Alfa Romeo 33: Nejúspěšnější Alfa všech dob

 

Alfa Romeo 33 je obchodně nejúspěšnějším modelem značky v celé její historii. Přesto se na ni trochu zapomnělo.

Třiatřicítka je dnes ve stínu Giulií a prvních Giuliett. Na trh přišla před třiceti lety s poměrně těžkým dědictvím. Měla překonat senzační obchodní úspěch předchůdce Alfasudu a dát zapomenout na jeho problémy s kvalitou. Auta se skvělými motory a působivými jízdními vlastnostmi totiž sužovala jedna nectnost: rychle je sžírala koroze. Nástupce si tyto vlastnosti bohudík i bohužel zachoval.

„Trentatre“ (italsky 33) byla v pořadí druhou toho jména, jako první jej nesla série sportovních prototypů z konce šedesátých a první poloviny sedmdesátých let minulého věku, která dokonce vybojovala titul mistra světa. Jenže, produkční čtyřmetrový pětidveřový hatchback byl vyvíjen pod interním kódem 905, po velké modernizaci pak dostal nový 907. Zaoblené linie Alfasudu vystřídaly extrémní hrany, které byly zakončeny typickým „ocasem“: krátkou stupňovitou zádí. Dala se však vyklopit i se sklem, jednalo se tedy o hatchback. Vnější design navrhl Ermanno Cressoni z firemního stylistického centra, součinitel odporu vzduchu 0,36 byl před třemi dekádami velmi slušný.

Už od zahájení výroby se mohla malá Alfa spolehnout na výkonné motory s protilehlými válci, nikdo jiný je v nižší střední třídě nepoužíval. Boxery točily maximálně 7000 otáček a navzdory své konstrukci vynikaly tichostí. Zpočátku byly v nabídce dva: s objemem 1,3 l a výkonem 58 kW (79 k), respektive větší 1,5 l, který dával vyšších 62 kW (84 k). Jen doma v Itálii se dal koupit i nejmenší 1,2 l/50 kW. Třinácti- a patnáctistovky dostaly později i výkonnější dvoukarburátorové verze.

Po Alfasudu zdědila 33 pohon předních kol, připomeňme, že to bylo ještě předtím, než ji koupil Fiat. Podvozek také kompletně vycházel z předchůdce, modifikace byly jen drobné. Publikum nový model přijalo s nadšením. Souběžně vyráběné a podobně velké Arně se takový úspěch nepodařil, šlo totiž o přeznačkovaný Nissan Cherry. Vydržela jen čtyři roky.

To už měla Alfa Romeo 33 za sebou první malou modernizaci (1986) a na domácím trhu se prodával dokonce turbodiesel 1,8 litru se 73 koníky (54 kW). Nejzajímavější na něm bylo to, že šlo o tříválec! Hrubý chod ale podstatě sportovního vozu příliš neseděl. S benzinovým boxerem 1,7 l o 97 kW už byla alfička podstatně živější, prolomila magickou dvoustovku a mohla se směle rovnat Golfům GTI, lvím dvěstěpětkám se stejnou zkratkou či Kadettům GSi. S přehledem pokořila i slabší trojková BMW a Audi 80. Nesla klasické označení Quadrifoglio Verde, existovala ale i luxusní Quadrifoglio Oro (zelený, respektive zlatý čtyřlístek). Slabší provedení mělo jen 87 kW. Patnáctistovka dostala vstřikování paliva, díky němuž dávala 72 kW.

Už na konci roku 1983 se objevilo kombi Giardinetta. Nejednalo se o klasickou užitkovou krabici, ale o velmi elegantního a stylového sportovce. V listopadu 1984 měla premiéru čtyřkolka se stálým pohonem obou náprav, tyto verze se však nerodily v Pomigliano d'Arco, nýbrž v Pininfarinově továrně. Slavné turínské studio také kombi navrhlo, respektive odvodilo z Cressoniho berliny. Patřičně zvýšené Giardinetty stály dokonce i na startu Rallye Paříž Dakar 1986 a 1987. Hatchback se pak sporadicky objevoval v soutěžním MS, neboť měl patřičnou homologaci.

Třiatřicítky nerezly tak rychle jako Alfasudy, přesto koroze představovala i u nich hlavní problém. Vyřešily ji až pozinkované plechy. Novináři také kritizovali tvary palubní desky a humpolácké interiérové plasty, obzvlášť pak v kombinaci s luxusními dřevěnými volanty. To automobilka napravila po velké modernizaci koncem roku 1989, kdy se vnitřek decentně změnil, ale nastoupily hlavně přece jen kvalitnější materiály. Byť na plasty auto nejezdí... K poznání jsou tyto modely také podle nové plastové masky lakované v barvě karoserie. Paleta plochých motorů tehdy sahala od dvoukarburátorového 1,2 l přes 1,3, 1,5 až k 1,7 l. Sedmnáctistovky se už spoléhaly výhradně na vstřikování a šestnáctiventilová verze bez katalyzátoru disponovala 137 koňskými silami, tedy 101 kW.

V letech 1983-1994 se prodal téměř milion vozů typu 33, celkem 989.324 exemplářů. Kombi, jenž se některých trzích jmenovalo Sport Wagon, představovalo více než 122 tisíc kusů z tohoto počtu. Dnes už začínají být obzvláště sportovní verze na trhu youngtimerů poměrně žádané, sice ne tak jako fenomenální 75 s pohonem zadních kol, ale jsou na tom lépe než nástupci 145/146. Ceny dobře udržovaných exemplářů typu 33 stoupají. Klínovitá Alfa 145 přišla ve čtyřiadevadesátém na platformě Fiatu Tipo, sedan s o jedno vyšším číslem ji následoval o rok později.

Na závěr jedna zajímavost a bonbónek: prototyp Z33 Free Time nebo také italsky Tempo Libero. Extrémně hranaté kompaktní MPV od Zagata se představilo v Ženevě 1984, ale sériové výroby se nedočkalo. Upřímně, příliš krásy zrovna nepobralo, u Alfy navíc usoudili, že takový vůz vyrábět nechtějí. Zanedlouho ovšem přišel Renault Espace... Sériový minivan s křížem a hadem ve znaku neexistuje dodnes. Naštěstí?

Přečtěte si také: životopis Alfy 164, větší současnice modelu 33

Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 
Zdroj: Die Zeit Online

Štítky Alfa Romeo

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 






 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Dnes 16:50

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

Bělobrádek smetl Čunka, uspěli Jurečka i Herman a lidovci kývli Starostům

Bělobrádek smetl Čunka, uspěli Jurečka i Herman a…

Vicepremiér Pavel Bělobrádek s přehledem zvítězil v souboji o křeslo předsedy lidovců, když získal 84 procent…

Provokatér Pavol Habera: Prstem prozkoumal Peštové dutinu nosní!

Provokatér Pavol Habera: Prstem prozkoumal Peštové…

Ti dva se spolu opravdu nenudí. Zpěvák Pavol Habera (55) svoji partnerku Danielu Peštovou (46) umí tedy pořádně…

 

iSport.cz

VIDEO: Teplice - Dukla 0:1. Zmar domácích. Poháry se na Stínadlech hrát nebudou

VIDEO: Teplice - Dukla 0:1. Zmar domácích. Poháry se…

Fotbalisté Teplic předkolo Evropské ligy hrát nebudou. I když měli svůj osud ve vlastních rukou, poslední ligový…

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Ve zlaté éře českého hokeje patřil mezi nejvýraznější osobnosti. Majitel Plzně a její trenér Martin Straka proto…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…