reklama


Lamborghini Murciélago – ďábelštější, než diablo

Lamborghini Murciélago – ďábelštější, než diablo

 

Příznivci italského výrobce traktorů a supersportovních vozů se konečně dočkali. Dosud „nejrychlejší traktor světa" nesoucí příznačné jméno Diablo, dostal po necelých jedenácti letech svého nástupce, který je pochopitelně opět rychlejší a výkonnější. Jmenuje se Murciélago a vysvětlení, proč bylo zvoleno zrovna toto obtížně vysvětlitelné pojmenování, jsou hned dvě.

Oficiální zdroje hovoří o tom, že jméno Murciélago bylo vybráno proto, že jeho nositelem byl v devatenáctém století býk španělské koridy, který si svým výkonem v aréně vysloužil od toreadora Rafaela Moliny, zvaného Lagatrio, milost. A takový býk je pro Lamborghini, které má jednoho ve znaku, jistě dobrým důvodem k výběru jména. Španělský význam tohoto slova je však také netopýr, a i jeho některé stylistické prvky mohou tohoto nočního dravce připomínat. Stačí se podívat na vzhůru výklopné dveře, nebo otvory pro přístup vzduchu k chladiči, připomínající netopýří uši. Původní varianty pojmenování byly Canto a hovořilo se i označení Diablo II.

Zrození Murciélaga nebylo, podobně jako jeho název, zrovna jednoduché. Původní návrhy předložila karosárna Zagato, ty se však údajně příliš podobaly konkurenčnímu Ferrari, takže bylo osloveno studio Bertone, které má „na svědomí" většinu automobilů ze Sant_Agaty Bolognese, kde se „lamba" vyrábějí. Design Bertoneho se už bossům v Itálii a Německu zamlouvaly více, přesto však došlo ještě ke korekcím stylistů Lamborghini a také Audi. Konečný vzhled sice také ferrari připomíná (zejména přední částí vozu), příznivci značky si v něm však najdou i některé stylistické prvky countache z roku 1973, což byl předchůdce diabla. Každopádně je ale Murciélago vůz nesmírně elegantní a dynamický, i když se netváří ani zdaleka tak drsně a agresivně, jako staroušek Diablo. Nenechte se ale mýlit, protože tenhle netopýr strčí všechny předchozí pekelníky hravě do kapsy.

Základním předpokladem k tomu, aby nový býček pokořil svého předchůdce je pořádný motor. Před zadní nápravou se ukrývá dvanáctiválcová pohonná jednotka s řadami válců sevřenými pod úhlem 60 stupňů a objemem 6,0 l. Ten vychází z hliníkového motoru modelu Diablo GT, byl však opravdu důkladně modernizován. Díky proměnnému časování ventilů a variabilnímu sacímu traktu se může pochlubit výkonem 426 kW a že se nechá ochotně vytočit dokazují otáčky, ve kterých jej dosahuje – 7500/min. Točivý moment přitom vrcholí 650 N. m při 5400/min. Dostatečné chlazení pohonné jednotky přitom zajistí tzv. aktivní vstupy chladicího vzduchu (VACS – Variable Air-flow Cooling System. Ty se v závislosti na zatížení motoru a rychlosti vozu vysouvají z profilu karoserie a v této poloze připomínají typ Countach. Spotřeba paliva se u takovéhoto automobilu neudává, palivová nádrž je však připravena pojmout rovných 100 litrů paliva. Takovou porci asi lambo bude potřebovat, protože umí jet více než 330 km/h a z nuly na 100 zrychlí za pouhých 3,8 s.

Potenciál motoru musí však umět přenést na vozovku podvozek. Ten u murciélaga má stálý pohon všech kol s viskózní spojkou, sloužící jako mezinápravový diferenciál, optimální polohu kol vůči vozovce na obou nápravách zajišťuje zavěšení na dvojitých příčných ramenech. Za zmínku stojí také použité pneumatiky - vpředu jsou totiž pláště 245/35 R 18, vzadu má obutí Pirelli P Zero Rosso rozměry 335/30 R 18.

Interiér nového Lamba dostali na starost návrháři od Audi, takže podobnost přístrojové desky s vozem Audi TT rozhodně není náhodná. Důležitější však je, že uspořádání interiéru a rozmístění jednotlivých ovládacích prvků bylo přísně podřízeno ergonomickým požadavkům, pouze chromová páka šestistupňové převodovky s kulatou hlavicí a otevřenou kulisou je stále stejná.

Přestože Lamborghini Murciélago využívá veškerého know-how koncernu Volkswagen, není nijak přehnaně nabito elektronikou, a v tom se podobá diablu. Řidiči totiž pomáhá při jízdě pouze protiprokluzový systém a při brzdění vypomáhá ABS. Zatím méně obvyklé jsou však použité materiály. Klasickou ocel, použitou například na trubkový rám, podvozek, dveře a střechu totiž doplňuje uhlíkový kompozit, použitý na ostatní karosářské díly. Automobil je dlouhý 4580 mm, široký úctyhodných 2045 mm a vysoký jen 1135 mm. Má rozvor 2665 mm a rozchod kol vpředu je 1635, vzadu pak 1695 mm, to znamená, že oproti diablu povyrostlo v naprosto všech směrech, byť mnohdy jen nepatrně.

Pro výrobu supersportovního vozu byly v Sant_Agatě postaveny zcela nové výrobní haly a linky, ruční výroba však bude stále převažovat nad strojovou a exkluzivitu majitelům italského „netopýra" se španělským jménem zajistí pouze čtyřistakusová roční produkce. Předběžně se cena vozu odhaduje v přepočtu na nějakých 10 milionů korun.

Když už jsme zmínili poněkud svízelný vývoj sporťáku Murciélago, ten vykazuje jisté podobnosti s osudem samotného výrobce. Italská firma Lamborghini, založená v roce 1963, přišla o svou samostatnost v roce 1987 a novým vlastníkem se stal americký koncern Chrysler. Ten se však italského zlatého vejce s úctyhodnou image překvapivě po šesti letech vzdal a prodal jej společnosti Mega Tech, sídlící na Bermudách. Tak se vlastně stala podílníkem legendární italské značky automobilka Kia, která byla s Mega Techem ve velmi úzkém svazku. V roce 1998 se stal majitelem firmy s býkem ve znaku koncern Volkswagen, přesněji řečeno Audi, takže to vypadá, že italská firma zakotvila konečně v klidném přístavu. Volkswagen je totiž pověstný tím, že si pečlivě vybírá značky o které má zájem, a na rozdíl od jiných se jich za pár let nezbavuje.

Lamborghini Murciélago – ďábelštější, než diablo

ikona ikona ikona ikona
ikona ikona ikona ikona
ikona ikona ikona


Spolupracujeme s TipCars.com
Vitana má problém na Slovensku, jeho úřady nařídily stáhnout balený kmín Vitana má problém na Slovensku, jeho úřady nařídily stáhnout balený kmín

Kontrolorům vadí přítomnost hořčice, měla být podle nich…

Ať je držení zbraní řešeno běžnými zákony, ne ústavou, říkají Hamáček se Štěchem Ať je držení zbraní řešeno běžnými zákony, ne ústavou, říkají Hamáček se Štěchem

Ministerstvo vnitra chce ústavním zákonem povýšit právo…

Penta zastaví zanedbanou část Smíchova u Strahovského tunelu Penta zastaví zanedbanou část Smíchova u Strahovského tunelu

Marek Dospiva a jeho spolupracovníci ze skupiny Penta…

Brabec: Národním parkům hrozí zánik, Senát odhlasoval nesmysly Brabec: Národním parkům hrozí zánik, Senát odhlasoval nesmysly

Podle ministra životního prostředí odsouhlasili senátoři…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě

Na pozici nejprodávanější značky aut v Evropě sice stále…

 




Ze života na Tchaj-wanu: Nemáš v pořádku doklady? Zničíme ti auto! Ze života na Tchaj-wanu: Nemáš v pořádku doklady? Zničíme ti auto!

V Česku si neustále stěžujeme na zákony a právní systém,…

Kolik stojí oprava nabouraného Lamborghini Murcielago? Neptejte se... Kolik stojí oprava nabouraného Lamborghini Murcielago? Neptejte se...

Supersport po nárazu do stromu je lepší odvézt na vrakáč…

 



 
McLaren RM50-03: Hodinky za 25 milionů korun!

McLaren RM50-03: Hodinky za 25 milionů korun!

Dnes 16:52

U McLarenu teď můžete za nejžhavější novinku v nabídce nechat stejnou sumičku peněz, jako za hypersport P1. Ale tentokrát jde o hodinky...




Blesk.cz

Záhadné zmizení fenky Kofi: Ze Znojma „se zaběhla“ do Prahy, majitelka je zoufalá

Záhadné zmizení fenky Kofi: Ze Znojma „se zaběhla“…

Gabriele Hradecké ze Znojma utekla ze zahrady sedmiletá fenka Kofi středního vzrůstu. Zoufalá majitelka rozjela…

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v Antutu dominují iPhony a Čína

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v…

Podzimní premiéry máme za sebou, nová generace špičkových smartphonů se dostala na trh a Antutu má dostatek dat,…

 

iSport.cz

Plzeň je blízko dohody s Ivanschitzem! Jedná se pouze o délce smlouvy

Plzeň je blízko dohody s Ivanschitzem! Jedná se…

Blíží se to, balík s mimořádně cenným obsahem by mohli v Plzni rozbalit už koncem týdne. Jednání o příchodu…

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová ztratila vedení v SP

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová…

Měla to velmi nadějně rozjeté. Ještě po třetí střelbě mířila česká biatlonistka Eva Puskarčíková do všech terčů…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama