Český trh v dubnu 2013: Nejprodávanější malé terénní vozy, SUV a crossovery
Registrace terénních vozů a SUV menší třídy oproti stejnému měsíci roku 2012 klesly o 8,6 %, z 2.010 na 1.838 kusů (-172).
Yetiho ani v dubnu nikdo neohrozil, získal další pomyslné zlato za 307 exemplářů a podíl 16,7 %. Druhé místo obsadil Hyundai ix35 (209), ještě se mu podařilo překročit desetiprocentní tržní podíl, a to celkem výrazně (11,4 %). Úspěšný měsíc má za sebou Kia Sportage, která je třetí, připsala si 172 aut (9,4 %). Čtvrté místo obsadil „kočovník“ Nissan Qashqai (148 kusů, 8,1 %). Nejlepší pětku tentokrát uzavírá Volkswagen Tiguan, má 146 nových vozů, kříženci tygra a leguána tak náleží 7,9 %.
V meziročním srovnání premiantů tabulky se Yeti výrazně zhoršil: o 149 registrací (-32,7 %). Hyundai má také méně, jeho ix35 spadl ale jen o tři kusy (-1,4 %) z 212. Kia Sportage naštěstí negativní znaménko nevykazuje (+47 % a +55 exemplářů). Před rokem se tudíž prodalo 117 vozů. Qashqai také vyšplhal vzhůru o 13 % (+17 jednotek ze 131). Tiguan hlásí naopak ztrátu 18,9 % (-34). Loni v dubnu si jich Češi koupili 180.
O nejvíce kusů ze všech se zvedla Mazda CX-5 (+57), ta se v roce 2012 objevila ve statistikách už potřetí, leden jí ale chybí. Stříbrná je v tomto přehledu Sportage. Hodně si polepšila i celkově šestá Honda CR-V (+40). Připomeňme dále alespoň Subaru Forester (+20). Na procenta má ve zveřejňované první třicítce nejvyšší číslo Citroën C4 Aircross (+250 %, +10 ze 4), ten se ale před rokem stal v žebříčku úplným nováčkem. Následuje CX-5 (+219,2 %, z 26 na 83). Forester je zde třetí (+90,9 %), Honda CR-V čtvrtá (+54,8 %) a páté Mitsubishi ASX (+51,7 %, +15).
Nejhlubší meziroční propad co do procent zaznamenala z Top 30 Mazda CX-7, která se již nevyrábí (-76,5 %, -13 kusů). Za ni jsou Chevrolet Captiva (-70 %, -28) a Dacia Duster (-47,6 %). Grand Vitara, Niva a Koleos sice mají také přes -40 %, ale nejsou důležití. Největší kusovou ztrátu vykazuje lídr Yeti před Dusterem (-89), V tomto nepříliš optimistickém přehledu obsadil třetí místo Tiguan.
Celkový objem trhu ve třídě menších SUV se meziročně snížil o 15,7 %, klesl konkrétně ze 7.922 na 6.678 vozů (-1.244).
Pořadí po první třetině sezóny vévodí Yeti, překročil tisícovku (1.014 registrací, podíl 15,2 %). Druhé místo si udržuje Hyundai ix35 (697, 10,4 %). Qashqai je sice stále třetí (564, 8,4 %), ale před svými soupeři si nemůže být vůbec jistý. Volkswagen Tiguan na něj ztrácí sedm kusů (557, 8,3 %), ani Kia Sportage není příliš vzdálena, jen 37 jednotek. Drží bez problémů pátou pozici (527, 7,9 %). Šestý Duster (412) už nemá na Top 5 ani pomyšlení.
Yeti od začátku roku ztratil už 504 aut (-33,2 %). Hyundai ix35 má o 54 exemplářů méně (-7,2 %), což je ještě docela slušné, byť se pořád jedná o pád. Qashqai se však nemůže svými -41,6 % nijak pyšnit, údaj -402 kusů hovoří za vše. V minusu je i Tiguan, aktuálně o 13 % a 83 vozů, propadl se sem v březnu. Sportage se z červených čísel dostala (+9,1 %), vybralo si ji o 44 klientů více.
Procentním skokanem je kromě statistických perliček v podobě Citroënu C4 Aircross (+1.800 %) respektive Mazdy CX-5 (+894,4 %) Range Rover Evoque (+57 %, 124 aut místo 79). Slušný vzestup vykazují i Honda CR-V (o 49,1 %, respektive 112 aut více) a Mercedes-Benz GLK (+32,7 %, ale jen +16). Na kusy vede jasně CX-5 (+322), ale důvod je jasný: loňský únorový vstup na trh. CR-V je zde stříbrné, Evoque (+45) bronzový.
Největší procentní pád z Top 30 (modely mimo pořadí vynechme i zde) si připisuje Mazda CX-7 (-62,7 %) před Renaultem Koleos (-54,7 %), Chevroletem Captiva (-52,8 %) a Suzuki Grand Vitara (-46,8 %). Za nimi se už usídlil Qashqai, jehož všechna čísla jsme již zmiňovali výše. Nijak dobře si nevede ani Duster (-41,4 %). O největší počet aut se dolů odporoučel Yeti, jeho cifry byly též vzpomenuty. Qashqai je druhý, na bronzové příčce v nelichotivém přehledu najdeme Duster (-291). Posledním vozem s trojciferným pádem je Ford Kuga (-109, -36,3 %).
Nejprodávanějším menším SUV s turbodieselem byla v dubnu Škoda Yeti (202 kusů, slabší podíl 65,8 %). Hyundai ix35 měl 169 naftových vozů (80,9 %). U Tiguanu TDI činily menších 76,7 % (konkrétně 112 aut). Nissan Qashqai dosáhl celkem na 98 registrací dCi (66,2 %) a Sportage měla 88 CRDi (jen 51,2 %). Jedenáct Dacií Duster pro změnu spalovalo alternativní LPG, dva další pak bioethanol E85.
Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v dubnu 2013 | |||||
&nsbp; | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
&nsbp; | Období | 4/2013 | 1-4/2013 | 4/2013 | 1-4/2013 |
1. | Škoda YETI | 307 | 1014 | 16,7% | 15,2% |
2. | Hyundai ix35 | 209 | 697 | 11,4% | 10,4% |
3. | Kia SPORTAGE | 172 | 527 | 9,4% | 7,9% |
4. | Nissan QASHQAI | 148 | 564 | 8,1% | 8,4% |
5. | Volkswagen TIGUAN | 146 | 557 | 7,9% | 8,3% |
6. | Honda CR-V | 113 | 340 | 6,1% | 5,1% |
7. | Dacia DUSTER | 98 | 412 | 5,3% | 6,2% |
8. | Mazda CX-5 | 83 | 358 | 4,5% | 5,4% |
9. | Toyota RAV4 | 54 | 167 | 2,9% | 2,5% |
10. | Volvo XC60 | 53 | 188 | 2,9% | 2,8% |
11. | Ford KUGA | 51 | 191 | 2,8% | 2,9% |
12. | Mitsubishi ASX | 44 | 164 | 2,4% | 2,5% |
13. | Subaru FORESTER | 42 | 128 | 2,3% | 1,9% |
14. | Audi Q3 | 37 | 138 | 2,0% | 2,1% |
14. | BMW X1 | 37 | 116 | 2,0% | 1,7% |
14. | BMW X3 | 37 | 147 | 2,0% | 2,2% |
17. | Audi Q5 | 34 | 98 | 1,8% | 1,5% |
18. | Mercedes-Benz GLK | 23 | 65 | 1,3% | 1,0% |
19. | Fiat FREEMONT | 21 | 84 | 1,1% | 1,3% |
20. | Mitsubishi OUTLANDER | 20 | 108 | 1,1% | 1,6% |
21. | Kia SORENTO | 16 | 69 | 0,9% | 1,0% |
21. | RANGE ROVER EVOQUE | 16 | 124 | 0,9% | 1,9% |
23. | Citroën C4 AIRCROSS | 14 | 76 | 0,8% | 1,1% |
24. | Hyundai SANTA FE | 13 | 89 | 0,7% | 1,3% |
25. | Chevrolet CAPTIVA | 12 | 50 | 0,7% | 0,7% |
26. | Renault KOLEOS | 8 | 29 | 0,4% | 0,4% |
27. | Nissan X-TRAIL | 7 | 35 | 0,4% | 0,5% |
28. | Suzuki GRAND VITARA | 6 | 25 | 0,3% | 0,4% |
29. | Lada NIVA | 4 | 35 | 0,2% | 0,5% |
29. | Mazda CX-7 | 4 | 25 | 0,2% | 0,4% |
29. | Suzuki JIMNY | 4 | 11 | 0,2% | 0,2% |
Ostatní modely | - | 5 | 47 | 0,3% | 0,7% |
CELKEM | - | 1838 | 6678 | 100,0% | 100,0% |
Malé crossovery
Segment malých crossoverů má dalšího nováčka, Renault Captur. Dubnový trh meziročně ztratil, a to 10,2 % a 29 kusů (255 místo 284). Malé, ale stále se rozšiřující třídě vládne bez konkurence Suzuki SX4 (přesáhlo hranici 140 nových registrací) před Jukem. Nejbližší konkurence má zatím mnohem méně. Na bronz vylezla Mokka a desítky přírůstků dosáhl ještě Fiat Sedici. Do Top 5 se vešel i navrátilec Soulů, Countryman a nováček Captur jsou mimo. Bodovali všichni. Na příchod Chevroletu Trax a Peugeotu 2008 si ještě počkáme.
Oproti čtvrtému měsíci roku 2012 si pohoršil nejvíce Soul (-72,7 % a -8 vozů), Countryman vykazuje -71,4 % a -5, SX4 pak sice mnohem menších -19,3 %, ale kusové ztráty má zase největší (-35). Nejvíce procent naopak získala italská „šestnáctka“ (+11,1 %, ovšem jen o jediné auto více). Následuje jej Juke s také mizivými +2,6 %, respektive +2 jednotkami. Přírůstky tedy nic moc. Podobu Soulu i SX4 druhé generace již známe, příchod do Evropy jim bude ale nějaký čas trvat. Úspěšné Suzuki z nabídky nezmizí, bude tvořit levnější alternativu k novince.
Samurajskému S patří pochopitelně také celoroční vedení, už se přiblížilo číslu 500. Juke je znovu druhý, bronzová Mokka přeskočila Countryman (a vlastně i třídveřový Paceman). Sedici první pětku uzavírá. Malá třída je od ledna stále mírně v záporných hodnotách: -6,2 %, neboť ztratila 57 registrací. Countryman se zvedl o 23 aut (+76,7 %), Fiat Sedici má alespoň o 5 crossoverů více (+16,7 %). Celkově šestý Soul coby propadák hlásí o 91,5 % méně (-54). Nissan Juke spadl z 258 na 223 vozů (-13,6 %, -35). SX4 ztratilo sice pouhých 9,5 %, jinak ale větších 52 kusů z 546.
Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v dubnu 2013 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 4/2013 | 1-4/2013 | 4/2013 | 1-4/2013 | |
1. | Suzuki SX4 | 146 | 494 | 57,3% | 57,0% |
2. | Nissan JUKE | 78 | 223 | 30,6% | 25,8% |
3. | Opel MOKKA | 15 | 55 | 5,9% | 6,4% |
4. | Fiat SEDICI | 10 | 35 | 3,9% | 4,0% |
5. | Kia SOUL | 3 | 5 | 1,2% | 0,6% |
6. | Mini COUNTRYMAN | 2 | 53 | 0,8% | 6,1% |
7. | Renault CAPTUR | 1 | 1 | 0,4% | 0,1% |
CELKEM | - | 255 | 866 | 100,0% | 100,0% |