Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jízdní dojmy: DAF v akci - Nizozemský úder

Ladislav Černý
Diskuze (1)
DAF připravil novinky u všech svých modelů. Nejde o málo praktické designové retuše, ale zavedení modernější techniky.

DAF loni oslavil šedesátileté výročí produkce nákladních vozidel. Navzdory tomuto jubileu musel sáhnout po rázných úsporných opatřeních. Například počet zaměstnanců se od prosince předminulého roku (7900) snížil v průběhu pěti měsíců na 6948, smlouvy na dobu určitou už nebyly obnovovány. Plošný pokles poptávky po nákladních vozidlech si vynutil omezení výroby DAFu v lednu minulého roku na 100 ks denně, výrobce neminulo v nedávné době ani úplné zastavení produkce. DAF coby součást koncernu Paccar má však silné zázemí, protože americká společnost vykázala za první pololetí tohoto roku zisk po zdanění ve výši 52,8 mil. dolarů.

LF a silnější motory

Pro dosažení vyšší efektivity vozidel dostala řada LF jednotky posílené díky vyšším vstřikovacím tlakům u systému common rail o 20 MPa na celkových 180. Čtyřválec FR o objemu 4,5 litru byl dosud k dispozici ve verzích 103, 118 a 136 kW. Kdo chtěl výkonnější vozidlo, musel volit finančně i palivem náročnější šestiválec GR 6.7/165 kW. Nyní lze čtyřválec dostat v nejsilnějším provedení 154 kW/760 N.m. Zvýšením vstřikovacího tlaku si polepšil i šestiválec GR. S maximem výkonu 225 kW a 1100 N.m dobře zvládne i ve stoupáních plně zatíženou řadu LF55 o celkové hmotnosti 18 tun.

Žádný z těchto motorů nevyžaduje částicový filtr k tomu, aby splňoval přísné požadavky emisí 0,03 gramu na kWh odpovídající Euro 5. Navíc jsou všechny čtyřválcové motory FR dostupné rovněž v provedení, které i bez filtru pevných částic splňuje ještě přísnější emisní limity EEV.

Všechny modely LF jsou standardně vybaveny nepřímým systémem monitorování tlaku. Spočívá na porovnávání výstupů z čidel ABS. Tím se předchází nežádoucímu zvyšování spotřeby paliva a snižuje se nebezpečí defektu pneumatiky.

Novinku u řady LF se šestiválcem tvoří zavedení pomocného pohonu PTO s točivým momentem 400 N.m například pro domíchávače betonu.

Speciálně pro použití při přepravě paliv se na přání dodává hranolovitý tlumič výfuku. Ten se na podvozek montuje tak, aby nechával dostatek prostoru pro instalaci dopravního čerpadla a potrubí. Protože při použití tohoto tlumiče se dosahuje vyšší světlosti, je velmi zajímavý i pro dopravu ve stavebnictví.

Ke zvýšení bezpečnosti řady LF byl mechanický regulátor brzdného tlaku na zadní nápravu nahrazen elektronickým. Tím se dosáhlo lepšího rozdělování brzdné síly a omezení potřeby údržby. Všechna nápravová ložiska LF45 jsou díky použití dvouřadého typu s oboustranným těsnění kompletně bezúdržbová.

Adaptivní tempomat

CF85 a XF105 mohou na přání dostat adaptivní tempomat ACC a a varování před čelní kolizí.

Systém zjišťuje, zda se mění vzdálenost od vpředu jedoucího vozu. Tomu se automaticky přizpůsobuje rychlost automobilu. Pokud se vzdálenost od předního vozidla zkracuje, systém nákladní vůz zpomaluje – podle potřebného stupně brzdění – postupným ubíráním dávky paliva a následně i inicializací motorové brzdy, intardéru (je li použit) a normálních brzd vozu. Maximální automatické zpomalení dosahuje hodnoty 2 ms-2. Pokud je třeba, aby řidič pro dosažení maximálního zpomalení ještě navíc sám brzdil, je upozorněn vizuálním signálem.

Jestliže se vzdálenost od předního vozidla naopak prodlužuje, systém ACC zvyšuje rychlost vozu. Aby nedocházelo k tragicky neekonomickému stylu brzda-plyn, je nastaveno automatické zrychlování s nejvyšší hodnotou 1 ms-2.

Varování před kolizí

Řidič si může sám nastavit požadovaný rozestup od před ním jedoucího vozidla v pěti stupních (rozmezí 30 až 50 metrů).

Na rozdíl od adaptivního tempomatu se systém varování před čelní kolizí (Forward Collision Warning - FCW) nedá vypnout. Ten také používá radarovou technologii a při rychlostech nad 30 km/h upozorní řidiče, aby zasáhl a vyhnul se tak kolizi. Varování je vydáváno vizuálním i akustickým signálem, nikdy nejde o panické automatické brzdění. Společnost DAF dodává systémy ACC a FCW jako kombinovanou výbavu na přání u vozidel, která jsou objednávána rovněž s automatickou převodovkou AS-tronic, vzduchovým odpružením zadní nápravy a motorovou brzdou MX nebo intardérem. Svezení s XF105 nás potěšilo tím, že automatizovaný AS-tronic vykázal rychlejší změnu převodových stupňů než dosud. Výrobce nám tuto zkušenost potvrdil vyjádřením, že na softwaru převodovky došlo k jeho úpravě. Ve verzi tahače CF85.460 jsme nalezli tlačítko, které pro případ stavebního využití a náročných trakčních podmínek zajišťovalo ještě rychlejší změnu převodů a také dovolovalo motoru se při prudkém rozjíždění vytočit až ke 2000 ot. za min.

Ladislav Černý
Diskuze (1)
14. 2. 2010 20:16
Skvěle
Tato rubrika se povedla a článek taky. jen tak dál, hlavně nezávadějte to co bylo u Volva FL(odkaz na autoprofi)