Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak se jezdí ve Spojených arabských emirátech: Benzinové orgie

Jiří Baborský
Diskuze (60)
Spojené arabské emiráty jsou dnes dostupnou exotikou. Půjčit si auto a projet zemi, kde levným benzinem pohrdají, stojí za to.

Dubaj nebo Abú Dhabí obvykle evokují luxus a světová nej: nejluxusnější hotel, nejvyšší budova, největší obchodní centrum, jediný existující bankomat na zlato… Svět ropných šejků ale můžete poznávat i skromněji. Do Dubaje dnes doletíte za pár tisíc, auto na týden si půjčíte už za tři tisíce. Když vyrazíte mimo turistická centra, seženete i dostupné ubytování, a hlavně nasbíráte spoustu zážitků a neznámých pocitů. Třeba jaké to je, tankovat litr za necelých dvanáct korun.

Místní lidé jsou bez výjimky zaměstnanci státní správy (fyzicky pracují jen přistěhovalci), k tomu podnikají, obchodují, nemusí platit daně, a tak se

topí v penězích. Nad benzinem pohrdavě mávnou rukou a obří nádrže svých off-roadů a supersportů bezmyšlenkovitě plní po hrdlo několikrát za den.

Když začnete hledat informace o dopravě v SAE, zasype vás internet výhrůžkami o nebezpečném chaosu plném agrese a drastických statistik nehodovosti. Naše zkušenost z týdenního projíždění všech sedmi emirátů je ale opačná – většinou pořádek a disciplína.

Cedule ve městech nejčastěji předepisují 60 km/h, na větších bulvárech pak i 80 nebo 100 km/h. Po dálnicích jsme směli jet stodvacítkou, což bylo někdy o nervy – rovné jak podle pravítka, hladké a kromě ucpané spojnice Dubaje s Abú Dhabí dobře průjezdné. Záplava radarů a pověstná přísnost systému nám ale nedovolily šlápnout pořádně na plyn. Ono bohatě stačí, že cizinec v autě z půjčovny je sám o sobě snadnou kořistí policie, která vás pro jakékoli podezření může hodiny vyslýchat a za přestupek nebo alkohol v krvi nemilosrdně zavřít. Je pravda, že místní boháči si s rychlostními limity zas tak hlavu nelámou, daleko víc ale Evropana vyvedou z míry nepředvídatelní kamioňáci, často z Indie a Pákistánu. Ti přivážejí na silnice vlastní pravidla – tedy žádná. Na ně vážně pozor!

V emirátech najdete čtyři značky čerpacích stanic, četností vede Adnoc – vždy s obsluhou, myčkou (za špinavé auto hrozí pokuta) a jednotnými cenami 1,72 dirhamu za litr naturalu. To je 11,50 Kč, opovrhovaná nafta stojí 16,50 Kč. Je to málo, ale v sousedním Ománu natankujete ještě o polovinu levněji. Nádrž doplňte klidně preventivně, i na hlavním tahu jsme na pumpu čekali přes 80 km.

Lepší než jet do Ženevy

Na světových autosalonech po nich slintáme, na ulici je pronásledujeme s foťákem – exotická auta nadšencům zvednou náladu a zrychlí krevní oběh.

Pak se jdete v Dubaji vyvětrat před hlavní vchod největšího nákupního centra na světě a nestačíte lapat po dechu. Tamní boháči využívají k parkování

výhradně ochrankou střežený pruh VIP, do kterého skládají jeden skvost za druhým. Tyhle fotky nám zabraly slabou čtvrthodinku. Zkuste něco podobného nachytat v Praze na Chodově…

Dubajský šejk a premiér země Muhammad ibn Rašíd al-Maktúm používá několik identických Mercedesů G 63 AMG s registrační značkou 1. Lidé milují šejka, a proto milují i géčko. Nikde na světě jsme jich nepotkali tolik, navíc prakticky každé je upravené prestižní divizí AMG. Nebo dílnou Brabus jako šestikolka za 16,5 milionu korun. Vzhledem k pětimístné registrační značce jde ale o nějakého chudáka. Čím vlivnější a zámožnější člověk, tím nižší číslo na autě vozí.


Trochu jiné závodění

Navštívili jsme zákulisí závodního okruhu Yas Marina Circuit v Abú Dhabí, kde se jezdí například formule 1. V garáži závodnické školy panují zajímavé poměry: radicaly, aston martiny, mercedesy v úpravě AMG a pro začátečníky Renaulty Clio RS. Na zdejší motokárové trati nás hnala vpřed aura sousedního Ferrari Worldu.

Jiří Baborský
Diskuze (60)
12. 5. 2015 07:38
Re: Evropské ceny
K popukání ;-\
11. 5. 2015 17:40
Re: akurat vcera som pozeral
me to spise zklamalo, po 3 dnech je to desna nuda, clovek si to projde, pak si udela vejlet do pouste s projizdkou terenakem v dunach, pak si skakne na prohlidku do B-Chalífa a pak us je to spis nuda, a porad stejna nuda, max tak 2-4 dny a to dovolena fakt neni

trip treba po proflaklych statech (USA) jsem si uzil mnohem vic, pujcis si za smesne penize velkoobjemovou ameriku a behem 4-5 dnu si muzes projet 4-5 naprosto rozdilna mista s ruznou kulturou, podnebim a ne se furt jen plahocit v pousti kde kdys us neco stoji, tak je to porad stejne a kycovite
11. 5. 2015 17:32
Re: Evropské ceny
mytne? nejjednoduzsi zpusob jak spoplatnit jizdu autem nezavisle na tom jake pouzivas palivo
11. 5. 2015 17:29
Re: Evropské ceny
Slovensko....takze vlastne satelit >:D
Avatar - white label
11. 5. 2015 17:05
Re: akurat vcera som pozeral
Tos mě nepochopil. Já psal o tom, za čím se tam dnes hlavně jezdí, tedy ty NEJ včetně mrakodrapů apod., tedy to co si za ropu koupili v poměrně nedávné době. To nemá tradici/historii, nikoli život v poušti, lovci perel, nebo osídlením už před 7 tis. lety.
Každý emirát je trochu jiný, třeba na východě (emirát Fudžajra) připomíná pobřeží Ománského zálivu místy tureckou riviéru s horským masivem v pozadí.
Ale projeď si třeba pobřeží v Rás al-Chajma v oblasti Al Hamra. Jsou tam krásné přírodní písečné pláže, jenže často obložené odpadky, nebo proložené stavebním skládkami. Třeba přímo za aqua parkem Iceland je fakt pěkná přírodní písečná pláž, ale na okraji zdobená odpadky a navíc je tam zákaz koupání včetně tvrdě platících návštěvníků Icelandu. Přitom u hotelů postavených na umělých polostrovech jsou pláže s nepříjemnou drtí stěrku a úlomků mušlí a člověk si na tom připadá jak fakír na staveništi, samozřejmě i díky v okolí všudepřítomným jeřábům a stavebním strojům.
Jestli se chtějí orientovat na cestovní ruch, tak bez patřičného důrazu na ekologii to půjde těžko, přitom peníze na to (zatím) mají.