Honda ví, jak vyřešit dopravní zácpy
Akcelerace a decelerace konkrétního řidiče ovlivňuje ty, kteří jedou za ním. Nejde ani tak o to, že takový styl je mnohdy zkouškou jejich nervových soustav, ale má negativní vliv na rychlost, plynulost provozu a spotřebu paliva.
A co si budeme povídat, kolize jsou také naprosto běžnou a nepříjemnou záležitostí. Honda však pracuje na systému, který by měl náhlé zpomalování dopravního proudu předvídat .
Technologie je založena nikoli na vyhýbání se zácpám jako inteligentní navigace v reálném čase, ale na tom, aby je řidič auta případně nezpůsobil. Pokud jede tak, že by se za ním mohla vytvořit šňůra, která přeroste v zácpu, změní se barva podsvícení palubního terminálu a chytrá elektronika začne radit, jak má „pilot“ zrychlovat či zpomalovat a pomůže mu tak „vyhladit” jeho reakce.
To ale není zdaleka vše. Všechna auta v jedoucí koloně spolu můžou komunikovat. Palubní terminály totiž lze zapojit do systému cloud serverů, které nabízejí přístup k datům prostřednictvím internetu bez nutnosti jejich fyzického uložení na disk. Díky adaptivnímu radarovému tempomatu navíc od sebe vozy udrží bezpečnou vzdálenost.
Pokud je těmito funkcemi vybaven jen jediný v koloně jedoucí automobil a řidič úplně vpředu náhle zabrzdí, má tento konkrétní vůz reálnou šanci, že se „nepolíbí“ s jiným, ať už zepředu nebo zezadu.
Systém byl dosud testován ve spolupráci s Výzkumným vědecko-technickým střediskem při univerzitě v japonské metropoli Tokiu. Experimenty ukázaly, že celá věc funguje. Novinka z vývojových laboratoří Hondy pomohla zvýšit průměrnou rychlost o asi 23 % a snížit spotřebu vzadu jedoucích aut o 8 %. Při využití cloud computingu a ACC vzrostla o dalších 16 %, nároky na palivo se naopak ještě o 5 % snížily.
Zkoušky na běžných silnicích začnou ještě tento měsíc, ovšem překvapivě nikoli v Japonsku, ale v Itálii. V červenci se přidá také Indonésie.