Připomeňte si Jeep Willys: Byl nejdůležitější spojeneckou zbraní pro vítězství
Dnes oslavujeme Den vítězství. Už je to 79 let od významného okamžiku, kdy Německo kapitulovalo ve druhé světové válce a Evropu ovládly spojenecké síly. A jen málo z nás si uvědomuje, jak moc k tomu přispěl inovativní vojenský džíp.
„Jeep je největším příspěvkem Ameriky k modernímu válčení.“ Armádní generálové, vysoce postavení důstojníci i Dwight D. Eisenhower, americký prezident, po vítězství ve druhé světové válce nešetřili chválou na inovativní stroj. Technicky jednoduchý Jeep byl totiž jedním z nejvýznamnějších kusů techniky pro úspěch spojenců v největším vojenském konfliktu v dějinách.
Jeep Willys byl vyvinut na žádost americké vlády v rekordním čase a následně sloužil spojeneckým vojákům ve všech koutech světa. Současně byl jedním z prvních vojenských vozidel, jež před 79 lety přivezli Američany do Československa, aby jim pomohl jej osvobodit. To nás inspirovalo, abychom zavzpomínali na největší zajímavosti, jaké jste o této vojenské legendě asi ani nevěděli.
Vláda dala na vývoj jen 49 dnů
Spojené státy americké vstoupily do druhé světové války až po útoku na tichomořskou flotilu zakotvenou v přístavu Pearl Harbor na Havaji, ale už boje v Evropě dávaly jasně najevo, že americká armáda bude potřebovat nové vozidlo. Už v červenci 1940 americké ministerstvo války oslovilo 135 výrobců aut, aby vyvinuli nové víceúčelové terénní vozidlo. Závazné nabídky měly být odeslány do pouhých 11 dnů a přespříliš času nebylo ani na vývoj.

Angažující se výrobci měli jen 49 dnů od zadání zakázky na předložení plně funkčního prototypu a 75 dní na dokončení celkem 70 testovacích vozidel. Výsledkem vývoje pak měl být vojenský džíp s pohonem všech kol pro tříčlennou posádku s rozvorem náprav 2,03 metru, výškou se sklopeným předním sklem 1,02 metru a užitečným zatížením 300 kilogramů.
Vítěz nakonec neuspěl podle představ
Ve výběrovém řízení nakonec zvítězila společnost American Bantam, ale protože nebyla schopna zakázku splnit, nakonec připadla továrně Willys-Overland. Později byla část zakázky zadána také automobilce Ford, která willys vyráběla se jménem Ford GPW (General Purpose Willys). American Bantam nakonec kvůli nedostatečné výrobní kapacitě produkoval pouze přípojné vozíky a další příslušenství.
Bezklíčové startování
Válka vás donutí přemýšlet jinak, protože každá vteřina zdržení pod nepřátelskou palbou může být fatální. Už ve čtyřicátých letech tak byl Jeep Willys vybaven bezklíčovým startováním. K použití Jeepu stačilo nasednout za volant, zapnout elektrickou síť, nastavit sytič karburátoru a polohu plynu a následně dupnout na spínač na podlaze. Poloha plynu se navíc nastavovala táhlem pod volantem, protože pravou nohu jste potřebovali právě k probuzení startéru a zapalování.
Čtyřválec Go Devil
Americká armáda si při zadávání zakázky vyžádala i minimální točivý moment na zadní nápravě 115 newtonmetrů. Willys-Overland pro svůj džíp vyvinul jednokomorovým karburátorem krmený 2,2litrový řadový čtyřválec s oficiální přezdívkou „Go Devil“ s maximálním výkonem 45 kW (61 koní) při 4000 ot./min. a točivým momentem 142 newtonmetrů při 2000 ot./min.
Čtyřválec Go Devil byl standardně spojen s třístupňovým manuálem s „dog leg“ kulisou, dvoustupňovou redukční převodovkou a pohonem zadních kol s mechanicky připojitelnými předními koly.
Unese jej most?
Na spojeneckých vozidlech se počínaje druhou světovou válkou začal objevovat nový štítek oficiálně pojmenovaný „Bridge plate“. Ten udával hmotnost vozidla v tunách a také jeho hmotnostní klasifikaci, díky čemuž vojáci okamžitě poznali, zda toto konkrétní vozidlo zvládne přejet normální i provizorní most.
Standardně to byl štítek žluté barvy připevněný na pravém předním blatníku nebo v oblasti pravého předního světlometu. Číslo udávající hmotnost v tunách se zaokrouhlovalo na nejbližší tunu nahoru, takže Jeep Willys dostal klasifikaci „2“. Pohotovostní hmotnost willysu byla 1113 kilogramů.
Skoro 650 tisíc vyrobených džípů
Jeep Willys se začal vyrábět v roce 1941 a v továrnách Willys-Overland a Ford se vyráběl pouze do skončení druhé světové války, tedy roku 1945. Během takto krátké produkce zvládli dělníci vyrobit celkem 647.925 kusů. Z toho 359.489 kusů byl Willys MB a 277.896 kusů byl Ford GPW.