Čínský „vlakobus“ dojezdil. Je opuštěný a blokuje dopravu.
V létě loňského roku se odehrála velkolepá premiéra projektu TEB, jehož jediný jeho „článek“ uveze až tři sta cestujících a díky unikátní konstrukci neměl ve městech v podstatě nijak překážet.
Jediný funkční prototyp je dlouhý 22 m, vysoký 4,8 m a široký 7,8 m, tedy jako dvouproudá komunikace, a osobní automobily jej mají jednoduše podjet. TEB měl dosahovat maximální rychlosti až 60 km/h a souprava byla projektována až pro 1400 cestujících.
Krátce po premiéře se objevily první informace, které zmiňovaly nedořešený vývoj ohledně infrastruktury zastávek a značení, či samotných vodicích pásů pro kola a kritici celého projektu poukazovali na skutečnost, že projekt neřeší, jakým způsobem se TEB vypořádá s mosty, pod nimiž bude muset projet či s dodávkami, nákladními automobily a autobusy, které nebude schopen nadjet.
Nyní se podle informací serveru Shanghaiist zdá, že byl celý projekt TEB skutečně jen bublinou. První testovací jízda, která se uskutečnila v srpnu loňského roku v severočínské přístavní metropoli Čchin-chuang-tao na dráze dlouhé pouhých 300 m byla údajně prozatím i poslední.
K dalším testovacím jízdám doposud nedošlo a jejich termíny jsou navíc neustále posouvány. Samotný prototyp vozidla stojí již několik měsíců opuštěn ve svém otevřeném hangáru. Právě na tuto situaci upozorňují obyvatelé města, protože TEB i se svým příslušenstvím zde blokuje tři z pěti jízdních pruhů a namísto uvolnění dopravu zde způsobuje zácpy.
Podle dostupných informací pak investoři pomalu stahují z projektu své finance a společnosti TEB Tech, stojící za vývojem a výrobou prototypu propouští zaměstnance. Nicméně ještě v září loňského roku mluvčí právě této společnosti potvrdil, že nájemní smlouva s městem na část místní komunikace byla prodloužena o rok.
Zda se vývoj projektu TEB ještě rozběhne, ukáže teprve čas, ale čínská média jsou poměrně skeptická a momentálně se zdá, že na jediný existující prototyp bude i nadále sedat prach.