reklama


Elektronická zábrana proti převrácení - Pozor na rychlost!

Elektronická zábrana proti převrácení - Pozor na rychlost!

 

Převrácení užitkových vozidel a jejich souprav brání elektronický systém. Už je povinný. Co všechno dokáže?

Od listopadu platí nařízení Evropské unie vyžadující u nově schvalovaných vozidel standardní vybavení elektronickým pomocníkem proti převrácení. Od roku 2014 bude tato povinnost platit pro nově vyrobená vozidla bez ohledu na datum jejich homologace.

Je jasné, že převrácení těžké soupravy může mít – a často také má – velké následky a vážně ohrožuje bezpečnost dopravy. Základní faktor ovlivňující převracení vozidel tvoří odstředivá síla. Vzniká při jízdě obloukem, a to buď zatáčkou, nebo střídavou změnou směru jízdy při změně pruhu. Odstředivá síla je násobkem hmotnosti vozidla a odstředivého zrychlení. Právě toto zrychlení je možno relativně snadno měřit a použít jako signál pro vyhodnocení jízdní situace jako nebezpečné, hrozící převrácením vozidla.

Těžiště a rychlost

V závislosti na konstrukci automobilu – zejména výšce těžiště včetně nákladu a rozchodu kol – je mezní nebezpečné příčné zrychlení různé. U vozidel s relativně vysokým těžištěm nebo malým rozchodem kol je krajní příčné zrychlení menší. Obecně lze konstatovat, že nejvíce jsou převrácením ohroženy vysoké dodávky (vysoké těžiště, malý rozchod kol). Následují cisterny a vozidla pro přepravu dlouhého dřeva. Na druhém konci této stupnice, tedy nejméně ohrožené, jsou osobní automobily, které mají v poměru k rozchodu kol nízké těžiště.

Dále obecně platí, že nebezpečnější než plynulá jízda obloukem zatáčky je změna pruhu jízdy. Na ni jsou citlivé především cisterny, zejména neúplně naplněné. Tam má nepochybně záporný vliv „šplouchnutí“ přepravovaného produktu.

Roste s druhou mocninou

Příčné zrychlení je přímo úměrné druhé mocnině rychlosti jízdy a nepřímo poloměru zatáčení. Z toho plyne důležitý poznatek pro řízení převrácením ohrožených vozidel: odstředivé zrychlení (a tedy i odstředivá síla) při zvýšení rychlosti na dvojnásobek stoupne čtyřnásobně. Tedy i nevelké snížení rychlosti může oddálit převrácení vozidla.

Základem systému bránícího převrácení je čidlo měřící příčné zrychlení. Při dosažení nebezpečné hodnoty systém reaguje. Z předchozího je jasné, že zmenšení příčného zrychlení lze teoreticky docílit dvěma způsoby: zvětšením poloměru zatáčky nebo snížením rychlosti jízdy. První možnost je prakticky nereálná – vedla by vozidlo po tečně mimo požadovanou jízdní dráhu ven ze silnice nebo do protisměru. Proto také systémy zábrany převrácení omezují bez zásahu člověka pouze rychlost jízdy, korekce směru je na samotném řidiči.

Na uvedeném principu fungují soustavy, které pro návěsové soupravy dodávají oba velcí výrobci komponentů užitkových vozidel - firmy Knorr-Bremse a Wabco. Jejich provedení se liší pouze v podrobnostech. Návěsové soupravy jsou charakteristické i tím, že řidič tahače může obtížně odhadnout vznik nebezpečné situace. Důvodem je paradoxně vysoký komfort v budce dané kvalitními sedadly a moderním zavěšením budky. Významnou roli hraje skutečnost, že náklon návěsu, zejména jeho zadní části, se neúplně přenáší na tahač a i zkušený řidič jej těžko rozpozná hned.

Jak funguje?

Elektronické zařízení je pro přípojná vozidla integrováno do modulu TEBS G2 (Trailer Electronic Brake systém – elektronický brzdový systém pro přípojná vozidla druhé generace). Modul spojuje všechny funkce související s brzděním, pérováním a stabilizací přípojného vozidla. Toto zařízení plní funkci RSP (Roll Stability Program, tedy stabilizace proti převrácení). Základní vstupní hodnoty pro tuto funkci jsou: rychlost jízdy, kterou zjišťují čidla běžně montovaná jako součást systému ABS, příčné zrychlení, jež měří čidlo umístěné uvnitř modulu TEBS, zatížení náprav, to je odvozováno z tlaku ve vzduchovém pérování.

Zkušební přibrzdění

V modulu TEBS je nastavena nebezpečná hodnota příčného zrychlení vycházející z možných parametrů vozidla. Tyto parametry jsou proměnné, závisí zejména na zatížení a navazující výšce těžiště celého vozidla. Proto je provedeno zkušební přibrzdění sníženým tlakem v brzdách, které určí, zda nastavená hodnota kritického příčného zrychlení je reálně nebezpečná. Když zkušební přibrzdění ukáže snížení rychlosti otáčení kol jedné strany návěsu, lze předpokládat, že tato kola ztratila kontakt s povrchem vozovky a hrozí převrácení návěsu. V takovém případě zařízení přibrzdí, a tak nebezpečí eliminuje. Pokud je přednastavená hodnota příčného zrychlení příliš nízká (například má vozidlo včetně nákladu těžiště v menší výšce, než s jakou pracoval konstruktér zařízení), nastaví se v modulu TEBS hodnota vyšší. Zařízení pak bude v dalších nebezpečných situacích reagovat později, při vyšším příčném zrychlení. Tato zvýšená hodnota zůstává v paměti modulu do nejbližšího vypnutí klíčku ve spínací skříňce.

1. stupeň

Pokud příčné zrychlení narůstá rychle, není prováděno žádné zkušební přibrzdění, ale neprodleně se uvede do činnosti prudké brzdění vnějších kol. Tak je řešena situace, při níž by mohlo dojít vlivem prudkého nárůstu příčného zrychlení k převrácení vozidla v době jeho zkušebního přibrzdění.

2. stupeň

Jedná se o automatické přibrzdění na základě stavu zjištěného zkušebním přibrzděním. Snížená rychlost jízdy sníží příčné zrychlení (a odstředivou sílu). Ostře jsou přibrzděna kola jedoucí po vnější straně oblouku. Jakmile je docíleno bezpečného příčného zrychlení, brzdy se uvolní.

Každý zásah modulu TEBS se zapisuje do jeho paměti. Současně se na přístrojové desce rozsvítí kontrolní světlo. Na přání lze soustavu vybavit satelitním připojením, které například majiteli vozidla oznámí tento zásah s vyznačením polohy vozidla.

Pokud je modul TEBS montován do přívěsu s centrálními nápravami, může plnit ještě následující funkci. Nesprávně naložený přívěs - tedy ten, který má na konci oje sílu směřující nahoru - je náchylný k příčnému rozhoupání. Čidlo v modulu tuto tendenci zjistí (příčné zrychlení je střídavě doprava–doleva) a modul jednotlivá kola cíleně přibrzdí tak, aby byl přívěs stabilizován. Takový zásah je v dokumentaci výrobce označován jako 3. stupeň.

Technika jen pomáhá

Popisovaná zařízení nemohou zcela zabránit převrácení vozidla nebo soupravy. Jedná se především o případy, kdy vozidlo jede obloukem příliš rychle a dostane se na mez určující fyzikální zákony. Ty, jak je známo, platí pro každého a jsou zcela nemilosrdné. Pokud je vozidlo nebo souprava řízena tak, že dochází k opakovanému zásahu zařízení do jízdy, prodlužuje se doba jízdy, zvětšuje se opotřebení vozidla a narůstá spotřeba. Je tedy žádoucí jezdit tak, aby k zásahům zařízení do brzd nedocházelo.

Autor: Petr Ptáček, AutoProfi

Spolupracujeme s TipCars.com
Čínská ekonomika zrychlila, pohánějí ji rekordní půjčky od bank Čínská ekonomika zrychlila, pohánějí ji rekordní půjčky od bank

Tempo růstu čínské ekonomiky ve čtvrtém čtvrtletí…

Netflix potěšil investory, jeho výsledky příjemně překvapily Netflix potěšil investory, jeho výsledky příjemně překvapily

Akcie Netflixu vzrostly před zahájením obchodování na…

ECB podpořila spekulanty na zhodnocení koruny, s tiskem peněz nepřestane ECB podpořila spekulanty na zhodnocení koruny, s tiskem peněz nepřestane

Společná měna během necelé hodiny oslabila o více než půl…

Komentář Michaela Romancova: Jak se chovat u stolu s Trumpem Komentář Michaela Romancova: Jak se chovat u stolu s Trumpem

S nástupem Baracka Obamy byly spojovány nesmírné naděje.…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji

Volvo XC60 je vůbec nejprodávanějším modelem…

 






 
Volkswagen Touareg 3.0 TDI vs. Volvo XC90 D5 AWD – Druhá šance

Volkswagen Touareg 3.0 TDI vs. Volvo XC90 D5 AWD – Druhá šance

Dnes 08:03

Volvo XC90 se čtyřválcovým turbodieselem D5 jsme už proti šestiválcovému konkurentovi jednou postavili. Prohrálo. Dokáže si po změnách pro modelový rok 2017 vylepšit reputaci?




Blesk.cz

Narkobaron „Prcek“ dobojoval: Mexiko ho vydalo Spojeným státům

Narkobaron „Prcek“ dobojoval: Mexiko ho vydalo…

Mexický narkobaron Joaquín Guzmán byl vydán do Spojených států. Oznámilo to mexické ministerstvo zahraničí a…

Natálka (6) onemocněla rakovinou už ve dvou letech. „Točila se jí hlava“

Natálka (6) onemocněla rakovinou už ve dvou letech.…

Rakovina je diagnóza, které se bojí každý. Když ale onemocní malé dítě, je to rána pro celou rodinu. To velmi…

 

iSport.cz

Švenger je ve Zlíně nadšený a bojuje o smlouvu: Chci začít od nuly

Švenger je ve Zlíně nadšený a bojuje o smlouvu: Chci…

Vzal telefon a zavolal tátovi, bývalému prvoligovému brankáři: „Je to tady super,“ hlásil mu Milan Švenger ze…

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič ještě může Zlínu pomoct

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič…

Zlínský rychlík Vukadin Vukadinovič setrvá i na jaře na Moravě, jeho námluvy se Slavií padly. Samotný hráč se…

 

Reflex.cz

Ruský velkofilm Viking pochválil sám Putin. I tak přijde někomu málo vlastenecký

Ruský velkofilm Viking pochválil sám Putin. I tak…

Ruský historický film Viking vydělal v devíti dnech rekordní miliardu rublů. Může dokonce vytlačit nejúspěšnější…

Děkujeme Sobotkově vládě, že nás tak pěkně vychovává. Bez ní bychom zvlčili

Děkujeme Sobotkově vládě, že nás tak pěkně…

Stačí už jen prezidentův podpis a začneme žít zdravě, moderním životním stylem. Po poslancích i ctihodní…

 
 
reklama