Český trh v pololetí 2010: Ve třídě středních MPV se mezi čtveřici Francouzů vklínil Ford
Celý trh od začátku roku posílil o 659 registrací, z 2.255 na 2.914. V procentním vyjádření to znamená +29,2 %, tedy mnohem optimističtější situaci než v menší třídě. O MPV střední velikosti je v současnosti velice slušný zájem.
V pořadí od ledna zvítězil Scénic s 563 kusy (podíl 19,3 %) před Picassem C4 s 409 (14 %). Třetí je Ford C-Max (386, 13,2 %), za něj se seřadily dva vozy se lvem ve znaku. Crossover 3008 drží čtvrtou pozici (271 aut, 9,3 %), pátý je větší 5008 (248, 8,5 %). Na konci roku by mohlo být pořadí opačné, větší 5008 je momentálně úspěšnější. Seat Altea klesl na šesté místo, sedmý je Touran, osmá Toyota Verso, devátý Mercedes B a desátá Xsara Picasso, které stále patří pět procent trhu.
Podíváme-li se na procentní podíly značek, je převaha francouzských výrobců ještě drtivější. Renault má tedy 19,3 % s jedním modelem, druhý je Citroën, který zaostává jen drobně (19 %), třetí je Peugeot (17,8 %). Všichni dohromady mají přes polovinu.
Scénic oproti loňsku získal 134,6 % (+323 vozů). Největší Picasso je stále v kladných číslech, i když ne tak mohutných jako kolega od Renaultu (+14,9 %, o 53 kusů více). C-Max si polepšil oproti prvním šesti měsícům předchozího roku o 4,6 % (+ 17 aut). To je z Top 5 vše, protože Peugeoty porovnatelné nejsou.
Titul Skokana udělujeme Scénicu, neboť Peugeot 3008 i Toyota Verso se začaly prodávat až během roku 2009. Propadákem bychom mohli označit Corollu Verso, ta ale skončila, letos našly majitele jen tři kusy. Takže za něj prohlašujeme Kiu Carens (-89,3 %, místo 177 kusů letos jen 19!).
Třída středních MPV, registrace na českém trhu v prvním pololetí 2010 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1-6/2010 | 1-6/2009 | [ks] | [%] | 1-6/2010 |
1. | Renault SCENIC | 563 | 240 | 323 | 134,6% | 19,3% |
2. | Citroën C4 PICASSO | 409 | 356 | 53 | 14,9% | 14,0% |
3. | Ford C-MAX | 386 | 369 | 17 | 4,6% | 13,2% |
4. | Peugeot 3008 | 271 | 21 | 250 | 1190,5% | 9,3% |
5. | Peugeot 5008 | 248 | 0 | 248 | - | 8,5% |
6. | Seat ALTEA | 208 | 261 | -53 | -20,3% | 7,1% |
7. | Volkswagen TOURAN | 174 | 169 | 5 | 3,0% | 6,0% |
8. | Toyota VERSO | 163 | 27 | 136 | 503,7% | 5,6% |
9. | Mercedes-Benz B | 155 | 169 | -14 | -8,3% | 5,3% |
10. | Citroën XSARA PICASSO | 146 | 170 | -24 | -14,1% | 5,0% |
11. | Opel ZAFIRA | 114 | 88 | 26 | 29,5% | 3,9% |
12. | Mazda 5 | 43 | 66 | -23 | -34,8% | 1,5% |
13. | Kia CARENS | 19 | 177 | -158 | -89,3% | 0,7% |
14. | Honda FR-V | 8 | 16 | -8 | -50,0% | 0,3% |
15. | Fiat MULTIPLA | 4 | 5 | -1 | -20,0% | 0,1% |
- | Ostatní modely | 3 | 121 | -118 | -97,5% | 0,1% |
- | CELKEM | 2914 | 2255 | 659 | 29,2% | 100,0% |
Trh v této kategorii v červnu meziročně vzrostl, polepšil si o 38,2 %, z 503 na 695 kusů.
Na prvním místě aktuálního pořadí za šestý měsíc najdeme opět Renault Scénic, který se tam vrátil po květnové absenci (135 aut). Pro Ford C-Max se rozhodlo celkem 123 zákazníků, třetí je Peugeot 5008 (91). Na Citroën C4 Picasso zbyla až čtvrtá příčka (89 registrací), pátý Peugeot 3008 už notně ztratil, má jen 49 kusů.
Scénic si oproti loňskému červnu polepšil o neskutečných 542,9 %, registrace se tehdy zastavily na 21 exemplářích. Jde o mezigenerační srovnání, předchozí provedení se na začátku léta loučilo. Ford C-Max získal tentokrát pouze 5,1 %, celkem 6 aut. Citroën C4 Picasso dokonce ztratil -7,3 %, prodalo se o 7 kusů méně. Peugeot 3008 byl v nabídce českého importéra před rokem teprve třetí měsíc, vykazuje tak navýšení o 276,9 %, respektive 36 exemplářů (z 13).
Skokanem roku je jednoznačně Scénic. Kromě něj a Peugeotu 3008 má trojciferný nárůst i Toyota Verso (+207,7 %). Pozice propadáku se nemění, je stále obsazena Kiou Carens. Před rokem jich bylo zaregistrováno 35, letos pouhé dvě, tedy o 94,3 % méně.
Podíly turbodieselů v červnové Top 5 vypadají následovně: Renaultů Scénic se vznětovými motory se prodalo 79 (58,5 %), Fordů C-Max bylo celkem 43 (35 %), Peugeot 5008 má na kontě 51 vozů (56 %), Citroën C4 Picasso 69 (77,5 %) a Peugeotů 3008 s motory HDi bylo rovných 30, jejich procento je druhé nejvyšší za C4 Picassem, činí 61,2 %.
Třída středních MPV, registrace na českém trhu v červnu 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 6/2010 | 1-6/2010 | 6/2010 | 1-6/2010 |
1. | Renault SCENIC | 135 | 563 | 19,4% | 19,3% |
2. | Ford C-MAX | 123 | 386 | 17,7% | 13,2% |
3. | Peugeot 5008 | 91 | 248 | 13,1% | 8,5% |
4. | Citroën C4 PICASSO | 89 | 409 | 12,8% | 14,0% |
5. | Peugeot 3008 | 49 | 271 | 7,1% | 9,3% |
6. | Mercedes-Benz B | 41 | 155 | 5,9% | 5,3% |
7. | Toyota VERSO | 40 | 163 | 5,8% | 5,6% |
8. | Seat ALTEA | 35 | 208 | 5,0% | 7,1% |
9. | Volkswagen TOURAN | 28 | 174 | 4,0% | 6,0% |
10. | Citroën XSARA PICASSO | 24 | 146 | 3,5% | 5,0% |
11. | Opel ZAFIRA | 23 | 114 | 3,3% | 3,9% |
12. | Mazda 5 | 14 | 43 | 2,0% | 1,5% |
13. | Kia CARENS | 2 | 19 | 0,3% | 0,7% |
14. | Honda FR-V | 1 | 8 | 0,1% | 0,3% |
- | Ostatní modely | 0 | 7 | 0,0% | 0,2% |
- | CELKEM | 695 | 2914 | 100,0% | 100,0% |