Alfa Romeo Canguro má 60 let: Bourala při testování, pak zářila na výstavě
Elegantní koncept Alfa Romeo Canguro letos oslavuje 60. výročí. Byl jedním z prvních aut s lepeným čelním sklem, ale do výroby se nakonec nedostal kvůli náročné výrobě karoserií.
V roce 1964 se v Československu začala prodávat tehdy revoluční Škoda 1000 MB, která byla prvním modelem s koncepcí „vše vzadu“ a moderní samonosnou karoserií. V Americe se světu představil dnes už legendární Ford Mustang a v Německu se začaly vyrábět první produkční Wankelovy motory s rotačním pístem. V Itálii pak začalo vznikat dvanáctiválcové Ferrari 275 GTB a Alfa Romeo uvedla jeden z nejkrásnějších konceptů všech dob.
Elegantní novinka se oficiálně poprvé ukázala světu na výstavě Paris Motor Show 1964 a byla technicky inovativní. Sportovní kupé zakládalo na šasi okouzlující Alfy Romeo Giulia TZ, která byla úspěšným sporťákem v automobilových závodech, a milánská automobilka si pro italská designová studia připravila soutěž. Slavným návrhářům karosáren Pininfarina a Bertone dodala po jednom šasi TZ a vyzvala je, aby ze sebe vydali vše.
Vítězem se nakonec stal Giorgetto Giugiaro ze studia Bertone, úspěšný automobilový designér spolupracující s automobilkami z celého světa. Nová designová studie Alfy Romeo se oficiálně jmenovala Canguro, což lze z italštiny přeložit jako „klokan“. Nový prototyp byl vyroben z laminátu nahrazujícího tradičnější hliník a byl jedním prvních aut s nalepeným čelním sklem.

Alfa Romeo Canguro se veřejnosti opravdu líbila, ale italská automobilka se nakonec rozhodla ji zavrhnout. Jedním z hlavním důvodů byla nedostatečná kapacita na výrobu karoserií. Jediný vyrobený vůz následně podstoupil i jízdní zkoušky, ale na okruhu v Monze se srazil s o rok starším konceptem Chevrolet Tetsudo, dalším Bertoneho čtyřkolovým dílem.
Nuccio Bertone rozhodl, že poškození vozu je až příliš velké a nemá cenu jej opravovat, takže byl zaparkován nedaleko továrny a tam čekal na svou další šanci. Později byl kompletně zrenovován a v roce 2005 vyhrál prestižní cenu „Best of Show“ na veteránské slavnosti Villa d’Este Concours d’Elegance na břehu italského jezera Como.
I díky sklolaminátu byla Alfa Romeo Canguro extrémně lehkým sportovním vozem – pohotovostní hmotnost včetně provozních kapalin byla pouhých 650 kilogramů. Srdcem vozu pak byl podélně uložený atmosférický 1,6litrový řadový čtyřválec s maximálním výkonem 84 kW (114 koní), ventilovým rozvodem DOHC, pětistupňovou manuální převodovkou a pohonem zadních kol.