Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford vyrobil už 350 milionů aut

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Ford slaví, za 109 let vzniklo již 350 milionů automobilů s modrým oválem ve znaku.

Jubilejní červený Focus třetí generace byl vyroben v thajské továrně v Rayongu. Automobilka při této příležitosti uvádí zajímavá statistická čísla. Každý den se tedy „narodilo“ průměrně 8.797 Fordů, tedy 367 vozidel za hodinu. To znamená, že každých 10 vteřin sjel z výrobní linky jeden vůz. Samozřejmě, musíme si uvědomit, že se jedná o statistická čísla. Od založení Ford Motor Company do zahájení produkce proslulého Ford Modelu T v roce 1908 šlo o vyloženě kusovou stavbu. Totožné hodnoty ale firma dosáhla už v roce 1923, byť pouze s jedním typem a menším počtem výrobních a montážních závodů.

Padesátimiliontý exemplář vyjel do světa po 56 letech od vzniku společnosti, v roce 1959, byl jím model Galaxie. Během následujících 53 let opustilo brány všech továren po celém světě dalších 300 milionů aut. Tyto údaje jasně dokazují progres. Přitom jen „Plechových Lízinek“ bylo vyrobeno už v období 1908-1927 přesně 15.176.888 kusů.

Focus je aktuálně nejprodávanějším autem světa za první polovinu letopočtu 2012, alespoň podle dat IHS Automotive. Nové zákazníky jich našlo 489.616, kdežto nejbližšího soupeře, Toyotu Corolla, si koupilo „jen“ 462.187 klientů. Nedávno zveřejněné statistiky serveru Best Selling Cars Blog uvádějí jiná čísla, podle kterých naopak vítězí japonská soupeřka. Jedno upřít novému Focusu nelze: v odbytu šlape na paty velmi úspěšné první generaci.

Továrna v thajském Rayongu, jenž leží asi 200 km jihovýchodně od Bangkoku, ještě voní novotou. Byla otevřena teprve letos v květnu. Celý komplex Ford Thailand Manufacturing (FTM) spolykal investice ve výši 450 milionů dolarů (8,9 miliardy korun). Asijsko-pacifická oblast už si v posledních šesti letech vyžádala náklady 6,7 miliardy dolarů (dnes asi 132,6 mld. Kč). Automobilka si tento region zkrátka nemůže nechat ujít. Do roku 2015 zde v devíti závodech (šesti čínských, dvou indických a jednom thajském) chce vyrábět až 2,9 milionu aut ročně. Do té doby uvede globálně na padesátku zcela nových či modernizovaných modelů. Mimochode, na konci současné dekády Fordu dle odhadů přinesou 60 % tržeb právě zákazníci z této oblasti.

Kromě strategie One Ford, která do značné míry sjednocuje dosud dosti roztříštěnou celosvětovou modelovou nabídku, se modrý ovál drží i plánu One Manufacturing. Ten se týká standardizace výrobních postupů, zvyšování produkce a rychlejšího uvádění nových modelů na trh. Už v příštím roce by měl Ford vyrobit více než 85 % svých aut pouze na devíti platformách, později toto číslo vzroste až na 95 %.

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
3. 9. 2012 14:45
Vyrobene su
uz ostava, ich len predat :-!