Jak Němci předjíždí? Děláte stejné chyby?

Jak Němci předjíždí? Děláte stejné chyby?

 
 

V Německu ročně při předjížděcích manévrech zemře 400 osob. Proč tomu tak je?

Německý autoklub publikoval výsledky analýzy předjížděcích manévrů při cestování po běžných silnicích I. a II. třídy. Závěr číslo 1? Předjížděním se ušetří výrazně méně času, než si řidiči obvykle představují.

Na šesti různých silnicích bylo provedeno srovnání. Ve stejný čas vyrazili dva řidiči – předjížděč systematicky postupující provozem vpřed a defenzivní řidič, který se snaží splynout s okolním provozem. Přejíždění vedlo na 20 km nanejvýš k úspoře zanedbatelných 1,5 minuty, zcela výjimečně se podařilo vyjet náskok větší než 2 minuty, tedy 10 %. Samozřejmě za předpokladu dodržování pravidel silničního provozu, tedy především rychlostních limitů.

Došlo ale i k situacím, kdy oba dorazili do cíle prakticky současně. To tehdy, kdy nebylo možné pomaleji jedoucí vozidlo bezpečně předjet, nebo právě předjeté vozidlo záhy odbočilo. V takových situacích nemohl předjížděč na defenzivního řidiče získat žádný znatelný náskok.

Přejíždění je přitom v Německu k druhou nejčastější příčinou vážných nehod mimo město. Ročně při takových nehodách zemře zhruba 400 lidí. Co je příčinou?

Podle ADACu řidiči především nedbají na dostatečný rozhled. K bezpečnému předjetí traktoru je potřeba vidět na 300 metrů dopředu, v případě nákladního auta je to pak alespoň 500 metrů. Řidič musí mít kromě dobrého přehledu o okolním dění také jasno v tom, kolik aut dokáže najednou předjet.

Nutný je také přiměřený odstup. Řidič nalepený na předjížděné auto nemá při zahájení manévru dobrý výhled na provoz v protisměru. Zřejmě není potřeba zdůrazňovat použití signalizace směrovkou.

Při samotném předjíždění je důležitý rozdíl v rychlostech, který by měl být 20 až 30 km/h. Pomalejší rychlost při předjíždění prodlužuje dobu trvání celého manévru a tím zvyšuje riziko kolize s autem v protisměru.

Pro bezpečnost předjíždění je ale klíčová také spolupráce a ohleduplnost ostatních účastníků. Řidič předjížděného auta by se měl chovat předvídatelně, především nezrychlovat, když je předjížděn.

Řidiči v protisměru by měli používat denní svícení, aby byli za všech podmínek snáze rozeznatelní.

V krizové situaci musí protijedoucí vůz začít co nejdříve brzdit, případně i zastavit, aby se snížila rychlost hrozící čelní srážky, a vytvořit prostor zajetím k okraji vozovky. Předjížděný by měl uhnout co nejvíc k pravému okrají vozovky a pokud možno snažit se snížit rychlost.

Zodpovědnost a také nejvíc práce leží na řidiči, který předjíždí. Zde je jediná univerzální rada: držet se středu vozovky. Většina silnic ve skutečnosti umožní průjezd tří aut vedle sebe a pouze setrváním na středu se minimalizuje pravděpodobnost nehody. Zároveň takové řešení nabádá ostatní účastníky k interakci podle výše uvedených zásad.

Spolupracujeme s TipCars.com
Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

 

Štítky ADAC

 

Přidat názorDiskuse: Jak Němci předjíždí? Děláte stejné chyby?







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 





 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Včera

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s Vágnerem. Probere to vláda

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s…

Ministerstvo zemědělství chce zaplatit 4,5 milionu korun České televizi, aby natočila a odvysílala tři díly…

 

iSport.cz

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě byla nejtěžší

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě…

Dokázal to. Britský cyklista Chris Froome potvrdil roli favorita a v letošním ročníku Tour de France udržel…

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy stříbrné dvacítky 10 let poté

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy…

Fenin, Suchý, Kalouda, Petr, Šimůnek... Do Kanady vyráželi jako parta neznámých zelenáčů, za měsíc se domů…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…