Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Karmann EWE E3: Elektromobil místo kabrioletů

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
Slavná německá firma Karmann se nově soustředí na vývoj v oblasti vozidel šetrných k životnímu prostředí.

Karmann letos ukončil výrobu v továrně Rheine a chystá zastavení produkce také v Osnabrücku, odkud vyjíždějí kabriolety Mercedes-Benz CLK. Kromě prací na střešním systému pro novou generaci Renaultu Mégane CC se chce soustředit na vývoj elektromobilů. V tomto ohledu spolupracuje s největším německým dodavatelem elektrické energie, společností EWE. První vlaštovkou je projekt sportovní limuzíny E3. Jak je ze zatím jediné oficiální skici patrné, nepůjde o klasický sedan, ale o pětidveřový vůz, s největší pravděpodobností SUV. Bude představen ještě letos, svědkem premiéry nebude ovšem žádný autosalon, ale veletrh v Hannoveru. Návštěvníci této akce také neuvidí automobil v životní velikosti, ale zatím jen coby model v měřítku 1:2.

Historie karosárny Karmann je velmi bohatá, společnost vznikla již v roce 1902 a první automobilové šaty postavila ještě tentýž rok na podvozku dávno zaniklé německé značky Dürkopp. Období po druhé světové válce je spojeno především s produkcí kabrioletů a kupé značky Volkswagen. V roce 1949 začal Karmann vyrábět proslulé otevřené VW Brouky, následovaly modely Karmann Ghia, kupé Scirocco, Golf Cabriolet první generace a kombi Variant na základě Golfu III.

V šedesátých a sedmdesátých letech minulého století z bran jejich továren vyjížděly také Porsche modelových řad 912 a 914, kupé BMW 2000 CS a 3,0 CS, později otevřené Fordy Escort a sportovní verze RS Cosworth. Vznikala zde také první Kia Sportage pro evropské trhy, v poslední době se v Osnabrücku a Rheine vyráběl Chrysler Crossfire (do konce roku 2007) a Audi A4 Cabriolet. S Audi spolupracoval Karmann bezmála dvě desetiletí, ingolstadtští se ovšem novou A5 s plátěnou střechou rozhodli vyrábět jinde a slavná německá karosárna tak musí propouštět a čelit obdobným problémům, jako jiné firmy v tomto oboru (Heuliez, Pininfarina, Bertone).

Střešní mechanismy Karmann dodává a dále dodávat bude kromě Renaultu (od roku 1991) mimo jiné pro Mercedes-Benz SLK (od 1995), Jaguar (od 1988), Volkswagen New Beetle Cabrio (od 2002) a Nissan Micra C+C (od 2006). Vývoj a případná kusová nebo sérová výroba elektromobilů by byly dalším východiskem ze současné krize.

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
17. 4. 2009 10:22
Re: Dobrý smer.
Energetika sa rozhúpe práve tak pomaly alebo rýchlo, ako výroba a trh s elektroautami. Ak ide o peniaze (a nie o malé peniaze), dokážu aj nemožné. ;-)
Avatar - T613
17. 4. 2009 07:26
Re: Dobrý smer.
Dobrý směr to je, ale než se rozhoupe energetika to bude trvat. Ale aspoň si politici namastí kapsu :yes:
17. 4. 2009 06:59
Dobrý smer.
:yes: