24.2. 2014 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Jízdní dojmy: DAF CF - Kopcovitá prověrka

 

Zajeli jsme do Belgie, abychom na dálnici i v kopcích prověřili nová vozidla DAF CF v různých specifikacích Euro 6.

První úsek celodenního testování zahrnoval zejména dálnici. Kdo by čekal rovinku ve stylu amerických highways, byl by zklamán. Nám však připadalo skvělé, že budeme ve zvlněném terénu. Proto jsme nejdříve usedli do tahače s návěsem naloženým betonovými panely. Pod kabinou CF se nacházel nový jedenáctilitrový šestiválec MX 11 v nejsilnější verzi 320 kW (440 k) o točivém momentu 2100 N.m v rozsahu 1000-1450 min-1.

Dálková doprava

Nizozemský výrobce prezentoval motor MX 11 do dvou režimů provozu. Slabší provedení 210, 240 a 271 kW (1200, 1400 a 1600 N.m) posílá do distribuční přepravy, dvě silnější specifikace 291 kW/1900 N.m a testovanou nabízí pro dálkový sektor. Protože jsme převáželi plně zatíženou soupravu, volili jsme top verzi jedenáctilitrového šestiválce. Spojení s dvanáctistupňovou automatizovanou převodovkou pracovalo standardně. Na tempomatu jsme si nastavili 85 km/h a omezili rychlost sjíždění klesání na 89 km/h. V automatickém módu řazení se čtyřicetitunová souprava rozhýbala na stanovenou mez, přičemž strategie řazení volila u nižších stupňů vyšší otáčky a přechod přes celé stupně a od devítky po půlkách. Vozidlo používalo dlouhý stálý převod 2,53, takže při tempu nastaveném tempomatem šestiválec točil jen něco málo přes 1200 otáček. Tato konfigurace se projevila hned v prvním mírném stoupání, protože otáčky motoru začaly klesat a došlo k přeřazení na jedenáctku a posléze desítku. Prodleva při změně jednotlivých stupňů nebyla dlouhá, přesto došlo ke zbytečné ztrátě tempa. Museli jsme tedy vyvodit důsledky a umínili si, že v dalším nájezdu do stoupání manuálně podřadíme v místě zlomu profilu trasy, abychom předešli práci převodovky až během stoupání.

Nahoru a dolů

Další dálniční stoupání i klesání prověřily jedenáctilitrový agregát. V úpatí kopce jsme přešli na jedenáctý převodový stupeň, aby otáčky motoru stouply cca na 1400 min-1. To však brzy nestačilo. Automatizovaná převodovka posléze přešla na desítku a začaly nás předjíždět ostatní návěsové soupravy se všemi koly návěsu na silnici. Je fakt, že v našem případě jedenáctilitrový agregát soupeřil se zcela zatíženou soupravou. Maximum točivého momentu mělo být k dispozici v širokém rozmezí 100-1450 otáček, ale 2100 N.m nejsilnějšího provedení šestiválce MX 11 se ve svažitém terénu jevilo jako málo dostatečné.

Obrat směrem dolů přinesl zkoušku výkonu motorové brzdy. Vozidlo nemělo retardér, což se přibližně v pětiprocentním klesání projevilo tak, že jsme museli pomáhat provozní brzdou. Navzdory nastavené rychlosti sjíždění a ručce otáčkoměru v modrém poli účinek motorové brzdy MX Engine brake nestačil. Profil trasy nad síly jedenáctilitru se také odrazil nárůstem spotřeby, která se ustálila na průměrných 49,6 l/100 km. Těžko tuto hodnotu přičítat na vrub řidiče, protože jsme v hodnocení jízdního výkonu během jízdy dosáhli velice slušných 93 procent.

S třináctilitrem

Tutéž trasu jsme absolvovali s třínápravovým tahačem CF osazeným motorem MX 13 v nejvyšší výkonové verzi 375 kW (510 k). Na třínápravovém podvalníku se nacházel pracovní stroj, takže aerodynamika soupravy byla mnohem horší než u předešlého vozidla s motorem MX 11 a valníkovým návěsem. Trasu jsme díky silnějšímu motoru zvládli mnohem rychleji, navíc během klesání bohatě stačil účinek motorové brzdy k tomu, abychom nemuseli vůbec šlapat na brzdový pedál. Spotřeba rovněž byla nižší, přibližně o tři litry. Inu, šetřit v pořizovacích nákladech na motor se má rozumně, a ne ať to stojí, co to stojí. Jiná situace a poměr spotřeby by nastaly v naprosto rovném terénu bez stoupání a klesání. My jsme však na testovací trase překonali nejvyšší vrchol Belgie Botrange s nadmořskou výškou 694 m.

Podvozek

S cílem dosáhnout maximální efektivity a zjednodušení montáže nástaveb na vozidla se společnost DAF zaměřila na vývoj co nejlepšího uspořádání podvozku. Jednotku SCR a filtr pevných částic je možné z výroby uložit na více míst podle předpokládaného použití nákladního vozidla a upevnění nástavby. Standardní 65litrová nádrž AdBlue našla místo pod spací kabinou. K dispozici je několik možných provedení skříní akumulátoru. Díky promyšlenému rozmístění komponentů mají podvozky k dispozici palivové nádrže až o objemu 1200 litrů. V případě potřeby lze ponechat až 2,30 metru volného prostoru pro montáž příslušenství nástaveb, jako jsou ovládací jednotky cisteren nebo čerpadla.

Přední náprava

Během jízd jsme si pochvalovali jisté vedení stopy obou tahačů. V nové konstrukci je využito 1,75 m dlouhých pružin. Jejich šířka se zvýšila z 80 na 90 mm. To se týká jak odpružení dvěma listovými pery pro novou osmitunovou přední nápravu, která je standardem, tak odpružení třemi listovými pery pro devítitunovou. Ani jedna varianta podle výrobce nevyžaduje údržbu. Za účelem zajištění ještě většího pohodlí je na přední nápravě použit také nový systém pneumatického odpružení.

Novinku tvoří 7,5tunová přední náprava s jednolistovým odpružením určená pro tahače s důrazem na maximální užitečné zatížení jako například u cisternových souprav.

Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 

Štítky DAF Nákladní Profi

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Mitsubishi Evo z pekla. Tohle video vás dostane! Mitsubishi Evo z pekla. Tohle video vás dostane!

Evo je silné auto, to každý ví. Ale tenhle kus se vymyká…

 





 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Včera

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Darina Rolins tři čtvrtě roku po smrti Skallové (†36): Smíření hledám každý den...

Darina Rolins tři čtvrtě roku po smrti Skallové…

Zhruba tři čtvrtě roku uběhlo od smrti manažerky Dary Rolins (44) Evy Skallové (†36). Zpěvačka byla s Evou velmi…

Školačku Lindu (16) našli mezi hrdlořezy ISIS: Nejspíš ji čeká soud

Školačku Lindu (16) našli mezi hrdlořezy ISIS:…

V severoiráckém městě Mosulu osvobozeném z rukou radikálů z organizace Islámský stát (IS) našly vládní jednotky…

 

iSport.cz

Kreuziger si časovku užil, bál se sjezdu. Role mentora na Tour ho baví

Kreuziger si časovku užil, bál se sjezdu. Role…

PŘÍMO Z FRANCIE | Dojel zpocený, jako by ho někdo polil kýblem vody, ale usmíval se, a dá se říct, že časovku na…

Hejkal otevřeně: Spartu položil odchod Dočkala, s Konatém to byla chyba

Hejkal otevřeně: Spartu položil odchod Dočkala, s…

Dělali jsme chyby a byli neúspěšní. Tak si vysvětluje konec ve Spartě Stanislav Hejkal, donedávna asistent…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…