8.11. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Jezdíte s autem do myčky? Řekneme vám, proč to nemáte dělat

 

Nešetrné kartáče, agresivní chemie nebo nedokonalé sušení, péče o auto v myčce může nadělat pěknou paseku.

S blížící se zimou nastává období, kdy se automobily rychleji špiní. Řidiči tak ještě častěji než v létě budou řešit, jak si automobil umýt. Jak mycí linka, tak ruční mytí totiž může automobil poškodit. Má vůbec dilema mezi automatickým mytím a ručním mytím nějaké správné rozřešení?

Popravdě řečeno, asi ne, protože v obou případech řidiči hrozí, že se automobil nějakým způsobem poškodí. Majitel tak musí zhodnotit rizika a zvážit, co je pro něj lepší řešení. Ruční mytí sice bývá pečlivější, zároveň je ale násobně dražší, což se zvlášť v zimním nešvaru moc nevyplatí. Tím nejlepším řešením je samozřejmě ruční mytí vlastními silami, kdy vlastník nejlépe ví, co se s autem děje. Na to má ale čas jen málokdo.

Zároveň je ale potřeba se mytí nevyhýbat, a to zvlášť v zimě. Dnešní automobily jsou sice vůči agresivním materiálům, jako je sůl z posypu silnic, lépe chráněny než v minulosti, stále je ale nutné je z auta pravidelně smývat pro prodloužení jeho životnosti. Na choulostivých místech totiž nanesená špína může vést k rezavění vozu.

Auto a zima: Mýt či nemýt aneb čistota (aut) v zimě

Nešetrné kartáče

O nešetrných kartáčích v mycích linkách se vyprávějí legendy už mnoho let. Pravdou je, že myčky už nevyužívají tak drsné kartáče jako kdysi, stále ale kartáče mohou lak automobilu nějakým způsobem poškodit. Tato hrozba se dále zvyšuje v případě, že automobil máte silně znečištěný – kartáče můžou písek nebo bláto roznést po laku a tím ho poškrábat. Z toho důvodu je ideálním řešením automobil před vjetím do automatické myčky řádně předmýt ve wapce.

Poškrábání laku však není jediná hrozba, stačí si zapomenout odmontovat anténu a riziko jejího ulomení mycím rámem je rázem na světě. To tzv. žraločí ploutve jsou ve větším bezpečí.

Pásy tunelových myček

Vedle tzv. portálových myček, v nichž automobil stojí zabrzděn a mycí rám se pohybuje kolem něj, existují i tunelové mycí linky, ve kterých se auto při mytí pohybuje na pásu. A právě tento pás je také pro vozidlo rizikem. Stačí na něj špatně najet a automobil si rázem může poškodit ráfek kola. To samé platí v případě, že je samotný pás nějakým způsobem poškozen.

Agresivní chemie

Provozovatelé mycích linek sice zdůrazňují, jak jsou jejich myčky šetrné, pravdou ale je, že používaná chemie zkrátka musí být agresivní, aby odstranila nečistoty. To přitom platí zvlášť u bezkontaktních myček, kdy se o mytí stará právě jen saponát a tlak vody. Spíše než lakům může taková agresivní chemie nadělat paseku pro nelakované partie karoserie, třeba plasty kvůli ní mohou rychleji blednout. Jestliže si vůz necháte navoskovat, může agresivní chemie poškodit i tuto vrstvu. Z toho důvodu se při údržbovém mytí, tzv. detailingu, používají pH neutrální saponáty.

Automyčky slaví 50 let. Podívejte se, jak se změnily

Nedostatečné sušení

Jen samotné mytí ale automobil nemůže poškodit, o to se může postarat i následné sušení. Už jste jistě zažili situaci, kdy jste vyjeli z mycí linky a zjistili, že automobil není dostatečně vysušen, případně, že zůstal doslova mokrý. Zaschlé kapičky jednak nejsou moc estetické, navíc ve výsledku mohou znamenat, že auto vlastně vůbec nevypadá umyté. Zároveň mohou lak auta poškodit, zvlášť pokud tento „film“ zaschne třeba na slunci. Odborníci proto radí vůz otřít ručně speciálním hadříkem z mikrovláken. Vodním mapám mnohdy nahrává i tvrdá voda, proto některé speciální myčky nabízejí tzv. demineralizovanou vodu.

Lidé

Dosud jsme hovořili hlavně o automatizovaných mycích linkách, jenže riziko hrozí také u ručního mytí. U něj totiž přichází do hry lidský faktor, který může znamenat lidkou chybu. Jednak hrozí, že špinavý hadřík při mytí poškodí lak, druhak je nestandardně tlačeno na karoserii. Zároveň může být nešetrně rozryta vrstva vosku.

Jak tedy na mytí auta? Rozhodně jej myjte pravidelně, a to zvlášť v zimě. V nejlepším případě kombinujte různé způsoby. Čas od času vůz umyjte pořádně, ručním způsobem, a mezitím vůz myjte buď na wapce nebo v mycí lince. Přestože rizika poničení auta v myčkách stále existují, jsou dnes linky šetrnější dříve, a tak má smysl se jim vyhýbat jen v případě, že máte auto právě ručně pečlivě umyto a navoskováno.

Spolupracujeme s TipCars.com
Konec suchojů v Evropě. Irské aerolinky CityJet přestaly létat s ruskými stroji Konec suchojů v Evropě. Irské aerolinky CityJet přestaly létat s ruskými stroji

Irská letecká společnost CityJet přestala létat s letouny…

První odhad výsledků: ANO by mohlo mít v Evropském parlamentu osm zástupců, ODS čtyři První odhad výsledků: ANO by mohlo mít v Evropském parlamentu osm zástupců, ODS čtyři

Hnutí ANO premiéra Andreje Babiše by po květnových…

ČEZ prodal podíl ve výrobci bateriových úložišť Sonnen. Německou firmu převzal Shell ČEZ prodal podíl ve výrobci bateriových úložišť Sonnen. Německou firmu převzal Shell

Dceřiná společnost energetického kolosu ČEZ – Inven…

Šéfkuchař Punčochář odchází z Grand Cru. Otevře si vlastní restauraci Šéfkuchař Punčochář odchází z Grand Cru. Otevře si vlastní restauraci

Jeden z nejznámějších českých šéfkuchařů Jan Punčochář…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jezdíte s autem do myčky? Řekneme vám,…






Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Dny Škody Citigo na benzin se chýlí ke konci. Její odchod spustí revoluci Dny Škody Citigo na benzin se chýlí ke konci. Její odchod spustí revoluci

Škodě Citigo bylo na podzim loňského roku sedm let. Už…

Oficiální příběh o FSO Polonez je lež. Giugiaro ho pro Poláky nenavrhoval Oficiální příběh o FSO Polonez je lež. Giugiaro ho pro Poláky nenavrhoval

Představení moderního liftbacku s italským designem a…

 





 
Tak to je on! Nový Ford Focus ST využívá motor z Mustangu a poznatky z vývoje Fordu GT

Tak to je on! Nový Ford Focus ST využívá motor z Mustangu a poznatky z vývoje Fordu GT

Dnes 10:40

Nový hot hatch se stává jedinou verzí aktuální Focusu s benzinovým čtyřválcem. K dispozici ale nadále bude i s turbodieselem.




Blesk.cz

Dobrali jste antibiotika? Lékař: Tohle musíte hned udělat!

Dobrali jste antibiotika? Lékař: Tohle musíte hned udělat!

Užívali jste poslední dobou antibiotika? Pak je potřeba dát vaše střeva zase „do pohody7. Velmi závažným…

Jaromír Jágr slavil 47! Nejkrásnější dárek mu dala Kopřivová

Jaromír Jágr slavil 47! Nejkrásnější dárek mu dala Kopřivová

Lepší prožití 47. narozenin si snad ani nemohl přát. Jaromír Jágr strávil večer se svou Veronikou. A přímo na ledě!

 

iSport.cz

Hašek to má nahnuté! Bohemians po sérii bez výhry řešili výměnu trenéra

Hašek to má nahnuté! Bohemians po sérii bez výhry…

V minulé sezoně byl pro zelenobílý národ bohem, teď je mužem na odstřel. Podle informací deníku Sport vedení…

Němec Selke v českém dresu? Chtěl by hrát za nároďák, říká Darida

Němec Selke v českém dresu? Chtěl by hrát za…

Davie Selke měl cíl: hrát za německé áčko. Jenže ve svých čtyřiadvaceti letech začíná tento útočník Herty Berlín…

 

Reflex.cz

Kinopremiéry: Láska napříč generacemi, společenskými vrstvami i technologiemi

Kinopremiéry: Láska napříč generacemi, společenskými…

Alita miluje Huga, Arturovi se líbí Anička, Christian má zálusk na Marion a Phillipa pojí s Dellem přátelství…

Facebook podle britských zákonodárců potřebuje regulaci, vedení firmy označili za digitální gangstery

Facebook podle britských zákonodárců potřebuje…

Sociální síť Facebook naléhavě potřebuje regulaci, která umožní chránit soukromí uživatelů a bojovat proti…