27.9. 2013 Petr Barták

Co hrozí za neposkytnutí pomoci při nehodě: Kdo uteče, nevyhraje

 

Fráze „Nic jsem neviděl ani neslyšel“ na silnici neplatí. Neposkytnutí pomoci při nehodě je trestné a může znamenat několik let za mřížemi!

Každoročně roste počet dopravních nehod, od nichž řidiči ujedou. Jak vyplývá z policejních statistik, jen za osm měsíců letošního roku se tak stalo v 8560 případech z celkem 54 526 bouraček. „Je to o dalších 630 případů více než ve stejném období loni,“ srovnává Markéta Johnová z Policejního prezidia.

I když jde většinou o případy, kde se poškodí „plechy“ na parkovišti u obchodního centra, najdou se i takové, kde je ohroženo zdraví nebo lidský život. Právě takových bylo jen za prvních osm měsíců 516. Za leden až srpen 2012 ujelo od srážek s následky na zdraví 531 řidičů, předloni se to týkalo 496 karambolů. Tedy okolo jednoho procenta všech nehod ročně.

Kdo dnes, kdo zítra?

Proč řidiči ujíždějí? Vězí za tím jednak lhostejnost, ale také obava z dalších postihů – zejména pokud řídí pod vlivem alkoholu nebo omamných látek. „Podle zkušeností soudců není důvodem neposkytnutí pomoci obava, že řidič něco nezvládne nebo špatně poskytne pomoc, ale nadřazení vlastních zájmů. Hlavně obava z trestu včetně odnětí řidičského oprávnění,“ uvádí na pravou míru spekulace o důvodech neposkytování pomoci Zuzana Steinerová, mluvčí Krajského soudu v Praze.

„Obava z možného postihu za nesprávné poskytnutí první pomoci ale není namístě. Primárním cílem je zachránit lidský život,“ má jasno i Johnová.

Případný strach, že by se postižený nebo pozůstalí „hojili“ na poskytovateli první pomoci kvůli zhoršení důsledků samotné nehody, je neopodstatněný.

Stejného názoru jsou soudy. „Během dvanáctileté soudní praxe jsem se s takovým případem nesetkal,“ potvrzuje Marcel Lehečka, předseda soudu v Rakovníku. „Pokud by se to stalo, určitě bychom o takovém případu věděli,“ doplňuje.

Co hrozí, když ujedeš?

Obecně je neposkytnutí pomoci mimo silnici trestáno až dvěma roky ve vězení. V případě, že se jedná o člověka, který je podle povahy svého zaměstnání povinen pomoc poskytnout jako lékař nebo zdravotní sestra, pak tři roky.

Ovšem u bouraček je to ještě ostřejší. „Řidič, který po dopravní nehodě, na níž měl účast, neposkytne potřebnou pomoc osobě, která utrpěla újmu na zdraví, ač tak může učinit bez nebezpečí pro sebe nebo jiného, bude potrestán odnětím svobody až na pět let,“ cituje příslušný paragraf trestního zákona Štěpánka Čechová z ministerstva spravedlnosti.

Kdo ujíždí nejčastěji
Jak staří řidiči od nehod ujíždějí nejčastěji? Jednoznačně platí, že čím mladší, tím menší odpovědnost cítí. Zatímco řidičů ve věku mezi 40 a 49 lety bylo za poslední roky odsouzeno za ujetí v průměru deset ročně, u mladších ročníků 20-29 let dvojnásobek.
Věk řidiče Rok 2010Rok 2011Rok 2012 Celkem
18–19 3 7 7 17
20–24 6 15 20 41
25–29 12 4 5 21
30–39 19 14 19 52
40–49 8 9 13 30
50+ 9 14 13 36

„Trestné už je samo neposkytnutí, typicky ujetí od nehody, bez ohledu na to, zda druhý její účastník skutečně nějakou pomoc potřeboval,“ doplňuje Johnová.

Za poskytnutí první pomoci se přitom podle ní považuje již samo zavolání na zdravotnickou záchrannou službu. Zasahovat by měl nejen účastník dopravní nehody, ale i náhodný kolemjedoucí.

Odkud utíkáme
Nejčastější ujetí od nehody s následkem na zdraví se odehrává u nehod na místních komunikacích, silnicích 2. a 3. třídy. Naopak z míst, která jsou dobře přehledná a riziko odhalení velmi vysoké, ujíždějí řidiči nejméně často. Mezi taková patří podle policejních statistik účelové komunikace, dálnice a velké křižovatky.

Co na to soudy?

Počty ujetí od karambolů s následky na zdraví se v posledních letech pohybují stále kolem pěti stovek ročně. Neposkytnutí pomoci se ale dostává k soudu stále častěji.

Šoféři před soudem
Rok Před soudem (alkohol) Odsouzeni (alkohol)Vězení
2012 100 (22) 80 (20) 12
2011 82 (17) 67 (19) 15
2010 74 (14) 58 (12) 19

Ze statistik ministerstva spravedlnosti vyplývá, že loni stanula před soudem stovka řidičů, kteří od nehod ujeli. „A dvaadvacet z nich to udělalo pod vlivem alkoholu,“ přibližuje Čechová. „Osmdesát řidičů, kteří loni stanuli před soudem, bylo odsouzeno. Dvanáct k nepodmíněnému trestu odnětí svobody,“ dodává.

A i když těch, kteří šli za neposkytnutí pomoci za mříže, bylo za poslední roky do dvaceti, je to výstraha pro všechny.

Řidič ujel od nehody…
Rok 2013 2012 2011
… s následky na zdraví 516 531 496
… pouze s hmotnou škodou 8044 7399 6656
Celkem 8560 7930 7152

Umíme, nebo si to jen myslíme?

Poskytování první pomoci nás učili už na základce, setkali jsme se s ním při výuce v autoškole a je součástí školení na pracovištích. Tedy měli bychom to všichni umět.

V případě konkrétní situace to už ale tak slavné není, přeceňujeme se a svoje znalosti ze základní školy považujeme za dostatečné.

Přitom jak je to třeba s masáží srdce a umělým dýcháním, to se za poslední roky měnilo několikrát. A kdo z nás si bez mrknutí oka vybaví, jak vypadá stabilizovaná poloha? V dotazníku ke své bakalářské práci s tématem první pomoci na to poukazuje Lenka Uhlíková, která pracuje jako zdravotní sestra. „I když většina z 216 respondentů dotazníku o poskytování první pomoci tvrdila, že pravidla ovládá, našli se i tací, kteří s úplně vážnou tváří popisovali krev ze žilního krvácení jako modrou,“ podivuje se.

Vůbec nejhorší pocit ale měla při zjištění, jak se první pomoc vyučuje v některých autoškolách: „Šokovalo mě, že výuka poskytování první pomoci v lepším případě probíhala formou dvacetiminutového instruktážního videa. V horším byla výuka první pomoci odbyta pouze sdělením, aby se adepti řidičáku naučili správné odpovědi na otázky v závěrečných testech!“

První pomoc krok za krokem

V okamžiku, kdy přijdeme k dopravní nehodě, měli bychom si navléci reflexní vestu a odstavit vůz na bezpečném místě. Je potřeba vypnout u havarovaného auta zapalování a zajistit jej proti pohybu. Pokud je zachránců více, jeden z nich ještě vhodně umístí výstražný trojúhelník a zavolá záchranku. Ostatní se věnují poraněnému.

Nejdříve zjišťujeme, zda je při vědomí. Pokud nereaguje, uložíme jej šetrně do polohy na záda. Na bok se případně ukládá jen na chvilku, a to v případě, že je třeba odstranit zvratky nebo krev. V poloze na boku samovolně vytečou a dýchací cesty se tak uvolní.

Následuje zvednutí brady a mírný záklon hlavy, který uvolní případně zapadlý kořen jazyka.

Pokud ani poté během chvilky nezačne poraněný dýchat a je stále v bezvědomí, nastupuje masáž srdce. Masíruje se ve středu dolní části hrudníku, oběma rukama spojenýma nad sebou ve stejném směru. U překřížených dlaní by totiž za chvíli začal velmi bolet hřbet dolní ruky. Frekvence stlačení je asi 100-120krát za minutu, tedy zhruba dvakrát za vteřinu. Jestliže je zachránce sám, přerušuje masáž jen na nezbytně nutnou dobu. Pokračuje v ní do okamžiku, než poraněný začne dýchat, do vlastního zemdlení, vystřídání dalším člověkem nebo příjezdu záchranky.

Když jsou obnoveny vitální funkce (srdce tluče a poraněný dýchá), je třeba věnovat se krvácení. Před masáží srdce má krvácení přednost jen v okamžiku, kdy hrozí rychlé vykrvácení, například při poranění velkých tepen nebo žil na nohách či krku. Ránu co nejvíce zaškrtíme, třeba prsty, převážeme a zejména u nebezpečného krvácení z velkých tepen přiložíme tlakový obvaz, který ránu ještě stlačí – zabrání se tím krvácení. U velkých ran na nohách nebo rukách zaškrtíme končetinu nad kloubem (u nohou až v tříslech), zaškrcení necháme takto do příjezdu záchranky. Průběžně sledujeme obvazy, zda neprosakují.

Zlomeniny nenapravujeme. Jsou velmi bolestivé, proto poraněného jen co nejšetrněji položíme na záda. V případě poranění hrudníku jej uložíme buď na bok (pokud je v bezvědomí) poraněnou stranou dolů – aby se lépe dýchalo zdravou stranou, nebo posadíme s oporou zad (je-li při vědomí) – tělo se více uvolní.

Komunikace se záchrankou

Po prvotním ohledání poraněného a zjištění, zda dýchá, voláme záchranku. Její operátor nám může pomoci s další resuscitací. Udržujeme kontakt, dokud nás sám nevyzve k ukončení hovoru.

Víte,že …

  • … už pouhým zavoláním na záchranku poskytujete první pomoc?
  • … pokud zavoláte na 112, dovoláte se nejprve k hasičům, kteří pak přepojují na záchranku?
  • … při nehodě hlásíte své jméno, co se stalo, počet raněných a co nejpřesněji místo nehody?
  • … hovor se záchrankou vždy ukončuje její operátor, nikoli ten, kdo volá?
  • … účastník dopravní nehody může odmítnout poskytnutí první pomoci? Neposkytujete ji v případě, že to ohrožuje jeho život nebo zdraví, například když havarované auto hoří nebo se k vozu na kolejích blíží vlak.

Důležitá čísla
112 Integrovaný záchranný systém
150 Zdravotnická záchranná služba
155 Hasiči
158 Policie
Spolupracujeme s TipCars.com
Libra posiluje po otřesech kvůli brexitu, akciím se ale daří méně Libra posiluje po otřesech kvůli brexitu, akciím se ale daří méně

Poslední dny jsou pro britskou politiku turbulentní, a…

V migrační politice jsme udělali chybu, připustila Merkelová V migrační politice jsme udělali chybu, připustila Merkelová

Německá kancléřka Angela Merkelová v pátek během návštěvy…

Babišovi mladšímu hrozí postih kvůli cestě na Krym Babišovi mladšímu hrozí postih kvůli cestě na Krym

Andreji Babišovi mladšímu hrozí za pobyt na Krymu zákaz…

Babiš seznámil Junckera s plánem Česka na školku pro sirotky v Sýrii Babiš seznámil Junckera s plánem Česka na školku pro sirotky v Sýrii

S českým plánem na postavení školky a školy pro zhruba…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Michal Půr: Nesmyslné limity emisí mohou srazit naši ekonomiku na kolena Michal Půr: Nesmyslné limity emisí mohou srazit naši ekonomiku na kolena

Michal Půr, šéfredaktor serveru Info.cz, v komentáři…

Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě

První elektromobil Škoda můžeme očekávat už v příštím…

 





 
Renovace udělala z Fiatu Panda 4x4 lepší auto, než když bylo nové!

Renovace udělala z Fiatu Panda 4x4 lepší auto, než když bylo nové!

Dnes 18:44

Mnoho sběratelů klasických aut vám potvrdí, že některá renovovaná auta jsou ve výsledku lepší, než když byla nová. Třeba tato zrenovovaná Panda 4x4…




Blesk.cz

Morbidní zvyk na Filipínách: Rakve visící ve vzduchu!

Morbidní zvyk na Filipínách: Rakve visící ve vzduchu!

Ve většině světa je normální zemřelé pohřbít do země nebo spálit a urnu umístit na hřbitov. Ve filipínské…

Chimparty je opičárna plná pšoukání. Zabaví na pár chvil a hrát ji lze jedním tlačítkem na mobilu

Chimparty je opičárna plná pšoukání. Zabaví na pár…

Videohry ze série PlayLink pro PlayStation 4 jsou snadno přístupné a srozumitelné. To platí i o šimpanzí…

 

iSport.cz

Kváča se po třech přídělech dočkal první výhry: Nechali jsme tam všechno

Kváča se po třech přídělech dočkal první výhry:…

Třikrát naskočil do Tipsport extraligy a třikrát z toho byla prohra. Talentovaný brankář Petr Kváča (21 let) v…

SESTŘIHY: Chomutov rozdrtil Spartu 5:0. Boleslav porazila Liberec 5:2

SESTŘIHY: Chomutov rozdrtil Spartu 5:0. Boleslav…

Přední tým tabulky dostal nařezáno od posledního mužstva. Hokejisté Sparty nezvládli duel v Chomutově a schytali…

 

Reflex.cz

Šéfredaktor MF Dnes vyhrožuje majiteli Seznamu: Vaše soukromí bude taky věc veřejná

Šéfredaktor MF Dnes vyhrožuje majiteli Seznamu: Vaše…

Šéfredaktor MF Dnes Jaroslav Plesl se pustil do majitele Seznamu a miliardáře Iva Lukačoviče. V reakci na kauzu…

Vivian Maierová: Neznámá chůva, jejíž úžasný fotografický talent byl objeven až po její smrti

Vivian Maierová: Neznámá chůva, jejíž úžasný…

Vivian Maierová se narodila v roce 1926 francouzské matce a rakouskému otci v New Yorku. Dětství trávila…