Které továrny v Evropě se nejméně využívají?
Prodeje nových automobilů v Evropě sice v posledních měsících už opět rostou, některé automobilky ale stále mají problémy s využitím svých továren. Některé závody nepracují ani na 30 procent své výrobní kapacity.
Vůbec nejméně využitou evropskou továrnou je podle výzkumné společnosti Inovev Mirafiori. Tento turínský závod Fiatu údajně v roce 2013 pracoval jen na 16 procent své kapacity. Podle některých názorů se přitom výroba v továrně vyplatí tehdy, když pracuje na více než 75 procent své kapacity.
Fiat dokonce již uvažoval, že Mirafiori uzavře, nakonec však rozhodl, že se zde bude od roku 2015 vyrábět SUV Maserati Levante. Vznikat by zde mohlo také chystané SUV značky Alfy Romeo. Aktuálně se v Mirafiori vyrábí pouze malý hatchback Alfa Romeo MiTo.
Problém s využitím svých výrobních kapacit mají také francouzské automobilky. Sandouville patřící Renaultu pracuje jen na 18 procent, Villaverde patřící PSA Peugeot-Citroën je využita na 22 procent své kapacity.
Také tyto závody mají od zavření zachránit nové modely. Do Sandouville se přesunula výroba dodávky Renault Trafic, ve Villaverde se zase vyrábí nový Citroën C4 Cactus.
Nejméně využité továrny v Evropě | ||||
Továrna | Stát | Výrobce | Využití | Produkty v roce 2013 |
Mirafiori | Itálie | Fiat | 16 % | Alfa Romeo MiTo |
Sandouville | Francie | Renault | 18 % | Renault Laguna, Renault Espace |
Villaverde | Španělsko | PSA | 22 % | Peugeot 207+, Peugeot 207 CC |
Melfi | Itálie | Fiat | 22 % | Fiat Punto |
Rennes | Francie | PSA | 27 % | Citroën C5, Peugeot 508 |
Zavírání továren přitom není pro automobilky nic snadného, proto se mu snaží vyhnout. Proti zavření většinou protestují nejen odbory, ale také místní vlády. Propouštění je navíc pro výrobce z krátkodobého hlediska nákladné, třeba Ford odhaduje, že zavření belgické továrny v Genku a přesun výroby do španělské Valencie jej bude stát 800 milionů eur (cca 22 miliard korun).
Michel Costes, generální ředitel výzkumné společnosti Inovev přesto odhaduje, že v následujících pěti letech bude na starém kontinentu zavřeno až pět dalších továren. Pro automobilky by však podle Costese bylo finančně výhodnější, kdyby zavřely deset továren. Také šéf VW Group Martin Winterkorn loni řekl, že je na starém kontinentu možné zavřít dalších 10 závodů.
Jistotou už je, že budou uzavřeny dvě továrny. Opel chystá ukončení výroby v Bochumi, Ford ve zmíněném Genku. Dalším kandidátem na zavření je třeba turecká továrna Gebze patřící Hondě, která pracuje na méně než 30 procent své kapacity.
Situace se i díky zavírání nepotřebných továren zlepšuje. Loni byly evropské továrny průměrně využity na 68 procent své kapacity, letos má jejich využití povyrůst na 70 procent. Návrat k 85 procentům, tedy hodnotě z roku 2007, však podle Costese nepřijde dříve než v roce 2020.