Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v dubnu 2013: Nejprodávanější malé terénní vozy, SUV a crossovery

Aleš Dragoun
Diskuze (45)
První pětka v malých SUV je letos víceméně stabilní, jen příčky se mezi nejlepšími prolévají. Na stupních vítězů máme aktuálně Sportage, zatímco Tiguan spadl až na chvost.

Registrace terénních vozů a SUV menší třídy oproti stejnému měsíci roku 2012 klesly o 8,6 %, z 2.010 na 1.838 kusů (-172).

Yetiho ani v dubnu nikdo neohrozil, získal další pomyslné zlato za 307 exemplářů a podíl 16,7 %. Druhé místo obsadil Hyundai ix35 (209), ještě se mu podařilo překročit desetiprocentní tržní podíl, a to celkem výrazně (11,4 %). Úspěšný měsíc má za sebou Kia Sportage, která je třetí, připsala si 172 aut (9,4 %). Čtvrté místo obsadil „kočovník“ Nissan Qashqai (148 kusů, 8,1 %). Nejlepší pětku tentokrát uzavírá Volkswagen Tiguan, má 146 nových vozů, kříženci tygra a leguána tak náleží 7,9 %.

V meziročním srovnání premiantů tabulky se Yeti výrazně zhoršil: o 149 registrací (-32,7 %). Hyundai má také méně, jeho ix35 spadl ale jen o tři kusy (-1,4 %) z 212. Kia Sportage naštěstí negativní znaménko nevykazuje (+47 % a +55 exemplářů). Před rokem se tudíž prodalo 117 vozů. Qashqai také vyšplhal vzhůru o 13 % (+17 jednotek ze 131). Tiguan hlásí naopak ztrátu 18,9 % (-34). Loni v dubnu si jich Češi koupili 180.

O nejvíce kusů ze všech se zvedla Mazda CX-5 (+57), ta se v roce 2012 objevila ve statistikách už potřetí, leden jí ale chybí. Stříbrná je v tomto přehledu Sportage. Hodně si polepšila i celkově šestá Honda CR-V (+40). Připomeňme dále alespoň Subaru Forester (+20). Na procenta má ve zveřejňované první třicítce nejvyšší číslo Citroën C4 Aircross (+250 %, +10 ze 4), ten se ale před rokem stal v žebříčku úplným nováčkem. Následuje CX-5 (+219,2 %, z 26 na 83). Forester je zde třetí (+90,9 %), Honda CR-V čtvrtá (+54,8 %) a páté Mitsubishi ASX (+51,7 %, +15).

Nejhlubší meziroční propad co do procent zaznamenala z Top 30 Mazda CX-7, která se již nevyrábí (-76,5 %, -13 kusů). Za ni jsou Chevrolet Captiva (-70 %, -28) a Dacia Duster (-47,6 %). Grand Vitara, Niva a Koleos sice mají také přes -40 %, ale nejsou důležití. Největší kusovou ztrátu vykazuje lídr Yeti před Dusterem (-89), V tomto nepříliš optimistickém přehledu obsadil třetí místo Tiguan.

Celkový objem trhu ve třídě menších SUV se meziročně snížil o 15,7 %, klesl konkrétně ze 7.922 na 6.678 vozů (-1.244).

Pořadí po první třetině sezóny vévodí Yeti, překročil tisícovku (1.014 registrací, podíl 15,2 %). Druhé místo si udržuje Hyundai ix35 (697, 10,4 %). Qashqai je sice stále třetí (564, 8,4 %), ale před svými soupeři si nemůže být vůbec jistý. Volkswagen Tiguan na něj ztrácí sedm kusů (557, 8,3 %), ani Kia Sportage není příliš vzdálena, jen 37 jednotek. Drží bez problémů pátou pozici (527, 7,9 %). Šestý Duster (412) už nemá na Top 5 ani pomyšlení.

Yeti od začátku roku ztratil už 504 aut (-33,2 %). Hyundai ix35 má o 54 exemplářů méně (-7,2 %), což je ještě docela slušné, byť se pořád jedná o pád. Qashqai se však nemůže svými -41,6 % nijak pyšnit, údaj -402 kusů hovoří za vše. V minusu je i Tiguan, aktuálně o 13 % a 83 vozů, propadl se sem v březnu. Sportage se z červených čísel dostala (+9,1 %), vybralo si ji o 44 klientů více.

Procentním skokanem je kromě statistických perliček v podobě Citroënu C4 Aircross (+1.800 %) respektive Mazdy CX-5 (+894,4 %) Range Rover Evoque (+57 %, 124 aut místo 79). Slušný vzestup vykazují i Honda CR-V (o 49,1 %, respektive 112 aut více) a Mercedes-Benz GLK (+32,7 %, ale jen +16). Na kusy vede jasně CX-5 (+322), ale důvod je jasný: loňský únorový vstup na trh. CR-V je zde stříbrné, Evoque (+45) bronzový.

Největší procentní pád z Top 30 (modely mimo pořadí vynechme i zde) si připisuje Mazda CX-7 (-62,7 %) před Renaultem Koleos (-54,7 %), Chevroletem Captiva (-52,8 %) a Suzuki Grand Vitara (-46,8 %). Za nimi se už usídlil Qashqai, jehož všechna čísla jsme již zmiňovali výše. Nijak dobře si nevede ani Duster (-41,4 %). O největší počet aut se dolů odporoučel Yeti, jeho cifry byly též vzpomenuty. Qashqai je druhý, na bronzové příčce v nelichotivém přehledu najdeme Duster (-291). Posledním vozem s trojciferným pádem je Ford Kuga (-109, -36,3 %).

Nejprodávanějším menším SUV s turbodieselem byla v dubnu Škoda Yeti (202 kusů, slabší podíl 65,8 %). Hyundai ix35 měl 169 naftových vozů (80,9 %). U Tiguanu TDI činily menších 76,7 % (konkrétně 112 aut). Nissan Qashqai dosáhl celkem na 98 registrací dCi (66,2 %) a Sportage měla 88 CRDi (jen 51,2 %). Jedenáct Dacií Duster pro změnu spalovalo alternativní LPG, dva další pak bioethanol E85.

Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v dubnu 2013
&nsbp; Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
&nsbp; Období 4/2013 1-4/2013 4/2013 1-4/2013
1. Škoda YETI 307 1014 16,7% 15,2%
2. Hyundai ix35 209 697 11,4% 10,4%
3. Kia SPORTAGE 172 527 9,4% 7,9%
4. Nissan QASHQAI 148 564 8,1% 8,4%
5. Volkswagen TIGUAN 146 557 7,9% 8,3%
6. Honda CR-V 113 340 6,1% 5,1%
7. Dacia DUSTER 98 412 5,3% 6,2%
8. Mazda CX-5 83 358 4,5% 5,4%
9. Toyota RAV4 54 167 2,9% 2,5%
10. Volvo XC60 53 188 2,9% 2,8%
11. Ford KUGA 51 191 2,8% 2,9%
12. Mitsubishi ASX 44 164 2,4% 2,5%
13. Subaru FORESTER 42 128 2,3% 1,9%
14. Audi Q3 37 138 2,0% 2,1%
14. BMW X1 37 116 2,0% 1,7%
14. BMW X3 37 147 2,0% 2,2%
17. Audi Q5 34 98 1,8% 1,5%
18. Mercedes-Benz GLK 23 65 1,3% 1,0%
19. Fiat FREEMONT 21 84 1,1% 1,3%
20. Mitsubishi OUTLANDER 20 108 1,1% 1,6%
21. Kia SORENTO 16 69 0,9% 1,0%
21. RANGE ROVER EVOQUE 16 124 0,9% 1,9%
23. Citroën C4 AIRCROSS 14 76 0,8% 1,1%
24. Hyundai SANTA FE 13 89 0,7% 1,3%
25. Chevrolet CAPTIVA 12 50 0,7% 0,7%
26. Renault KOLEOS 8 29 0,4% 0,4%
27. Nissan X-TRAIL 7 35 0,4% 0,5%
28. Suzuki GRAND VITARA 6 25 0,3% 0,4%
29. Lada NIVA 4 35 0,2% 0,5%
29. Mazda CX-7 4 25 0,2% 0,4%
29. Suzuki JIMNY 4 11 0,2% 0,2%
Ostatní modely - 5 47 0,3% 0,7%
CELKEM - 1838 6678 100,0% 100,0%

Malé crossovery

Segment malých crossoverů má dalšího nováčka, Renault Captur. Dubnový trh meziročně ztratil, a to 10,2 % a 29 kusů (255 místo 284). Malé, ale stále se rozšiřující třídě vládne bez konkurence Suzuki SX4 (přesáhlo hranici 140 nových registrací) před Jukem. Nejbližší konkurence má zatím mnohem méně. Na bronz vylezla Mokka a desítky přírůstků dosáhl ještě Fiat Sedici. Do Top 5 se vešel i navrátilec Soulů, Countryman a nováček Captur jsou mimo. Bodovali všichni. Na příchod Chevroletu Trax a Peugeotu 2008 si ještě počkáme.

Oproti čtvrtému měsíci roku 2012 si pohoršil nejvíce Soul (-72,7 % a -8 vozů), Countryman vykazuje -71,4 % a -5, SX4 pak sice mnohem menších -19,3 %, ale kusové ztráty má zase největší (-35). Nejvíce procent naopak získala italská „šestnáctka“ (+11,1 %, ovšem jen o jediné auto více). Následuje jej Juke s také mizivými +2,6 %, respektive +2 jednotkami. Přírůstky tedy nic moc. Podobu Soulu i SX4 druhé generace již známe, příchod do Evropy jim bude ale nějaký čas trvat. Úspěšné Suzuki z nabídky nezmizí, bude tvořit levnější alternativu k novince.

Samurajskému S patří pochopitelně také celoroční vedení, už se přiblížilo číslu 500. Juke je znovu druhý, bronzová Mokka přeskočila Countryman (a vlastně i třídveřový Paceman). Sedici první pětku uzavírá. Malá třída je od ledna stále mírně v záporných hodnotách: -6,2 %, neboť ztratila 57 registrací. Countryman se zvedl o 23 aut (+76,7 %), Fiat Sedici má alespoň o 5 crossoverů více (+16,7 %). Celkově šestý Soul coby propadák hlásí o 91,5 % méně (-54). Nissan Juke spadl z 258 na 223 vozů (-13,6 %, -35). SX4 ztratilo sice pouhých 9,5 %, jinak ale větších 52 kusů z 546.

Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v dubnu 2013
  Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
  Období 4/2013 1-4/2013 4/2013 1-4/2013
1. Suzuki SX4 146 494 57,3% 57,0%
2. Nissan JUKE 78 223 30,6% 25,8%
3. Opel MOKKA 15 55 5,9% 6,4%
4. Fiat SEDICI 10 35 3,9% 4,0%
5. Kia SOUL 3 5 1,2% 0,6%
6. Mini COUNTRYMAN 2 53 0,8% 6,1%
7. Renault CAPTUR 1 1 0,4% 0,1%
CELKEM - 255 866 100,0% 100,0%
Aleš Dragoun
Diskuze (45)
24. 5. 2013 21:39
Re: TO JSOU ZASE DISKUSNÍ ODBORNÍCI...
:yes: :yes:
24. 5. 2013 14:56
Re: TO JSOU ZASE DISKUSNÍ ODBORNÍCI...
Nemyslím si, že by Škodovka byla cenově mimo.

Zkus si nakonfigurovat nějakou čtyřkolku Yetiho třídy (či obdobu) s dieslem. Prakticky nic jiného, než škodovka, ti nezbyde. Buď je to cenově mimo (třeba korejci), nebo pak kvalitativně (Duster). U Octavie je to lautr to samé. Ona ta škodovka má ceny nastaveny opravdu dobře, předražená se může zdát akorát tomu, kdo si nedal práci s konfigurací a sháněním reálných cen.

PS: Skladových Octavií jakých? Když chceš diesel, čekáš, když chceš kombík, čekáš, když chceš DSG zase čkáš, u čtyřkolky opět... A to v řádu měsíců.
24. 5. 2013 14:37
Re: TO JSOU ZASE DISKUSNÍ ODBORNÍCI...
Já mám zase pocit že ty se živíš jako dobře placený politik, aneb "jak se prostřednictvím tisíce slov vyhnout nepříjemné skutečnosti" ;-)

Ten propad je tak velký a tak stabilní, že pravděpodobnost že se jedná o nějakou odchylku způsobenou akční nabídkou konkurence je prakticky nulová.

Nová Octavia je úplně jiná kategorie auta a i kdyby se potencionální zákazníci odklonili od Yetiho k Octavii, nic to nemění na tom, že v daném segmentu (SUV) Škoda slábne a Yeti tudíž ztrácí konkurenceschopnost.

Mimo to prodeje Octavie také poměrně váznou => případný přechod zákazníků na Octavii na jejích prodejích také není vidět. Skladových Octavií je přitom víc než dost - náběhem výroby to nebude. Novou Octavii jsem si projel a vůbec mě nenadchla - možná to bude tím že den předtím jsem zkoušel novou Mazdu 6 (prakticky za stejné peníze mnohem lepší auto).

Myslím že Škodovce nezbyde nic jiného než upravit ceny - to se týká Yetiho i Octavie.
24. 5. 2013 13:59
Re: TO JSOU ZASE DISKUSNÍ ODBORNÍCI...
Tak kupeckých počtů, ano?

Člověče, ty by ses z fleku s těmi kupeckými počty mohl živit jako velmi slušně placený bankovní prognostik, když v tom máš tak jasno. ;-)

S čísly prodejů může výrazně zamávat kdejaká akce na nějaký model, či jeden fleetový nákup, z mého pohledu, spousta lidí, co koukala po Yetim, nyní upřeli svůj zrak k nové Octavii, protože je to nové a komplexně velmi povedené auto a začalo se nabízet již i ve čtyřkolce a kombíku. Problém druhý, že díky nedostatku jistých konfigurací, se tyto posunuté nákupy ve statistikách objeví až s několikaměsíčním zpožděním.
Avatar - Jaros71
24. 5. 2013 13:27
Re: yeti nam pekne klesa
To je u YETIHO logický pokles ...čekání na facelift postihne každé auto!
Nebo se čeká na nový model..viz VW Tiguan.
KIA Spotrage mne překvapila..je pěkná , ale velmi nepraktická!!
Tak malé okénka a průzor vzadu..vidět není nic.Jel jsem s ní a tu bych tedy nikdy nekoupil!!
Zato skvělá Mazda CX5 to je jiné kafe!! :yes: