Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Stáčení tachometrů je stále problém. „Upravené“ je každé třetí auto, přitom jde o kriminál

Stáčení tachometrů
Stáčení tachometrů
Stáčení tachometrů
Stáčení tachometrů
5 Fotogalerie
Tomáš Dusil
Diskuze (19)

Pokud u prodávané ojetiny snížíte počet najetých kilometrů na počitadle, máte šanci ji prodat za vyšší cenu. Jedná se ovšem o podvod.

V dnešní době by jeden řekl, že snižování hodnoty počtu najetých kilometrů na počítadle vozidla, lidově nazývané stáčení tachometru, už musí patřit minulosti. Ve skutečnosti je stále živé, navíc, jak se zdá, není šance, že by se v dohledné době v této oblasti něco změnilo. 

Dle informací od Sdružení ochrany vlastníků automobilů (SOVA) se dle odhadů u nás ročně prodá přes 600 tisíc ojetých aut. U více než třetiny z nich (SOVA udává 35 %) ale jejich prodávající nějakým způsobem manipulovali s počtem ujetých kilometrů na počítadle vozidla (odometru). Stále častěji se také objevují podvodné praktiky, kdy se prodávající snaží prodat vozidlo zatížené například exekucí či zástavním právem.

Pokud zůstaneme u „úpravy počtu ujeté vzdálenosti“, tak to se nejčastěji týká aut dovezených k nám individuálně jako ojeté. Takové auto může mít třeba i servisní dokumentaci. Ta však při prodeji přirozeně nebývá k dispozici. Ke snížení počtu kilometrů na počítadle tak dojde hned po převozu auta k nám, ještě předtím, než jde vozidlo na dovozovou technickou kontrolu. Tam už přichází auto s novým údajem na tachometru.

Mnohem lepší je situace u aut prodaných jako nové v Česku. U nich je totiž mnohem snazší ověřit stav najetých kilometrů třeba v servisu, kam vozidlo jezdilo, a také na STK. Povinností technika na stanici technické kontroly je už řadu let povinnost fotit počítadlo ujetých kilometrů. Čili se jedná o úřední záznam, který nelze jen tak jednoduše zfalšovat.

„Podvody spojené s prodejem ojetých vozů mají pro kupující často fatální následky. Když si spotřebitel pořídí vůz s uměle sníženým počtem ujetých kilometrů nebo s exekucí, může to znamenat nejen finanční ztrátu, ale i složité právní tahanice,“ varuje předseda sdružení SOVA Zbyněk Veselý. „Naším cílem je nejen na tyto případy upozorňovat, ale také vytvářet tlak na účinnější systémové řešení a edukaci veřejnosti.“

Zmíněných 35 procent ojetin se stočeným tachometrem z celkového počtu prodávaných na českém trhu je výsledkem analýzy firmy Cebia. Dle její analýzy se údaj o počtu kilometrů na počítadle průměrně snižuje o 95.000 km, což opravdu není málo. A je opravdu rozdíl, jestli má ojetina najeto 100 nebo 195 tisíc km. Jde zejména o dodatečné investice, které jsou obecně výrazně větší u auta s vyšším počtem ujetých kilometrů, jakkoliv to není vždy pravidlem.

Hlavním důvodem nelegální úpravy počtu ujetých kilometrů je snaha na prodávané ojetině vydělat více peněz. Rozdíly jsou běžně v řádu desítek tisíc korun, což je pro nepoctivé obchodníky výrazná motivace.

Samotné stočení ujetých kilometrů ještě není trestné, trestného činu se dopouští ten, kdo takto upravený vůz uvede do prodeje s cílem uvést kupujícího v omyl. Takové jednání je kvalifikováno jako podvod podle § 209 trestního zákoníku. Pachatelům hrozí trest odnětí svobody až na 3 roky, v závažnějších případech až 5 let.

Prodej vozidla zatíženého exekucí bez uvedení této skutečnosti může být rovněž klasifikován jako podvod – i zde hrozí obdobné tresty. Vedle trestněprávních důsledků může prodávající čelit i občanskoprávní odpovědnosti za způsobenou škodu.

Obecné rady při koupi ojetiny

Prověřte historii vozu – využijte dostupné databáze (např. registr exekucí, registr vozidel), nebo kupujte u prodejců, kteří prověření v těchto databázích dělají sami již při výkupu.

Kupujte tam, kde prodejce garantuje vrácení peněz v případě problémů s historií či právním původem vozidla.

Trvejte na písemné smlouvě s jasným popisem stavu vozu, počtu najetých kilometrů a prohlášením o bezdlužnosti.

Nechte si auto zkontrolovat odborníkem – mechanik často odhalí technické nesrovnalosti i známky manipulace.

Pozor na podezřele výhodné nabídky – nízká cena může skrývat zásadní právní či technické problémy.

Video placeholder
Ojetý Superb III ve specifikaci, kterou sestavil přímo Vaculík. Jak je na tom po 200.000 km? • Zdroj: auto.cz

zdroj: SOVA, Cebia | zdroj foto: Svět motorů

Vstoupit do diskuze (19)