Lamborghini Murciélago – ďábelštější, než diablo

Lamborghini Murciélago – ďábelštější, než diablo

 
1.10. 2001 Ondřej Šuch

Příznivci italského výrobce traktorů a supersportovních vozů se konečně dočkali. Dosud „nejrychlejší traktor světa" nesoucí příznačné jméno Diablo, dostal po necelých jedenácti letech svého nástupce, který je pochopitelně opět rychlejší a výkonnější. Jmenuje se Murciélago a vysvětlení, proč bylo zvoleno zrovna toto obtížně vysvětlitelné pojmenování, jsou hned dvě.

Oficiální zdroje hovoří o tom, že jméno Murciélago bylo vybráno proto, že jeho nositelem byl v devatenáctém století býk španělské koridy, který si svým výkonem v aréně vysloužil od toreadora Rafaela Moliny, zvaného Lagatrio, milost. A takový býk je pro Lamborghini, které má jednoho ve znaku, jistě dobrým důvodem k výběru jména. Španělský význam tohoto slova je však také netopýr, a i jeho některé stylistické prvky mohou tohoto nočního dravce připomínat. Stačí se podívat na vzhůru výklopné dveře, nebo otvory pro přístup vzduchu k chladiči, připomínající netopýří uši. Původní varianty pojmenování byly Canto a hovořilo se i označení Diablo II.

Zrození Murciélaga nebylo, podobně jako jeho název, zrovna jednoduché. Původní návrhy předložila karosárna Zagato, ty se však údajně příliš podobaly konkurenčnímu Ferrari, takže bylo osloveno studio Bertone, které má „na svědomí" většinu automobilů ze Sant_Agaty Bolognese, kde se „lamba" vyrábějí. Design Bertoneho se už bossům v Itálii a Německu zamlouvaly více, přesto však došlo ještě ke korekcím stylistů Lamborghini a také Audi. Konečný vzhled sice také ferrari připomíná (zejména přední částí vozu), příznivci značky si v něm však najdou i některé stylistické prvky countache z roku 1973, což byl předchůdce diabla. Každopádně je ale Murciélago vůz nesmírně elegantní a dynamický, i když se netváří ani zdaleka tak drsně a agresivně, jako staroušek Diablo. Nenechte se ale mýlit, protože tenhle netopýr strčí všechny předchozí pekelníky hravě do kapsy.

Základním předpokladem k tomu, aby nový býček pokořil svého předchůdce je pořádný motor. Před zadní nápravou se ukrývá dvanáctiválcová pohonná jednotka s řadami válců sevřenými pod úhlem 60 stupňů a objemem 6,0 l. Ten vychází z hliníkového motoru modelu Diablo GT, byl však opravdu důkladně modernizován. Díky proměnnému časování ventilů a variabilnímu sacímu traktu se může pochlubit výkonem 426 kW a že se nechá ochotně vytočit dokazují otáčky, ve kterých jej dosahuje – 7500/min. Točivý moment přitom vrcholí 650 N. m při 5400/min. Dostatečné chlazení pohonné jednotky přitom zajistí tzv. aktivní vstupy chladicího vzduchu (VACS – Variable Air-flow Cooling System. Ty se v závislosti na zatížení motoru a rychlosti vozu vysouvají z profilu karoserie a v této poloze připomínají typ Countach. Spotřeba paliva se u takovéhoto automobilu neudává, palivová nádrž je však připravena pojmout rovných 100 litrů paliva. Takovou porci asi lambo bude potřebovat, protože umí jet více než 330 km/h a z nuly na 100 zrychlí za pouhých 3,8 s.

Potenciál motoru musí však umět přenést na vozovku podvozek. Ten u murciélaga má stálý pohon všech kol s viskózní spojkou, sloužící jako mezinápravový diferenciál, optimální polohu kol vůči vozovce na obou nápravách zajišťuje zavěšení na dvojitých příčných ramenech. Za zmínku stojí také použité pneumatiky - vpředu jsou totiž pláště 245/35 R 18, vzadu má obutí Pirelli P Zero Rosso rozměry 335/30 R 18.

Interiér nového Lamba dostali na starost návrháři od Audi, takže podobnost přístrojové desky s vozem Audi TT rozhodně není náhodná. Důležitější však je, že uspořádání interiéru a rozmístění jednotlivých ovládacích prvků bylo přísně podřízeno ergonomickým požadavkům, pouze chromová páka šestistupňové převodovky s kulatou hlavicí a otevřenou kulisou je stále stejná.

Přestože Lamborghini Murciélago využívá veškerého know-how koncernu Volkswagen, není nijak přehnaně nabito elektronikou, a v tom se podobá diablu. Řidiči totiž pomáhá při jízdě pouze protiprokluzový systém a při brzdění vypomáhá ABS. Zatím méně obvyklé jsou však použité materiály. Klasickou ocel, použitou například na trubkový rám, podvozek, dveře a střechu totiž doplňuje uhlíkový kompozit, použitý na ostatní karosářské díly. Automobil je dlouhý 4580 mm, široký úctyhodných 2045 mm a vysoký jen 1135 mm. Má rozvor 2665 mm a rozchod kol vpředu je 1635, vzadu pak 1695 mm, to znamená, že oproti diablu povyrostlo v naprosto všech směrech, byť mnohdy jen nepatrně.

Pro výrobu supersportovního vozu byly v Sant_Agatě postaveny zcela nové výrobní haly a linky, ruční výroba však bude stále převažovat nad strojovou a exkluzivitu majitelům italského „netopýra" se španělským jménem zajistí pouze čtyřistakusová roční produkce. Předběžně se cena vozu odhaduje v přepočtu na nějakých 10 milionů korun.

Když už jsme zmínili poněkud svízelný vývoj sporťáku Murciélago, ten vykazuje jisté podobnosti s osudem samotného výrobce. Italská firma Lamborghini, založená v roce 1963, přišla o svou samostatnost v roce 1987 a novým vlastníkem se stal americký koncern Chrysler. Ten se však italského zlatého vejce s úctyhodnou image překvapivě po šesti letech vzdal a prodal jej společnosti Mega Tech, sídlící na Bermudách. Tak se vlastně stala podílníkem legendární italské značky automobilka Kia, která byla s Mega Techem ve velmi úzkém svazku. V roce 1998 se stal majitelem firmy s býkem ve znaku koncern Volkswagen, přesněji řečeno Audi, takže to vypadá, že italská firma zakotvila konečně v klidném přístavu. Volkswagen je totiž pověstný tím, že si pečlivě vybírá značky o které má zájem, a na rozdíl od jiných se jich za pár let nezbavuje.

Lamborghini Murciélago – ďábelštější, než diablo

ikona ikona ikona ikona
ikona ikona ikona ikona
ikona ikona ikona


Spolupracujeme s TipCars.com
Alternativní paliva Čechy nelákají, prodeje LPG a CNG klesají Alternativní paliva Čechy nelákají, prodeje LPG a CNG klesají

Na českém automobilovém trhu zatím stále jasně dominují…

Ekonomický růst je méně synchronizovaný, shodli se zástupci G20 Ekonomický růst je méně synchronizovaný, shodli se zástupci G20

Globální hospodářský růst je méně synchronizovaný a čelí…

Za Babišovy vlády padly desítky lidí. Přečtěte si, co je s nimi teď Za Babišovy vlády padly desítky lidí. Přečtěte si, co je s nimi teď

Více než půl roku uběhlo od chvíle, kdy se Andrej Babiš…

Hodnota Microsoftu může brzy překonat bilion dolarů, hlavně díky cloudovým službám Hodnota Microsoftu může brzy překonat bilion dolarů, hlavně díky cloudovým službám

Americká softwarová společnost Microsoft tento týden…

 

Štítky Lamborghini Design

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nové Suzuki Jimny natočeno v terénu. Podívejte se, co malý off-road zvládne! Nové Suzuki Jimny natočeno v terénu. Podívejte se, co malý off-road zvládne!

Nové Suzuki Jimny se nám již oficiálně představilo a nyní…

Kolo vyrobené z tisíců papírů A4? Vydrží více, než si myslíte! Kolo vyrobené z tisíců papírů A4? Vydrží více, než si myslíte!

Kluci z ruského Youtube kanálu Garage 54 se opět…

 



Ze života na Tchaj-wanu: Nemáš v pořádku doklady? Zničíme ti auto! Ze života na Tchaj-wanu: Nemáš v pořádku doklady? Zničíme ti auto!

V Česku si neustále stěžujeme na zákony a právní systém,…

Kolik stojí oprava nabouraného Lamborghini Murcielago? Neptejte se... Kolik stojí oprava nabouraného Lamborghini Murcielago? Neptejte se...

Supersport po nárazu do stromu je lepší odvézt na vrakáč…

 



 
Vettel na mokré trati boural, GP Německa 2018 vyhrál Hamilton

Vettel na mokré trati boural, GP Německa 2018 vyhrál Hamilton

Dnes 14:31

Lewis Hamilton po startu ze 14. místa vyhrál Velkou cenu Německa 2018 a dostal se do čela šampionátu. Sebastian Vettel nedokončil poté, co na mokré trati boural.




Blesk.cz

Adobe chystá plnohodnotný Photoshop i pro iPad. Ještě to ale chvilku potrvá

Adobe chystá plnohodnotný Photoshop i pro iPad.…

Na mobilních zařízeních máme spoustu grafických editorů včetně několika od Adobe, bohužel ale ve značně…

Havajské ostrovy: Lákají na vulkány, odlehlé pláže a žhavé celebrity

Havajské ostrovy: Lákají na vulkány, odlehlé pláže a…

Pokud toužíte po absolutním ráji a nekonečné pohodě, zamiřte na jeden z Havajských ostrovů uprostřed Tichého…

 

iSport.cz

Divočina v Německu: Vettel 15 kol před koncem boural, slavil Hamilton

Divočina v Německu: Vettel 15 kol před koncem…

Startoval až ze 14. místa, ale stejně si nakonec dojel pro triumf. Lewis Hamilton ve Velké ceně Německa formule…

Zlatan v dešti

Zlatan v dešti "utopil" Dočkala a perlil: Mohl jsem…

Pověsti o něm nelhaly, zjišťuje americká MLS. Zlatan Ibrahimovic je král, umí to s míčem a má pořádnou…

 

Reflex.cz

Kopr v kuchyni: Je křehký i dominantní, milovaný i nenáviděný

Kopr v kuchyni: Je křehký i dominantní, milovaný i…

Koprovku buď milujete, nebo nesnášíte. Být vůči ní lhostejný prakticky nejde. Asi měsíc v roce koprovku bezmezně…

Kapela TH!S během posledního tajného koncertu pomáhala bourat stan Reflexu

Kapela TH!S během posledního tajného koncertu…

Poslední tajný koncert Reflexu se na Colours odehrál v režii kapely TH!S. Gang kolem herce a režiséra Vojty…