Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v lednu 2010: Fabií bylo zaregistrováno jen něco přes tisícovku, ostatních malých méně než 200

Aleš Dragoun
Diskuze (50)
Fabia pod 200 tisíc, to by mohl být už dost velký strašák pro celý segment mini a mnoho konkurentů ve třídě malých. V lednu 2010 ovšem její registrace překročily jen lehce hranici 1.000 vozů.

Zatímco v lednu 2009 bylo nově zaregistrováno 3.729 malých aut, letos jich bylo o 1.166 méně, tedy 2.563. To znamená pokles o 31,3 %. Více než třicetiprocentní pád je značný, navíc před dvěma lety se číslo zastavilo nad hranicí 4,7 tisíce. Pro letošní rok jsme sice v této kategorii provedli drobné změny, ty ale nemají na celkový výsledek příliš velký vliv.

Fabia má za první měsíc nového roku na kontě pouze 1.026 kusů, její podíl ovšem dosáhl rovných 40 %. Ostatní totiž mají vždy pouze méně než 200 kusů. Druhé místo tradičně okupuje Ford Fusion, tentokrát se prodalo 171 vozů. Bronzový stupínek patří Volkswagenu Polo se 154 novými registracemi. Peugeot 207 je čtvrtý (144 včetně jednoho CC), páté místo patří Renaultu Thalia (122). První čtyři příčky jsou úplně shodné s lednem 2009, pouze pátá byla před rokem C3.

Reakci trhu na radikální snížení cen Fabie zřejmě uvidíme až v únorových statistikách. Automobilka již avizovala, že zveřejněné slevy jsou platné jen do konce března. Jestli to znamená, že faceliftovaná Fabia bude dražší, ale není v tuto chvíli jisté.

Třída malých vozů, registrace na českém trhu v lednu 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období1/20101/20101/20101/2010
1.Škoda FABIA1026102640,0%40,0%
2.Ford FUSION1711716,7%6,7%
3.Volkswagen POLO1541546,0%6,0%
4.Peugeot 2071441445,6%5,6%
5.Renault THALIA1221224,8%4,8%
6.Renault CLIO1171174,6%4,6%
6.Toyota YARIS1141144,4%4,4%
8.Ford FIESTA1061064,1%4,1%
9.Hyundai i2093933,6%3,6%
10.Citroën C380803,1%3,1%
11.Chevrolet AVEO73732,8%2,8%
12.Fiat PUNTO47471,8%1,8%
13.Dacia SANDERO44441,7%1,7%
14.Seat IBIZA38381,5%1,5%
15.Opel CORSA35351,4%1,4%
16.Peugeot 20629291,1%1,1%
17.Kia SOUL26261,0%1,0%
18.Kia RIO25251,0%1,0%
19.Mazda 225251,0%1,0%
20.Suzuki SWIFT24240,9%0,9%
21.Hyundai ACCENT18180,7%0,7%
22.Honda JAZZ16160,6%0,6%
23.Mitsubishi COLT990,4%0,4%
24.Nissan MICRA770,3%0,3%
25.Honda CITY660,2%0,2%
25.Toyota URBAN CRUISER660,2%0,2%
-Ostatní modely880,3%0,3%
-CELKEM25632563100,0%100,0%

V meziročním srovnání s lednem 2009, potažmo s celým rokem, se nejlepší čtyřka žádnými lichotivými výsledky pochlubit nemůže. Fabia si pohoršila o 20,8 %, loni se za stejný měsíc české silnice rozrostly o 1.296 kusů. Ford Fusion ovšem ztratil ještě daleko více, takřka polovinu (-48 %, o 158 vozů méně), ani Polu se nedařilo, pro něj je navíc toto srovnání mezigenerační. Loni měl malý volkswagen na kontě 237 vozů, letos o 83 méně, tedy -35 %. Peugeot 207 následuje v procentech Fabii, propadl se ze 183 registrací o 39 (-21,3 %). Počty Renaultu Thalia jsou naopak o něco málo větší (+4,3 %, loni 117 kusů, letos o pět více).

Největší meziroční nárůst zaznamenali dva Korejci: Hyundai i20 a Kia Soul, ale před rokem se u obou modelů objevily v žebříčku první vozy, takže jejich čtyř- či trojciferná navýšení nejsou relevantní. Jinak mezi malými vozy najdeme už jen dva (!) postupy, ten největší má na kontě Ford Fiesta (+24,7 %, z 85 na 106 vozů), tím druhým je již vzpomínaná Thalia. Největšími propadáky jsou automobily, které se doprodávají, nebo budou brzy nahrazeny novými generacemi. Jde o Hyundai Getz (-98,6 %), Seat Cordoba (-95,8 %) a trochu překvapivě i Nissan Micra (-85,1 %).

Vznětové motory v malých vozech tvoří zanedbatelnou menšinu. Více jak desítky kusů dosáhlo v lednu pět modelů. Nejvíce bylo dieselových Fabií (199 kusů, podíl 19,4 %), Ford Fusion obsadil s 38 vozy druhé místo (na něj poměrně vysokých 22,2 %) a třetí skončila 207 se 14 kusy (9,7 %). Volkswagenů Polo s motory TDI bylo o jeden méně (8,4 %). Renault Clio měl na kontě 11 aut s pohonnými jednotkami nesoucími zkratku dCi, což znamená 9,4 %.

Aleš Dragoun
Diskuze (50)
17. 2. 2010 06:49
Re: OT: Evropské registrace leden 2010
Tak vida, berieš v úvahu len to, čo sa ti hodí, objektivita je tým pádom niekde...
17. 2. 2010 06:48
Re: Aleš straší...
Vyzerá to asi tak, na druhú stranu je situácia v tom lepšia, že po zbytočnostiach značky "šrotovné" siahajú výrobcovia po lepších spôsoboch ako sa dostať z kaše - peniažky zase začínajú liať do vývoja a zavádzania nových modelov, uvažujú ekonomickejšie a nasadzujú reálnejšie ceny ako doteraz - v snahe oživiť trh a získať znovu odbyt. Konečne aj tí menej chápaví musia pochopiť, že peniaze, aby aby k niečomu boli, musia byt v pohybe. Javí sa mi to ako lepší spôsob boja s krízou ako ten, čo sme sledovali minulý rok.
16. 2. 2010 23:24
Re: OT: Evropské registrace leden 2010
Jen dokazuju, že Renault ani v Evropě nepatří mezi nejdražší značky, levnější je snad jen Korea a francouzská konkurence. Nová Astra v Itálii začíná na 19 750 EUR.

A buď rád, že jsem se nepodíval na ceny Kolea >:D

P.S. A co ceny Laguny, k těm mi nic neřekneš? :-)
16. 2. 2010 23:19
Re: OT: Evropské registrace leden 2010
Levný sedan konkurence nenabízí a kolik stojí Fluence u nás a jinde je mi putna ;-)
Avatar - pocitac
16. 2. 2010 23:04
Re: OT: Evropské registrace leden 2010
150 Euro rozdíl vs. VW Golf, celé cca 4 tisíce rozdíl.. tz. že pogo26 měl pravdu, minimálně Megane patří mezi nejdražší značky mezi "tuctovkama". ;-)