Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak Němci předjíždí? Děláte stejné chyby?

Diskuze (37)
V Německu ročně při předjížděcích manévrech zemře 400 osob. Proč tomu tak je?

Německý autoklub publikoval výsledky analýzy předjížděcích manévrů při cestování po běžných silnicích I. a II. třídy. Závěr číslo 1? Předjížděním se ušetří výrazně méně času, než si řidiči obvykle představují.

Na šesti různých silnicích bylo provedeno srovnání. Ve stejný čas vyrazili dva řidiči – předjížděč systematicky postupující provozem vpřed a defenzivní řidič, který se snaží splynout s okolním provozem. Přejíždění vedlo na 20 km nanejvýš k úspoře zanedbatelných 1,5 minuty, zcela výjimečně se podařilo vyjet náskok větší než 2 minuty, tedy 10 %. Samozřejmě za předpokladu dodržování pravidel silničního provozu, tedy především rychlostních limitů.

Došlo ale i k situacím, kdy oba dorazili do cíle prakticky současně. To tehdy, kdy nebylo možné pomaleji jedoucí vozidlo bezpečně předjet, nebo právě předjeté vozidlo záhy odbočilo. V takových situacích nemohl předjížděč na defenzivního řidiče získat žádný znatelný náskok.

Přejíždění je přitom v Německu k druhou nejčastější příčinou vážných nehod mimo město. Ročně při takových nehodách zemře zhruba 400 lidí. Co je příčinou?

Podle ADACu řidiči především nedbají na dostatečný rozhled. K bezpečnému předjetí traktoru je potřeba vidět na 300 metrů dopředu, v případě nákladního auta je to pak alespoň 500 metrů. Řidič musí mít kromě dobrého přehledu o okolním dění také jasno v tom, kolik aut dokáže najednou předjet.

Nutný je také přiměřený odstup. Řidič nalepený na předjížděné auto nemá při zahájení manévru dobrý výhled na provoz v protisměru. Zřejmě není potřeba zdůrazňovat použití signalizace směrovkou.

Při samotném předjíždění je důležitý rozdíl v rychlostech, který by měl být 20 až 30 km/h. Pomalejší rychlost při předjíždění prodlužuje dobu trvání celého manévru a tím zvyšuje riziko kolize s autem v protisměru.

Pro bezpečnost předjíždění je ale klíčová také spolupráce a ohleduplnost ostatních účastníků. Řidič předjížděného auta by se měl chovat předvídatelně, především nezrychlovat, když je předjížděn.

Řidiči v protisměru by měli používat denní svícení, aby byli za všech podmínek snáze rozeznatelní.

V krizové situaci musí protijedoucí vůz začít co nejdříve brzdit, případně i zastavit, aby se snížila rychlost hrozící čelní srážky, a vytvořit prostor zajetím k okraji vozovky. Předjížděný by měl uhnout co nejvíc k pravému okrají vozovky a pokud možno snažit se snížit rychlost.

Zodpovědnost a také nejvíc práce leží na řidiči, který předjíždí. Zde je jediná univerzální rada: držet se středu vozovky. Většina silnic ve skutečnosti umožní průjezd tří aut vedle sebe a pouze setrváním na středu se minimalizuje pravděpodobnost nehody. Zároveň takové řešení nabádá ostatní účastníky k interakci podle výše uvedených zásad.

Diskuze (37)
Avatar - Flash666
29. 5. 2011 01:19
muj nazor a tecka
dokaze uz nekdo pochopit ze povolene rychlostni limity jsou uz nekolik desetileti a byli delany s ohledem na tehdejsi schopnosti vozidel. i kdyz se v minulosti jeste snizili ? a taky ze kdyz jedu na 90 kolem 100+ ze to neni piratstvi ci hovadstvi jak tu kazdej s HTP a yarisama keca ? kdyz nekdo jede rychlejs delate z toho uz mega vrazdu posledniho stupne! kdyz nekdo jede 70 na spotrebuju na silnici ci 80/90 na dalnici a pak se snazi predject kamion a nekouka se do zrcatek proste to tam rizne.Na dalnicich ujedu tejdne cca 3-5 TKM.a vzdy svedomite koukam do zrcatek jestli neco nejede abych ho nezdrzoval a neohrozil ho. a kdyz naky idioti s autama co sotva jedou a vidi ze je predjizdi dodavka to schvalne ohuli aby je clovek nepredjel je fakt i na me moc ,ale tuty existence nase organy nepostihujou. oni jsou zodpovedny za nebezpeci na silnicich. Za tenhle tejden sem videl nehodu kdy dedek s nakym malym sracem vlitnul na stopce pred passata na obchvatu tremosna. nasledne sem tuten tejden nedostal 3x prednost(pokazde auto maleho rozmeru a vykonu s starsim ridicem ,dnes dokonce plne auto a vzadu deti a ani mu to neprislo spatne a divne.

Pokazde kdyz vidim ze nekdo zamnou jede a chce predject tak mu nebranim. i mu ukazu blinkrem kdy muze. aby mohl predject bezpecne.

NEBEZPECNEJSI JE * CO JEDE 40 nez ridic co jede 70 a vi co je a k cemu je auto. Staci se koukat na nake existence za volantem a strach jim srsi z oci.

klidne me ukamenujte ridici HTP yarisu apod.

PS: ve vsech skupinach ridicu jsou kre*eni!
5. 4. 2011 14:14
LC
v kanade kdyz je 80,muzes jet kolem 100,kde je 90,muzes jet kolem 110,na dalnici kde je 100,muzes v klidu 120, za 140 uz sem dostal pokutku,na dalnici kde je 110,muzes v klidu 130.proste vzdycky o kolem 20 km/h rychleji je v pohode.fizlove sedi jen v aute a cpou se donatama a chlastaj kafe,jo na nejakejch silnicich te pusti v klidu o 30,a kolem Toronta na dalnici 401 neni prakticky kde te zastavit,takze tam se jezdi tak 160 a vic....no problem >:D mam to vyzkouseny za 10 let jezdeni tady.naviz tady znam par poldu, a ti me rekli,ze i kdyz prekrocis o 30 km/h na to serou,zastavujou jen auta z americkou znackou,nebo ze znackou Quebec{francouzky kanadani}.v USA taky jezdim myslim o 5,10 mil. vzdycky vic,je to normalni,kdybys dodrzoval speed limit urcite te zastavi,protoze to neni normalni,a budou si myslet zes chlastal nebo ses zfetlej >:D
5. 4. 2011 08:40
Re: chyby
>:D nejsem, ale jentak jsem si po dlouhé době přečetl jeden článek co by mě mohl zajímat a po třech odstavcích je to hrozný když v každým chybí aspoň v jednom slově písmenko >:D Jestli takto vypadají všechny články, tak pěkný no >:D
Avatar - white label
5. 4. 2011 08:36
Re: chyby
Od kdy je z tebe takový puritánský češtinář... ;-) >:-[]

P.S. Nebo nemyslíš gramatické chyby, ale faktické?
5. 4. 2011 07:52
chyby
než se článek publikuje, měl by si ho pisatel nejméně dvakrát po sobě přečíst. :yes: :yes: