Euro NCAP bude vyžadovat v autech systémy automatického brzdění
Agentura Euro NCAP zveřejnila analýzu rozsáhlého výzkumu věnovaného systémům automatického brzdění ( Autonomous Emergency Braking systems). Zařízení tohoto druhu se už dnes dodávají jako příplatková výbava do řady aut – za všechna jmenujme Volvo a jeho systém City Safety nebo Škodu Citigo a City Safe Drive.
Přesnými výsledky se Euro NCAP bohužel nepochlubila, a tak máme k dispozici jen dva závěry. Z údajů posbíraných v reálném provozu vyplývá, že systémy automatického brzdění pomáhají snížit či eliminovat následky dopravních nehod o 27 %. Z toho se následně vyvozuje, že jejich povinné zavedení pomůže dosáhnout cíle do roku 2020 snížit počet úmrtí na silnicích o 50 % (proti stavu v roce 2010).
Euro NCAP od roku 2014 zahrne automatické brzdění do svého systému hodnocení bezpečnosti aut pomocí hvězdiček. Touto cestou chce motivovat automobilky k rozšíření nabídky a současně lobbovat za to, aby se v Evropě napříště automatické brzdění stalo povinnou výbavou nových aut.
V současnosti se tato funkce nenabízí v 79 % automobilových modelů prodávaných v EU. 66 % značek nemá takový systém v nabídce u žádného ze svých aut.
Jako nejpropracovanější hodnotí Euro NCAP systémy Volvo, Infiniti a Mercedes. Z jejich konkurentů srovnatelná zařízení nabízí Jaguar, Range Rover, Audi a Lexus. Z dostupnějších vozů jsou pak dle Euro NCAP nejlepšími příklady Mazda CX-5, Ford Focus, Honda Civic a VW Up!.