Český trh v roce 2010: Nejprodávanější MPV

Český trh v roce 2010: Nejprodávanější MPV

 
 

Vítězové trojice kategorií velkoprostorových aut nejsou nijak překvapiví: Roomster, Scénic a S-Max.

Trh malých ztratil přes 5 %

Meziroční registrace od ledna do prosince 2010 zůstaly v záporných číslech, pokles činí -5,3 %, trh spadl z 6.139 na 5.816 aut (-323). A to i přesto, že se objevili úspěšní nováčci, hlavně dvojčata Kia Venga a Hyundai ix20.

Naproti tomu domácí Roomster si značně pohoršil, byť v celkovém pořadí zvítězil (2.787 vozů a podíl 47,9 %). Z tohoto počtu bylo 469 užitkových, SDA totiž dodávkový Praktik nevede samostatně. Letos v létě to bude již 5 let, co se Roomster začal prodávat na českém trhu.

Druhá je Kia Venga (1.089, 18,7 %), třetí místo obsadil Citroën C3 Picasso (529, 9,1 %). Meriva zůstala na konečné čtvrté příčce (477 aut, 8,2 %) a první pětku uzavírá Nissan Note (293, 5 %). Slušné počty zaznamenaly i další vozy: odcházející Hyundai Matrix, Mercedes-Benz třídy A a nástupce Matrixu ix20.

Třída malých MPV, registrace na českém trhu v roce 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)změna (rok)Tržní podíl ve tř.
-Období1-12/20101-12/2009[ks][%]1-12/2010
1.Škoda ROOMSTER27873792-1005-26,5%47,9%
2.Kia VENGA10899108012000,0%18,7%
3.Citroën C3 PICASSO5294686113,0%9,1%
4.Opel MERIVA477733-256-34,9%8,2%
5.Nissan NOTE2932553814,9%5,0%
6.Hyundai MATRIX236438-202-46,1%4,1%
7.Mercedes-Benz A210263-53-20,2%3,6%
8.Hyundai ix201120112-1,9%
9.Renault MODUS74175-101-57,7%1,3%
10.Nissan CUBE606-0,1%
-Ostatní modely36-3-50,0%0,1%
-CELKEM58166139-323-5,3%100,0%

Řady nových Roomsterů se meziročně ztenčily o -26,5 % (-1.005 kusů). Navýšení Picassa C3 dosáhlo +13 % (+61 aut). Meriva zaznamenala velký pokles, který činí -34,9 % (o 256 méně). Note je na tom o 14,9 % lépe než loni (získal 38 registrací). Kiu Venga ještě porovnávat nebudeme, v roce 2009 se jich ve statistikách objevilo jen devět.

Note je tedy Skokanem roku těsně před Picassem, i když nejmenší velkoprostorový Citroën se prodával až od března 2009. Propadákem je naopak Renault Grand Modus (-57,7 %, ze 175 na 74 exemplářů, meziročně -101).

Jake.auto.cz: Škoda Roomster (přehled testů a dalších článků)

Jake.auto.cz: Kia Venga (přehled testů a dalších článků)

Jake.auto.cz: Citroën C3 Picasso (přehled testů a dalších článků)

Jake.auto.cz: Opel Meriva (přehled testů a dalších článků)

Jake.auto.cz: Hyundai ix20 (přehled testů a dalších článků)

Vznětové motory u nejmenších vanů nejsou příliš oblíbené, i když je nabízejí prakticky všichni výrobci. Mohou za to vysoké ceny oproti zážehovým kolegům, benzinové modely se nabízejí s malými agregáty, které nekonzumují tolik paliva, takže se turbodiesely příliš nevyplatí.

U nejúspěšnějšího minivanu činily 10 % celkového počtu (279 vozů). Venga má na kontě 96 aut, podíl turbodieselů tedy dosáhl o něco menších 8,8 %. C4 Picasso vykazuje 46 kusů s motory HDi (8,7 %). Opelů Meriva s turbodiesely bylo 24, u něj to znamená rovných 5 %. Naftových Nissanů Note se prodalo pouze šest (2 %).

Střední MPV: Dominantním Francouzům vzdoroval jen Ford

Celý trh posílil o 590 vozů, z 4.915 na 5.505 (+590), což znamená +12 %. V tomto segmentu tedy v loňském roce panoval na rozdíl od menšího mírný optimismus.

V pořadí od ledna byl nejlepší Scénic s 942 kusy (podíl 17,1 %) před Picassem C4 s 747 (13,6 %). Třetí Peugeot 5008 (618, 11,2 %) nakonec v prosinci přeskočil Ford C-Max, který tedy skončil čtvrtý (599, 10,9 %). Pátou příčku okupuje druhý lev s označením 3008 (471, 8,6 %). První desítku doplňují Seat Altea, Volkswagen Touran, Citroën Xsara Picasso, Mercedes-Benz B a Toyota Verso. Ještě jedenáctý Opel Zafira má na kontě 285 kusů.

Jak Francouzi opanovali tuto třídu, je vidět i z podílů značek. Renault má tedy těsně přes 17,1 %, Citroën 19,5 % a Peugeot dokonce 19,8 %. Je ovšem pravda, že oba konkurenti Renaultu z koncernu PSA mají v žebříčku dva modely.

Třída středních MPV, registrace na českém trhu v roce 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)změna (rok)Tržní podíl ve tř.
-Období1-12/20101-12/2009[ks][%]1-12/2010
1.Renault SCENIC942912303,3%17,1%
2.Citroën C4 PICASSO747818-71-8,7%13,6%
3.Peugeot 5008618161761700,0%11,2%
4.Ford C-MAX599651-52-8,0%10,9%
5.Peugeot 300847125621584,0%8,6%
6.Seat ALTEA412470-58-12,3%7,5%
7.Volkswagen TOURAN365346195,5%6,6%
8.Citroën XSARA PICASSO327344-17-4,9%5,9%
9.Mercedes-Benz B317296217,1%5,8%
10.Toyota VERSO293126167132,5%5,3%
11.Opel ZAFIRA28515812780,4%5,2%
12.Mazda 567111-44-39,6%1,2%
13.Kia CARENS45259-214-82,6%0,8%
14.Honda FR-V922-13-59,1%0,2%
15.Fiat MULTIPLA511-6-54,5%0,1%
-Ostatní modely3134-131-97,8%0,1%
-CELKEM5505491559012,0%100,0%

Scénic oproti loňsku získal nakonec jen 3,3 % (+30 vozů). Největší Picasso se propadlo do záporných čísel, byť nakonec hodnota není tak dramatická (-8,7 %, o 71 kusů méně). Peugeot 5008 relevantně porovnatelný není, neboť za rok 2009 se v žebříčku objevil jediný. C-Max vykazuje menší pokles než C4 Picasso (-8 %, -52 aut). Údaj u crossoveru 3008 již činí jen 84 %, ale stále musíme brát v potaz to, že byl uveden na trh až v dubnu roku 2009.

Ten samý měsíc se objevila i Toyota Verso (+132,5 %), takže tyto dva modely nemohou být začleněny do soutěže o Skokana roku. Stává se jím Opel Zafira s +80,4 %. Ze 158 aut totiž jeho počty vyskočily na 285 (+127). Z propadáků vynecháme Chrysler PT a Corollu Verso, které se do první patnáctky nevešly a už se nevyrábějí. Nejhorší je tak jihokorejská Kia Carens (-82,6 %). Ztratila celkem 214 registrací z 259, prodalo se jich tedy pouze 45.

Jake.auto.cz: Renault Scénic (přehled testů a dalších článků)

Jake.auto.cz: Peugeot 5008 (přehled testů a dalších článků)

Jake.auto.cz: Citroën C4 Picasso (přehled testů a dalších článků)

Podíly turbodieselů v celkové Top 5 vypadají následovně: Renault Scénic má na kontě 507 vozů (53,8 %), Citroën C4 Picasso 533, což znamená vyšších 71,4 %. Peugeotů 5008 se vznětovými motory se prodalo 374 (60,5 %), Fordů C-Max bylo celkem 190 (31,7 %), což je z první pětky nejméně. A konečně Peugeot 3008 se dostal na 267 kusů (56,7 %).

Fordům nestačil nikdo, za nimi Renault a Seat

Celkový objem trhu ve třídě velkých vanů za rok 2010 klesl o -8 %, z 863 na 794 vozů (-69).

Statistice od ledna bezkonkurenčně vévodil Ford S-Max (280 aut, podíl 35,3 %), druhý skončil jeho usedlejší kolega Galaxy (127, 16 %). Následuje Renault Espace (67, 8,4 %), který se ovšem musel o bronz rozdělit se Seatem Alhambra. Druhá generace Alhambry tak třetí vydání evropského průkopníka pouze dostihla. Páté pořadí patří Mercedesu R (63, 7,9 %), na poslední chvíli tak porazil Chrysler Voyager. Sharan je ve finále sedmý před Carnivalem a francouzskými dvojčaty: Peugeotem 807 a Citroënem C8.

V meziročním srovnání si Top 5 vede takto: S-Max získal +2,2 % (prodalo se jich o 6 více), Galaxy má +10,4 % (+12). Espace se naopak propadl do ztráty (-1,5 %, o jediný kus méně). Alhambra vykazuje +42,6 % (+20) a Mercedes-Benz R je na -7,4 %, pohoršil si o 5 exemplářů.

Třída velkých MPV, registrace na českém trhu v roce 2010
-¨OA+LUVOA+LUVZměna (rok)změna (rok)Tržní podíl ve tř.
-Období1-12/20101-12/2009[ks][%]1-12/2010
1.Ford S-MAX28027462,2%35,3%
2.Ford GALAXY1271151210,4%16,0%
3.Renault ESPACE6768-1-1,5%8,4%
3.Seat ALHAMBRA67472042,6%8,4%
5.Mercedes-Benz R6368-5-7,4%7,9%
6.Chrysler VOYAGER61491224,5%7,7%
7.Volkswagen SHARAN5797-40-41,2%7,2%
8.Kia CARNIVAL3682-46-56,1%4,5%
9.Peugeot 8071842-24-57,1%2,3%
10.Citroën C8179888,9%2,1%
-Ostatní modely112-11-91,7%0,1%
-CELKEM794863-69-8,0%100,0%

Skokanem roku je Alhambra, byť v tabulce najdeme i úspěšnější vůz. Citroën C8 s +88,9 % je ale až na konci první desítky. Propadákem se nestala Lancia Phedra, která je jedenáctá, tedy mimo pořadí a český dovozce už ji nenabízí. Nelichotivý titul získává Peugeot 807 (-57,1 %, ze 42 na 18).

U Fordu S-Max činil podíl vznětových motorů 86,8 % (243 kusů), 37 z 280 tedy poháněl zážehový agregát. U Galaxy je poměr 116 jednotek TDCi ku 11 spalujícím Natural, tedy 91,3 %. Espace měl 56 turbodieselů a 11 benzinů (83,6 %), Seat Alhambra 64 vozů s TDI, zážehový byl jediný (95,5 %). Zbylé dva jsou v kolonce Ostatní. Mercedes R vykazuje v tomto ohledu 90,5 %, benzinových bylo v jeho případě šest, CDI 57.

Jake.auto.cz: Ford S-Max (přehled testů a dalších článků)

Jake.auto.cz: VW Sharan (přehled testů a dalších článků)

Jake.auto.cz: Ford Galaxy (přehled testů a dalších článků)

Jake.auto.cz: Mercedes-Benz R (přehled testů a dalších článků)

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Ceny klasických aut strmě padají, investoři loví jinde Ceny klasických aut strmě padají, investoři loví jinde

Automobilovým průmyslem hýbou změny v cenových hladinách…

OBRAZEM: Podívejte se na hřmící vodopád Dynanji a jeho okolí na západě Islandu OBRAZEM: Podívejte se na hřmící vodopád Dynanji a jeho okolí na západě Islandu

Cesta do severozápadní části Islandu je náročná, ale cíl…

 
Zdroj: Data SDA

Štítky Statistiky Český trh MPV

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají

Na renomovaném britském automobilovém serveru se objevil…

Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

 





 
Giannini 350 GP Anniversario: Bláznivější limitku jste ještě neviděli!

Giannini 350 GP Anniversario: Bláznivější limitku jste ještě neviděli!

Dnes 12:00

Co vznikne, když malinký Fiat 500 od základů překopáte a napěchujete motorem ze sporťáku? Auto s příslibem velké zábavy!




Blesk.cz

Tříska do Vltavy skočil sám! Furiantství nebo pokus o sebevraždu?

Tříska do Vltavy skočil sám! Furiantství nebo pokus…

Okolnosti provázející sobotní skok Jana Třísky (80), který bojuje o život v nemocnici, do vod Vltavy vzbuzují…

Dvořákova Praha vyvrcholila kantátou Te Deum. Festival vážné hudby navštívilo 16 tisíc posluchačů

Dvořákova Praha vyvrcholila kantátou Te Deum.…

Rudolfinum v sobotu večer zaplnili fanoušci vážné hudby, aby se rozloučili s festivalem Dvořákova Praha. Na…

 

iSport.cz

Krmenčík si libuje: Náš fotbal je pastva pro oči. Tabulku střelců neřeší

Krmenčík si libuje: Náš fotbal je pastva pro oči.…

Byl to jeho zápas. Během čtrnácti minut zasunul do sítě Mladé Boleslavi dvě branky. Ve zbytku utkání útočil…

Potlesk vestoje pro legendy. Na čtyřhru s Rafou nezapomenu, zářil Federer

Potlesk vestoje pro legendy. Na čtyřhru s Rafou…

Na tohle celý svět čekal. Roger Federer a Rafael Nadal na jedné straně kurtu, aneb výjimečná premiéra v Praze!…

 

Reflex.cz

Propagace islámu jako nástroj pro zajištění budoucnosti? Turci tomu věří

Propagace islámu jako nástroj pro zajištění…

Jakou má budoucnost Turecko oproti budoucnosti naší Evropy? O tom jsem přemýšlel během své návštěvy Istanbulu,…

Čunek láká filmaře do Zlína. Převlékl se za Jacka Sparrowa a slibuje 10 milionů

Čunek láká filmaře do Zlína. Převlékl se za Jacka…

Zlínský kraj chce do regionu přilákat filmaře. Na dotační program vyčlenil deset milionů korun. Podpořeny budou…