Český trh v lednu 2011: Nejprodávanější minivozy
V prvním měsíci nového roku bylo zaregistrováno pouhých 247 nejmenších automobilů. Oproti lednu 2009 je tento výsledek horší o 134, v procentním vyjádření o -35,2 %. Loni jich tedy bylo 381. Domácí zákazníci dávají přednost větším vozům, mini netáhnou, ve vyšších výbavách se lehce přehoupnou přes čtvrtmilionovou hranici a za tuto částku dnes lze koupit i hatchback s délkou 4,3 m...
V měsíčním i celkovém pořadí vyhrála Panda s 54 vozy, její podíl ve třídě dosáhl 21,9 %. Druhý je tradičně Spark (40, 16,2 %). Nejúspěšnějším z tří malých kolíňat byl Peugeot 107, který je bronzový (23, 9,3 %). Hned za ním se umístil jeho sourozenec s logem Citroënu C1 (20, 8,1 %) a Top 5 uzavírá Kia Picanto se 17 kusy a 6,9 %.
Ptáte se, kde je Hyundai i10? Malý Jihokorejec s indickým pasem skončil těsně za Kiou. Dealeři doprodali skladové zásoby předchozího modelu, zbývá už jich jen několik, ale v cenových relacích nad 200 tisíc Kč. Modernizovaný se začíná prodávat až v lednu, s motorem 1,1/51 kW stojí 189.900 Kč, tedy o 50 tisíc více než stál v základu dosud. Importér ale jistě v budoucnu přichystá opět nějaké výhodné akční nabídky.
Ve srovnání s lednem minulého roku si italsko-polský král minivozů pohoršil o -60 % (-81 registrací). Chevrolet Spark má o -57,9 % a 55 vozů méně než loni. Ostatní úspěšní konkurenti naopak získali. Peugeot 107 má na kontě nárůst o 35,3 % (+6 aut). Citroën C1 má +53,8 %, rozhodlo se pro něj o sedm domácích zákazníků, či spíše zákaznic více. Vzhledem k nízkým absolutním objemům registrací jsou tyto hodnoty pochopitelné. Kia Picanto se zlepšila o trojici exemplářů (+21,4 %).
Třída mini, registrace na českém trhu v lednu 2011 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1/2011 | 1/2011 | 1/2011 | 1/2011 |
1. | Fiat PANDA | 54 | 54 | 21,9% | 21,9% |
2. | Chevrolet SPARK | 40 | 40 | 16,2% | 16,2% |
3. | Peugeot 107 | 23 | 23 | 9,3% | 9,3% |
4. | Citroën C1 | 20 | 20 | 8,1% | 8,1% |
5. | Kia PICANTO | 17 | 17 | 6,9% | 6,9% |
6. | Hyundai i10 | 15 | 15 | 6,1% | 6,1% |
6. | Suzuki Splash | 15 | 15 | 6,1% | 6,1% |
8. | Mini | 14 | 14 | 5,7% | 5,7% |
9. | Fiat 500 | 12 | 12 | 4,9% | 4,9% |
9. | Toyota AYGO | 12 | 12 | 4,9% | 4,9% |
11. | Renault TWINGO | 8 | 8 | 3,2% | 3,2% |
11. | Suzuki ALTO | 8 | 8 | 3,2% | 3,2% |
13. | Smart FORTWO | 4 | 4 | 1,6% | 1,6% |
14. | Subaru JUSTY | 2 | 2 | 0,8% | 0,8% |
14. | Toyota iQ | 2 | 2 | 0,8% | 0,8% |
- | Ostatní modely | 1 | 1 | 0,4% | 0,4% |
- | CELKEM | 247 | 247 | 100,0% | 100,0% |
Titul Skokan roku náleží německo-britskému Mini za +180 %. Díky rozměrům základní verze jsme jej již před rokem zařadili do této třídy. Zlepšil se z 5 na 14 kusů. Druhý je v této statistice Citroën C1 a třetí Peugeot 107, oba jsme již zmiňovali. Mezi propadáky je jedničkou překvapivě Panda před Sparkem, třetí příčka patří i-desítce (-57,1 %, propad z 35 na 15 aut).
Turbodiesely jsou v této třídě skutečnou popelkou. V lednu se prodala pouhá trojice Mini Cooperů D (21,4 % z celkových počtů). Ostatní soupeři zatím vykazují nulu.