26.6. 2015 Ladislav Černý

Fuso Canter 3S15 s nástavbou Simed: Tunová třístranka

 

Na podvozku Canteru s celkovou hmotností 3,5 tuny jsme si půjčili třístranný sklápěč. Je tato kombinace smysluplná?

Postavit na 3,5tunový podvozek sklápěč vyžaduje velmi pečlivé zvážení každého kilogramu pohotovostní hmotnosti. V případě zkoušeného Canteru s úzkou kabinou S (Standard) zbývá na nástavbu a náklad 1620 kg. Velmi příznivou hodnotu provází bytelný podvozek se zadní nápravou s excelentní nosností 2,5 tuny. Díky těmto parametrům získává třístranný sklápěč jasné opodstatnění, protože nabízel více než tunu pro náklad. Podvozek kvůli hmotnostním poměrům používal nejkratší z možných rozvorů 2,5, 2,8 a 3,4 metru.

Nízký rám

Canter je v oblibě nástavbářů také pro velmi nízkou konstrukci rámu pouze 735 mm nad vozovkou. Díky tomu mělo kompletní vozidlo velmi nízké těžiště, které se hodí zejména při pohybu na nezpevněných komunikacích. Na silnici jsme s Canterem mohli uhánět dle libosti, protože automobil měl navzdory vnějším rozměrům nejtěžší součásti v rámu blízko vozovky.

Vozidlo poháněla prostřední výkonová verze třílitrového čtyřválce. Točivý moment 370 N.m je podle tabulkových údajů dostupný již od 1320 min-1, během jízdy se motor velmi pěkně sbíral od cca 1400 min-1 a byl připravený zvládat plně zatížené vozidlo. Vzhledem k určení Canteru se sklopnou nástavbou zejména do města například na svoz listí či podobného odpadu, bohatě stačila pětistupňová přímo řazená převodovka. Trojka kladla trochu větší odpor, ale po ujetí pár tisícovek kilometrů by kompletní řazení mělo jít hladce.

Napadlo nás, že k určenému provozu by stačila základní verze třílitrového motoru o výkonu 96 kW a 300 N.m. Dojem velmi dobré dynamiky však byl vydatně podpořen příplatkovým krátkým koncovým převodem 1:4,111. Se standardním převodem diferenciálu 3,909 by se Canter tolik vpřed nehnal. Standardní stálý převod se ale rozhodně lépe hodí na jízdy mezi městy, protože by ručka otáčkoměru ani při rychlosti 90 km/h neopustila ekonomické zelené pole otáčkoměru 1000-2000 min-1.

Základní kabina

Pro potřeby svozu listí a pohybu po městě stačí i tříčlenné posádce úzká kabina označovaná S. Jednak je proti širší C (Comfort) lehčí a také se lépe hodí pro pohyb v úzkých uličkách měst a parků.

Pochvalovali jsme si stavitelný volant a možnost sklopit prostřední opěradlo pro vytvoření stolečku. Jak již je pro Canter typické, našli jsme hodně odkládacích prostor včetně stropní poličky pro skrytí cennějších předmětů. Na místě řidiče nás hýčkalo všestranně stavitelné sedadlo Isrinhgausen.

Během denní doby jsme nemuseli myslet na povinné svícení, které fungovalo automaticky. Další součást standardní výbavy tvořil vyhřívaný palivový filtr s odlučovačem vody. První položka účinně pomáhá startování v tuhých mrazech, oddělení kondenzátu z paliva je výbornou prevencí před vydřením vstřikovačů za několik desítek tisíc korun.

Chytré emise

Do standardní výbavy Canteru patřil systém start-stop. Zapínal se až po zahřátí motoru, což jsme kvitovali, neboť studené starty působí v celém pracovním režimu motoru největší opotřebení. Výrobce toto automatické vypínání motoru opatřil automatickým přepínáním tlumených světel na obrysová. Díky tomu nebyly akumulátory během automatického startování nadbytečně zatížené, prodlouží jim to životnost a majiteli sníží provozní náklady.

Daimler vlastnící značku Fuso Canter také velmi uživatelsky připravil informace o filtru pevných částic. V menu palubního počítače jsme našli graf jednoduše znázorňující míru zaplnění filtru. V obdélníku znázorňujícím zachycovač přibývá světle zelených segmentů, přičemž při polovičním zaplnění se v případě vhodných podmínek spustila aktivní regenerace. Když nastala poprvé během ustálené jízdy, tak Canter najednou samovolně začal více zabírat, jako bychom více sešlápli akcelerátor.

Na přístrojovém štítu se symbol filtru změnil ze zeleného na bílý. Důmyslná volba bílé místo červené či žluté nezpůsobí panickou reakci řidiče, který na tuto výstrahu nemusí vůbec reagovat. Když jsme v tomto režimu jeli, trvalo spálení sazí cca deset minut. Když jsme simulovali zastavení a nechali běžet motor na volnoběh, regenerace se prodloužila na přibližně patnáct minut. Po ní zůstal obdélníkový symbol filtru zcela prázdný. Zaplnění do poloviny nastávalo po ujetí cca stovky kilometrů.

Do terénu

Canter s třístrannou sklopkou dostal slušnou výbavu, aby na méně pevném terénu nezapadl. Standardně má samosvorný diferenciál, nad běžný rámec byt obutý na záběrových pneumatikách na obou nápravách.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 4P10
Objem válců (cm3) 2998
Největší výkon (kW/min-1) 110/3500
Točivý moment (N.m/min-1) 370/1320
Převodovka pětistupňová manuální
Rozsah převodovky 5,494-0,723
Emisní norma Euro 5b+
Výfuková brzda (kW) 50
Stálý převod 4,111
Délka/šířka/výška (mm) 4635/1695/2105
Rozvor (mm) 2500
Provozní hmotnost včetně nástavby (kg)2410
Hmotnost nástavby (kg) 530
Celková hmotnost (kg) 3500
Vnitřní rozměry korby (mm)2538 x 1740 x 400
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 3500
Pohon zadních kol
Nejvyšší rychlost (kmih) 148
Objem palivové nádrže (l) 70

CHARTERWAY

Zkoušený Canter s třístrannou sklopnou nástavbou Simed je k mání v rámci pronájmu Charterway. Při zápůjčce na jeden až pět měsíců vychází denní sazba zahrnující zákonné i havarijní pojištění, dálniční známku a obměnu pneumatik na 900 korun.

Spolupracujeme s TipCars.com
Trh soukromých letů se probouzí z recese Trh soukromých letů se probouzí z recese

Počet letů v Evropě v letošním prvním čtvrtletí se zvedl…

Trump: Němci jsou velmi špatní. Mají obchodní přebytek Trump: Němci jsou velmi špatní. Mají obchodní přebytek

Americký prezident Donald Trump na čtvrtečním setkání s…

Posudek k rozšíření Vodochod je platný, rozhodlo ministerstvo Posudek k rozšíření Vodochod je platný, rozhodlo ministerstvo

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) zastavilo…

Koalice vedena Spojenými státy bombardovala syrský Majádín, zemřely desítky lidí Koalice vedena Spojenými státy bombardovala syrský Majádín, zemřely desítky lidí

Nejméně 80 členů rodin islamistických bojovníků, včetně…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Volkswagen CNG pohon nevzdal. Naopak chystá nové motory i modely Volkswagen CNG pohon nevzdal. Naopak chystá nové motory i modely

Světovým rekordmanem v dojezdu pouze na zásobu stlačeného…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 






 
Vylepšená Škoda Superb: Nově s masážními sedačkami a větším displejem

Vylepšená Škoda Superb: Nově s masážními sedačkami a větším displejem

Dnes 13:57

V rámci příchodu nového modelového roku se Škoda Superb dočkala širší výbavy a vylepšené bezpečnosti.




Blesk.cz

Gabčíka in memoriam povýšili: Po atentátu na Heydricha je generálmajorem

Gabčíka in memoriam povýšili: Po atentátu na…

Slovenský prezident Andrej Kiska v pátek povýšil na generálmajora in memoriam odbojáře Jozefa Gabčíka, který se…

Milenka Řepky Kristelová: Tomáš žije v Černošicích! Fotografa Blesku tam ale čekalo překvapení

Milenka Řepky Kristelová: Tomáš žije v Černošicích!…

Luxusní vila v Černošicích je noční můrou exmanželů Řepky (43) a Erbové (35). Vlaďka tvrdí, že Tomáše před…

 

iSport.cz

Fousek: Nepustili mě před delegáty. Není naším kandidátem, tvrdí Berbr

Fousek: Nepustili mě před delegáty. Není naším…

Napětí před volbou nového šéfa českého fotbalu vzrůstá. Kandidát na předsedu FAČR Petr Fousek si stěžuje na…

Hromadův agent: Hraje za juniorku, ale není to válka s Plzní. Zájem je z Itálie

Hromadův agent: Hraje za juniorku, ale není to válka…

Tohle jednomu hlava nebere. Valnou část sezony patřil Jakub Hromada ke stěžejním hráčům Plzně, nicméně poslední…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v Manchesteru zazpívali společně dojemnou píseň

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v…

Nehněvej se v myšlenkách na minulost. Tak by se dal volně přeložit název písně Don’t Look Back in Anger od…