Český trh v únoru 2011: Nejprodávanější minivozy
Ve druhém měsíci letošního roku bylo v této třídě zaregistrováno pouze 284 nových aut. Oproti únoru 2010 je tento výsledek horší o rovnou padesátku, v procentním vyjádření o -15 %. Loni jich tedy bylo 334.
Vláda Pandy mezi městskými přibližovadly zůstává neohrožená, hranatý Ital s polským pasem zvítězil se 78 kusy. Magická stovka mu zůstala zapovězena, letos ji ještě nepřekročil. Druhý je Spark, který uplynulý měsíc zakončil na nezvykle nízkých 36 registracích. Třetí příčku okupuje již v titulku zmíněný Citroën C1 s 29 kusy a sdílí ji s Kiou Picanto. První pětku uzavírá druhý minivůz z Kolína, tentokrát se lvem ve znaku. Peugeotu 107 k tomuto umístění stačilo 27 exemplářů. Hyundai i10 prochází modelovou obměnou, takže se krčí až na desátém místě. Loni velmi úspěšný Fiat 500 je dokonce až za ním!
V porovnání s loňským únorem si Panda dost radikálně pohoršila (o -33,6 %), před rokem se prodalo 118 kusů. Spark se letos také propadl, byť ne tolik (o -23,4 %), ztratil 11 registrací. Počty francouzského mikra s dvojitým šípem ve znaku a rodištěm ve středočeském Kolíně naopak vzrostly o 107,1 %! V únoru 2010 bylo nově přihlášeno do provozu v zemi jeho vzniku 14 vozů, po dvanácti měsících tedy C1 získala 15 kusů. Kia Picanto má také více, i když jen o devět aut a 45 %. Zbývá nám Peugeot 107, který má +8 %. Před rokem našlo své nové majitele 25 automobilů tohoto typu (v únoru 2010 +2).
Skokanem podle maximálního navýšení je maličký Smart ForTwo (+200 %, z 1 na 3), následuje již vzpomínaný Citroën C1, jehož výsledek je přece jen relevantnější a prestižní titul mu tak náleží plným právem. Dále si hodně polepšil Renault Twingo (+100 %, dvanáct kusů místo šesti). Hodně dobře je na tom i německo-britský Mini (+ 85,7 %, +6) a také Suzuki Splash (+56,3 %, +9). Mezi propadáky je jedničkou Hyundai i10 (-85,7 %), Jihokorejec z Indie ztratil 48 registrací, před rokem mu patřila stříbrná příčka. Fiat 500 je na tom o -64,3 %, respektive 14 aut hůře než loni. Poklesy Pandy a Sparku jsme již zmiňovali.
Celý trh od začátku roku klesl, a to o 184 jednotek. Procentní pád je na hodnotě -25,7 %, místo loňských 715 se prodalo jen 531 miniaut.
Třída mini, registrace na českém trhu v únoru 2011 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 2/2011 | 1-2/2011 | 2/2011 | 1-2/2011 |
1. | Fiat PANDA | 78 | 132 | 27,5% | 24,9% |
2. | Chevrolet SPARK | 36 | 76 | 12,7% | 14,3% |
3. | Citroën C1 | 29 | 49 | 10,2% | 9,2% |
3. | Kia PICANTO | 29 | 46 | 10,2% | 8,7% |
5. | Peugeot 107 | 27 | 50 | 9,5% | 9,4% |
6. | Suzuki Splash | 25 | 40 | 8,8% | 7,5% |
7. | Mini | 13 | 27 | 4,6% | 5,1% |
8. | Renault TWINGO | 12 | 20 | 4,2% | 3,8% |
9. | Suzuki ALTO | 9 | 17 | 3,2% | 3,2% |
10. | Hyundai i10 | 8 | 23 | 2,8% | 4,3% |
11. | Toyota AYGO | 7 | 19 | 2,5% | 3,6% |
11. | Fiat 500 | 5 | 17 | 1,8% | 3,2% |
13. | Smart FORTWO | 3 | 7 | 1,1% | 1,3% |
14. | Ford KA | 2 | 3 | 0,7% | 0,6% |
15. | Subaru JUSTY | 1 | 3 | 0,4% | 0,6% |
- | Ostatní modely | 0 | 2 | 0,0% | 0,4% |
- | CELKEM | 284 | 531 | 100,0% | 100,0% |
Zákazníci preferují již delší dobu větší vozy (zejména nižší střední a malé), ale hlavním důvodem poklesu zájmu je zřejmě zdražení nejlevnějších modelů. Například Panda stojí ve velmi chudém základu 174.900 korun. Nejlevnější je v současnosti Twingo (167.900 Kč), jen o dva tisíce více dáte za Citroën C1 a Peugeot 107. Podobnou cenovkou se chlubí také Kia Picanto. Samozřejmě, zde jako všude jinde platí pravidlo, že za více peněz dostanete lepší výbavu. Minivůz na slušné úrovni ovšem stojí kolem 200 tisíc a této částky dosahují auta o třídu větší, například Renault Thalia. A zavazadelník francouzského sedanu je nesrovnatelný, byť méně praktický. Komfortní prvky na jeho palubě mají navíc podobnou úroveň.
V celkovém pořadí od ledna vede Panda se 132 vozy, její podíl ve třídě je momentálně 24,9 %. Zatím jako jediná překročila stovku. Druhý je Spark (76, 14,3 %) a třetí Peugeot 107 (50, 9,4 %). Na průběžné čtvrté příčce se nachází jeho dvojče (či spíše trojče) Citroën C1, které zaostává o jedinou registraci (49, 9,2 %). Páté je Picanto, které se ještě letos dočká nástupce (46, 8,7 %).
Ve srovnání s tím minulým si úspěšnější ze dvou italsko-polských mini pohoršilo téměř o polovinu (-47,8 %, -121 registrací). Spark má překvapivě menší pád o -46,5 %, letos se prodalo o 66 aut méně. Peugeot 107 naopak získal 19 % a 8 vozů, pozitivní výsledky pokračují i dále. Počty Citroënu C1 totiž stouply o mohutných 81,5%, rozhodlo se pro něj o 22 domácích zákazníků, či spíše zákaznic více. Ani Picanto na tom není vůbec špatně (+12, +35,3 %).
Ruce si mohou mnout jak v německém Mnichově, tak i v britském Oxfordu, respektive přesněji v Cowley. Nárůst Mini totiž dosahuje po dvou měsících +15 registrací, což představuje +125 %. To je ze všech miniaut v tuto chvíli nejlepší hodnota. Imageový diblík je vzhledem k délce základního hatchbacku a kabrioletu zařazeno do nejmenší kategorie, byť cenově konkuruje malým vozům typu Alfy MiTo, Audi A1 a Citroënu C3. Je také pravdou, že větší kombi Clubman, či dokonce SUV Countryman bychom ve statistikách SDA hledali marně. Mini je ale zkrátka miniauto.
Únorové přírůstky mezi turbodiesely představují pouhý jeden Fiat 500, jedna kolegyně ze stejné stáje Panda a rovněž jediný Mini Cooper D. Nikdo jiný si žádný další vůz do této statistiky nepřipsal.