Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v říjnu 2012: Nejprodávanější minivozy

Aleš Dragoun
Diskuze (48)
V minivozech se do formy vrací Kia Picanto, ostatní soupeři z nejvyšších pater si svá umístění udrželi.

V desátém měsíci letošního roku bylo v tomto segmentu zaregistrováno 724 nových aut. Oproti říjnu 2011 je tento výsledek lepší o 114,2 % (+386 exemplářů). Loni jich tedy našlo nové majitele jen 338.

První místo mezi městskými „přibližovadly“ patří znovu Škodě Citigo. Nejmenší okřídlený šíp z Bratislavy si připsal na konto 337 kusů (46,5 % ze všech). Maličká škodovka tak této třídě vládne naprosto suverénně a bez konkurence. Druhá příčka již tradičně náleží souběžně ve dvou generacích nabízené Pandě, která uplynulý měsíc zakončila na 78 registracích (10,8 %). Třetí obsadila Kia Picanto (63, 8,7 %). Čtvrtou pozici si udržel Volkswagen Up! (47, 6,5 %) a pátou Citroën C1 (28, 4,9 %). Za zmínku stojí ještě průnik Peugeotu Ion do Top 10. Minule bronzový Ford Ka oproti tomu zveřejňovanou patnáctku prakticky uzavírá.

Citigo se poprvé objevilo ve statistikách SDA právě před rokem, skok o 666 % (ze 44 vozů) však berme s nadhledem. Fiat Panda meziročně své počty rovněž navýšil. Italské „medvídě“ získalo oproti říjnu 2011 36 aut, tedy daleko relevantnějších 85,7 %. Kia Picanto má +16,7 %, loni se jich prodalo 54, aktuálně +9. Počty středočeského Francouze stouply o dvě třetiny. Dvanáct (respektive vlastně třináct) měsíců nazpět bylo nově přihlášeno do provozu v zemi vzniku 24 vozů. Nyní jich tedy jedno ze tří kolínských mini získalo 16. Slovenské dvojče Citigo jsme úplně vynechali, Volkswagen Up! ještě vůbec srovnávat nelze.

Skokanem podle maximálního kusového navýšení je Škoda Citigo (+293) před Pandou a Citroënem C1. V procentech je lídrem stejný vůz před „kusovkami“ typu Mini (+225 %, ze 4 na 13) a Smartem ForTwo (+200 %, 9 místo pouhých tří). Zbytek už není příliš hodný zaznamenání, byť se zlepšil ještě Fiat 500, Toyota Aygo a Ford Ka.

Mezi propadáky je v nejlepší patnáctce kusovou „jedničkou“ Suzuki Splash (z 23 na 8, tedy o 15 méně). Jinak, údaj -65,2 % jí zajistil nelichotivé prvenství také v procentním přehledu. V absolutních počtech následují Chevrolet Spark (-13, -38,2 %) a dva modely se ztrátou devíti vozů: Renault Twingo a Hyundai i10. „I-desítka“ se dokonce odporoučela z první patnáctky a následuje Splash v procentních ztrátách (-60 %), třetí Twingo má pak o polovinu méně.

Celý trh od ledna 2012 vystřelil vzhůru, a to o radikálních 2.829 jednotek. Není to ale pouze dílem Škody. Procentní nárůst je momentálně na hodnotě 87,7 %. Místo loňských 3.227 se prodalo 6.056 miniaut.

V celkovém pořadí od počátku roku vede, jak jinak, Škoda Citigo s 2.098 registracemi, její podíl ve třídě je 34,6 %. Druhá Panda se konkurenci vzdaluje (715, 11,8 %) a zároveň jako poslední překročila desetiprocentní hranici. Náskok „domácího“ miniauta je ale drtivý. Na třetí místo se vrátila „pikantní“ Kia (486, 8 %). Nejúspěšnější kolíně od Toyoty je tedy zase „bramborové“ (452, 7,5 %). Průběžnou poslední příčku v Top 5 okupuje Ford Ka (429 kusů a 7,1 % k tomu). Rozdíly mezi touto trojicí se během jednoho měsíce řádně natáhly, Citroën C1 s 393 přírůstky ale zatím nárok na první pětku nemá.

Ve srovnání s minulým rokem začněme pozitivně: počty Fiatu Panda stouply o 22,4 %, rozhodlo se pro něj o 131 domácích zákazníků (či spíše zákaznic?) více. Picanto si nepolepšilo, je podruhé za sebou v záporných hodnotách (-3,2 %, -16 registrací). Aygo zaznamenalo naproti tomu stále velmi pěkných +220,6 %, letos se jeho zástupy rozrostly o 311 aut. Ford Ka získal drtivých 603,3 % a 368 vozů. Citigo nemůžeme pochopitelně porovnávat, jeho +4.668 % je irelevantních a na srovnatelná čísla si musíme počkat do příštího roku.

Největší procentní nárůst po deseti měsících letopočtu 2012 má tedy vyjma maličké škodovky „káčko“ před Aygem a elektrickým Citroënem C-Zero (+130 %). Ten zůstává kusovou záležitostí, letos jich své většinou firemní zákazníky našlo 23. Následuje jeho dvojče Peugeot Ion (+83,3 %), o něm platí to samé. Mimochodem, podíl elektromobilů v této kategorii aktuálně dosahuje jen 0,86 %, je tedy skutečně mizivý. Na kusy vede Citigo (+2.054), ale jeho pozdní nástup už jsme vzpomínali. Za ním je nejmenší ford před toyotou, značný postup v tomto ohledu hlásí i Citroën C1, konkrétně o 143 (jinak +57,2 %). Panda už je ale v závěsu.

Naopak nejhorší je Alto od Suzuki (-70,9 %). Mnohem důležitějším je pro nás Peugeot 107 (-45,2 %, z 321 exemplářů na 176). Zbytek už má pod -40 %, nejhorším z něj je Hyundai i10 se ztrátou těsně přes 37 %. Řady nových „stosedmiček“ na našich silnicích tudíž prořídly oproti stejnému období loňského roku o 145. V ústrety se jí vydávají Alto (-100) a Splash (-71 vozů), ale ten spadl jen o 29 %. O 66 aut méně pak má Spark (-17,6 %).

Aktuální přírůstky mezi turbodiesely představuje jedenáct Mini Cooperů D a SD. To znamená podíl 84,6 %, ale kolik bylo crossoverů Countryman, bohužel ze statistik nevyčteme. Dále se prodala pětice Smartů ForTwo CDI (55,6 % ze všech). Elektromobilů se objevilo na domácích registračních značkách celkem 18, šlo o čtrnáct Peugeotů Ion a čtyři Citroëny C-Zero.

Třída mini, registrace na českém trhu v říjnu 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období10/20121-10/201210/20121-10/2012
1.Škoda CITIGO337209846,5%34,6%
2.Fiat PANDA7871510,8%11,8%
3.Kia PICANTO634868,7%8,0%
4.Volkswagen UP471676,5%2,8%
5.Citroën C1403935,5%6,5%
6.Toyota AYGO244523,3%7,5%
7.Peugeot 107231763,2%2,9%
8.Chevrolet SPARK213102,9%5,1%
9.Fiat 50016972,2%1,6%
10.Peugeot ION14291,9%0,5%
11.MINI131621,8%2,7%
12.Renault TWINGO91631,2%2,7%
12.Smart FORTWO9641,2%1,1%
14.Ford KA84291,1%7,1%
14.Suzuki SPLASH81731,1%2,9%
Ostatní modely-141421,9%2,3%
CELKEM-7246056100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (48)
12. 11. 2012 14:07
Re: Vysvětlete mi...
Ty trpíš rozdvojením osobnosti?
11. 11. 2012 20:04
Re: Žádný překvápko
Vážne? Ukáž kde, ja som sa už tak nahľadal....
Avatar - KubikCv
11. 11. 2012 17:09
skutečnost?
Kolik těch prodaných citigo je opravdu mezi lidmi a kolik jen nakoupených jako skladovka?
Zase kouzla s čísly :no:
11. 11. 2012 12:06
Citroën C1 – matematika ze zvláštní školy?
Loni jich bylo prodáno 24, letos 28, což je nárůst o dvě třetiny, tedy 16 vozů. Nějak mi to hlava nebere. :no:
10. 11. 2012 18:29
Re: Vysvětlete mi...
Neříkám ani jedno, říkám minimálně těch 12, co je na TipCarsu mezi ojetinama - a klidně věřím, že jich je víc, obdobně jako škodovek. ;-) Na značky se staví hlavně "služební" a náhradní auta + předváděčky, postavit na značky skladovku znamená, že jí začíná běžet tovární záruka, je samozřejmě nevýhodné jak pro prodejce (musí dávat slevu tím větší, čím více záruky uběhlo), tak pro kupujícího (je až druhým majitelem a auto má zkrácenou záruku). Aspoň takhle to chodí u fiatu, za škodovku nemůžu hovořit. :-)