ČPU: Zemního plynu v autě se bát nemusíte
V neděli dne 13. dubna 2008 od 10 do 18 hodin začíná na Autodromu v Mostě akce Den bezpečnosti s Policií ČR. Česká plynárenská unie společně s RWE Transgas budou v rámci této akce prezentovat ekologický vůz na stlačený zemní plyn s ukázkami z testů zahoření vozu - jak fungují bezpečnostní pojistky nádrže při eventuálním požáru. Zatímco benzin a propan-butan řadí hasiči do první třídy požární nebezpečnosti, zemní plyn dokonce jen do čtvrté.
Účastníci se dozví zajímavé informace o pohonu na zemní plyn a o přednostech vozidel využívající stlačený zemní plyn. Během akce bude možné vznést jakékoliv dotazy ohledně CNG i na zástupce RWE Transgas, kteří budou přítomni.
Návštěvníci dále uvidí fotografie z cesty kolem světa, kterou objelo bez nehody auto jen na zemní plyn (45 tis. km) a další zajímavosti jako vyprošťování osob z vozidel, vyšetřování dopravní nehody a ukázky policejní techniky.
V dopravě je zemní plyn používán pod vysokým tlakem (stlačený zemní plyn – CNG), což ještě umocňuje obecně panující obavy z tohoto paliva. „Ve skutečnosti jsou vozidla na zemní plyn bezpečnější než vozidla používající benzin, naftu nebo LPG. To je dáno fyzikálními vlastnostmi zemního plynu a potvrzují to i zkušenosti z dlouhodobého provozu vozidel na CNG,“ říká Markéta Schauhuberová, manažerka obchodu České plynárenské unie.
Bezpečnost zemního plynu jako paliva pro dopravu plyne z toho, že je na rozdíl od kapalných paliv lehčí než vzduch a jeho zápalná teplota je proti benzinu podstatně vyšší. Naopak nízká teplota tuhnutí umožňuje bezproblémové startování v zimě. Silnostěnné tlakové nádoby na CNG, vyráběné z oceli, hliníku nebo kompozitních materiálů, jsou bezpečnější než tenkostěnné nádrže na kapalné pohonné hmoty. Tlakové nádoby procházejí řadou mnohem přísnějších zkoušek oproti zkouškám pro nádrže na kapalná paliva (zkouší se především odolnost proti nárazu, požáru a zvýšení tlaku). Ve vozidle jsou navíc tlakové nádoby vybaveny řadou pojistek. Vyšší bezpečnost vozidel poháněných zemním plynem je podpořena navíc i předepsáním periodické kontroly plynového zařízení.
Užití CNG (stlačeného zemního plynu) jako alternativního paliva k ropným produktům je a bude významně a dlouhodobě podporováno ze strany EU na rozdíl od klasických pohonných hmot, ale i LPG.
Porovnání jednotlivých motorových paliv z požárních hledisek | |||||
Znak jakosti | Jednotka | Benzin | Nafta | LPG (propan-butan) | Zemní plyn |
Oktanové číslo, rozsah | - | 91 – 98 | - | 100 | 128 |
Cetanové číslo, rozsah | - | - | 51 - 55 | - | - |
Teplota vzplanutí | °C | - 20 | 55 | - 40 | 650 |
Teplota vznícení | °C | 340 | 250 | 400 až 450 | 537 |
Teplota tuhnutí | °C | - 40 | 0 | - 42 | - 182 |
Meze výbušnosti ve směsi se vzduchem | % | 0,6 až 8 | 0,6 až 6,5 | dle složení 1,5 až 9,5 | 4,4 až 15 |
Třída nebezpečnosti | I. | III. | I. | IV. |