Jaké je nejlevnější auto v Americe? Uhodnete těžko...
Mnohé firmy už několik let vidí elektromobily jako budoucnost automobilů. Na tento trend zareagoval i Ford, který už v roce 2011 začal kompaktní model Focus vyrábět i v elektrické variantě, určené primárně pro americký trh. Zatímco konvenční verze jsou nadmíru populární, elektromobil se hitem nestal, ba naopak. Vidět je to dnes i na jeho ceně.
Ford totiž Focus Electric na americkém trhu postupně zlevňuje, aby k němu přitáhl alespoň nějaké zákazníky. Už v roce 2015 vůz zlevnil o 6.000 dolarů, loni o dalších 4.000 dolarů a letos slevy pokračují. Doporučená cena dnes činí 30.045 dolarů (cca 781.000 Kč), kterou však sníží různé pobídky. Automobilka navíc láká hlavně na pronájem vozu, v takovém případě vůz vyjde jen na 138 dolarů měsíčně, což je v přepočtu asi 3.600 korun.
V případě pronájmu se tak Focus Electric stal nejlevnějším elektromobilem aktuálně nabízeném na americkém trhu. Třeba takový Nissan Leaf přijde na 199 dolarů měsíčně (asi 5.200 korun). Zároveň je v případě pronájmu dnes dokonce nejlevnějším autem v USA vůbec. Tvrdí to alespoň autoři americké databáze Cars Direct, která tento měsíc sledovala 420 nabídek na pronájem nového auta.
Nechme se překvapit, zda tato nabídka platná do 3. dubna 2017, zlepší americké prodeje Focusu Electric. Zatím se mu absolutně nedaří, třeba loni se ho v USA prodalo jen 900 exemplářů, zatímco konkurenční Volkswagen e-Golf měl na svém kontě 3.900 prodaných kusů. Letos přitom trend pokračuje, v Americe se v lednu prodalo jen 56 elektrických focusů, což je ještě o deset méně než před rokem. VW e-Golf má proti tomu za leden 332 prodaných exemplářů a třeba Nissan Leaf dokonce 772.
Podílem na prodejním neúspěchu Focusu Electric je jeho technika, která v době jeho představení moc nenadchla – dojezd vozu totiž činil jen 122 kilometrů. V rámci modernizace pro modelový rok 2017 sice Ford zareagoval na trendy a díky modernějším bateriím nabídl dojezd 185 kilometrů, o moc víc zájemců ale nepřitáhl.
Tím hlavním důvodem nízkých prodejů je ale fakt, že se Focus Electric neprodává po celých Spojených státech, ale jen ve vybraných státech. Elektrický focus je totiž řazen mezi tzv. compliance cars, tedy vozy, které nevznikly primárně kvůli zájmu zákazníků, ale kvůli přísným normám v Kalifornii. Kvůli tamějším přísným regulím tam velké automobilky musely nabídnout elektromobily, aby tam nadále mohly prodávat svá auta. A právě Ford, nebo třeba Fiat (se svým elektrickým minivozem 500e) to řešil tím způsobem, že nabídl „aspoň nějaké elektroauto,“ aby mohl ve slunném státě dále fungovat.