Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Leden 2014 na Veterán.auto.cz: Alfa Romeo, Němci a Simca

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
V prvním měsíci letošního roku jsme se na stránkách serveru věnovali historii převážně německých aut, a to jak luxusních, tak i lidových. Nechyběly ale ani italské a francouzské značky.

Nejdříve se podíváme na skok do Itálie. Alfa Romeo 90 letos oslaví třicetiny. Není tak známá jako modely 33, 75, či 164. Vyráběla se totiž pouhé tři roky a byla vlastně posledním velkým vozem značky s pohonem zadních kol. Proti konkurenci se příliš neprosadila a její design byl považován už v době výroby za zastaralý. Přitom se chlubila unikátní konstrukcí podvozku se systémem „transaxle“. tedy převodovkou u zadní nápravy. Její tvary byly rozhodně originální a i interiér vynikal neotřelostí. Některé ovladače našly místo na stropě a spolujezdec měl před sebou vyjímatelný kufřík. Hlavně nejvýkonnější provedení s motorem 2,5 l V6 nabídlo ve verzi Quadrifoglio Oro i špičkovou výbavu. Jenže přišel Fiat a přednost dostala řada 164.

Vrcholem současného výrobního programu značky Mercedes-Benz je třída S. Nebývalo tomu tak vždy. Na podzim 1963 představil limuzínu W100 s vidlicovým osmiválcem 6,33 l, kterou dokázal vybavit veškerou dostupnou technikou. Postupně přišly na řadu delší Pullmany včetně šestidveřových provedení, landaulety a dokonce prototypy kupé s kratším rozvorem. Během osmnácti let vzniklo necelých 2,7 tisíce kusů, auta se spíše stavěla, než vyráběla. Zákazníky tvořili tehdejší boháči, hvězdy populární hudby, hlavy států a německému luxusu se nevyhýbali ani neblaze proslulí diktátoři. Dnes jsou dochované vozy většinou v muzeích. Údržba a servis vyspělé techniky totiž nebyly nijak levné už v době výroby. A dnes to platí obzvláště, byť se výrobce o své starší modely velmi dobře stará. Částky za servis a náhradní díly jsou astronomické.

Také Porsche 928 se vyrábělo plných osmnáct let a mělo pod kapotou vidlicový osmiválec. Navíc vpředu, což bylo pro vozy značky z Zuffenhausenu v té době stále atypické, 911 měla přece motor vzadu. Jeho objem rostl z původních necelých 4,5 l až na 5,4 l. Design měl na starosti tým vedený Anatolem Lapinem a odvedl perfektní práci, 928 udivuje čistými tvary i dnes, plných 37 let od světové premiéry. Novináři hlasující v evropské anketě Vůz roku (Car Of The Year) dávají až na elektromobily dnes většinou přednost „value for money“. Před bezmála čtyřiceti lety byla situace jiná, koneckonců „žralok“, jak zněla jeho přezdívka, získal toto prestižní ocenění rovněž. Produkci ukončila až nutná restrukturalizace zadlužené, takřka krachující automobilky v polovině poslední dekády minulého století.

Volkswagen dal vzduchem chlazeným motorům vale již v sedmdesátých letech. Posledním novým osobním autem, ve kterém se objevily, byl Typ 4, tedy řada 411/412. Žila ve stínu legendárního Brouka, který jí v otevřené podobě přežil v Evropě až do začátku 80. let. Dnes zůstává trochu opomíjená. V zádi užitkových Transporterů mimochodem vydržela bručící klasika ještě o něco déle. Nejoblíbenější verzí Typu 4 bylo kombi Variant a pohonné jednotky dokonce dostaly elektronické vstřikování, což bylo v Evropě v roce 1968 dosti unikátní. I závodní vozy tehdy používaly většinou mechanické systémy. Řada 411 a pozdější 412 s uhlazenějším designem a dvěma dvojicemi reflektorů však doplácely na vysoké ceny a příliš se neprosadily.

Simca začínala ještě před druhou světovou válkou coby licenční výrobce italských Fiatů a letos slaví bohužel nedožité osmdesátiny. Prvním ryze vlastním modelem byla však až poválečná Simca 9 s doplňkovým označením Aronde (vlaštovka). Za více než dekádu existence prošla několika modernizacemi včetně kompletní výměny celé karoserie. Kromě tradičních sedanů, které se jeden čas nabízely také v bývalém Československu, existovaly kabriolety, efektní kupé bez středního sloupku, kombi a dokonce dodávky. Luxusnější modely se jmenovaly Elysée.

Alfa Romeo 90 (1984-1987) – Jediný rok na vrcholu

Je neuvěřitelné, jak některá auta časem zapadnou, přitom to není tak dávno, co se představila světu. Vzpomene si někdo dnes ještě na klasický sedan typu 90 od Alfy Romeo? Alfa Romeo 90 bohužel skutečně zapadla. Vyráběla se extrémně krátce, jen tři roky (1984-1987). Ale tříprostorová hranatá klasika za ohlédnutí určitě stojí, už jen proto, že zanedlouho oslaví jubileum. Bude jí třicet, výstavní premiéru měl výsledek...

Celý článek: Alfa Romeo 90 (1984-1987) – Jediný rok na vrcholu

Mercedes-Benz 600 (W100) – auto slavných a bohatých

Před padesáti lety vznikl Mercedes 600, jeden z nejexkluzivnějších automobilů historie. Do roku 1981 bylo vyrobeno 2677 kusů včetně delších Pullmanů. Poprvé se luxusní Mercedes-Benz 600 (foto) představil v září 1963 na mezinárodní výstavě automobilů (IAA) ve Frankfurtu nad Mohanem. Na první pohled upoutaly impozantní rozměry: rozvor náprav 3200 mm, délka 5450 mm, šířka 1950 mm...

Celý článek: Mercedes-Benz 600 (W100) – auto slavných a bohatých

Porsche 928 – osmiválcový žralok

Na ženevském autosalonu 1977 se Porsche pochlubilo prestižním modelem 928, který byl o rok později oceněn titulem Evropský vůz roku. Typickým znakem vozů Porsche byly od prvních modelů až do poloviny sedmdesátých let minulého století vzduchem chlazené motory umístěné vzadu. Když se toto uspořádání začalo považovat za zastaralé, pustil se Porsche do vývoje modelů s kapalinou chlazeným motorem...

Celý článek: Porsche 928 – osmiválcový žralok

Simca Aronde (1951–1963): vlaštovka z Nanterre

Automobilka Simca byla založena před 80 lety. Po éře licenční výroby fiatů představila model Aronde, první vůz vlastní konstrukce se samonosnou karoserií. S automobily Simca jsme se dosud v naší rubrice nesetkali, tak alespoň stručně k historii této francouzské automobilky. Založil ji v listopadu 1934 Francouz italského původu Henri Théodore Pigozzi (1898–1964) a byl až do roku 1963 jejím ředitelem. Jméno...

Celý článek: Simca Aronde (1951–1963): vlaštovka z Nanterre

Volkswagen 411/412 (Typ 4) – poslední mohykán

Posledními Volkswageny se vzduchem chlazeným plochým motorem umístěným vzadu byly modely 411 a 412, vyráběné v letech 1968–74. Německá automobilka Volkswagen, založená v květnu 1937, vsadila od začátku na koncepci se vzduchem chlazenými plochými motory umístěnými nad zadní nápravou a pohánějící zadní kola. Prvním byl nesmrtelný Brouk (Typ 1), kterých se v letech 1938 až 2003 vyrobilo přes 21 milionů...

Celý článek: Volkswagen 411/412 (Typ 4) – poslední mohykán

Aleš Dragoun
Diskuze (0)