Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Které ojetiny jsou letos nejrizikovější? Tyhle prověřujte raději dvakrát

Autobazar AAA Mototechna
Autobazar AAA Mototechna
Autobazar AAA Mototechna
Autobazar AAA Mototechna
14 Fotogalerie
Tomáš Dusil
Diskuze (2)

Trh s ojetými auty může přinést zájemci o ojetinu spoustu radosti, ale také může být pověstnou noční můrou. Vybrat si špatně je totiž až příliš snadné.

Největším problémem trhu s ojetými auty zůstává i v roce 2025 manipulace s najetými kilometry. Sice se jedná o plošný problém bez ohledu na značku či model vozu, přesto existují značky a konkrétní modely, kde je riziko stočeného počítadla ujeté vzdálenosti vyšší. Souvisí to s oblibou a také provozem a samozřejmě původem.

Zatímco „upravit“ údaj na tachometru ojetiny z dovozu je relativně jednoduché, stáčet počítadlo ujeté vzdálenosti na voze prodaném novém v Česku je mnohem obtížnější. U něj lze totiž historii, jelikož někam jezdilo do servisu a také chodilo na STK, nemluvě o evidenční kontrole při přepisu vozidla na nového majitele.

Co se týče dovážených ojetin, tak Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (Sova) varuje zejména před vozidly z Německa, Belgie, Nizozemí či Itálie. U nich může být údaj o stavu kilometrů stočený klidně o více než 100.000 km. A je vážně rozdíl, jestli má auto najeto 100.000 km nebo třeba 220.000 km. Průměrná hodnota, o kolik je počítadlo ujeté vzdálenosti stočeno, činí v letošním roce přes 100.000 km.

„Manipulace s nájezdem kilometrů je nejenom podvod, ale ohrožuje i bezpečnost. Vozy, u kterých byl tachometr stočený, často nedostanou předepsanou servisní údržbu, jako je výměna rozvodů či dalších dílů. Výsledkem jsou nečekané poruchy a vyšší riziko závad v prvních měsících po koupi,” říká Zbyněk Veselý, předseda sdružení Sova.

Z údajů za první polovinu roku 2025 vyplývá, že téměř 80 procent stočených tachometrů se týká deseti značek automobilů. Konkrétně Audi, BMW, Ford, Mercedes-Benz, Peugeot, Renault, Fiat, Toyota, Volkswagen a také tuzemské Škody. Sova uvádí také rizikové modely. Třeba Audi A4, A6, BMW řady 3 nebo 5 a také Škody Octavia, Superb a Fabia. U VW pak Passat, Golf či MPV Touran.

Samotné stáčení se dělá opakovaně ve snaze dostat se na pro kupující ojetiny magickou hranici 100 až 150.000 km. Zpráva také uvádí, že celkovým počtem aut, u nichž se manipulovalo s tachometrem, sice vede domácí Škoda, ale to je proto, že je nejrozšířenější značkou u nás. Celou třetinu však tvoří prémiové značky, jejich podíl na trhu ojetin je výrazně menší.

Jak minimalizovat riziko

  • Prověřte výrobní číslo vozidla (VIN). Nejlépe je využít placené služby firem, které se zabývají prověřováním ojetin. Na inzerát, kde prodávající nenapíše VIN vozidla, bychom vůbec nereagovali.
  • Chtějte servisní záznamy a také protokoly z technických kontrol (STK).
  • Zkontrolujte interiér, ale také zavazadelník. Pokud má vozidlo najeto opravdu hodně (třeba 500 000 km), bude to na něm už vidět.
  • Zkontrolujte původ auta. Zejména u vozidel dovezených ze zahraničí. Obzvláště riziková jsou auta po taxislužbě či fleetovém provozu.

Video placeholder
Videotest ojetého Renaultu Clio V • Zdroj: auto.cz

Zdroj: Sova, video: auto.cz

Vstoupit do diskuze (2)