly jen dva místo deseti. Následuje jej právě Lacetti (-76,9 %, z třinácti na tři). Nejhorším v této statistice mezi první pětadvacítkou je sedan Fiat Linea (-73,3 %). Zatímco před rokem se pro něj rozhodla celá třicítka zákazníků, minulý měsíc jen osm.
Nižší střední třída, registrace na českém trhu v dubnu 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 4/2010 | 1-4/2010 | 4/2010 | 1-4/2010 |
1. | Škoda OCTAVIA | 2662 | 9961 | 48,1% | 51,7% |
2. | Kia CEE´D | 569 | 1452 | 10,3% | 7,5% |
3. | Volkswagen GOLF | 476 | 1459 | 8,6% | 7,6% |
4. | Hyundai i30 | 297 | 882 | 5,4% | 4,6% |
5. | Renault MEGANE | 286 | 1014 | 5,2% | 5,3% |
6. | Ford FOCUS | 193 | 778 | 3,5% | 4,0% |
7. | Dacia LOGAN | 169 | 748 | 3,1% | 3,9% |
8. | Peugeot 308 | 128 | 496 | 2,3% | 2,6% |
9. | Opel ASTRA | 107 | 325 | 1,9% | 1,7% |
10. | Toyota AURIS | 93 | 255 | 1,7% | 1,3% |
11. | Citroën C4 | 89 | 284 | 1,6% | 1,5% |
12. | Honda CIVIC | 80 | 221 | 1,4% | 1,1% |
13. | Renault FLUENCE | 77 | 101 | 1,4% | 0,5% |
14. | Mazda 3 | 48 | 170 | 0,9% | 0,9% |
15. | Fiat BRAVO | 46 | 154 | 0,8% | 0,8% |
16. | Audi A3 | 43 | 155 | 0,8% | 0,8% |
17. | Chevrolet CRUZE | 38 | 143 | 0,7% | 0,7% |
18. | Seat LEON | 33 | 164 | 0,6% | 0,9% |
19. | Mitsubishi LANCER | 23 | 84 | 0,4% | 0,4% |
20. | BMW 1 | 13 | 147 | 0,2% | 0,8% |
21. | Subaru IMPREZA | 11 | 41 | 0,2% | 0,2% |
21. | Toyota COROLLA | 11 | 46 | 0,2% | 0,2% |
23. | Volkswagen SCIROCCO | 10 | 30 | 0,2% | 0,2% |
24. | Fiat LINEA | 8 | 42 | 0,1% | 0,2% |
24. | Volvo C30 | 8 | 41 | 0,1% | 0,2% |
- | Ostatní modely | 20 | 68 | 0,4% | 0,4% |
- | CELKEM | 5538 | 19261 | 100,0% | 100,0% |
Český trh v nižší střední třídě v první třetině roku 2010 získal oproti roku 2009 16,3 %, počty nových aut stouply z 16.558 jednotek na 19.261. Tato kategorie tedy stále ožívá, byť ještě v březnu vykazovala dokonce + 28,4 %.
V celkovém pořadí od ledna vede po čtyřech měsících Octavia s 9.961 kusy (její podíl dále klesl na 51,7 %). Druhé místo zatím náleží těsně Golfu (1.459, 7,6 %). Třetí je Cee'd (1.452, 7,5 %), ten se přiblížil evropskému bestselleru nižší střední z Wolfsburgu doslova na dostřel a v květnu jej může překonat. Čtvrtý zůstává Renault Mégane (1.014, 5,3 %), který se jako poslední dostal přes magickou tisícovku. Páté pořadí náleží i30 (882, 4,6 %). Focus ztrácí již více než stovku a Logan se nedostal ani přes 750 registrací.
V meziročním srovnání vedoucí Octavia získala 3.195 vozů (+47,2 %), polepšil si rovněž Golf, i když o něco méně (+31 %, o 345 kusů více). Kia prodala o 91 Cee'dů méně (-5,9 %), tudíž se znovu propadla do záporných čísel. Mégane zůstává v minusu i nadále, pohoršil si již o razantních 32,9 % (loni 1.512, letos -498). Hyundai i30 v roce 2009 trhal rekordy, letos se pochopitelně takovými nárůsty pochlubit nemůže, ba naopak, ztratil 36 exemplářů, tedy -3,9 %.
Mezi vznětovými motory hraje prim tradičně domácí automobilka: Octavií obou generací s agregáty TDI bylo 1.900 (71,4 % z celkových registrací). Počty a podíly dieselů u zbylých vozů první dubnové pětky jsou následující: Kia Cee'd 101 (17,8 %), Volkswagen Golf 69 (na něj nízkých 14,5 %), Hyundai i30 71 (23,9 %) a Renault Mégane 53 (18,5 %).
Zajímavostí jsou také čtyři nové Octavie spalující LPG. Alternativní paliva se ale v nižší střední třídě příliš nenosí.