26.6. 2015 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Fuso Canter 3S15 s nástavbou Simed: Tunová třístranka

 

Na podvozku Canteru s celkovou hmotností 3,5 tuny jsme si půjčili třístranný sklápěč. Je tato kombinace smysluplná?

Postavit na 3,5tunový podvozek sklápěč vyžaduje velmi pečlivé zvážení každého kilogramu pohotovostní hmotnosti. V případě zkoušeného Canteru s úzkou kabinou S (Standard) zbývá na nástavbu a náklad 1620 kg. Velmi příznivou hodnotu provází bytelný podvozek se zadní nápravou s excelentní nosností 2,5 tuny. Díky těmto parametrům získává třístranný sklápěč jasné opodstatnění, protože nabízel více než tunu pro náklad. Podvozek kvůli hmotnostním poměrům používal nejkratší z možných rozvorů 2,5, 2,8 a 3,4 metru.

Nízký rám

Canter je v oblibě nástavbářů také pro velmi nízkou konstrukci rámu pouze 735 mm nad vozovkou. Díky tomu mělo kompletní vozidlo velmi nízké těžiště, které se hodí zejména při pohybu na nezpevněných komunikacích. Na silnici jsme s Canterem mohli uhánět dle libosti, protože automobil měl navzdory vnějším rozměrům nejtěžší součásti v rámu blízko vozovky.

Vozidlo poháněla prostřední výkonová verze třílitrového čtyřválce. Točivý moment 370 N.m je podle tabulkových údajů dostupný již od 1320 min-1, během jízdy se motor velmi pěkně sbíral od cca 1400 min-1 a byl připravený zvládat plně zatížené vozidlo. Vzhledem k určení Canteru se sklopnou nástavbou zejména do města například na svoz listí či podobného odpadu, bohatě stačila pětistupňová přímo řazená převodovka. Trojka kladla trochu větší odpor, ale po ujetí pár tisícovek kilometrů by kompletní řazení mělo jít hladce.

Napadlo nás, že k určenému provozu by stačila základní verze třílitrového motoru o výkonu 96 kW a 300 N.m. Dojem velmi dobré dynamiky však byl vydatně podpořen příplatkovým krátkým koncovým převodem 1:4,111. Se standardním převodem diferenciálu 3,909 by se Canter tolik vpřed nehnal. Standardní stálý převod se ale rozhodně lépe hodí na jízdy mezi městy, protože by ručka otáčkoměru ani při rychlosti 90 km/h neopustila ekonomické zelené pole otáčkoměru 1000-2000 min-1.

Základní kabina

Pro potřeby svozu listí a pohybu po městě stačí i tříčlenné posádce úzká kabina označovaná S. Jednak je proti širší C (Comfort) lehčí a také se lépe hodí pro pohyb v úzkých uličkách měst a parků.

Pochvalovali jsme si stavitelný volant a možnost sklopit prostřední opěradlo pro vytvoření stolečku. Jak již je pro Canter typické, našli jsme hodně odkládacích prostor včetně stropní poličky pro skrytí cennějších předmětů. Na místě řidiče nás hýčkalo všestranně stavitelné sedadlo Isrinhgausen.

Během denní doby jsme nemuseli myslet na povinné svícení, které fungovalo automaticky. Další součást standardní výbavy tvořil vyhřívaný palivový filtr s odlučovačem vody. První položka účinně pomáhá startování v tuhých mrazech, oddělení kondenzátu z paliva je výbornou prevencí před vydřením vstřikovačů za několik desítek tisíc korun.

Chytré emise

Do standardní výbavy Canteru patřil systém start-stop. Zapínal se až po zahřátí motoru, což jsme kvitovali, neboť studené starty působí v celém pracovním režimu motoru největší opotřebení. Výrobce toto automatické vypínání motoru opatřil automatickým přepínáním tlumených světel na obrysová. Díky tomu nebyly akumulátory během automatického startování nadbytečně zatížené, prodlouží jim to životnost a majiteli sníží provozní náklady.

Daimler vlastnící značku Fuso Canter také velmi uživatelsky připravil informace o filtru pevných částic. V menu palubního počítače jsme našli graf jednoduše znázorňující míru zaplnění filtru. V obdélníku znázorňujícím zachycovač přibývá světle zelených segmentů, přičemž při polovičním zaplnění se v případě vhodných podmínek spustila aktivní regenerace. Když nastala poprvé během ustálené jízdy, tak Canter najednou samovolně začal více zabírat, jako bychom více sešlápli akcelerátor.

Na přístrojovém štítu se symbol filtru změnil ze zeleného na bílý. Důmyslná volba bílé místo červené či žluté nezpůsobí panickou reakci řidiče, který na tuto výstrahu nemusí vůbec reagovat. Když jsme v tomto režimu jeli, trvalo spálení sazí cca deset minut. Když jsme simulovali zastavení a nechali běžet motor na volnoběh, regenerace se prodloužila na přibližně patnáct minut. Po ní zůstal obdélníkový symbol filtru zcela prázdný. Zaplnění do poloviny nastávalo po ujetí cca stovky kilometrů.

Do terénu

Canter s třístrannou sklopkou dostal slušnou výbavu, aby na méně pevném terénu nezapadl. Standardně má samosvorný diferenciál, nad běžný rámec byt obutý na záběrových pneumatikách na obou nápravách.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 4P10
Objem válců (cm3) 2998
Největší výkon (kW/min-1) 110/3500
Točivý moment (N.m/min-1) 370/1320
Převodovka pětistupňová manuální
Rozsah převodovky 5,494-0,723
Emisní norma Euro 5b+
Výfuková brzda (kW) 50
Stálý převod 4,111
Délka/šířka/výška (mm) 4635/1695/2105
Rozvor (mm) 2500
Provozní hmotnost včetně nástavby (kg)2410
Hmotnost nástavby (kg) 530
Celková hmotnost (kg) 3500
Vnitřní rozměry korby (mm)2538 x 1740 x 400
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 3500
Pohon zadních kol
Nejvyšší rychlost (kmih) 148
Objem palivové nádrže (l) 70

CHARTERWAY

Zkoušený Canter s třístrannou sklopnou nástavbou Simed je k mání v rámci pronájmu Charterway. Při zápůjčce na jeden až pět měsíců vychází denní sazba zahrnující zákonné i havarijní pojištění, dálniční známku a obměnu pneumatik na 900 korun.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Jana Stuchlíka: Počítač rasista Zápisník Jana Stuchlíka: Počítač rasista

Kartáček na zuby vám musí stačit. Tak zjevně vypadá…

Sněmovna rozhodne o vydání Babiše a Faltýnka. Hlasovat proti budou pouze poslanci ANO Sněmovna rozhodne o vydání Babiše a Faltýnka. Hlasovat proti budou pouze poslanci ANO

Pokud strany s výjimkou ANO dodrží to, co deklarovaly na…

IBM se propadlo do ztráty, dokázalo však po letech zvýšit příjmy IBM se propadlo do ztráty, dokázalo však po letech zvýšit příjmy

Americká technologická společnost IBM zaznamenala v…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

 





 
Dakar 2018 – 12. etapa: Kolomý si chválí druhé místo

Dakar 2018 – 12. etapa: Kolomý si chválí druhé místo

Včera

Český trucker Martin Kolomý z týmu Tatra Buggyra Racing obsadil druhé místo ve dvanácté etapě 40. ročníku Rallye Dakar. K neuvěřitelné situaci došlo v průběžném pořadí kategorie kamionů.




Blesk.cz

Děti začínají znovu bavit knihy. Ve třetí třídě jich čtvrtina čte denně

Děti začínají znovu bavit knihy. Ve třetí třídě jich…

V Česku po pěti letech přibylo mladých čtenářů. Zjistila to Národní knihovna s agenturou Nielsen Admosphere svým…

Zavřený Libeňský most: Čeká Prahu dopravní kolaps? Podívejte se, kudy vede objížďka pro řidiče a MHD

Zavřený Libeňský most: Čeká Prahu dopravní kolaps?…

V noci na 19. ledna Praha uzavřela Libeňský most, který je v havarijním stavu. Řidiči a MHD na něj nemohou vjet…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Kráska pečuje o sparťany i dvacítku: Mladí kluci nejsou tak drzí, směje se

Kráska pečuje o sparťany i dvacítku: Mladí kluci…

Křehká, pohledná a pro hokejisty k nezaplacení. Fyzioterapeutka Barbora Krajsová se už od roku 2011 pohybuje…

 

Reflex.cz

Dominikánská republika: Ostrov, do kterého se Kolumbus zamiloval

Dominikánská republika: Ostrov, do kterého se…

„Toto je nejkrásnější země, jakou lidé kdy viděli.“ Přestože tento zápis slavného mořeplavce Kryštofa Kolumba…

Ekonom Vladimír Pikora: Macron s Merkelovou už brousí nože

Ekonom Vladimír Pikora: Macron s Merkelovou už brousí nože

Myslím, že politika potřebuje ženy. Vidíme to na té naší slavné prezidentské volbě, kde není ani jedna — a podle…