Český trh v lednu 2010: Fabií bylo zaregistrováno jen něco přes tisícovku, ostatních malých méně než 200
Zatímco v lednu 2009 bylo nově zaregistrováno 3.729 malých aut, letos jich bylo o 1.166 méně, tedy 2.563. To znamená pokles o 31,3 %. Více než třicetiprocentní pád je značný, navíc před dvěma lety se číslo zastavilo nad hranicí 4,7 tisíce. Pro letošní rok jsme sice v této kategorii provedli drobné změny, ty ale nemají na celkový výsledek příliš velký vliv.
Fabia má za první měsíc nového roku na kontě pouze 1.026 kusů, její podíl ovšem dosáhl rovných 40 %. Ostatní totiž mají vždy pouze méně než 200 kusů. Druhé místo tradičně okupuje Ford Fusion, tentokrát se prodalo 171 vozů. Bronzový stupínek patří Volkswagenu Polo se 154 novými registracemi. Peugeot 207 je čtvrtý (144 včetně jednoho CC), páté místo patří Renaultu Thalia (122). První čtyři příčky jsou úplně shodné s lednem 2009, pouze pátá byla před rokem C3.
Reakci trhu na radikální snížení cen Fabie zřejmě uvidíme až v únorových statistikách. Automobilka již avizovala, že zveřejněné slevy jsou platné jen do konce března. Jestli to znamená, že faceliftovaná Fabia bude dražší, ale není v tuto chvíli jisté.
Třída malých vozů, registrace na českém trhu v lednu 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1/2010 | 1/2010 | 1/2010 | 1/2010 |
1. | Škoda FABIA | 1026 | 1026 | 40,0% | 40,0% |
2. | Ford FUSION | 171 | 171 | 6,7% | 6,7% |
3. | Volkswagen POLO | 154 | 154 | 6,0% | 6,0% |
4. | Peugeot 207 | 144 | 144 | 5,6% | 5,6% |
5. | Renault THALIA | 122 | 122 | 4,8% | 4,8% |
6. | Renault CLIO | 117 | 117 | 4,6% | 4,6% |
6. | Toyota YARIS | 114 | 114 | 4,4% | 4,4% |
8. | Ford FIESTA | 106 | 106 | 4,1% | 4,1% |
9. | Hyundai i20 | 93 | 93 | 3,6% | 3,6% |
10. | Citroën C3 | 80 | 80 | 3,1% | 3,1% |
11. | Chevrolet AVEO | 73 | 73 | 2,8% | 2,8% |
12. | Fiat PUNTO | 47 | 47 | 1,8% | 1,8% |
13. | Dacia SANDERO | 44 | 44 | 1,7% | 1,7% |
14. | Seat IBIZA | 38 | 38 | 1,5% | 1,5% |
15. | Opel CORSA | 35 | 35 | 1,4% | 1,4% |
16. | Peugeot 206 | 29 | 29 | 1,1% | 1,1% |
17. | Kia SOUL | 26 | 26 | 1,0% | 1,0% |
18. | Kia RIO | 25 | 25 | 1,0% | 1,0% |
19. | Mazda 2 | 25 | 25 | 1,0% | 1,0% |
20. | Suzuki SWIFT | 24 | 24 | 0,9% | 0,9% |
21. | Hyundai ACCENT | 18 | 18 | 0,7% | 0,7% |
22. | Honda JAZZ | 16 | 16 | 0,6% | 0,6% |
23. | Mitsubishi COLT | 9 | 9 | 0,4% | 0,4% |
24. | Nissan MICRA | 7 | 7 | 0,3% | 0,3% |
25. | Honda CITY | 6 | 6 | 0,2% | 0,2% |
25. | Toyota URBAN CRUISER | 6 | 6 | 0,2% | 0,2% |
- | Ostatní modely | 8 | 8 | 0,3% | 0,3% |
- | CELKEM | 2563 | 2563 | 100,0% | 100,0% |
V meziročním srovnání s lednem 2009, potažmo s celým rokem, se nejlepší čtyřka žádnými lichotivými výsledky pochlubit nemůže. Fabia si pohoršila o 20,8 %, loni se za stejný měsíc české silnice rozrostly o 1.296 kusů. Ford Fusion ovšem ztratil ještě daleko více, takřka polovinu (-48 %, o 158 vozů méně), ani Polu se nedařilo, pro něj je navíc toto srovnání mezigenerační. Loni měl malý volkswagen na kontě 237 vozů, letos o 83 méně, tedy -35 %. Peugeot 207 následuje v procentech Fabii, propadl se ze 183 registrací o 39 (-21,3 %). Počty Renaultu Thalia jsou naopak o něco málo větší (+4,3 %, loni 117 kusů, letos o pět více).
Největší meziroční nárůst zaznamenali dva Korejci: Hyundai i20 a Kia Soul, ale před rokem se u obou modelů objevily v žebříčku první vozy, takže jejich čtyř- či trojciferná navýšení nejsou relevantní. Jinak mezi malými vozy najdeme už jen dva (!) postupy, ten největší má na kontě Ford Fiesta (+24,7 %, z 85 na 106 vozů), tím druhým je již vzpomínaná Thalia. Největšími propadáky jsou automobily, které se doprodávají, nebo budou brzy nahrazeny novými generacemi. Jde o Hyundai Getz (-98,6 %), Seat Cordoba (-95,8 %) a trochu překvapivě i Nissan Micra (-85,1 %).
Vznětové motory v malých vozech tvoří zanedbatelnou menšinu. Více jak desítky kusů dosáhlo v lednu pět modelů. Nejvíce bylo dieselových Fabií (199 kusů, podíl 19,4 %), Ford Fusion obsadil s 38 vozy druhé místo (na něj poměrně vysokých 22,2 %) a třetí skončila 207 se 14 kusy (9,7 %). Volkswagenů Polo s motory TDI bylo o jeden méně (8,4 %). Renault Clio měl na kontě 11 aut s pohonnými jednotkami nesoucími zkratku dCi, což znamená 9,4 %.