Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2010: Nejprodávanější modely nižší střední třídy

Aleš Dragoun
Diskuze (115)
Dva modely korejských značek převálcovaly veškerou evropskou konkurenci až na jedinou výjimku. Na vrcholu i nadále trůní Octavia.

Český trh v nižší střední třídě získal oproti roku 2009 10,2 % registrací navíc, počty nových aut stouply z 52.369 jednotek na 57.709 (+5.340). Nižší střední třída se tak stala nejoblíbenější kategorií, před rokem by tomu bylo dle současného členění modelů ještě jinak, nejvíce prodávanými byly malé vozy (53.035 ks).

V celkovém pořadí od ledna zvítězila suverénní Octavia s 25.857 kusy (podíl 44,8 %). Druhou příčku nakonec obsadil Hyundai i30 (4.309, 7,5 %), který až v prosinci přeskočil Kiu Cee'd (4.228, 7,3 %).

Hyundai i30 je nejprodávanějším modelem zahraniční automobilky, neboť prvenství mezi importy je u něj díky severomoravskému rodišti poněkud sporné. Nejúspěšnějším dováženým vozem bychom tak měli vyhlásit Cee'd, poněvadž se rodí ve slovenské Žilině.

Na čtvrtém místě najdeme evropský bestseller z Wolfsburgu Golf (3.847, 6,7 %), páté pořadí udržel Focus (3.598, 6,2 %).

Zbytek první desítky doplňují Renault Mégane, Dacia Logan (včetně kombi MCV a užitkových verzí), Peugeot 308, Renault Fluence a Opel Astra. Fluence se v žebříčku poprvé objevil v prosinci 2009, v uplynulém roce díky nízkým cenám zaznamenal výrazný úspěch. Počty Méganu a 308 zvyšují i karosářské verze kupé-kabriolet, které jsou do nich od ledna 2010 zahrnovány.

Lehké užitkové vozy díky legislativním změnám na jaře 2009 tvoří až na Logan naprosté minimum.

Nižší střední třída, registrace na českém trhu v roce 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)změna (rok)Tržní podíl ve tř.
-Období1-12/20101-12/2009[ks][%]1-12/2010
1.Škoda Octavia2585723403245410,5%44,8%
2.Hyundai i304309332798229,5%7,5%
3.Kia Cee'd42284234-6-0,1%7,3%
4.Volkswagen Golf3847327956817,3%6,7%
5.Ford Focus35982545105341,4%6,2%
6.Renault Megane31413856-715-18,5%5,4%
7.Dacia Logan195318261277,0%3,4%
8.Peugeot 3081719156015910,2%3,0%
9.Renault Fluence138421382-2,4%
10.Opel Astra130186144051,1%2,3%
11.Toyota Auris1244101123323,0%2,2%
12.Citroën C47691287-518-40,2%1,3%
13.Honda Civic662864-202-23,4%1,1%
14.Chevrolet Cruze5244259923,3%0,9%
15.SEAT Leon4684086014,7%0,8%
16.Mazda 34654204510,7%0,8%
17.Audi A3440464-24-5,2%0,8%
18.Fiat Bravo365458-93-20,3%0,6%
19.Mitsubishi Lancer291337-46-13,6%0,5%
20.BMW 1264463-199-43,0%0,5%
21.Volvo C30119129-10-7,8%0,2%
22.Fiat Linea114252-138-54,8%0,2%
23.Subaru Impreza111193-82-42,5%0,2%
24.Toyota Corolla105157-52-33,1%0,2%
25.VW Scirocco95115-20-17,4%0,2%
26.Volvo S40/Volvo V5094120-26-21,7%0,2%
27.Alfa Romeo Giulietta90090-0,2%
28.Chevrolet Lacetti676258,1%0,1%
29.Honda Insight291316123,1%0,1%
30.Volkswagen JETTA2390-67-74,4%0,0%
-Ostatní modely33208-175-84,1%0,1%
-CELKEM5770952369534010,2%100,0%

V meziročním srovnání získala vítězná Octavia 2.454 vozů (+10,5 %). Hyundai i30 se zvedl o 29,5 % (loni 3.327 ks, letos +982), zatímco Kia prodala o 6 Cee'dů méně (minimální ztráta -0,1 %). Golf si stejně jako Octavia a i30 polepšil (+17,3 %, o 568 kusů více), Focus má z první pětky největší procentní navýšení, vylétl o značných 1.053 exemplářů, tedy +41,4 %. Prodej druhé generace ještě nekončí, na dveře už ale pomalu klepe nová.

Více než Focus má z porovnatelných soupeřů pouze Opel Astra, který vykazuje +51,1 %, ovšem údaj jen tvořen součtem nové generace (J) a minulé generace (H), která tvoří přibližně 40 % registrací. Astra si polepšila z 861 na 1.301 kusů (meziročně +440 ks), což jí bohatě stačí na Skokana roku.

Na druhém růstovém místě jsou právě hatchbacky, sedany, kombi a cécéčka od Fordu, třetí je také již zmíněná i30. Za pozornost stojí ještě nárůsty Chevroletu Cruze a Toyoty Auris, které shodně přesahují 20 %.

Perličky v podobě Fluence, či hybridní Hondy Insight vynecháme, jejich výsledky nejsou relevantní. Zrovna tak se nebudeme zabývat výprodejovými modely v pořadí propadáků. Nelichotivý titul za uplynulých dvanáct měsíců si tak odnáší Volkswagen Jetta, který si připsal jen 23 registrací místo devadesáti (-74,4 %). Nezapomeňme, že v současnosti prochází generační výměnou a jeho ceník nedostal – na rozdíl od Golfu – dostatečně akční podobu.

Fiat Linea, levný sedan vyráběný v Turecku, ztratil přes polovinu. Poklesy přes 40 % se týkají také BMW jedničkové řady, Subaru Impreza a Citroënu C4. Životní cykly prvních dvou jmenovaných se pomalu chýlí ke konci, řada 1 bavorského výrobce ale ještě na jaře projde poslední modernizací. C4 se svého nástupce dočkala nedávno a momentálně probíhá výprodej skladových zásob první generace za akční ceny.

Turbodiesely, LPG, CNG a hybridy

Mezi vznětovými motory hraje prim tradičně domácí automobilka, a to i v celoročním přehledu. Octavií s agregáty TDI bylo 19.754, tedy více než tři čtvrtiny z celkových registrací (76,4 %).

Hyundai i30 je na tom mnohem hůře: vykazuje 934 kusů a pouhých 21,7 %.

Konto Kie Cee'd disponuje 731 exempláři s naftovými pohonnými jednotkami, což představuje ještě menších 17,3 %.

Golf má naopak o něco více: 858, respektive 22,4 %.

Zbývá Focus s větším počtem i podílem: 1088, respektive 30,2 %.

Co se alternativních paliv týče, jsou statistiky SDA velmi strohé. Jiné pohonné látky než benzin, či naftu spalovalo 54 nových Octavií (52 LPG, pouhé dvě E85), dva Focusy (oba ethanol) a jeden Fiat Bravo (LPG). Hybridů Honda Insight se prodalo celkem 29, Sdružení dovozců automobilů je ale uvádí všechny v kolonce Benzin.

Aleš Dragoun
Diskuze (115)
24. 1. 2011 09:24
Re: S Octaviou je šanca slušná : (
:yes:
24. 1. 2011 07:51
Re: Rozum nefunguje a ani fungovať nemôže ...
I ta Octavia zadní stěrač ze začátku vůbec neměla. Ten přišel až později. Předpokládám, že až po zkušenostech z provozu. Jestli má někdo čas, může zjistit, kdy Octavia stěrač nasadila.I výrobci se možná učí až za pochodu.
Avatar - Ronault.
24. 1. 2011 00:26
Re: Octavia
Nejsem si jist, jestli do kukavozu se standartne dává isofix.
24. 1. 2011 00:04
Re: Octavia
preco klesat, su pracovne pozicie, kde ho dostanes automaticky (ako pracovnu pomocku)
24. 1. 2011 00:03
Re: Octavia
vyzeram na to, ze zartujem? Je hodne ludi, ktori vzhladom k svojmu povolaniu maju vozidlo k dispozicii permanentne a druhe auto v rodine je zbytocne (napriklad manzel, resp. manzelka nejazdi). A preto vozia na zadnych sedadlach tie autosedacky (obcas aj s detmi)