Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lamborghini Murciélago – ďábelštější, než diablo

Ondřej Šuch
Příznivci italského výrobce traktorů a supersportovních vozů se konečně dočkali. Dosud „nejrychlejší traktor světa" nesoucí příznačné jméno Diablo, dostal po necelých jedenácti letech svého nástupce, který je pochopitelně opět rychlejší a výkonnější....

Oficiální zdroje hovoří o tom, že jméno Murciélago bylo vybráno proto, že jeho nositelem byl v devatenáctém století býk španělské koridy, který si svým výkonem v aréně vysloužil od toreadora Rafaela Moliny, zvaného Lagatrio, milost. A takový býk je pro Lamborghini, které má jednoho ve znaku, jistě dobrým důvodem k výběru jména. Španělský význam tohoto slova je však také netopýr, a i jeho některé stylistické prvky mohou tohoto nočního dravce připomínat. Stačí se podívat na vzhůru výklopné dveře, nebo otvory pro přístup vzduchu k chladiči, připomínající netopýří uši. Původní varianty pojmenování byly Canto a hovořilo se i označení Diablo II.

Zrození Murciélaga nebylo, podobně jako jeho název, zrovna jednoduché. Původní návrhy předložila karosárna Zagato, ty se však údajně příliš podobaly konkurenčnímu Ferrari, takže bylo osloveno studio Bertone, které má „na svědomí" většinu automobilů ze Sant_Agaty Bolognese, kde se „lamba" vyrábějí. Design Bertoneho se už bossům v Itálii a Německu zamlouvaly více, přesto však došlo ještě ke korekcím stylistů Lamborghini a také Audi. Konečný vzhled sice také ferrari připomíná (zejména přední částí vozu), příznivci značky si v něm však najdou i některé stylistické prvky countache z roku 1973, což byl předchůdce diabla. Každopádně je ale Murciélago vůz nesmírně elegantní a dynamický, i když se netváří ani zdaleka tak drsně a agresivně, jako staroušek Diablo. Nenechte se ale mýlit, protože tenhle netopýr strčí všechny předchozí pekelníky hravě do kapsy.

Základním předpokladem k tomu, aby nový býček pokořil svého předchůdce je pořádný motor. Před zadní nápravou se ukrývá dvanáctiválcová pohonná jednotka s řadami válců sevřenými pod úhlem 60 stupňů a objemem 6,0 l. Ten vychází z hliníkového motoru modelu Diablo GT, byl však opravdu důkladně modernizován. Díky proměnnému časování ventilů a variabilnímu sacímu traktu se může pochlubit výkonem 426 kW a že se nechá ochotně vytočit dokazují otáčky, ve kterých jej dosahuje – 7500/min. Točivý moment přitom vrcholí 650 N. m při 5400/min. Dostatečné chlazení pohonné jednotky přitom zajistí tzv. aktivní vstupy chladicího vzduchu (VACS – Variable Air-flow Cooling System. Ty se v závislosti na zatížení motoru a rychlosti vozu vysouvají z profilu karoserie a v této poloze připomínají typ Countach. Spotřeba paliva se u takovéhoto automobilu neudává, palivová nádrž je však připravena pojmout rovných 100 litrů paliva. Takovou porci asi lambo bude potřebovat, protože umí jet více než 330 km/h a z nuly na 100 zrychlí za pouhých 3,8 s.

Potenciál motoru musí však umět přenést na vozovku podvozek. Ten u murciélaga má stálý pohon všech kol s viskózní spojkou, sloužící jako mezinápravový diferenciál, optimální polohu kol vůči vozovce na obou nápravách zajišťuje zavěšení na dvojitých příčných ramenech. Za zmínku stojí také použité pneumatiky - vpředu jsou totiž pláště 245/35 R 18, vzadu má obutí Pirelli P Zero Rosso rozměry 335/30 R 18.

Interiér nového Lamba dostali na starost návrháři od Audi, takže podobnost přístrojové desky s vozem Audi TT rozhodně není náhodná. Důležitější však je, že uspořádání interiéru a rozmístění jednotlivých ovládacích prvků bylo přísně podřízeno ergonomickým požadavkům, pouze chromová páka šestistupňové převodovky s kulatou hlavicí a otevřenou kulisou je stále stejná.

Přestože Lamborghini Murciélago využívá veškerého know-how koncernu Volkswagen, není nijak přehnaně nabito elektronikou, a v tom se podobá diablu. Řidiči totiž pomáhá při jízdě pouze protiprokluzový systém a při brzdění vypomáhá ABS. Zatím méně obvyklé jsou však použité materiály. Klasickou ocel, použitou například na trubkový rám, podvozek, dveře a střechu totiž doplňuje uhlíkový kompozit, použitý na ostatní karosářské díly. Automobil je dlouhý 4580 mm, široký úctyhodných 2045 mm a vysoký jen 1135 mm. Má rozvor 2665 mm a rozchod kol vpředu je 1635, vzadu pak 1695 mm, to znamená, že oproti diablu povyrostlo v naprosto všech směrech, byť mnohdy jen nepatrně.

Pro výrobu supersportovního vozu byly v Sant_Agatě postaveny zcela nové výrobní haly a linky, ruční výroba však bude stále převažovat nad strojovou a exkluzivitu majitelům italského „netopýra" se španělským jménem zajistí pouze čtyřistakusová roční produkce. Předběžně se cena vozu odhaduje v přepočtu na nějakých 10 milionů korun.

Když už jsme zmínili poněkud svízelný vývoj sporťáku Murciélago, ten vykazuje jisté podobnosti s osudem samotného výrobce. Italská firma Lamborghini, založená v roce 1963, přišla o svou samostatnost v roce 1987 a novým vlastníkem se stal americký koncern Chrysler. Ten se však italského zlatého vejce s úctyhodnou image překvapivě po šesti letech vzdal a prodal jej společnosti Mega Tech, sídlící na Bermudách. Tak se vlastně stala podílníkem legendární italské značky automobilka Kia, která byla s Mega Techem ve velmi úzkém svazku. V roce 1998 se stal majitelem firmy s býkem ve znaku koncern Volkswagen, přesněji řečeno Audi, takže to vypadá, že italská firma zakotvila konečně v klidném přístavu. Volkswagen je totiž pověstný tím, že si pečlivě vybírá značky o které má zájem, a na rozdíl od jiných se jich za pár let nezbavuje.



Ondřej Šuch