26.6. 2015 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Fuso Canter 3S15 s nástavbou Simed: Tunová třístranka

 

Na podvozku Canteru s celkovou hmotností 3,5 tuny jsme si půjčili třístranný sklápěč. Je tato kombinace smysluplná?

Postavit na 3,5tunový podvozek sklápěč vyžaduje velmi pečlivé zvážení každého kilogramu pohotovostní hmotnosti. V případě zkoušeného Canteru s úzkou kabinou S (Standard) zbývá na nástavbu a náklad 1620 kg. Velmi příznivou hodnotu provází bytelný podvozek se zadní nápravou s excelentní nosností 2,5 tuny. Díky těmto parametrům získává třístranný sklápěč jasné opodstatnění, protože nabízel více než tunu pro náklad. Podvozek kvůli hmotnostním poměrům používal nejkratší z možných rozvorů 2,5, 2,8 a 3,4 metru.

Nízký rám

Canter je v oblibě nástavbářů také pro velmi nízkou konstrukci rámu pouze 735 mm nad vozovkou. Díky tomu mělo kompletní vozidlo velmi nízké těžiště, které se hodí zejména při pohybu na nezpevněných komunikacích. Na silnici jsme s Canterem mohli uhánět dle libosti, protože automobil měl navzdory vnějším rozměrům nejtěžší součásti v rámu blízko vozovky.

Vozidlo poháněla prostřední výkonová verze třílitrového čtyřválce. Točivý moment 370 N.m je podle tabulkových údajů dostupný již od 1320 min-1, během jízdy se motor velmi pěkně sbíral od cca 1400 min-1 a byl připravený zvládat plně zatížené vozidlo. Vzhledem k určení Canteru se sklopnou nástavbou zejména do města například na svoz listí či podobného odpadu, bohatě stačila pětistupňová přímo řazená převodovka. Trojka kladla trochu větší odpor, ale po ujetí pár tisícovek kilometrů by kompletní řazení mělo jít hladce.

Napadlo nás, že k určenému provozu by stačila základní verze třílitrového motoru o výkonu 96 kW a 300 N.m. Dojem velmi dobré dynamiky však byl vydatně podpořen příplatkovým krátkým koncovým převodem 1:4,111. Se standardním převodem diferenciálu 3,909 by se Canter tolik vpřed nehnal. Standardní stálý převod se ale rozhodně lépe hodí na jízdy mezi městy, protože by ručka otáčkoměru ani při rychlosti 90 km/h neopustila ekonomické zelené pole otáčkoměru 1000-2000 min-1.

Základní kabina

Pro potřeby svozu listí a pohybu po městě stačí i tříčlenné posádce úzká kabina označovaná S. Jednak je proti širší C (Comfort) lehčí a také se lépe hodí pro pohyb v úzkých uličkách měst a parků.

Pochvalovali jsme si stavitelný volant a možnost sklopit prostřední opěradlo pro vytvoření stolečku. Jak již je pro Canter typické, našli jsme hodně odkládacích prostor včetně stropní poličky pro skrytí cennějších předmětů. Na místě řidiče nás hýčkalo všestranně stavitelné sedadlo Isrinhgausen.

Během denní doby jsme nemuseli myslet na povinné svícení, které fungovalo automaticky. Další součást standardní výbavy tvořil vyhřívaný palivový filtr s odlučovačem vody. První položka účinně pomáhá startování v tuhých mrazech, oddělení kondenzátu z paliva je výbornou prevencí před vydřením vstřikovačů za několik desítek tisíc korun.

Chytré emise

Do standardní výbavy Canteru patřil systém start-stop. Zapínal se až po zahřátí motoru, což jsme kvitovali, neboť studené starty působí v celém pracovním režimu motoru největší opotřebení. Výrobce toto automatické vypínání motoru opatřil automatickým přepínáním tlumených světel na obrysová. Díky tomu nebyly akumulátory během automatického startování nadbytečně zatížené, prodlouží jim to životnost a majiteli sníží provozní náklady.

Daimler vlastnící značku Fuso Canter také velmi uživatelsky připravil informace o filtru pevných částic. V menu palubního počítače jsme našli graf jednoduše znázorňující míru zaplnění filtru. V obdélníku znázorňujícím zachycovač přibývá světle zelených segmentů, přičemž při polovičním zaplnění se v případě vhodných podmínek spustila aktivní regenerace. Když nastala poprvé během ustálené jízdy, tak Canter najednou samovolně začal více zabírat, jako bychom více sešlápli akcelerátor.

Na přístrojovém štítu se symbol filtru změnil ze zeleného na bílý. Důmyslná volba bílé místo červené či žluté nezpůsobí panickou reakci řidiče, který na tuto výstrahu nemusí vůbec reagovat. Když jsme v tomto režimu jeli, trvalo spálení sazí cca deset minut. Když jsme simulovali zastavení a nechali běžet motor na volnoběh, regenerace se prodloužila na přibližně patnáct minut. Po ní zůstal obdélníkový symbol filtru zcela prázdný. Zaplnění do poloviny nastávalo po ujetí cca stovky kilometrů.

Do terénu

Canter s třístrannou sklopkou dostal slušnou výbavu, aby na méně pevném terénu nezapadl. Standardně má samosvorný diferenciál, nad běžný rámec byt obutý na záběrových pneumatikách na obou nápravách.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 4P10
Objem válců (cm3) 2998
Největší výkon (kW/min-1) 110/3500
Točivý moment (N.m/min-1) 370/1320
Převodovka pětistupňová manuální
Rozsah převodovky 5,494-0,723
Emisní norma Euro 5b+
Výfuková brzda (kW) 50
Stálý převod 4,111
Délka/šířka/výška (mm) 4635/1695/2105
Rozvor (mm) 2500
Provozní hmotnost včetně nástavby (kg)2410
Hmotnost nástavby (kg) 530
Celková hmotnost (kg) 3500
Vnitřní rozměry korby (mm)2538 x 1740 x 400
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 3500
Pohon zadních kol
Nejvyšší rychlost (kmih) 148
Objem palivové nádrže (l) 70

CHARTERWAY

Zkoušený Canter s třístrannou sklopnou nástavbou Simed je k mání v rámci pronájmu Charterway. Při zápůjčce na jeden až pět měsíců vychází denní sazba zahrnující zákonné i havarijní pojištění, dálniční známku a obměnu pneumatik na 900 korun.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zabezpečení auta proti krádeži: jeden systém, na který se můžete spolehnout Zabezpečení auta proti krádeži: jeden systém, na který se můžete spolehnout

Možná už jste o zabezpečení svého auta přemýšleli. Možná…

Gruzínský cukrovar propustil stovky zaměstnanců kvůli plánované těžbě kryptoměn Gruzínský cukrovar propustil stovky zaměstnanců kvůli plánované těžbě kryptoměn

Cukrovar společnosti Agara Sugar Company ve stejnojmenném…

Merkelová a Peňa Nieto ocenili obchodní dohodu Evropské unie s Mexikem Merkelová a Peňa Nieto ocenili obchodní dohodu Evropské unie s Mexikem

Německá kancléřka Angela Merkelová a mexický prezident…

Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony

Švýcarská pošta se čtrnáct let věnuje zahraničnímu…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak

Před zadní nápravou přepracovaný vidlicový šestiválec…

Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok

Koncern JLR letos představí zbrusu nového nástupce…

 





 
BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

Včera

Přestože mnichovská značka plánuje v budoucnu stavět stále inteligentnější vozy, plně autonomní auta jsou prý ještě hodně vzdálená.




Blesk.cz

„Žena hrdinka.“ Janu Nagyovou navrhli na státní vyznamenání

„Žena hrdinka.“ Janu Nagyovou navrhli na státní vyznamenání

V Poslanecké sněmovně se sešly návrhy na státní vyznamenání, které posoudí příslušný podvýbor. Mezi zasloužilými…

3G je u nás mizerné, ale vypínat se zatím nebude. Na vině jsou zastaralé mobily

3G je u nás mizerné, ale vypínat se zatím nebude. Na…

Cca před pěti lety T-Mobile oznámil, že v roce 2018 začne vypínat 3G síť. V roce 2015 operátor upřesnil, že do…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Brankář Slavie Kolář: Bod je málo. Chtěli jsme stíhat Plzeň, to se nepodařilo

Brankář Slavie Kolář: Bod je málo. Chtěli jsme…

Byl to pro něj zvláštní zápas. Gólman Ondřej Kolář v zimě přestoupil z Liberce do Slavie, teď se pod Ještěd…

 

Reflex.cz

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

PAVEL ŠRUT A GALINA MIKLÍNOVÁ jsou, pokud jde o dětské knížky, dvojjediná bytost – za posledních deset let jich…

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří nechtěli bojovat. Kdo skutečně byli?

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří…

Legendární japonští bojovníci jsou opředeni řadou mýtů a polopravd. Nindžům jsou často přisuzovány téměř…