Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Připomeňte si Jeep Willys: Byl nejdůležitější spojeneckou zbraní pro vítězství

Willys MB (1941–1942)
Willys MB (1941–1942)
Willys MB (1941)
Willys MB (1941)
42 Fotogalerie
Lukáš Volšický
Diskuze (0)

Dnes oslavujeme Den vítězství. Už je to 79 let od významného okamžiku, kdy Německo kapitulovalo ve druhé světové válce a Evropu ovládly spojenecké síly. A jen málo z nás si uvědomuje, jak moc k tomu přispěl inovativní vojenský džíp.

„Jeep je největším příspěvkem Ameriky k modernímu válčení.“ Armádní generálové, vysoce postavení důstojníci i Dwight D. Eisenhower, americký prezident, po vítězství ve druhé světové válce nešetřili chválou na inovativní stroj. Technicky jednoduchý Jeep byl totiž jedním z nejvýznamnějších kusů techniky pro úspěch spojenců v největším vojenském konfliktu v dějinách.

Jeep Willys byl vyvinut na žádost americké vlády v rekordním čase a následně sloužil spojeneckým vojákům ve všech koutech světa. Současně byl jedním z prvních vojenských vozidel, jež před 79 lety přivezli Američany do Československa, aby jim pomohl jej osvobodit. To nás inspirovalo, abychom zavzpomínali na největší zajímavosti, jaké jste o této vojenské legendě asi ani nevěděli.

Vláda dala na vývoj jen 49 dnů

Spojené státy americké vstoupily do druhé světové války až po útoku na tichomořskou flotilu zakotvenou v přístavu Pearl Harbor na Havaji, ale už boje v Evropě dávaly jasně najevo, že americká armáda bude potřebovat nové vozidlo. Už v červenci 1940 americké ministerstvo války oslovilo 135 výrobců aut, aby vyvinuli nové víceúčelové terénní vozidlo. Závazné nabídky měly být odeslány do pouhých 11 dnů a přespříliš času nebylo ani na vývoj.

Video placeholder
Nový Jeep Wrangler Rubicon 392 s motorem V8 • Zdroj: Jeep

Angažující se výrobci měli jen 49 dnů od zadání zakázky na předložení plně funkčního prototypu a 75 dní na dokončení celkem 70 testovacích vozidel. Výsledkem vývoje pak měl být vojenský džíp s pohonem všech kol pro tříčlennou posádku s rozvorem náprav 2,03 metru, výškou se sklopeným předním sklem 1,02 metru a užitečným zatížením 300 kilogramů.

Vítěz nakonec neuspěl podle představ

Ve výběrovém řízení nakonec zvítězila společnost American Bantam, ale protože nebyla schopna zakázku splnit, nakonec připadla továrně Willys-Overland. Později byla část zakázky zadána také automobilce Ford, která willys vyráběla se jménem Ford GPW (General Purpose Willys). American Bantam nakonec kvůli nedostatečné výrobní kapacitě produkoval pouze přípojné vozíky a další příslušenství.

Bezklíčové startování

Válka vás donutí přemýšlet jinak, protože každá vteřina zdržení pod nepřátelskou palbou může být fatální. Už ve čtyřicátých letech tak byl Jeep Willys vybaven bezklíčovým startováním. K použití Jeepu stačilo nasednout za volant, zapnout elektrickou síť, nastavit sytič karburátoru a polohu plynu a následně dupnout na spínač na podlaze. Poloha plynu se navíc nastavovala táhlem pod volantem, protože pravou nohu jste potřebovali právě k probuzení startéru a zapalování.

Čtyřválec Go Devil

Americká armáda si při zadávání zakázky vyžádala i minimální točivý moment na zadní nápravě 115 newtonmetrů. Willys-Overland pro svůj džíp vyvinul jednokomorovým karburátorem krmený 2,2litrový řadový čtyřválec s oficiální přezdívkou „Go Devil“ s maximálním výkonem 45 kW (61 koní) při 4000 ot./min. a točivým momentem 142 newtonmetrů při 2000 ot./min. 

Čtyřválec Go Devil byl standardně spojen s třístupňovým manuálem s „dog leg“ kulisou, dvoustupňovou redukční převodovkou a pohonem zadních kol s mechanicky připojitelnými předními koly. 

Unese jej most?

Na spojeneckých vozidlech se počínaje druhou světovou válkou začal objevovat nový štítek oficiálně pojmenovaný „Bridge plate“. Ten udával hmotnost vozidla v tunách a také jeho hmotnostní klasifikaci, díky čemuž vojáci okamžitě poznali, zda toto konkrétní vozidlo zvládne přejet normální i provizorní most.

Standardně to byl štítek žluté barvy připevněný na pravém předním blatníku nebo v oblasti pravého předního světlometu. Číslo udávající hmotnost v tunách se zaokrouhlovalo na nejbližší tunu nahoru, takže Jeep Willys dostal klasifikaci „2“. Pohotovostní hmotnost willysu byla 1113 kilogramů.

Skoro 650 tisíc vyrobených džípů

Jeep Willys se začal vyrábět v roce 1941 a v továrnách Willys-Overland a Ford se vyráběl pouze do skončení druhé světové války, tedy roku 1945. Během takto krátké produkce zvládli dělníci vyrobit celkem 647.925 kusů. Z toho 359.489 kusů byl Willys MB a 277.896 kusů byl Ford GPW.

Začít diskuzi