Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

VW Brouk: 40 let mistrem světa

Aleš Dragoun
Diskuze (25)
Je to 40 let, co se Brouk stal, jak říká sám Volkswagen, mistrem světa. Překonal totiž v počtu vyrobených vozů Ford T.

Před čtyřmi desítkami let, 16. února 1972, spatřil světlo světa Volkswagen Brouk s pořadovým číslem 15.007.034. Překonal tak rekord legendárního Fordu T, kterého vzniklo o jediný exemplář méně. Tedy, toto číslo je bráno většinou zdrojů jako neměnné. Ve skutečnosti se u legendárního Téčka bere v úvahu poslední kus ze severoamerické produkce. Výroba totiž běžela dále mimo Spojené státy a proslulých Tin Lizzies (plechových Lízinek) bylo nakonec postaveno 15.176.888.

Buď jak buď, proslulý Brouk je automobilovým králem vlastně dodnes. Namítnete, že existují modely, kterých vzniklo více? Jistě, ale u Volkswagenu se stále jednalo o jedno a totéž, byť postupně modernizované a cizelované auto. Což vlastně tak docela neplatí ani o zmíněném Fordu T, který prošel na začátku dvacátých let dosti radikální vzhledovou proměnou. Jen technika zůstávala pořád stejná.

Ale zpět k Brouku. Jubilejním modelem, který dosáhl v úvodu zmíněného úctyhodného čísla, byl VW 1302 v modré metalíze Maraton s interiérem v černém manšestru a ocelovými paprskovými koly. Volkswagen jej má dodnes ve sbírkách, můžete jej vidět v továrním muzeu. Úspěch si automobilka nenechala pro sebe a na jeho oslavu vrhla na trh speciální sérii 6.000 podobných aut. Stály 6.390 DM.

Předválečná historie německého lidového vozu je dostatečně známá. Skutečná sériová výroba ale začala až po druhém celosvětovém konfliktu. Rozbíhala se pomalu, Německo bylo zničené a úspěchu malé kulaté lidovky s přezdívkou z hmyzí říše a vzduchem chlazeným boxerem v zádi věřil málokdo. Do října 1946 bylo postaveno 10 tisíc exemplářů a překonání prvního milionu trvalo plných devět let. Jenže pak se vše rozeběhlo na plné obrátky: v roce 1962 již jezdilo po světě 5 milionů Brouků a o další tři léta později dvojnásobek!

S Wolfsburgem se legenda rozloučila v roce 1974, aby uvolnila místo Golfu první generace. Mateřskou zemi, respektive závod v Emdenu, pak definitivně opustila v roce 1978. Od té doby se do Německa Brouk dovážel z Jižní Ameriky, oficiální import ale skončil v polovině osmdesátých let. Pak se fanoušci museli spoléhat pouze na individuální dovozy, které ovšem zajišťovalo několik soukromých společností. Pochopitelně včetně úprav potřebných ke schválení do provozu. Tyto Brouky pocházely v drtivé většině z Mexika.

Linkám v zemi tequilly dal nesmrtelný klasik své sbohem v roce 2003 poslední sérií nazvanou logicky Ultima Edición. 21.529.464 – tak zní konečný a definitivní počet vyrobených kusů. Mezitím se ve stejné továrně v Pueble již od roku 1998 rodil ideový nástupce New Beetle. Ten byl nedávno nahrazen druhou novodobou generací s prostinkým názvem Beetle. Pokud počítáme i prototypy včetně trojice NSU typu 32 (1934), život Brouka trval neskutečných 69 let. Překonala jej jen původně německá tříkolka Tempo a nesmíme zapomenout na alespoň základní tvary karoserie britských Morganů.

U příležitosti kulatého jubilea nabídne Volkswagen na stánku svého firemního muzea zmíněného modrého rekordmana ke koupi. Ovšem jen jako model firmy BUB v titěrném měřítku 1:87. Vyrazit pro něj musíte na výstavu Techno Classica do Essenu, která se koná od 21. do 25. března 2012. Nikde jinde ho totiž neseženete.

Aleš Dragoun
Diskuze (25)
20. 2. 2012 21:22
Re: Dotaz...
Nemusíš mi nic připomínat, T613 je trauma naší společnosti, s tím se tu musíme vyrovnat my. Němci se s fašismem vyrovnali už dávno. A právě v tom museu Mercedesu si uvědomíš, jak dnes nahlíží na tu svou tehdejší dobu. Nechci tu ani rozebírat skutečnost, že se Brouk začal vyrábět až v době po skončení druhé světové války, na rozdíl od T613, které daný (zlo)řád reprezentovaly ve své době.
Avatar - Special-line
20. 2. 2012 18:05
Re: Dotaz...
Promiň GTI, ale musím ti připomenout, jak při každé diskusi která se dotkne Tatry 613, máš hned na jazyku slova jako auto pro papaláše a soudruhy, rudá sebranka atd. Což je velmi podobný případ tomu který se tady probírá v souvislosti s Broukem a Hitlerem.
20. 2. 2012 11:55
Re: Dotaz...
:yes:
20. 2. 2012 11:48
Re: Dotaz...
Palec za tu sebereflexi. :yes:

Historickou omacku neres, to by ses u hromady vyrobku (postupu, procesu, zakonu...), dnes bezne pouzivanych, musel zblaznit - viz to, co jsem jmenoval...
20. 2. 2012 11:09
Re: Dotaz...
Řekl bych že ulétlo. Dotaz je z druhu rádoby světáckých prohlášení, prohlášení, která činí příliš mladí lidé na to, aby znaly společenskou veřejnou diskusní normu právě v předmětné oblasti. Zajeď se podívat do musea Mercedesu, jak otevřeně, avšak na úrovni pojímá svou historii v těch kritických letech. Právě ta horní informace o obecně známých souvislostech je vybalancovanu mírou informace, potřebnou v daném článku. Nebo snad budeme u Škody 110 R Coupé zmiňovat vždy Gustáva Husáka, u Fiatu Benita Mussoliniho a v případě nějaké historické japonské produkce japonského císaře či v případě tanku č. 23 největšího vraha dějin, Džugašviliho?

Tvůj předmětný dotaz svědčí nejen o tom, že víš, kdo ideově stojí za Broukem (přičemž nejde ani tak o osobu fyzyckou jako o politickou stranu), ale především, že nevíš, co se sluší a patří.