Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

GAC GS4: Čínské SUV míří do Motor City

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Čínské automobilky se chtějí prosadit mimo svou domovinu. Crossover GS4 od GAC Motor bude mít výstavní premiéru v Detroitu.

O Číně s můžeme myslet svoje. Porušování lidských práv, pracovní tábory, trest smrti, Tibet a komunistická vláda. Tamní designéři si z práce svých evropských, amerických a japonských designérů dělají dobrý den. Ale oni přece nekopírují, naopak „vzdávají hold“. Pravda, Japonci se před půlstoletím nechávali inspirovat britskými vzory také více, než bylo zdrávo. Ale výsledky v jedné i dvou stopách byly ve finále mnohem kvalitnější a spolehlivější než originály.

Tady je značný rozdíl, Číňané se sice učí velmi rychle, pořád to ovšem není ono.

Jenže musíme vzít v úvahu jeden fakt. Říše středu je dnes největším trhem s novými vozy na světě, lhostejno na tom, jak jsou kvalitní. Alespoň kus koláče chce zde urvat každý, zahraniční automobilky zakládají společné podniky s místními firmami (jinak to ani nejde) a kopírování tolerují, pokud se výrobky nedostanou ven. A platí to i naopak, čínští výrobci se snaží protlačit do Evropy i za oceán. Ne všem se to daří (třeba Brilliance), ale Great Wall už montuje v Bulharsku.

Smělé plány má také globálně méně známá státní GAC Motor z Kantonu. Skupina vznikla teprve v roce 1997. V současnosti se jmenuje Guangzhou Automobile Industry Group a nejznámější značkou v jejím portfoliu je Gonow. Navazuje ale na joint venture Guangzhou-Peugeot (1985-1997). Nové SUV GS4, jehož první teaser uvolnila, uvede právě pod vlajkou divize GAC Motor.

Auto na kresbě rozhodně nevypadá jako bezostyšná kopie, na druhou stranu ani nijak originálně.

Hranatý crossover je vyveden ve dvoubarevné kombinaci zlaté a černé, nechybí mu typické oplastování, masivní litá kola ani trocha hromu, třeba na rámečcích dveří nebo na masce chladiče. Jedna z lišt přechází do diodových denních světel. Drobná inspirace Hondou? Není od ní daleko, společnost Guangqi Honda Automobile vlastní z poloviny! Přední mlhovky jsou ale umístěny v nárazníku docela zajímavě, netvoří součást výdechů, jak bývá obvyklé. Pod kapotou vrčí dva motory přeplňované turbodmychadly. Firma prezentuje novinku jako „vysokovýkonné kompaktní sportovně-užitkové vozidlo“. Trochu s tímto marketingovým tvrzením nekorespondují objemy 1,3 a 1,5 l. Žádné další informace k dispozici nejsou, ani počet válců, ani použité palivo, o výkonech nemluvě. Mělo by však bez problémů zvládnout i nějakou tu nezpevněnou cestu.

Generální ředitel GAC Motor Wu Song se nechal slyšet: „Debut GS4 na North American International Auto Show znamená v historii GAC Motor důležitý milník, protože ukazuje, že naše výrobky již splňují mezinárodní standardy. Vysokovýkonné SUV je skutečným reprezentantem vozidel čínské značky, která jsou konkurenceschopná na globálním trhu.“

Autosalon v Detroitu začíná 12. ledna 2015. GAC se věnuje i alternativním zdrojům pohonu a do „Města motorů“ se vrací po dvou letech. Dále chce expandovat kromě jihoasijských a blízkovýchodních trhů také právě do Severní Ameriky a Evropy. Pick-upy Gonow se však v letech 2010-2013 prodávaly i u nás, domácí statistiky SDA evidují celkem 29 zaregistrovaných aut.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)