Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honeywell a DuPont čelí stížnosti kvůli chladivu

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (4)
Nový typ chladiva pro klimatizace, který produkují společností Honeywell a DuPont, je opět středem zájmu úředníků EU. Tentokrát ovšem nejde o bezpečnost nebo ekologii, ale o porušování antimonopolních pravidel.

Zavádění nových chladiv i celých klimatizačních systémů má původ v ekologické politice OSN, kterou převzala Evropská unie. U látek vypouštěných do atmosféry se dnes musí uvádět takzvaný koeficient globálního oteplování (GWP). Ten zjednodušeně říká, kolik tepla látka zadrží, než se přirozeně rozpadne.

Dosavadní chladivo známé pod označením R134a vydrží v atmosféře několik let a jeho GWP dosahuje hodnoty 1430. Evropská unie nařízením z roku 2006 předepsala, že chladírenská média nesmí přesáhnout GWP 150. Již vyráběné automobily mohou u staršího chladiva zůstat do roku 2016, nově homologovaná vozidla měla dostat nové již od 1. 1. 2011.

Americké firmy Honeywell a DuPont na toto nařízení odpověděly chemickou náhražkou označenou HFO 1234-yf. Její oteplovací koeficient je GWP 4 a navíc s ním mohou bez velkých úprav pracovat stávající klimatizační soustavy.

Toto nové chladivo k sobě přitáhlo pozornost médií a veřejnosti poprvé na podzim roku 2012, kdy je Mercedes-Benz označil za nebezpečné a rozhodl se jej i u již vyrobených a prodaných vozů modelové řady SL generace R231 vyměnit za starší R134a. Prakticky od té doby se řeší, zda je nové chladivo nebezpečné a Daimler se díky tomu dostal do sporu s Evropskou unií.

Nyní se ovšem objevuje nový problém souvisejí s chladivem HFO 1234-yf, resp. s jeho výrobci, jimiž jsou společnosti Honeywell a DuPont. Ty totiž podle informací agentury Bloomberg čelí stížnosti Evropské unie pro porušení antimonopolních pravidel právě v souvislosti s výrobou tohoto chladiva.

V loňském roce Honeywell uvedl, že v příštích pěti letech je jeho cílem příjem 1,5 miliardy amerických dolarů z chemické výroby. Nezávisle na této informaci potvrdil David Smith, ředitel londýnské poradenské společnosti IHS Automotive, že nové chladivo je dražší než jeho předchůdce a patentem chráněné dodávky zajistí výrobcům jisté finanční prémie po určitou dobu.

V souvislosti se stížností na porušování antimonopolních pravidel zástupci Honeywell i DuPont uvádějí, že jejich postupy jsou v souladu s právními předpisy a jsou přesvědčeni, že komise vyvodí závěr, že jednají v plném souladu s předpisy Evropské unie v oblasti hospodářské soutěže. V případě, že se tak nestane může být společnostem udělena pokuta ve výši až 10 % z jejich ročních tržeb.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (4)
10. 3. 2014 20:05
Zjednodušená modelová situácia
1. EU nariadi nové parametre prevádzkovej kvapaliny
2. Po úpornom výskume a investovaných miliónoch (výhodná pôžička z EÚ) dosiahne výskumný tím jednej firmy požadované parametre
3. EÚ s veľkou pompou schváli výrobu a distrubúciu
4. Začne predaj a EÚ prostredníctvom Protimonopolného úradu pokutuje výrobcu kvapaliny
5. Zistí sa, že nová kvapalina je nebezpečná, výrobca dostáva likvidačnú pokutu a zákaz výroby
6. Zakrátko sa objaví nová firma s "novou" technológiou výroby a novým názvom produktu, ktorý je absolútne skvelý. (Kto vlastní dotyčnú firmu a že nová kvapalina má zhodné zloženie a vlastnosti ako stará, o tom sa nehovorí.)
10. 3. 2014 18:20
Jsem zvědavý, jak se to chladivo uchytí
... výrobci automobilů moc na výběr nemají, ale uživatelé, kteří dříve či později budou muset chladivo doplňovat, budou stát před dilematem: dát tam nové drahé ekologické chladivo nebo to staré levné?
Automobilky se pak můžou monopolním výrobcům pomstít tak, že i v autorizovaných servisech budou doporučovat staré chladivo.
Avatar - WinDiesel
10. 3. 2014 15:43
Re: To je směšný
A pokuta půjde do pokladničky EU načež budou peníze využity na jiné a další blahodárné účely.
Ale klimasystémy na CO2 jsou již blízko, dlouho z toho těžit nebudou.
10. 3. 2014 13:16
To je směšný
Takže EU, potažmo jiné nadnárodní organizace, dotlačí dvě firmy k vývoji specifického produktu a poté jim nařizuje za kolik to mají prodávat.

Tolik problémů a byrokracie, přitom jde jen o nějakou eko vlastnost spotřební kapaliny... 8-s :no:

Ať už se tato konkrétní situace má jakkoliv, tak je vidět, že všudypřítomná nařízení a regulace EU dřív nebo později zničí..