Elektronická zábrana proti převrácení - Pozor na rychlost!

Elektronická zábrana proti převrácení - Pozor na rychlost!

 

Převrácení užitkových vozidel a jejich souprav brání elektronický systém. Už je povinný. Co všechno dokáže?

Od listopadu platí nařízení Evropské unie vyžadující u nově schvalovaných vozidel standardní vybavení elektronickým pomocníkem proti převrácení. Od roku 2014 bude tato povinnost platit pro nově vyrobená vozidla bez ohledu na datum jejich homologace.

Je jasné, že převrácení těžké soupravy může mít – a často také má – velké následky a vážně ohrožuje bezpečnost dopravy. Základní faktor ovlivňující převracení vozidel tvoří odstředivá síla. Vzniká při jízdě obloukem, a to buď zatáčkou, nebo střídavou změnou směru jízdy při změně pruhu. Odstředivá síla je násobkem hmotnosti vozidla a odstředivého zrychlení. Právě toto zrychlení je možno relativně snadno měřit a použít jako signál pro vyhodnocení jízdní situace jako nebezpečné, hrozící převrácením vozidla.

Těžiště a rychlost

V závislosti na konstrukci automobilu – zejména výšce těžiště včetně nákladu a rozchodu kol – je mezní nebezpečné příčné zrychlení různé. U vozidel s relativně vysokým těžištěm nebo malým rozchodem kol je krajní příčné zrychlení menší. Obecně lze konstatovat, že nejvíce jsou převrácením ohroženy vysoké dodávky (vysoké těžiště, malý rozchod kol). Následují cisterny a vozidla pro přepravu dlouhého dřeva. Na druhém konci této stupnice, tedy nejméně ohrožené, jsou osobní automobily, které mají v poměru k rozchodu kol nízké těžiště.

Dále obecně platí, že nebezpečnější než plynulá jízda obloukem zatáčky je změna pruhu jízdy. Na ni jsou citlivé především cisterny, zejména neúplně naplněné. Tam má nepochybně záporný vliv „šplouchnutí“ přepravovaného produktu.

Roste s druhou mocninou

Příčné zrychlení je přímo úměrné druhé mocnině rychlosti jízdy a nepřímo poloměru zatáčení. Z toho plyne důležitý poznatek pro řízení převrácením ohrožených vozidel: odstředivé zrychlení (a tedy i odstředivá síla) při zvýšení rychlosti na dvojnásobek stoupne čtyřnásobně. Tedy i nevelké snížení rychlosti může oddálit převrácení vozidla.

Základem systému bránícího převrácení je čidlo měřící příčné zrychlení. Při dosažení nebezpečné hodnoty systém reaguje. Z předchozího je jasné, že zmenšení příčného zrychlení lze teoreticky docílit dvěma způsoby: zvětšením poloměru zatáčky nebo snížením rychlosti jízdy. První možnost je prakticky nereálná – vedla by vozidlo po tečně mimo požadovanou jízdní dráhu ven ze silnice nebo do protisměru. Proto také systémy zábrany převrácení omezují bez zásahu člověka pouze rychlost jízdy, korekce směru je na samotném řidiči.

Na uvedeném principu fungují soustavy, které pro návěsové soupravy dodávají oba velcí výrobci komponentů užitkových vozidel - firmy Knorr-Bremse a Wabco. Jejich provedení se liší pouze v podrobnostech. Návěsové soupravy jsou charakteristické i tím, že řidič tahače může obtížně odhadnout vznik nebezpečné situace. Důvodem je paradoxně vysoký komfort v budce dané kvalitními sedadly a moderním zavěšením budky. Významnou roli hraje skutečnost, že náklon návěsu, zejména jeho zadní části, se neúplně přenáší na tahač a i zkušený řidič jej těžko rozpozná hned.

Jak funguje?

Elektronické zařízení je pro přípojná vozidla integrováno do modulu TEBS G2 (Trailer Electronic Brake systém – elektronický brzdový systém pro přípojná vozidla druhé generace). Modul spojuje všechny funkce související s brzděním, pérováním a stabilizací přípojného vozidla. Toto zařízení plní funkci RSP (Roll Stability Program, tedy stabilizace proti převrácení). Základní vstupní hodnoty pro tuto funkci jsou: rychlost jízdy, kterou zjišťují čidla běžně montovaná jako součást systému ABS, příčné zrychlení, jež měří čidlo umístěné uvnitř modulu TEBS, zatížení náprav, to je odvozováno z tlaku ve vzduchovém pérování.

Zkušební přibrzdění

V modulu TEBS je nastavena nebezpečná hodnota příčného zrychlení vycházející z možných parametrů vozidla. Tyto parametry jsou proměnné, závisí zejména na zatížení a navazující výšce těžiště celého vozidla. Proto je provedeno zkušební přibrzdění sníženým tlakem v brzdách, které určí, zda nastavená hodnota kritického příčného zrychlení je reálně nebezpečná. Když zkušební přibrzdění ukáže snížení rychlosti otáčení kol jedné strany návěsu, lze předpokládat, že tato kola ztratila kontakt s povrchem vozovky a hrozí převrácení návěsu. V takovém případě zařízení přibrzdí, a tak nebezpečí eliminuje. Pokud je přednastavená hodnota příčného zrychlení příliš nízká (například má vozidlo včetně nákladu těžiště v menší výšce, než s jakou pracoval konstruktér zařízení), nastaví se v modulu TEBS hodnota vyšší. Zařízení pak bude v dalších nebezpečných situacích reagovat později, při vyšším příčném zrychlení. Tato zvýšená hodnota zůstává v paměti modulu do nejbližšího vypnutí klíčku ve spínací skříňce.

1. stupeň

Pokud příčné zrychlení narůstá rychle, není prováděno žádné zkušební přibrzdění, ale neprodleně se uvede do činnosti prudké brzdění vnějších kol. Tak je řešena situace, při níž by mohlo dojít vlivem prudkého nárůstu příčného zrychlení k převrácení vozidla v době jeho zkušebního přibrzdění.

2. stupeň

Jedná se o automatické přibrzdění na základě stavu zjištěného zkušebním přibrzděním. Snížená rychlost jízdy sníží příčné zrychlení (a odstředivou sílu). Ostře jsou přibrzděna kola jedoucí po vnější straně oblouku. Jakmile je docíleno bezpečného příčného zrychlení, brzdy se uvolní.

Každý zásah modulu TEBS se zapisuje do jeho paměti. Současně se na přístrojové desce rozsvítí kontrolní světlo. Na přání lze soustavu vybavit satelitním připojením, které například majiteli vozidla oznámí tento zásah s vyznačením polohy vozidla.

Pokud je modul TEBS montován do přívěsu s centrálními nápravami, může plnit ještě následující funkci. Nesprávně naložený přívěs - tedy ten, který má na konci oje sílu směřující nahoru - je náchylný k příčnému rozhoupání. Čidlo v modulu tuto tendenci zjistí (příčné zrychlení je střídavě doprava–doleva) a modul jednotlivá kola cíleně přibrzdí tak, aby byl přívěs stabilizován. Takový zásah je v dokumentaci výrobce označován jako 3. stupeň.

Technika jen pomáhá

Popisovaná zařízení nemohou zcela zabránit převrácení vozidla nebo soupravy. Jedná se především o případy, kdy vozidlo jede obloukem příliš rychle a dostane se na mez určující fyzikální zákony. Ty, jak je známo, platí pro každého a jsou zcela nemilosrdné. Pokud je vozidlo nebo souprava řízena tak, že dochází k opakovanému zásahu zařízení do jízdy, prodlužuje se doba jízdy, zvětšuje se opotřebení vozidla a narůstá spotřeba. Je tedy žádoucí jezdit tak, aby k zásahům zařízení do brzd nedocházelo.

Autor: Petr Ptáček, AutoProfi

Spolupracujeme s TipCars.com
Itálie vystavila účet Amazonu: chce 2,6 miliardy za daňové nedoplatky Itálie vystavila účet Amazonu: chce 2,6 miliardy za daňové nedoplatky

Italský daňový úřad se dohodl s americkým internetovým…

K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon

Z floridského Mysu Canaveral po několika odkladech…

Za skladování munice ve Vrběticích nebude nikdo potrestán Za skladování munice ve Vrběticích nebude nikdo potrestán

Osvobozující rozsudek v případu skladování údajně…

Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR

Rusko by mělo Spojeným státům více pomáhat ve snaze…

 

Štítky Profi

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody

První díl nové série The Grand Tour nasadil laťku vysoko.…

Takto vypadá nejlevnější Lamborghini Urus. Přitažlivé není, přesto stojí balík Takto vypadá nejlevnější Lamborghini Urus. Přitažlivé není, přesto stojí balík

Konfigurátor Lamborghini Urus ukazuje poměrně zajímavé…

 





 
Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4  – Cena za půl sekundy

Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4 – Cena za půl sekundy

Včera

Postavili jsem proti sobě dva exempláře Kodiaqu s 2.0 TDI se 110 a 140 kW. Má slabší verze vůbec nějakou šanci?




Blesk.cz

Zdechovský s výpadem proti IKEA narazil i u českých nábytkářů. Komplikuje jim výrobu

Zdechovský s výpadem proti IKEA narazil i u českých…

Před Vánoci se znovu rozhořel spor o certifikaci českých lesů. Olej do ohně tentokrát přilil europoslanec Tomáš…

Senátor McCain musel do nemocnice. Léčba nádoru mozku má vedlejší účinky

Senátor McCain musel do nemocnice. Léčba nádoru…

Léčba republikánského senátora Spojených států Johna McCaina, který trpí mimořádně zhoubným nádorem na mozku,…

 

iSport.cz

Bojovník! Kouč Sevilly 16 dní po operaci rakoviny překvapil na lavičce

Bojovník! Kouč Sevilly 16 dní po operaci rakoviny…

Trenér fotbalistů Sevilly Eduardo Berizzo, bojující s rakovinou prostaty, se pouhých 16 dnů po operaci vrátil ke…

Slavia začíná redukovat kádr. Na odchodu jsou tři zahraniční posily!

Slavia začíná redukovat kádr. Na odchodu jsou tři…

Ve fotbalové Slavii pokračují změny, které odstartovaly s příchodem nového sportovního manažera Jana Nezmara.…

 

Reflex.cz

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Dokumentární cyklus Modrá krev patřil každý jarní týden mezi nejpopulárnější programy na ČT2 se sledovaností…

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko pořádné železnice a silnice jsou hrozné

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko…

V roce 2011 se objevily zprávy, že kolem roku 2016 budeme jezdit vlakem z Prahy do Plzně díky novým železničním…