26.6. 2015 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Fuso Canter 3S15 s nástavbou Simed: Tunová třístranka

 

Na podvozku Canteru s celkovou hmotností 3,5 tuny jsme si půjčili třístranný sklápěč. Je tato kombinace smysluplná?

Postavit na 3,5tunový podvozek sklápěč vyžaduje velmi pečlivé zvážení každého kilogramu pohotovostní hmotnosti. V případě zkoušeného Canteru s úzkou kabinou S (Standard) zbývá na nástavbu a náklad 1620 kg. Velmi příznivou hodnotu provází bytelný podvozek se zadní nápravou s excelentní nosností 2,5 tuny. Díky těmto parametrům získává třístranný sklápěč jasné opodstatnění, protože nabízel více než tunu pro náklad. Podvozek kvůli hmotnostním poměrům používal nejkratší z možných rozvorů 2,5, 2,8 a 3,4 metru.

Nízký rám

Canter je v oblibě nástavbářů také pro velmi nízkou konstrukci rámu pouze 735 mm nad vozovkou. Díky tomu mělo kompletní vozidlo velmi nízké těžiště, které se hodí zejména při pohybu na nezpevněných komunikacích. Na silnici jsme s Canterem mohli uhánět dle libosti, protože automobil měl navzdory vnějším rozměrům nejtěžší součásti v rámu blízko vozovky.

Vozidlo poháněla prostřední výkonová verze třílitrového čtyřválce. Točivý moment 370 N.m je podle tabulkových údajů dostupný již od 1320 min-1, během jízdy se motor velmi pěkně sbíral od cca 1400 min-1 a byl připravený zvládat plně zatížené vozidlo. Vzhledem k určení Canteru se sklopnou nástavbou zejména do města například na svoz listí či podobného odpadu, bohatě stačila pětistupňová přímo řazená převodovka. Trojka kladla trochu větší odpor, ale po ujetí pár tisícovek kilometrů by kompletní řazení mělo jít hladce.

Napadlo nás, že k určenému provozu by stačila základní verze třílitrového motoru o výkonu 96 kW a 300 N.m. Dojem velmi dobré dynamiky však byl vydatně podpořen příplatkovým krátkým koncovým převodem 1:4,111. Se standardním převodem diferenciálu 3,909 by se Canter tolik vpřed nehnal. Standardní stálý převod se ale rozhodně lépe hodí na jízdy mezi městy, protože by ručka otáčkoměru ani při rychlosti 90 km/h neopustila ekonomické zelené pole otáčkoměru 1000-2000 min-1.

Základní kabina

Pro potřeby svozu listí a pohybu po městě stačí i tříčlenné posádce úzká kabina označovaná S. Jednak je proti širší C (Comfort) lehčí a také se lépe hodí pro pohyb v úzkých uličkách měst a parků.

Pochvalovali jsme si stavitelný volant a možnost sklopit prostřední opěradlo pro vytvoření stolečku. Jak již je pro Canter typické, našli jsme hodně odkládacích prostor včetně stropní poličky pro skrytí cennějších předmětů. Na místě řidiče nás hýčkalo všestranně stavitelné sedadlo Isrinhgausen.

Během denní doby jsme nemuseli myslet na povinné svícení, které fungovalo automaticky. Další součást standardní výbavy tvořil vyhřívaný palivový filtr s odlučovačem vody. První položka účinně pomáhá startování v tuhých mrazech, oddělení kondenzátu z paliva je výbornou prevencí před vydřením vstřikovačů za několik desítek tisíc korun.

Chytré emise

Do standardní výbavy Canteru patřil systém start-stop. Zapínal se až po zahřátí motoru, což jsme kvitovali, neboť studené starty působí v celém pracovním režimu motoru největší opotřebení. Výrobce toto automatické vypínání motoru opatřil automatickým přepínáním tlumených světel na obrysová. Díky tomu nebyly akumulátory během automatického startování nadbytečně zatížené, prodlouží jim to životnost a majiteli sníží provozní náklady.

Daimler vlastnící značku Fuso Canter také velmi uživatelsky připravil informace o filtru pevných částic. V menu palubního počítače jsme našli graf jednoduše znázorňující míru zaplnění filtru. V obdélníku znázorňujícím zachycovač přibývá světle zelených segmentů, přičemž při polovičním zaplnění se v případě vhodných podmínek spustila aktivní regenerace. Když nastala poprvé během ustálené jízdy, tak Canter najednou samovolně začal více zabírat, jako bychom více sešlápli akcelerátor.

Na přístrojovém štítu se symbol filtru změnil ze zeleného na bílý. Důmyslná volba bílé místo červené či žluté nezpůsobí panickou reakci řidiče, který na tuto výstrahu nemusí vůbec reagovat. Když jsme v tomto režimu jeli, trvalo spálení sazí cca deset minut. Když jsme simulovali zastavení a nechali běžet motor na volnoběh, regenerace se prodloužila na přibližně patnáct minut. Po ní zůstal obdélníkový symbol filtru zcela prázdný. Zaplnění do poloviny nastávalo po ujetí cca stovky kilometrů.

Do terénu

Canter s třístrannou sklopkou dostal slušnou výbavu, aby na méně pevném terénu nezapadl. Standardně má samosvorný diferenciál, nad běžný rámec byt obutý na záběrových pneumatikách na obou nápravách.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 4P10
Objem válců (cm3) 2998
Největší výkon (kW/min-1) 110/3500
Točivý moment (N.m/min-1) 370/1320
Převodovka pětistupňová manuální
Rozsah převodovky 5,494-0,723
Emisní norma Euro 5b+
Výfuková brzda (kW) 50
Stálý převod 4,111
Délka/šířka/výška (mm) 4635/1695/2105
Rozvor (mm) 2500
Provozní hmotnost včetně nástavby (kg)2410
Hmotnost nástavby (kg) 530
Celková hmotnost (kg) 3500
Vnitřní rozměry korby (mm)2538 x 1740 x 400
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 3500
Pohon zadních kol
Nejvyšší rychlost (kmih) 148
Objem palivové nádrže (l) 70

CHARTERWAY

Zkoušený Canter s třístrannou sklopnou nástavbou Simed je k mání v rámci pronájmu Charterway. Při zápůjčce na jeden až pět měsíců vychází denní sazba zahrnující zákonné i havarijní pojištění, dálniční známku a obměnu pneumatik na 900 korun.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Tomáše Stingla: Yes proti nein Zápisník Tomáše Stingla: Yes proti nein

Divná věc. Nesouhlas se skoro ve všech evropských…

Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě

Ženy v Evropské unii vydělávají na hodinu méně než muži,…

Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů

Plzeňský Prazdroj rozšíří za více než 280 milionů korun…

Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích

Úhradová vyhláška, která byla jedním ze spouštěčů…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 





 
Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Včera

Jaká jsou ta nejlepší MPV na trhu? Podle českých zákazníků Hyundai ix20, Opel Meriva nebo VW Touran. Hodně se daří i osobním dodávkám.




Blesk.cz

Domácí kaštanová tinktura a mast: Návod na jejich výrobu

Domácí kaštanová tinktura a mast: Návod na jejich výrobu

Kaštanová tinktura a kaštanová mast jsou skvělými pomocníky na oteklé nohy, křečové žíly a hemoroidy, ale i…

Jak ušetřit na Vánoce? Tipy, jak přežít svátky bez dluhů a průvanu v peněžence

Jak ušetřit na Vánoce? Tipy, jak přežít svátky bez…

Vánoce jsou ještě poměrně daleko. Abychom však tyto svátky v pohodě ustáli, respektive aniž bychom se jimi…

 

iSport.cz

To má být náhrada za Pavelce? Jednička Jets je na dně statistik

To má být náhrada za Pavelce? Jednička Jets je na…

Šest zápasů mají za sebou hokejisté Winnipegu a jejich úspěšnost je v tuto chvíli padesátiprocentní. Ucházející…

Chelsea v dramatu s AS Řím uhrála remízu 3:3, PSG přejelo Anderlecht

Chelsea v dramatu s AS Řím uhrála remízu 3:3, PSG…

Brankář Tomáš Vaclík podruhé za sebou udržel v Lize mistrů čisté konto a pomohl fotbalistům Basileje ve 3. kole…

 

Reflex.cz

Kauza Finanční správa: Ředitel Janeček ničí konkurenty Agrofertu

Kauza Finanční správa: Ředitel Janeček ničí…

Tlak na ředitele Finanční správy Martina Janečka zesílil. Jeho odchod požaduje volební lídr ČSSD Lubomír…

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého zákona. Stát přece není biřic, politici nejsou vrchnost

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého…

Hloučky kuřáků před hospodami, cigaretový dým a hluk pod okny bytů, štamgasti, kteří se dívají na fotbal přes…