Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

GP Francie – Melandri opět na koni

Miroslav Kudělka
Diskuze (0)
Pátý závod letošního ročníku MS silničních motocyklů se jel na slavném okruhu v Le Mans a provázelo jej nejisté počasí. Ve všech třídách zvítězili jezdci na Hondách – ve 125 Thomas Luthi, ve 250 Yuki Takahashi a v MotoGP Marco Melandri.

Pátý závod letošního ročníku MS silničních motocyklů se jel na slavném okruhu v Le Mans a provázelo jej nejisté počasí. Ve všech třídách zvítězili jezdci na Hondách – ve 125 Thomas Luthi, ve 250 Yuki Takahashi a v MotoGP Marco Melandri.

125 – Pešek havaroval

Závod nejslabší třídy jsme opět očekávali s velkým napětím, protože Lukáš Pešek (Derbi) opět startoval z první řady, konkrétně ze třetího místa. Po dobrém startu, kdy se zařadil do vedoucí skupiny vše vypadalo nadějně, ale konec přišel nečekaně brzy, když ve výjezdu z poslední zatáčky druhého kola Pešek ošklivě havaroval. Sice se nijak nezranil, ale závod byl ztracen. Zatímco český jezdec již na vítězství dosáhnout nemohl, mistr světa Thomas Luthi (Honda) z českého týmu Elit se konečně v pátém závodě dostal do své loňské formy a pustil se do boje o vítězství. Těžkým soupeřem mu byl až do posledního kola vedoucí muž celkového hodnocení Alvaro Bautista (Aprilia), který ještě půl kola před cílem vedl. Jenže smůla si na něj počkala až na samotný závěr závodu a jeho stroj najednou prudce zpomalil. Druhý Luthi měl co dělat, aby se mu na výjezdu ze zatáčky stihl vyhnout. Do cíle si tak dojel v poklidu s náskokem více než tří sekundy pro první letošní vítězství. Druhé místo vybojoval Mika Kallio (KTM) s velkým náskokem před třetím Fabriziem Laiem (Honda). Na čtvrté místo klesl nešťastný Bautista, ale nakonec byl rád, že získal alespoň těch 13 bodů a neodstoupil úplně. Pro páté místo si dojel Pablo Nieto (Aprilia), který se po celý závod pohyboval v hloubi pole a nakonec se probil do první pětky.

Celkově vede Bautista s 99 body před Kalliem se 78, Hectorem Faubelem s 56, Sergio Gadeou s 54 body a Mattoiu Pasinim se 49. Pešek se se 39 body propadl na šesté místo.

250 – Smrž opět v Top 10

Po úvodu sezóny, kdy se jezdci na továrních Hondách zcela ztráceli v záři výkonů Aprilií, tak v tomto závodě se karta radikálně otočila. Po celý závod udávali jezdci Hondy tempo a v závěru závodu se na čele držela dvojice Andrea Dovizoso a Yuki Takahashi (Honda) a za nimi jela s odstupem dvou sekund bratrská dvojice Shuei Aoyama (Honda) a Hiroshi Aoyama (KTM). Až s velkým odstupem přes 8 sekund jel nejlepší jezdce Aprilie Alex de Angelis, který po velkou část závodu bojoval o stupně vítězů, ale nakonec tempu vedoucí čtveřice nestačil. O vítězství se strhla velká bitva v posledním kole, když Takahashi vyčkal do poslední chvíle a Doviziosa předjel. Úspěšně tak mladému Italovi provedl stejný manévr, jakým se proslavil ve 125 právě on, protože stejným způsobem porážel své soupeře ve své mistrovské sezóně. Takahashi si tak letos připsal první vítězství, Dovizioso potřetí dojel druhý a Shuei Aoyama poprvé porazil svého staršího bratra Hiroshiho. Nejlepší pětici uzavřel de Angelis.

Opět kvalitní výkon předvedl náš Kuba Smrž (Aprilia), jemuž se opět podařilo dojet do cíle na desátém místě. Daří se mu držet vyrovnané výsledky a v kvalifikaci dokáže zle potrápit i tovární jezdce.

Celkově vede Dovizioso s 92 body, druhý je Hector Barbera (Aprilia) se 78 body, třetí místo drží Hiroshi Aoyama se 75 body. Na čtvrté místo se posunul dnešní vítěz Takahashi s 67 body a na páté klesl Jorge Lorenzo (Aprilia) s 63 body. Smrž se drží 11. s 27 body.

MotoGP – Rossi opět nedojel

Do závodu MotoGP podruhé v řadě startoval z pole position Dani Pedrosa (Honda), ale vedle něj stál na startu neobvykle Shinya Nakano (Kawasaki) a John Hopkins (Suzuki),kterému se v posledních závodech začíná alespoň v kvalifikacích dařit. Start se však nejlépe povedl Marcu Melandrimu (Honda), který do šikany na konci cílové rovinky najížděl na vedoucí pozici. Za ním jeli Hopkins, Pedrosa, Loris Capirossi (Ducati), Nakano a Valetino Rossi (Yamaha). V první šikaně také došlo k pádu, když domácí Randy de Puniet (Kawasaki) nejdříve předním kolem kolidoval s Rossiho zadním, což jej natolik rozhodilo, že trefil i Sete Gibernaua (Ducati). Zatímco de Puniet šel k zemi a závod pro něj skončil, Gibernau projel štěrkem a v závodě pokračoval stejně jako Colin Edwards (Yamaha), který se kolidující dvojici vyhýbal. Oba se zařadili na konec jezdeckého pole a celý závod dotahovali vzniklou ztrátu.

Na čele se ještě v prvním kole změnilo pořadí, když vedení převzal Hopkins a hned si začal vytvářet malý náskok. Jeho situace vypadala velmi nadějně, protože ještě ve třetím kole to nevypadalo, že by jej někdo mohl ohrozit. V tomto kole však mohutně nastoupil Rossi, když během jednoho okruhu předjel Capirossiho, Pedrosu i Melandriho a najednou jel druhý. Nasadil sérii nejrychlejších kol a v pátém kole již předjížděl i Hopkinse. Nedokázal mu však ujet a mladý Američan se jej držel zuby nehty. To se již rozjel také Pedrosa a v sedmém kole Hopkinse dojel a v kole následujícím jej donutil k chybě a dostal se na druhé místo. Na čele se tak vytvořila rychlá trojice, která však vydržela jen dvě kola. V 10. kole Hopkinsovi v nájezdu do zatáčky podklouzlo přední kolo a šel k zemi. Motorku sice zvedl a pokračoval, ale zajel do boxů odkud vyjel se ztrátou jednoho kola a již nedokázal zajíždět takové časy jako před pádem. Do cíle dojel na 15. místě se ztrátou dvou kol. Na čele se tak situace poněkud uklidnila a Rossi začal vyučovat svého začínajícího soupeře. V každém kole byl nejméně o desetinu rychlejší a postupně Pedrosovi ujížděl až na více než 3 sekundy. Tento propad tempa mladého Španěla lze přičíst na vrub nevhodně zvolené zadní pneumatiky, která byla příliš měkká a brzy přestala fungovat tak jak by potřeboval. Když už se zdálo, že o vítězi je rozhodnuto, stalo se to, co nikdo nečekal, Rossiho motorka se ve 21. kole zastavila! Druhá technická závada v řadě. Po celou dobu co jeho stroj fungoval, nebyl na okruhu jezdec, který by se dokázal přiblížit Rossiho tempu a jako jediný jezdil stále časy pod 1:36.

To do konce závodu zbývalo ještě osm kol a Pedrosa jel na čele s náskokem 3 sekundy na druhého Melandriho. Zdánlivě dostatečná rezerva se však rozplývala jak pára nad hrncem, protože Melandri tou dobou zajížděl skoro o sekundu na kolo rychlejší časy. V nájezdu do šikany 24. kola Melandri celkem bez obtíží předjel se strojem bojujícího Pedrosu a hned mu také začal ujíždět. Aby toho nebylo na Pedrosu ještě dost, hnal se k němu také Capirossi, který také jel minimálně o půl sekundy na kolo rychleji. Pedrosův osud se naplnil v polovině posledního kola, kdy jej Capirossi předstihl a i přes velkou snahu o reakci v poslední zatáčce se jej Pedrosovi již předjet nepodařilo.

Ze druhého letošního vítězství se radoval Melandri o více než sekundu před stejně se radujícím Capirossim. Třetí Pedrosa radostí rozhodně nesršel, ale za daných okolností kdy v posledních deseti kolech závodu byl z prvních šesti jezdců jednoznačně nejpomalejší, to byl výsledek velmi dobrý. O čtvrté místo se třetinu závodu bili Casey Stoner a Nicky Hayden (oba Honda) a nakonec se radoval Stoner. Šestý dojel do cíle Edwards, kterému se podařilo ze zkaženého prvního kola nakonec vytěžit slušných 10 bodů. Jak by asi dopadl nebýt smůly v první šikaně? Sedmý skončil Makoto Tamada (Honda), osmý Gibernau, devátý Toni Elias (Honda) a desítku uzavřel Chris Vermuelen (Suzuki).

Celkově stále ještě vede Hayden s 83 body, na druhé místo se posunul Melandri se 79 body a na třetí klesl Capirossi se stejným počtem bodů, ale s jen jedním vítězstvím. Čtvrtý je Pedrosa se 73 body a pátý je Stoner s 65 body.

Miroslav Kudělka
Diskuze (0)