Český trh v roce 2010: Nejprodávanější modely nižší střední třídy
Český trh v nižší střední třídě získal oproti roku 2009 10,2 % registrací navíc, počty nových aut stouply z 52.369 jednotek na 57.709 (+5.340). Nižší střední třída se tak stala nejoblíbenější kategorií, před rokem by tomu bylo dle současného členění modelů ještě jinak, nejvíce prodávanými byly malé vozy (53.035 ks).
V celkovém pořadí od ledna zvítězila suverénní Octavia s 25.857 kusy (podíl 44,8 %). Druhou příčku nakonec obsadil Hyundai i30 (4.309, 7,5 %), který až v prosinci přeskočil Kiu Cee'd (4.228, 7,3 %).
Hyundai i30 je nejprodávanějším modelem zahraniční automobilky, neboť prvenství mezi importy je u něj díky severomoravskému rodišti poněkud sporné. Nejúspěšnějším dováženým vozem bychom tak měli vyhlásit Cee'd, poněvadž se rodí ve slovenské Žilině.
Na čtvrtém místě najdeme evropský bestseller z Wolfsburgu Golf (3.847, 6,7 %), páté pořadí udržel Focus (3.598, 6,2 %).
Zbytek první desítky doplňují Renault Mégane, Dacia Logan (včetně kombi MCV a užitkových verzí), Peugeot 308, Renault Fluence a Opel Astra. Fluence se v žebříčku poprvé objevil v prosinci 2009, v uplynulém roce díky nízkým cenám zaznamenal výrazný úspěch. Počty Méganu a 308 zvyšují i karosářské verze kupé-kabriolet, které jsou do nich od ledna 2010 zahrnovány.
Lehké užitkové vozy díky legislativním změnám na jaře 2009 tvoří až na Logan naprosté minimum.
Nižší střední třída, registrace na českém trhu v roce 2010 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1-12/2010 | 1-12/2009 | [ks] | [%] | 1-12/2010 |
1. | Škoda Octavia | 25857 | 23403 | 2454 | 10,5% | 44,8% |
2. | Hyundai i30 | 4309 | 3327 | 982 | 29,5% | 7,5% |
3. | Kia Cee'd | 4228 | 4234 | -6 | -0,1% | 7,3% |
4. | Volkswagen Golf | 3847 | 3279 | 568 | 17,3% | 6,7% |
5. | Ford Focus | 3598 | 2545 | 1053 | 41,4% | 6,2% |
6. | Renault Megane | 3141 | 3856 | -715 | -18,5% | 5,4% |
7. | Dacia Logan | 1953 | 1826 | 127 | 7,0% | 3,4% |
8. | Peugeot 308 | 1719 | 1560 | 159 | 10,2% | 3,0% |
9. | Renault Fluence | 1384 | 2 | 1382 | - | 2,4% |
10. | Opel Astra | 1301 | 861 | 440 | 51,1% | 2,3% |
11. | Toyota Auris | 1244 | 1011 | 233 | 23,0% | 2,2% |
12. | Citroën C4 | 769 | 1287 | -518 | -40,2% | 1,3% |
13. | Honda Civic | 662 | 864 | -202 | -23,4% | 1,1% |
14. | Chevrolet Cruze | 524 | 425 | 99 | 23,3% | 0,9% |
15. | SEAT Leon | 468 | 408 | 60 | 14,7% | 0,8% |
16. | Mazda 3 | 465 | 420 | 45 | 10,7% | 0,8% |
17. | Audi A3 | 440 | 464 | -24 | -5,2% | 0,8% |
18. | Fiat Bravo | 365 | 458 | -93 | -20,3% | 0,6% |
19. | Mitsubishi Lancer | 291 | 337 | -46 | -13,6% | 0,5% |
20. | BMW 1 | 264 | 463 | -199 | -43,0% | 0,5% |
21. | Volvo C30 | 119 | 129 | -10 | -7,8% | 0,2% |
22. | Fiat Linea | 114 | 252 | -138 | -54,8% | 0,2% |
23. | Subaru Impreza | 111 | 193 | -82 | -42,5% | 0,2% |
24. | Toyota Corolla | 105 | 157 | -52 | -33,1% | 0,2% |
25. | VW Scirocco | 95 | 115 | -20 | -17,4% | 0,2% |
26. | Volvo S40/Volvo V50 | 94 | 120 | -26 | -21,7% | 0,2% |
27. | Alfa Romeo Giulietta | 90 | 0 | 90 | - | 0,2% |
28. | Chevrolet Lacetti | 67 | 62 | 5 | 8,1% | 0,1% |
29. | Honda Insight | 29 | 13 | 16 | 123,1% | 0,1% |
30. | Volkswagen JETTA | 23 | 90 | -67 | -74,4% | 0,0% |
- | Ostatní modely | 33 | 208 | -175 | -84,1% | 0,1% |
- | CELKEM | 57709 | 52369 | 5340 | 10,2% | 100,0% |
V meziročním srovnání získala vítězná Octavia 2.454 vozů (+10,5 %). Hyundai i30 se zvedl o 29,5 % (loni 3.327 ks, letos +982), zatímco Kia prodala o 6 Cee'dů méně (minimální ztráta -0,1 %). Golf si stejně jako Octavia a i30 polepšil (+17,3 %, o 568 kusů více), Focus má z první pětky největší procentní navýšení, vylétl o značných 1.053 exemplářů, tedy +41,4 %. Prodej druhé generace ještě nekončí, na dveře už ale pomalu klepe nová.
Více než Focus má z porovnatelných soupeřů pouze Opel Astra, který vykazuje +51,1 %, ovšem údaj jen tvořen součtem nové generace (J) a minulé generace (H), která tvoří přibližně 40 % registrací. Astra si polepšila z 861 na 1.301 kusů (meziročně +440 ks), což jí bohatě stačí na Skokana roku.
Na druhém růstovém místě jsou právě hatchbacky, sedany, kombi a cécéčka od Fordu, třetí je také již zmíněná i30. Za pozornost stojí ještě nárůsty Chevroletu Cruze a Toyoty Auris, které shodně přesahují 20 %.
Perličky v podobě Fluence, či hybridní Hondy Insight vynecháme, jejich výsledky nejsou relevantní. Zrovna tak se nebudeme zabývat výprodejovými modely v pořadí propadáků. Nelichotivý titul za uplynulých dvanáct měsíců si tak odnáší Volkswagen Jetta, který si připsal jen 23 registrací místo devadesáti (-74,4 %). Nezapomeňme, že v současnosti prochází generační výměnou a jeho ceník nedostal – na rozdíl od Golfu – dostatečně akční podobu.
Fiat Linea, levný sedan vyráběný v Turecku, ztratil přes polovinu. Poklesy přes 40 % se týkají také BMW jedničkové řady, Subaru Impreza a Citroënu C4. Životní cykly prvních dvou jmenovaných se pomalu chýlí ke konci, řada 1 bavorského výrobce ale ještě na jaře projde poslední modernizací. C4 se svého nástupce dočkala nedávno a momentálně probíhá výprodej skladových zásob první generace za akční ceny.
Turbodiesely, LPG, CNG a hybridy
Mezi vznětovými motory hraje prim tradičně domácí automobilka, a to i v celoročním přehledu. Octavií s agregáty TDI bylo 19.754, tedy více než tři čtvrtiny z celkových registrací (76,4 %).
Hyundai i30 je na tom mnohem hůře: vykazuje 934 kusů a pouhých 21,7 %.
Konto Kie Cee'd disponuje 731 exempláři s naftovými pohonnými jednotkami, což představuje ještě menších 17,3 %.
Golf má naopak o něco více: 858, respektive 22,4 %.
Zbývá Focus s větším počtem i podílem: 1088, respektive 30,2 %.
Co se alternativních paliv týče, jsou statistiky SDA velmi strohé. Jiné pohonné látky než benzin, či naftu spalovalo 54 nových Octavií (52 LPG, pouhé dvě E85), dva Focusy (oba ethanol) a jeden Fiat Bravo (LPG). Hybridů Honda Insight se prodalo celkem 29, Sdružení dovozců automobilů je ale uvádí všechny v kolonce Benzin.