8.11. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Jezdíte s autem do myčky? Řekneme vám, proč to nemáte dělat

 

Nešetrné kartáče, agresivní chemie nebo nedokonalé sušení, péče o auto v myčce může nadělat pěknou paseku.

S blížící se zimou nastává období, kdy se automobily rychleji špiní. Řidiči tak ještě častěji než v létě budou řešit, jak si automobil umýt. Jak mycí linka, tak ruční mytí totiž může automobil poškodit. Má vůbec dilema mezi automatickým mytím a ručním mytím nějaké správné rozřešení?

Popravdě řečeno, asi ne, protože v obou případech řidiči hrozí, že se automobil nějakým způsobem poškodí. Majitel tak musí zhodnotit rizika a zvážit, co je pro něj lepší řešení. Ruční mytí sice bývá pečlivější, zároveň je ale násobně dražší, což se zvlášť v zimním nešvaru moc nevyplatí. Tím nejlepším řešením je samozřejmě ruční mytí vlastními silami, kdy vlastník nejlépe ví, co se s autem děje. Na to má ale čas jen málokdo.

Zároveň je ale potřeba se mytí nevyhýbat, a to zvlášť v zimě. Dnešní automobily jsou sice vůči agresivním materiálům, jako je sůl z posypu silnic, lépe chráněny než v minulosti, stále je ale nutné je z auta pravidelně smývat pro prodloužení jeho životnosti. Na choulostivých místech totiž nanesená špína může vést k rezavění vozu.

Auto a zima: Mýt či nemýt aneb čistota (aut) v zimě

Nešetrné kartáče

O nešetrných kartáčích v mycích linkách se vyprávějí legendy už mnoho let. Pravdou je, že myčky už nevyužívají tak drsné kartáče jako kdysi, stále ale kartáče mohou lak automobilu nějakým způsobem poškodit. Tato hrozba se dále zvyšuje v případě, že automobil máte silně znečištěný – kartáče můžou písek nebo bláto roznést po laku a tím ho poškrábat. Z toho důvodu je ideálním řešením automobil před vjetím do automatické myčky řádně předmýt ve wapce.

Poškrábání laku však není jediná hrozba, stačí si zapomenout odmontovat anténu a riziko jejího ulomení mycím rámem je rázem na světě. To tzv. žraločí ploutve jsou ve větším bezpečí.

Pásy tunelových myček

Vedle tzv. portálových myček, v nichž automobil stojí zabrzděn a mycí rám se pohybuje kolem něj, existují i tunelové mycí linky, ve kterých se auto při mytí pohybuje na pásu. A právě tento pás je také pro vozidlo rizikem. Stačí na něj špatně najet a automobil si rázem může poškodit ráfek kola. To samé platí v případě, že je samotný pás nějakým způsobem poškozen.

Agresivní chemie

Provozovatelé mycích linek sice zdůrazňují, jak jsou jejich myčky šetrné, pravdou ale je, že používaná chemie zkrátka musí být agresivní, aby odstranila nečistoty. To přitom platí zvlášť u bezkontaktních myček, kdy se o mytí stará právě jen saponát a tlak vody. Spíše než lakům může taková agresivní chemie nadělat paseku pro nelakované partie karoserie, třeba plasty kvůli ní mohou rychleji blednout. Jestliže si vůz necháte navoskovat, může agresivní chemie poškodit i tuto vrstvu. Z toho důvodu se při údržbovém mytí, tzv. detailingu, používají pH neutrální saponáty.

Automyčky slaví 50 let. Podívejte se, jak se změnily

Nedostatečné sušení

Jen samotné mytí ale automobil nemůže poškodit, o to se může postarat i následné sušení. Už jste jistě zažili situaci, kdy jste vyjeli z mycí linky a zjistili, že automobil není dostatečně vysušen, případně, že zůstal doslova mokrý. Zaschlé kapičky jednak nejsou moc estetické, navíc ve výsledku mohou znamenat, že auto vlastně vůbec nevypadá umyté. Zároveň mohou lak auta poškodit, zvlášť pokud tento „film“ zaschne třeba na slunci. Odborníci proto radí vůz otřít ručně speciálním hadříkem z mikrovláken. Vodním mapám mnohdy nahrává i tvrdá voda, proto některé speciální myčky nabízejí tzv. demineralizovanou vodu.

Lidé

Dosud jsme hovořili hlavně o automatizovaných mycích linkách, jenže riziko hrozí také u ručního mytí. U něj totiž přichází do hry lidský faktor, který může znamenat lidkou chybu. Jednak hrozí, že špinavý hadřík při mytí poškodí lak, druhak je nestandardně tlačeno na karoserii. Zároveň může být nešetrně rozryta vrstva vosku.

Jak tedy na mytí auta? Rozhodně jej myjte pravidelně, a to zvlášť v zimě. V nejlepším případě kombinujte různé způsoby. Čas od času vůz umyjte pořádně, ručním způsobem, a mezitím vůz myjte buď na wapce nebo v mycí lince. Přestože rizika poničení auta v myčkách stále existují, jsou dnes linky šetrnější dříve, a tak má smysl se jim vyhýbat jen v případě, že máte auto právě ručně pečlivě umyto a navoskováno.

Spolupracujeme s TipCars.com
Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec

Vědec z lovaňské univerzity objevil chybu bezdrátového…

Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil

Ruské automobilky hledaly v devadesátých letech různé…

Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie

Klienti investiční společnosti PIP Benefits žádají…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jezdíte s autem do myčky? Řekneme vám,…






Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Hyundai začne vyrábět ostré verze Tucson N a Kona N Hyundai začne vyrábět ostré verze Tucson N a Kona N

Jihokorejská automobilka Hyundai potvrdila výrobu dalších…

 





 
Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Včera

Od ukončení výroby kupé puma uplynulo už 16 let, takže dnes jsou tato auta k mání za cenu jednoho průměrného platu. Racing Puma je ale něco docela jiného...




Blesk.cz

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V restauracích se pije méně

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V…

Prodej piva v českých restauracích a hospodách klesl letos do konce srpna meziročně o 4,2 procenta. O čtyři…

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK ohrožuje počítače, mobily i chytré televize

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK…

Bezdrátovou síť wi-fi používá denně téměř každý uživatel internetu. Připojení přes ni však i k překvapení těch…

 

iSport.cz

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už vedou jen o bod

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už…

Trenér Marian Jelínek zažil vítěznou premiéru na lavičce hokejistů Českých Budějovic. Ve 14. kole první ligy…

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje o druhé místo

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje…

OČIMA EXPERTA | Nedělní šlágr mezi Spartou a Plzní (0:1) se mu po fotbalové stránce líbil, potěšily ho oba…

 

Reflex.cz

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal Rakušan Sebastian Kurz, předstihl i Kim Čong-una

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal…

Svět politiky se někdy otevírá i pro hodně mladé lidi, ale aby někdo dosáhl tak závratné kariéry jako Rakušan…

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po tibetsku

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po…

Klášter Däpung, ležící sedm kilometrů severozápadně od Lhasy, je spolu s kláštery Sera a Gandän považován za…