reklama


Ford Mustang – oživení legendy

Ford Mustang – oživení legendy

 
 

Je to pár let zpátky, co automobilový svět zachvátila „retrománie". Téměř každý výrobce v poslední době postavil alespoň studii ve stylu retro a ohlasy z řad potencionálních kupců jsou většinou velice příznivé. Automobilkou, která je v tomto ohledu obzvlášť pilná je Ford Motor Company. Její designéři mají díky bohaté minulosti na čem stavět a retro styl jim vyloženě sedí. Důkazem je, na Detroitském autosalónu představená, sériová verze Fordu Mustang.

Je to pár let zpátky, co automobilový svět zachvátila „retrománie . Téměř každý výrobce v poslední době postavil alespoň studii ve stylu retro a ohlasy z řad potencionálních kupců jsou většinou velice příznivé. Automobilkou, která je v tomto ohledu obzvlášť pilná je Ford Motor Company. Její designéři mají díky bohaté minulosti na čem stavět a retro styl jim vyloženě sedí. Důkazem je, na Detroitském autosalónu představená, sériová verze Fordu Mustang.

Ford představil první generaci Mustanga před čtyřiceti lety a jeho líbivý vzhled ihned pobláznil celé Spojené Státy. Hned první den prodeje bylo zaznamenáno na 22.000 objednávek! Zrodila se legenda která žije dodnes. Byla to trefa do černého – sportovní automobil, na americké poměry velice mrštný a hlavně za příznivou cenu. Mustang prošel od roku 1964 řadou modernizací, ale jeho design se dostal spíše na slepou kolej a zákazníků ubývá. Retro pro něj přišlo v pravý čas. Když totiž před rokem Ford předvedl svou představu o budoucím Mustangu na světových výstavách, návštěvníci byli okouzleni a ptali se po sériové verzi. Ta přichází na svět právě nyní, aby se dostala do výroby v roce 2005 a bere dech nejenom vzhledem, ale také předpokládanou nízkou cenou kolem 20.000 dolarů.

Je obdivuhodné, jak mistrně stylisté z Fordova kalifornského studia převedli klasické tvary do moderní podoby.

Platforma na níž vůz stojí je od základu nová, ale vnější tvary jsou všem, co o autech něco vědí, důvěrně známé.

Rozvor kol je o 6 palců neboli 152 milimetrů delší než u letošního modelu z čehož těží jak prostor pro cestující tak jízdní vlastnosti. Boční silueta nenechá nikoho na pochybách – dlouhá kapota, zadní okno splývající do krátké zádě, minimální přední převis ale především charakteristická žraločí přední stěna se záporným sklonem. Tvůrci vozu dali přednost srdci před rozumem, odsunuli do pozadí zákony aerodynamiky, ale výsledek stojí za to.

Čelní stěna nese hlavní světlomety ukryté pod čirými kryty, ale jejich klasický kruhový tvar je naprosto zřejmý. Maska chladiče nese legendární logo pádícího mustanga. Nárazník vybíhá daleko před příď, jak bylo dříve zvykem a nesou ukazatele směru.

Také záď se svítilnami vertikálně rozčleněnými do třech polí je důvěrně známá. Nárazník je masivní a opět přesně slícován. Verze GT navíc nese přítlačné křidélko, ale Mustangu to sluší víc bez něj. Silnější verzi poznáme podle dvojice koncovek výfuků, slabší provedení má jen jednu.

Litá kola nejsou žádného přehnaného průměru, takže na sebe zbytečně nepřitahují pozornost a s vozem celkově ladí. Nad prahem vede podélný prolis, který před zadním kolem vybíhá vzhůru a budí dojem vstupu chladicího vzduchu k brzdám. Významným dramatizujícím prvkem jsou výrazně vystouplé blatníky. Spolu s nízkou přídí a pozvolně stoupajícím pontonem karosérie až po vysokou záď tak budí dojem síly a dynamiky. Zvláště z předobočního pohledu vynikne, že jde o čistokrevný americký „muscle car .

Šéf designér Larry Erickson prohlásil o vnitřku vozu, že jde o interiér stojící za 30.000 dolarů v autě za 20.000 dolarů. A při pohledu do interiéru mu musíme dát za pravdu. V dolní plastové části sice najdeme ovladače používané v jiných sériových modelech, které se k celkovému pojetí vozu nehodí, ale při plánované ceně se není čemu divit. Ostatně s tím se dnes setkáváme i u vyloženě drahých vozů. Jinak není prostoru pro posádku co vytknout.

Kombinace černých plastů s červenými potahy sedadel a výplněmi dveří ze stejného materiálu je ještě pozvednuta autentickým hliníkovým panelem přístrojové desky. Na ní se blyští chromované rámečky výdechů klimatizace a hluboko zapuštěných přístrojů před řidičem. Přístroje určitě potěší nejen milovníky zašlých časů. Mezi rozměrným kruhovým rychloměrem a otáčkoměrem najdeme ukazatel stavu paliva, teploměry chladicí kapaliny a motorového oleje a ukazatel nabití akumulátoru. Zajímavostí je možnost přepínání barvy podsvícení přístrojů. K dispozici je neuvěřitelných 125 barevných odstínů!

„Muscle car si žádá skutečně silnou pohonnou jednotku. Výběr je ze dvou motorů. Slabším z nich je čtyřlitrový šestiválec do „V s úhly řad válců svírajícími 60 stupňů. Vzhledem k velkému objemu poskytuje nevelký výkon 200 koní (cca 143 kW) a kroutící moment 355 Nm. Jistě slušný základ, ale to pravé pro americký „sporťák je bezpochyby osmiválec. Ten je k dispozici s objemem 4,6 litru a produkuje 300 koní (220 kW). Je celohliníkové konstrukce a každá hlava nese jeden vačkový hřídel ovládající tři ventily na válec. Zajímavostí je, že model GT je s tímto motorem dvakrát výkonnější, než model z roku 1964. Kdo bude chtít při odjezdu z křižovatky kreslit pneumatikami dlouhé černé šmouhy, nebude mít díky přebytku kroutícího momentu problém. Převodová skříň je buď automatická pětistupňová, popřípadě manuální pětistupňová.

Při ladění podvozku strávil vývojový tým bezpočet hodin na testovacích a závodních tratích a výsledkem má být zcela nová úroveň ovládání mezi „muscle cars . Přední kola jsou zavěšena na vzpěrách MacPherson a spodních ramenech tvaru „L . Zvláštní pozornost byla věnována odladění pružných lůžek pro uchycení těchto ramen v karosérii, aby bylo dosaženo přesného vedení kol a zároveň účinného tlumení přenosu vibrací a hluku.

Zadní poháněná náprava je možná trochu překvapivě pevná stejně tak jako v předchozích modelech. Zavěšení do karosérie je provedeno trojicí podélných ramen. Jedno kratší je vedeno ze skříně rozvodovky a dvě delší jsou uchyceny poblíž hlav kol. Příčně je náprava ustavena trubkovou Panhardskou tyčí. Tlumiče a vinuté pružiny jsou umístěny odděleně. Někomu by se možná zdálo použití pevné nápravy jako předpotopní, ale podle průzkumu prováděného mezi součastnými vlastníky Mustangů si lidé tento klasický konstrukční prvek přejí. Zlomyslně by se dalo říct, že při úrovni amerických rychlostních limitů a přísnosti tamních policistů není třeba vozy vybavovat vyspělými podvozky. Skutečnost však bude jiná. Mustang nikdy nebyl čistokrevným sportovním vozem v evropském pojetí a kdo chce lámat rekordy na okruzích a potrpí si na silném příčném zrychlení, ten sáhne při výběru jinam. Klasická koncepce vozu v kombinaci z pevnou zadní nápravou a silným motorem však z Mustanga dělá automobil zábavný již při nižších rychlostech. V době až opatrnicky nedotáčivých vozů světové produkce si s Mustangem jistě užijete přetáčivosti v nebývalé míře.

O zastavení vozu se stará čtveřice kotoučových brzd o průměru 315 mm vpředu (290 mm pro V6) a 300 mm vzadu. Bezpečnost brždění má na starosti čtyřkanálové ABS. Volitelné je použití inteligentní trakční kontroly, která bude velice užitečná především na kluzkém povrchu.

Pasivní bezpečnost je na vysoké úrovni také díky použití dvoustupňových čelních airbagů a bočních airbagů řidiče a jeho spolujezdce. Spolujezdcův airbag je automaticky zapínán či vypínán čidlem zatížení v předním sedadle a zamezí tak vystřelení airbagu pokud je sedadlo prázdné nebo pokud zde sedí malé dítě v autosedačce.

Mustang dostal oživující injekci a potenciální zákazníci se už jistě nemůžou dočkat spuštění prodeje. Není divu, vůz se vrátil ke svým kořenům. Jeho design je více než zdařilý a pokud se skutečně podaří udržet cenu na dvaceti tisících dolarech, aniž by utrpěla kvalita zpracování je možné, že se bude v určité míře opakovat nákupní šílenství z roku 1964.



Oznámkuj dealera
Německé parlamentní strany tajily štědré sponzorské dary od Philip Morris Německé parlamentní strany tajily štědré sponzorské dary od Philip Morris

Takřka všechny německé parlamentní strany roky přijímaly…

Praha hledá novou tvář Praha hledá novou tvář

Praha prahne po změně loga a celého vizuálního stylu.…

New York chce po americké vládě 880 milionů jako příspěvek na Trumpovu ochranu New York chce po americké vládě 880 milionů jako příspěvek na Trumpovu ochranu

Americké velkoměsto New York požádalo vládu Spojených…

Už nejsme jen digitální televize, říká ředitel Digi CZ Vladimír Rusnák Už nejsme jen digitální televize, říká ředitel Digi CZ Vladimír Rusnák

Původně energetická skupina Lama Group se po dvaceti…

 
 

Tapety




reklama


reklama


Doporučujeme
Volkswagen v novém kabátu Volkswagen v novém kabátu

Z důvodu zvětšení výstavní plochy pro neustále se…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz

Automobilka Tatra se podle týdeníku Ekonom vrací k…

Tohle není pluh ve smyku, takto se uklízí sníh v Missouri! Tohle není pluh ve smyku, takto se uklízí sníh v Missouri!

Každá časová úspora se hodí. Prohlédněte si zajímavý…

 




Wolf Racing připravil Ford Mustang GT pro německou policii (+video) Wolf Racing připravil Ford Mustang GT pro německou policii (+video)

V rámci kampaně Tune it! Safe! je v Německu prakticky…

Mustang GT350H: Do aukce jde Shelbyho speciál pro... Autopůjčovnu! Mustang GT350H: Do aukce jde Shelbyho speciál pro... Autopůjčovnu!

Může se auto z půjčovny dostat do dražby s očekáváním…

 



 
Velké srovnání systémů pohonu všech kol: V čem se liší?

Velké srovnání systémů pohonu všech kol: V čem se liší?

Dnes 08:00

Auta s pohonem všech kol jsou stále populárnější. Vždyť třeba 80 procent všech prodaných vozů BMW jsou v současnosti čtyřkolky! Jaké jsou však mezi jednotlivými pohony rozdíly?




Blesk.cz

New York chce 880 milionů za ochranu Trumpa v jeho mrakodrapu. Platit má vláda USA

New York chce 880 milionů za ochranu Trumpa v jeho…

Americké velkoměsto New York požádalo vládu Spojených států o příspěvek 35 milionů dolarů (880 milionů korun),…

Jak na čistá okna? K oslnivému lesku pomůžou staré noviny, papírové utěrky nebo jelenice!

Jak na čistá okna? K oslnivému lesku pomůžou staré…

Mytí oken je činnost, která je spjatá s předvánočním úklidem. Poradíme vám pár triků, které vám jinak celkem…

 

iSport.cz

Zmrzlý trávník na Bohemians? Vrba v Rusku prohrál v přívalech sněhu

Zmrzlý trávník na Bohemians? Vrba v Rusku prohrál v…

Není zima jako zima. V sobotu se muselo odložit zápas 16. kola ePojisteni.cz ligy mezi Bohemians a Plzní kvůli…

Holoubek o ligovém podzimu: V čem byl naivní a jak vidí Rosického návrat

Holoubek o ligovém podzimu: V čem byl naivní a jak…

Zatím netuší, zda na jaře povede Spartu jako hlavní trenér nebo asistent, ale minimálně na podzim jí v roli…

 

Reflex.cz

Policie po 20 letech zveřejnila fotografie z místa sebevraždy Kurta Cobaina

Policie po 20 letech zveřejnila fotografie z místa…

V rámci opětovného otevření případu smrti frontmana kapely Nirvana byly vyvolány i snímky z dubna roku 1994.…

Putin řekl umělcům, že svoboda tvorby musí být, ale mají mít sebeovládání

Putin řekl umělcům, že svoboda tvorby musí být, ale…

Před pěti lety prezident Vladimir Putin doporučil ruským filmařům, aby přijali etický kodex. „Nejde o to, snažit…

 
 
reklama