Dálnice D1: Betonovat se bude 24 hodin denně, opravy nabírají zpoždění
Modernizace nejvytíženější české dálniční tepny probíhá již od poloviny loňského roku. Ačkoliv bylo všem jasné, že ohromná akce bude během na dlouhou trať, po roce již zhotovitelné nabírají velká zpoždění. O situaci informoval server Novinky.cz, který zmapoval výsledky kontroly samotným šéfem ŘSD Janem Kubišem.
Největší problém představuje úsek Lhotka – Velká Bíteš, kde zhotovitelé nabrali zpoždění okolo 200 dnů. Ve vzduchu přitom visí velké sankce, které ŘSD uvalí při nedodržení předem dohodnutého termínu.
Všechno ale není tak zlé, jak na první pohled vypadá. Například v úseku Šternov – Psáře je již položen cementobetonový kryt a pomalu začínají práce na odvodňovacích kanálech. Betonuje se už také mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou, zde by tedy k žádným sankcím docházet nemělo.
Všeobecná skepse motoristů, kteří každý den projíždějí opravovanými úseky, nemusí být zcela na místě. Podle serveru Novinky.cz byla totiž jednou z podmínek výběrového řízení šestnáctihodinová pracovní doba dělníků. Šéf ŘSD Kubiš však po kontrole uvedl, že nový povrch budou stavbaři pokládat až 24 hodin denně v případě, že to venkovní podmínky dovolí. Otázkou zůstává, zda na „novou“ pracovní dobu přistoupí i zhotovitelé.
Tak jako tak platí, že provoz na D1 může zůstat i navzdory rychlostním omezením plynulý. Situaci si totiž mnohdy neulehčují samotní řidiči, kteří nedbají svislého dopravního značení či se bezdůvodně zdržují v „rychlém“ pruhu.
Provozu navíc ani trochu nepomáhá, když se po objetí překážky celá kolona přesune do levého jízdního pásu, který by měl sloužit pouze pro předjíždění. Rychlost dopravy se tím paradoxně sníží a pravý pruh zůstává i stovky metrů zcela prázdný. V takovém případě však není zakázáno předjíždění zprava. Zákon o provozu na pozemních komunikacích jej totiž definuje jako jízdu v pruzích za předpokladu, že kolonu v levém pásu tvoří dvě a více vozidel.
Jiný případ však nastává, když se před vámi objeví pouze jeden vůz – předjet zprava jej nesmíte, ale lze jej na vaši přítomnou upozornit světelným a akustickým znamením. Opatrně však v Německu. Zde hrozí za troubení a „problikávání" vysoké pokuty.