Evropský trh v únoru 2010: Pořadí modelů, značek a zemí
Data společnosti JATO ukazují oproti druhému měsíci loňského roku nárůst o 4,1 %, do statistik ovšem nejsou zahrnovány užitkové automobily kategorie N1. Připomeňme, že před měsícem bylo navýšení takřka patnáctiprocentní, začátek loňského roku byl ovšem velmi slabý.
Nejprodávanějším modelem byl v únoru Volkswagen Golf, který dosáhl přes 37 tisíc vozů. Následuje jej Ford Fiesta (necelých 32,5 tisíce). Vrchol evropského žebříčku se sice nemění, ale Fiesta ztratila na dlouhodobého evropského vládce jen 4,7 tisíce exemplářů, což není mnoho, před rokem to bylo skoro 10 tisíc! Golf oproti loňsku také vykazuje pokles -4 %, zatímco druhý nejmenší evropský model Fordu si polepšil o takřka 12 %.
Registrace automobilů v Evropě – Pořadí modelů únor 2010 | |||||
Pořadí | Model | 2/2010 | 2/2009 | Změna [%] | Tržní podíl |
1. | VOLKSWAGEN GOLF | 37 235 | 38 805 | -4,0% | 3,72% |
2. | FORD FESTA | 32 498 | 29 041 | 11,9% | 3,25% |
3. | RENAULT CLIO | 27 334 | 17 683 | 54,6% | 2,73% |
4. | FIAT PUNTO | 26 413 | 18 577 | 42,2% | 2,64% |
5. | VOLKSWAGEN POLO | 26 026 | 19 904 | 30,8% | 2,60% |
6. | PEUGEOT 207 | 25 295 | 25 848 | -2,1% | 2,53% |
7. | FIAT PANDA | 21 854 | 21 024 | 3,9% | 2,18% |
8. | OPEL/VAUXHALL CORSA | 21 144 | 20 562 | 2,8% | 2,11% |
9. | RENAULT MEGANE | 20 726 | 14 790 | 40,1% | 2,07% |
10. | OPEL/VAUXHALL ASTRA | 19 917 | 16 946 | 17,5% | 1,99% |
- | Celkem | 1 000 966 | 961 132 | 4,1% | 100,00% |
Největším navýšením ze zveřejňované první desítky se ale chlubí Renault Clio. Jeho registrace vzrostly o více než polovinu, ze 17,6 tisíc loňských na 27,3 tisíc letošních. V pořadí modelů přeskočil překvapivě Fiat Punto Volkswagen Polo, byť jejich rozdíl nečiní ani 400 aut. Punto se zlepšilo o více než 40 %, podobný skok vykazuje ještě devátý Renault Mégane. Polo má tentokrát jen +30,8 %. Opel Astra se zřejmě stane stálým členem Top 10, ve které nahradil Ford Focus. Třetí generace Focusu se v Evropě začne prodávat až příští rok a končící druhá na novou Astru nestačí.
Rovněž mezi značkami patří triumf Volkswagenu, který jako jediný překročil hranici 100.000 kusů, byť si oproti loňsku pohoršil, ale jen o zanedbatelných -0,4 %. Renault skončil těsně nad 91 tisíci, následuje jej Ford s 83 tisíci. Francouzský výrobce opět vykazuje slušný skok směrem kupředu (+28,7 %). Výrazně si polepšily také ostatní dvě francouzské automobilky, tedy Peugeot a Citroën. Registrace obou se zvýšily o takřka 20 %. Naopak hůře než loni jsou na tom Opel/Vauxhall (-5,1 %) a Audi (-5,9 %).
Registrace automobilů v Evropě – Pořadí značek únor 2010 | |||||
Pořadí | Značka | 2/2010 | 2/2009 | Změna [%] | Tržní podíl |
1. | VOLKSWAGEN | 110 436 | 110 899 | -0,4% | 11,03% |
2. | RENAULT | 91 638 | 71 196 | 28,7% | 9,15% |
3. | FORD | 83 431 | 81 966 | 1,8% | 8,34% |
4. | PEUGEOT | 79 268 | 66 483 | 19,2% | 7,92% |
5. | FIAT | 73 133 | 70 138 | 4,3% | 7,31% |
6. | CITROËN | 68 591 | 57 776 | 18,7% | 6,85% |
7. | OPEL/VAUXHALL | 66 354 | 69 884 | -5,1% | 6,63% |
8. | TOYOTA | 44 837 | 53 230 | -15,8% | 4,48% |
9. | AUDI | 40 735 | 43 287 | -5,9% | 4,07% |
10. | BMW | 36 516 | 33 975 | 7,5% | 3,65% |
- | Celkem | 1 000 966 | 961 132 | 4,1% | 100,00% |
Jan Linhart ze společnosti KPMG Česká republika k únorovým statistikám prodejů nových automobilů v Evropě řekl: Únorové prodeje naznačují ve srovnání se stejným měsícem 2009 mírný nárůst. Stejně jako v lednu jsou ale stále pod úrovní roku 2008. Naplno se projevuje skutečný vliv krize na prodeje aut v některých zemích. Zejména Německo, které v průběhu roku 2009 vykazovalo vysoká čísla, čelí nyní opožděnému poklesu.
V následujících měsících pravděpodobně prodeje ve srovnání s rokem 2009 poklesnou. Důvodem bude právě loňský efekt šrotovného. Zájem o nová auta díky němu rostl od března 2009 tak, jak bylo v jednotlivých zemích zaváděno. Příští měsíce tedy zřejmě zaznamenáme výrazný pokles. Na jednotlivých trzích se projeví vždy od měsíce, ve kterém bylo šrotovné zavedeno.
Pojďme se podívat na situaci na jednotlivých trzích. V Itálii se prodalo v prvním měsíci letošního roku přes 201 tisíc nových osobních automobilů a tomuto jihoevropskému státu patří opět pomyslné zlato. Polepšil si o více než 20 %. Jenže, tento výsledek je částečně ovlivněn i dotací v rozmezí 1.500 – 5.000 eur pro každého, kdo vymění svůj alespoň deset let starý vůz za nový.
Německý trh je sice nadále druhý (necelých 195 tisíc kusů), ten si ale naopak o skoro třetinu pohoršil. Projevil se pochopitelně vliv loňských státních dotací na koupi nových automobilů V žebříčku zemí následují Francie a Španělsko, Velká Británie je až pátá. Česká republika se vešla do nejlepší patnáctky. JATO zveřejňuje statistiky celkem 27 evropských trhů.
Registrace automobilů v Evropě podle zemí – únor 2010 | |||||
Pořadí | Země | 2/2010 | 2/2009 | Změna [%] | Tržní podíl |
1. | ITÁLIE | 201 577 | 167 341 | 20,5% | 20,14% |
2. | NĚMECKO | 194 816 | 277 740 | -29,9% | 19,46% |
3. | FRANCIE | 180 535 | 152 066 | 18,7% | 18,04% |
4. | ŠPANĚLSKO | 91 434 | 62 124 | 47,2% | 9,13% |
5. | VELKÁ BRITÁNIE | 68 686 | 54 359 | 26,4% | 6,86% |
6. | BELGIE | 47 591 | 45 904 | 3,7% | 4,75% |
7. | NIZOZEMÍ | 37 799 | 33 840 | 11,7% | 3,78% |
8. | POLSKO | 24 930 | 30 199 | -17,4% | 2,49% |
9. | RAKOUSKO | 21 787 | 18 827 | 15,7% | 2,18% |
10. | ŠVÝCARSKO | 20 163 | 17 501 | 15,2% | 2,01% |
11. | ŠVÉDSKO | 17 972 | 14 603 | 23,1% | 1,80% |
12. | PORTUGALSKO | 15 358 | 10 029 | 53,1% | 1,53% |
13. | ŘECKO | 13 432 | 15 533 | -13,5% | 1,34% |
14. | IRSKO | 12 306 | 8 883 | 38,5% | 1,23% |
15. | ČESKÁ REPUBLIKA | 11 080 | 9 824 | 12,8% | 1,11% |
16. | NORSKO | 9 094 | 6 287 | 44,6% | 0,91% |
17. | FINSKO | 7 630 | 7 196 | 6,0% | 0,76% |
18. | DÁNSKO | 7 044 | 7 436 | -5,3% | 0,70% |
19. | SLOVINSKO | 4 803 | 4 716 | 1,8% | 0,48% |
20. | LUCEMBURSKO | 4 081 | 2 086 | 95,6% | 0,41% |
21. | SLOVENSKO | 3 998 | 4 063 | -1,6% | 0,40% |
22. | MAĎARSKO | 3 086 | 7 254 | -57,5% | 0,31% |
23. | KYPR | 871 | 1 452 | -40,0% | 0,09% |
24. | ESTONSKO | 562 | 792 | -29,0% | 0,06% |
25. | LITVA | 435 | 533 | -18,4% | 0,04% |
26. | LOTYŠSKO | 329 | 453 | -27,4% | 0,03% |
27. | ISLAND | 77 | 91 | -15,4% | 0,01% |
- | Celkem Evropa | 1 000 966 | 961 132 | 4,1% | 100,00% |
Na závěr vzpomeňme spíše perličky. Největším skokanem je maličké, ale poměrně bohaté Lucembursko. Tamní trh vzrostl o takřka 100 %, z 2,1 tisíce na 4,1 tisíce. Ve statistice nárůstů následují dvě země Pyrenejského poloostrova – Portugalsko a Španělsko. Ve velmi významném (i z celoevropského hlediska) Španělsku stouply počty oproti únoru 2009 o skoro polovinu. Mimochodem, zde se nejvíce prodávají Ford Fiesta, Nissan Qashqai, Hyundai i30 a Opely Astra a Corsa.
Opačnému pořadí vévodí Maďarsko, kde bylo ve srovnání s únorem 2009 zaregistrováno o polovinu méně nových osobních aut.