VW Brouk: 40 let mistrem světa
Před čtyřmi desítkami let, 16. února 1972, spatřil světlo světa Volkswagen Brouk s pořadovým číslem 15.007.034. Překonal tak rekord legendárního Fordu T, kterého vzniklo o jediný exemplář méně. Tedy, toto číslo je bráno většinou zdrojů jako neměnné. Ve skutečnosti se u legendárního Téčka bere v úvahu poslední kus ze severoamerické produkce. Výroba totiž běžela dále mimo Spojené státy a proslulých Tin Lizzies (plechových Lízinek) bylo nakonec postaveno 15.176.888.
Buď jak buď, proslulý Brouk je automobilovým králem vlastně dodnes. Namítnete, že existují modely, kterých vzniklo více? Jistě, ale u Volkswagenu se stále jednalo o jedno a totéž, byť postupně modernizované a cizelované auto. Což vlastně tak docela neplatí ani o zmíněném Fordu T, který prošel na začátku dvacátých let dosti radikální vzhledovou proměnou. Jen technika zůstávala pořád stejná.
Ale zpět k Brouku. Jubilejním modelem, který dosáhl v úvodu zmíněného úctyhodného čísla, byl VW 1302 v modré metalíze Maraton s interiérem v černém manšestru a ocelovými paprskovými koly. Volkswagen jej má dodnes ve sbírkách, můžete jej vidět v továrním muzeu. Úspěch si automobilka nenechala pro sebe a na jeho oslavu vrhla na trh speciální sérii 6.000 podobných aut. Stály 6.390 DM.
Předválečná historie německého lidového vozu je dostatečně známá. Skutečná sériová výroba ale začala až po druhém celosvětovém konfliktu. Rozbíhala se pomalu, Německo bylo zničené a úspěchu malé kulaté lidovky s přezdívkou z hmyzí říše a vzduchem chlazeným boxerem v zádi věřil málokdo. Do října 1946 bylo postaveno 10 tisíc exemplářů a překonání prvního milionu trvalo plných devět let. Jenže pak se vše rozeběhlo na plné obrátky: v roce 1962 již jezdilo po světě 5 milionů Brouků a o další tři léta později dvojnásobek!
S Wolfsburgem se legenda rozloučila v roce 1974, aby uvolnila místo Golfu první generace. Mateřskou zemi, respektive závod v Emdenu, pak definitivně opustila v roce 1978. Od té doby se do Německa Brouk dovážel z Jižní Ameriky, oficiální import ale skončil v polovině osmdesátých let. Pak se fanoušci museli spoléhat pouze na individuální dovozy, které ovšem zajišťovalo několik soukromých společností. Pochopitelně včetně úprav potřebných ke schválení do provozu. Tyto Brouky pocházely v drtivé většině z Mexika.
Linkám v zemi tequilly dal nesmrtelný klasik své sbohem v roce 2003 poslední sérií nazvanou logicky Ultima Edición. 21.529.464 – tak zní konečný a definitivní počet vyrobených kusů. Mezitím se ve stejné továrně v Pueble již od roku 1998 rodil ideový nástupce New Beetle. Ten byl nedávno nahrazen druhou novodobou generací s prostinkým názvem Beetle. Pokud počítáme i prototypy včetně trojice NSU typu 32 (1934), život Brouka trval neskutečných 69 let. Překonala jej jen původně německá tříkolka Tempo a nesmíme zapomenout na alespoň základní tvary karoserie britských Morganů.
U příležitosti kulatého jubilea nabídne Volkswagen na stánku svého firemního muzea zmíněného modrého rekordmana ke koupi. Ovšem jen jako model firmy BUB v titěrném měřítku 1:87. Vyrazit pro něj musíte na výstavu Techno Classica do Essenu, která se koná od 21. do 25. března 2012. Nikde jinde ho totiž neseženete.