Český trh v roce 2010: Nejprodávanější MPV
Trh malých ztratil přes 5 %
Meziroční registrace od ledna do prosince 2010 zůstaly v záporných číslech, pokles činí -5,3 %, trh spadl z 6.139 na 5.816 aut (-323). A to i přesto, že se objevili úspěšní nováčci, hlavně dvojčata Kia Venga a Hyundai ix20.
Naproti tomu domácí Roomster si značně pohoršil, byť v celkovém pořadí zvítězil (2.787 vozů a podíl 47,9 %). Z tohoto počtu bylo 469 užitkových, SDA totiž dodávkový Praktik nevede samostatně. Letos v létě to bude již 5 let, co se Roomster začal prodávat na českém trhu.
Druhá je Kia Venga (1.089, 18,7 %), třetí místo obsadil Citroën C3 Picasso (529, 9,1 %). Meriva zůstala na konečné čtvrté příčce (477 aut, 8,2 %) a první pětku uzavírá Nissan Note (293, 5 %). Slušné počty zaznamenaly i další vozy: odcházející Hyundai Matrix, Mercedes-Benz třídy A a nástupce Matrixu ix20.
Třída malých MPV, registrace na českém trhu v roce 2010 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1-12/2010 | 1-12/2009 | [ks] | [%] | 1-12/2010 |
1. | Škoda ROOMSTER | 2787 | 3792 | -1005 | -26,5% | 47,9% |
2. | Kia VENGA | 1089 | 9 | 1080 | 12000,0% | 18,7% |
3. | Citroën C3 PICASSO | 529 | 468 | 61 | 13,0% | 9,1% |
4. | Opel MERIVA | 477 | 733 | -256 | -34,9% | 8,2% |
5. | Nissan NOTE | 293 | 255 | 38 | 14,9% | 5,0% |
6. | Hyundai MATRIX | 236 | 438 | -202 | -46,1% | 4,1% |
7. | Mercedes-Benz A | 210 | 263 | -53 | -20,2% | 3,6% |
8. | Hyundai ix20 | 112 | 0 | 112 | - | 1,9% |
9. | Renault MODUS | 74 | 175 | -101 | -57,7% | 1,3% |
10. | Nissan CUBE | 6 | 0 | 6 | - | 0,1% |
- | Ostatní modely | 3 | 6 | -3 | -50,0% | 0,1% |
- | CELKEM | 5816 | 6139 | -323 | -5,3% | 100,0% |
Řady nových Roomsterů se meziročně ztenčily o -26,5 % (-1.005 kusů). Navýšení Picassa C3 dosáhlo +13 % (+61 aut). Meriva zaznamenala velký pokles, který činí -34,9 % (o 256 méně). Note je na tom o 14,9 % lépe než loni (získal 38 registrací). Kiu Venga ještě porovnávat nebudeme, v roce 2009 se jich ve statistikách objevilo jen devět.
Note je tedy Skokanem roku těsně před Picassem, i když nejmenší velkoprostorový Citroën se prodával až od března 2009. Propadákem je naopak Renault Grand Modus (-57,7 %, ze 175 na 74 exemplářů, meziročně -101).
Vznětové motory u nejmenších vanů nejsou příliš oblíbené, i když je nabízejí prakticky všichni výrobci. Mohou za to vysoké ceny oproti zážehovým kolegům, benzinové modely se nabízejí s malými agregáty, které nekonzumují tolik paliva, takže se turbodiesely příliš nevyplatí.
U nejúspěšnějšího minivanu činily 10 % celkového počtu (279 vozů). Venga má na kontě 96 aut, podíl turbodieselů tedy dosáhl o něco menších 8,8 %. C4 Picasso vykazuje 46 kusů s motory HDi (8,7 %). Opelů Meriva s turbodiesely bylo 24, u něj to znamená rovných 5 %. Naftových Nissanů Note se prodalo pouze šest (2 %).
Střední MPV: Dominantním Francouzům vzdoroval jen Ford
Celý trh posílil o 590 vozů, z 4.915 na 5.505 (+590), což znamená +12 %. V tomto segmentu tedy v loňském roce panoval na rozdíl od menšího mírný optimismus.
V pořadí od ledna byl nejlepší Scénic s 942 kusy (podíl 17,1 %) před Picassem C4 s 747 (13,6 %). Třetí Peugeot 5008 (618, 11,2 %) nakonec v prosinci přeskočil Ford C-Max, který tedy skončil čtvrtý (599, 10,9 %). Pátou příčku okupuje druhý lev s označením 3008 (471, 8,6 %). První desítku doplňují Seat Altea, Volkswagen Touran, Citroën Xsara Picasso, Mercedes-Benz B a Toyota Verso. Ještě jedenáctý Opel Zafira má na kontě 285 kusů.
Jak Francouzi opanovali tuto třídu, je vidět i z podílů značek. Renault má tedy těsně přes 17,1 %, Citroën 19,5 % a Peugeot dokonce 19,8 %. Je ovšem pravda, že oba konkurenti Renaultu z koncernu PSA mají v žebříčku dva modely.
Třída středních MPV, registrace na českém trhu v roce 2010 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1-12/2010 | 1-12/2009 | [ks] | [%] | 1-12/2010 |
1. | Renault SCENIC | 942 | 912 | 30 | 3,3% | 17,1% |
2. | Citroën C4 PICASSO | 747 | 818 | -71 | -8,7% | 13,6% |
3. | Peugeot 5008 | 618 | 1 | 617 | 61700,0% | 11,2% |
4. | Ford C-MAX | 599 | 651 | -52 | -8,0% | 10,9% |
5. | Peugeot 3008 | 471 | 256 | 215 | 84,0% | 8,6% |
6. | Seat ALTEA | 412 | 470 | -58 | -12,3% | 7,5% |
7. | Volkswagen TOURAN | 365 | 346 | 19 | 5,5% | 6,6% |
8. | Citroën XSARA PICASSO | 327 | 344 | -17 | -4,9% | 5,9% |
9. | Mercedes-Benz B | 317 | 296 | 21 | 7,1% | 5,8% |
10. | Toyota VERSO | 293 | 126 | 167 | 132,5% | 5,3% |
11. | Opel ZAFIRA | 285 | 158 | 127 | 80,4% | 5,2% |
12. | Mazda 5 | 67 | 111 | -44 | -39,6% | 1,2% |
13. | Kia CARENS | 45 | 259 | -214 | -82,6% | 0,8% |
14. | Honda FR-V | 9 | 22 | -13 | -59,1% | 0,2% |
15. | Fiat MULTIPLA | 5 | 11 | -6 | -54,5% | 0,1% |
- | Ostatní modely | 3 | 134 | -131 | -97,8% | 0,1% |
- | CELKEM | 5505 | 4915 | 590 | 12,0% | 100,0% |
Scénic oproti loňsku získal nakonec jen 3,3 % (+30 vozů). Největší Picasso se propadlo do záporných čísel, byť nakonec hodnota není tak dramatická (-8,7 %, o 71 kusů méně). Peugeot 5008 relevantně porovnatelný není, neboť za rok 2009 se v žebříčku objevil jediný. C-Max vykazuje menší pokles než C4 Picasso (-8 %, -52 aut). Údaj u crossoveru 3008 již činí jen 84 %, ale stále musíme brát v potaz to, že byl uveden na trh až v dubnu roku 2009.
Ten samý měsíc se objevila i Toyota Verso (+132,5 %), takže tyto dva modely nemohou být začleněny do soutěže o Skokana roku. Stává se jím Opel Zafira s +80,4 %. Ze 158 aut totiž jeho počty vyskočily na 285 (+127). Z propadáků vynecháme Chrysler PT a Corollu Verso, které se do první patnáctky nevešly a už se nevyrábějí. Nejhorší je tak jihokorejská Kia Carens (-82,6 %). Ztratila celkem 214 registrací z 259, prodalo se jich tedy pouze 45.
Podíly turbodieselů v celkové Top 5 vypadají následovně: Renault Scénic má na kontě 507 vozů (53,8 %), Citroën C4 Picasso 533, což znamená vyšších 71,4 %. Peugeotů 5008 se vznětovými motory se prodalo 374 (60,5 %), Fordů C-Max bylo celkem 190 (31,7 %), což je z první pětky nejméně. A konečně Peugeot 3008 se dostal na 267 kusů (56,7 %).
Fordům nestačil nikdo, za nimi Renault a Seat
Celkový objem trhu ve třídě velkých vanů za rok 2010 klesl o -8 %, z 863 na 794 vozů (-69).
Statistice od ledna bezkonkurenčně vévodil Ford S-Max (280 aut, podíl 35,3 %), druhý skončil jeho usedlejší kolega Galaxy (127, 16 %). Následuje Renault Espace (67, 8,4 %), který se ovšem musel o bronz rozdělit se Seatem Alhambra. Druhá generace Alhambry tak třetí vydání evropského průkopníka pouze dostihla. Páté pořadí patří Mercedesu R (63, 7,9 %), na poslední chvíli tak porazil Chrysler Voyager. Sharan je ve finále sedmý před Carnivalem a francouzskými dvojčaty: Peugeotem 807 a Citroënem C8.
V meziročním srovnání si Top 5 vede takto: S-Max získal +2,2 % (prodalo se jich o 6 více), Galaxy má +10,4 % (+12). Espace se naopak propadl do ztráty (-1,5 %, o jediný kus méně). Alhambra vykazuje +42,6 % (+20) a Mercedes-Benz R je na -7,4 %, pohoršil si o 5 exemplářů.
Třída velkých MPV, registrace na českém trhu v roce 2010 | ||||||
- | ¨ | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1-12/2010 | 1-12/2009 | [ks] | [%] | 1-12/2010 |
1. | Ford S-MAX | 280 | 274 | 6 | 2,2% | 35,3% |
2. | Ford GALAXY | 127 | 115 | 12 | 10,4% | 16,0% |
3. | Renault ESPACE | 67 | 68 | -1 | -1,5% | 8,4% |
3. | Seat ALHAMBRA | 67 | 47 | 20 | 42,6% | 8,4% |
5. | Mercedes-Benz R | 63 | 68 | -5 | -7,4% | 7,9% |
6. | Chrysler VOYAGER | 61 | 49 | 12 | 24,5% | 7,7% |
7. | Volkswagen SHARAN | 57 | 97 | -40 | -41,2% | 7,2% |
8. | Kia CARNIVAL | 36 | 82 | -46 | -56,1% | 4,5% |
9. | Peugeot 807 | 18 | 42 | -24 | -57,1% | 2,3% |
10. | Citroën C8 | 17 | 9 | 8 | 88,9% | 2,1% |
- | Ostatní modely | 1 | 12 | -11 | -91,7% | 0,1% |
- | CELKEM | 794 | 863 | -69 | -8,0% | 100,0% |
Skokanem roku je Alhambra, byť v tabulce najdeme i úspěšnější vůz. Citroën C8 s +88,9 % je ale až na konci první desítky. Propadákem se nestala Lancia Phedra, která je jedenáctá, tedy mimo pořadí a český dovozce už ji nenabízí. Nelichotivý titul získává Peugeot 807 (-57,1 %, ze 42 na 18).
U Fordu S-Max činil podíl vznětových motorů 86,8 % (243 kusů), 37 z 280 tedy poháněl zážehový agregát. U Galaxy je poměr 116 jednotek TDCi ku 11 spalujícím Natural, tedy 91,3 %. Espace měl 56 turbodieselů a 11 benzinů (83,6 %), Seat Alhambra 64 vozů s TDI, zážehový byl jediný (95,5 %). Zbylé dva jsou v kolonce Ostatní. Mercedes R vykazuje v tomto ohledu 90,5 %, benzinových bylo v jeho případě šest, CDI 57.